Innovatieve lifttechniek

Wat al onze liften gemeenschappelijk kenmerkt is de hoogwaardige kwaliteit, betrouwbaarheid en levensduur waar Mitsubishi in de markt zo om bekend staat. Dat bereiken we door duurzaam te produceren en voortdurend door te innoveren.

Zowel in onze testtoren in Japan als in onze eigen testtoren in Veenendaal, werken we constant aan het innoveren van onze lifttechniek. In onze eigen testtoren bevindt zich tevens ons opleidingscentrum voor onze onderhoudsmonteurs.

Motoren

Voor onze liftmachines gebruiken wij PM (Permanent Magneet) elektromotoren. Deze motor kan zodanig in snelheid worden geregeld dat er weinig warmte wordt geproduceerd, waardoor er nauwelijks energieverlies optreedt.

Dat zorgt er bovendien voor dat er geen extra belasting ontstaat op de regelaar, die onder andere het comfortabel versnellen en vertragen garandeert. Omdat deze niet extra wordt belast, heeft de regelaar ook een levensduur van crica 15-20 jaar.

Bestemmingsbesturing

Een efficiënte manier om de doorstroming van passagiers en bestemmingen optimaal te laten functioneren, is door het toepassen van bestemmingsbesturing lifttechniek. Op het bedieningspaneel in de hal kan de gewenste verdieping worden ingetoetst en het paneel geeft dan aan welke lift naar deze verdieping gaat. In de liftkooi zelf hoeft er geen verdieping meer worden bepaald, want de lift stopt op de vooraf gekozen verdiepingen.

Door de passagiers vooraf te verspreiden per bestemming wordt een overvolle kooi voorkomen en zowel de wacht- als reistijd wordt verkort. Als de drukte zich vooral op één plaats concentreert, bijvoorbeeld omdat er grote stromen passagiers op dezelfde tijd het gebouw binnenkomen, kan dit systeem op de hoofdstopplaats worden toegepast en op de overige verdiepingen een standaard oproepsysteem. Voor meer complexe verkeersstromen door de dag heen is het ook mogelijk de bestemmingsbesturing op alle verdiepingen toe te passen.

Intelligente besturing met zelf-leerfunctie

Bij een groepenbesturing is het mogelijk om extra energie te besparen door het toepassen van een intelligente besturing met zelf-leerfunctie. Deze herkent patronen en anticipeert daarop.

Voorbeelden hiervan zijn het elektronisch uitschakelen van een installatie bij weinig oproepen of het beter stroomlijnen van verschillende verdiepingen.

Deursensoren

Volgens de huidige stand van lifttechniek loopt een fotocellijst van de grond tot een hoogte van 1800 mm. Zodra er iets of iemand door deze ‘stralen’ loopt opent de deur zich weer. Een extra mogelijkheid is het toepassen van een 3D sensor.

Deze sensor detecteert in een gebied vóór de lift (en dus niet alleen tussen de deuren) of er iets of iemand staat, waardoor de deuren niet sluiten. Dit kan erg handig zijn in een gebouw waar veel rolstoelen, kinderwagens of goederenwagentjes aanwezig zijn.

Energieterugvoeding

Mitsubishi liften zijn standaard uitgevoerd met een aantal energiebesparende schakelingen, zoals een intelligente besturing met zelf-leerfunctie en het automatisch aan- en uitschakelen van de verlichting en ventilator in de liftkooi. Daarnaast is het mogelijk een energie terugvoedingsmodule toe te passen. Deze geavanceerde lifttechniek van Mitsubishi Electric heeft het mogelijk gemaakt om liften energie te laten besparen. Bij vijftig procent van de maximale belading zijn het tegengewicht en de liftkooi in balans. Het kost dus energie om een zwaar beladen lift naar boven, of een niet of nauwelijks geladen lift naar beneden te verplaatsen.

Als echter een zwaar beladen lift naar beneden, of een licht beladen lift naar boven gaat, moet er worden afgeremd. Dit levert energie op. Dat afremmen gebeurt op de motor, dus deze fungeert op dat moment als een dynamo. Door toepassing van de optie ‘regeneratie’, wordt deze opgewekte energie niet meer omgezet in nutteloze warmte, maar terug geleverd aan het voedende net. Dit kan een extra energiebesparing opleveren van zo’n 35 procent, wat gelijk staat aan een reductie van de CO2-emissie van ongeveer 1400 kilo per jaar.

Variabele snelheid

Liftinstallaties rijden steeds geruislozer, het vertrekken en remmen bij een stopplaats gaat geleidelijk en ook bij hogere snelheden merkt de passagier hier weinig van. Mitsubishi heeft ook de mogelijkheid om een lift met variabele snelheid te maken. Deze lifttechniek wordt ook wel VSE genoemd (Variable Speed Elevator system).

Bij dit systeem is het mogelijk om de lift sneller dan de nominale snelheid te laten rijden, afhankelijk van het aantal passagiers. Hierdoor wordt de efficiëntie van het vervoer verbeterd: zowel de wachttijd als de reistijd wordt geoptimaliseerd terwijl het energiegebruik gelijk blijft.

Noodevacuatie

In het geval van stroomuitval in een gebouw, treedt ook de liftinstallatie buiten werking. Door het toepassen van een speciale noodevacuatie-besturing kan de lift naar de eerstvolgende stop

worden geleid. Hierdoor kunnen de passagiers veilig uitstappen en komt de lift in geval van stroomuitval niet stil te staan tussen twee verdiepingen.