wolkenkrabber

5 x Mitsubishi liften in bizar hoge gebouwen

Je ziet ze steeds meer in Nederland: hoge gebouwen. Vooral in de Randstad: op het Amsterdamse Zeeburgereiland staan 2 woontorens van 125 meter gepland en bij station Den Haag Centraal komen maar liefst 5 torens van 140 meter. Maar ook buiten de Randstad is er steeds meer hoogbouw. Steeds meer mensen willen in een stad wonen. En omdat daar de ruimte beperkt is, gaan we de hoogte in.

Als de gebouwen de hoogte ingaan, moeten de mensen dat ook. En daar hebben we een mooi bruggetje naar onze liften te pakken. Mitsubishi plaatst over de hele wereld ontzettend goede liften, in hele gave gebouwen. Hierbij 5 cases met onze liften die je meenemen naar grote hoogten.

1. Shanghai Tower

De Shanghai Tower is met 632 meter het hoogste gebouw van China. De lift in deze giga toren zette in 2016 maar liefst 3 wereldrecords: de snelste lift, de hoogste lift en de snelste dubbeldek lift. Wij installeerden deze lift samen met alle andere 106 liften in het gebouw. Ook ontwikkelden wij nieuwe apparatuur, waaraan de lift zijn hoge snelheid te danken heeft. De lift legt 21,5 meter per seconde af (74 km/uur). Dit betekent dat je van de kelder op verdieping -2 in 53 seconden op de 119e verdieping bent. Even ter vergelijking: een vliegtuig gaat omhoog met 14 meter per seconde. De lift gaat dus sneller omhoog dan een vliegtuig op kan stijgen! En stel je eens voor hoe lang het duurt voordat je op de 119e verdieping bent met de trap? Dan is het toch wel fijn dat er een lift in de Shanghai Tower zit.

2. Londen Tower

De London Tower is een enorme blikvanger in het St. George District aan de oevers van de Theems. De wolkenkrabber met maar liefst 50 woonverdiepingen is uniek in Londen. Er worden in Engeland namelijk strenge eisen aan de hoogte van een gebouw gesteld. Duurzaamheid staat in de London Tower voorop. Het gebouw maakt voor het grootste deel gebruik van groene energie. Er staat een 10 meter hoge windturbine op het dak van het gebouw die zorgt voor alle stroom in het gebouw. Een coole en duurzame eigenschap van het gebouw is dat de lichten zijn afgestemd op de lift. Vlak voordat de lift op de verdieping van jouw keuze aankomt, gaat het licht in de hal vanzelf aan. Als er niemand in de hal is, staat het licht dus uit. Daarmee bespaar je ontzettend veel stroom. En de lift in de London Tower is niet alleen duurzaam; een liftrit voelt zelfs luxueus. In een soepele beweging met minimale trillingen zijn de welgestelde bewoners van de woningen op hun verdieping.

3. Solae Tower

De Solae Tower van Mitsubishi is onze eigen testtoren in de Japanse stad Inazawa. Onze toren draagt bij aan de ontwikkeling van onze liften. Want overal ter wereld worden steeds meer hoge gebouwen geplaatst. Hoe zorgen we dat de liften in deze gebouwen sneller worden? Of dat er meer mensen in de liften passen? Daarom hebben wij de Solae Tower. Jaarlijks worden in deze toren maar liefst 5 miljoen testritten met de liften gemaakt. Daarmee testen we de veiligheid én duurzaamheid van onze liften. Zodat ook in de volgende generatie hoogbouw de beste liften worden geplaatst. Wat is er zo uniek? Het onderste deel van de toren lijkt 45 graden te draaien. Onze toren is trouwens niet bij toeval 173 meter hoog: het getal 173 verwijst namelijk naar de naam Inazawa.

4. De Zalmhaven 

In 2022 staat hij er dan echt: de Zalmhaventoren. Met een hoogte van 215 meter is deze toren straks de hoogste wolkenkrabber van de Benelux. Samen met zijn 2 kleinere broertjes van 70 meter vormen de 3 torens De Zalmhaven. In deze torens bevinden zich 8 liften van Mitsubishi. Wij zijn al in een vroeg stadium aangehaakt bij dit project als adviseur op het gebied van verticale mobiliteit. We dachten onder andere mee over hoeveel liften, de snelheid van de liften en over de technische zaken. Zodat de liften passen bij het gebouw. Want we hebben het natuurlijk nog steeds over het hoogste gebouw van de Benelux. Ook tijdens de bouw helpen wij mee met onze unieke MEEgroeilift. Deze lift groeit letterlijk mee met de toren: elke 4 verdiepingen die gebouwd worden, komt er een stuk liftschacht bij. Ondertussen maakt het bouwpersoneel gebruik van de lift op de verdiepingen die af zijn. Efficiënt én duurzaam, want bepaalde onderdelen van de MEEgroeilift worden bij voltooiing van de toren gebruikt voor de permanente lift. Bovendien hergebruiken we de overige onderdelen voor een MEEgroeilift in een volgend project.

5. Tokyo Tower

Tokio’s blikvanger, de Tokyo Tower, is de grotere versie van de Eiffeltoren. Met 333 meter ooit het hoogste gebouw van Tokyo, maar sinds de komst van de Tokyo Skytree is de Tokyo Tower de nummer 2. Deze toren blijft hoe dan ook het icoon van Tokio. Jaarlijks bezoeken ruim 2 miljoen bezoekers dit gebouw. Met onze supersnelle lift staan de bezoekers in no-time op het observatiedek, waar ze een prachtig uitzicht over de stad hebben. Als je weer naar beneden wilt, gaat dat nóg sneller. Sterker nog, de lift van de Tokyo Tower daalt met 10 meter per seconde het snelst van alle liften ter wereld. Je maakt nog net geen vrije val. Een ander leuk detail: de Tokyo Tower levert een bijdrage aan het vergroten van het bewustzijn van maatschappelijk onderwerpen. Met een paars verlichte toren werd in het verleden aandacht gevraagd voor een campagne om geweld tegen vrouwen tegen te gaan. Roze licht is ingezet om het bewustzijn voor borstkanker te vergroten en blauwe verlichting voor diabetes.

Wat de toekomst brengt

Met de Zalmhaventoren krijgen we in Nederland al de hoogste toren van de Benelux. Maar het kan nog hoger! Gaan we meedoen in de race naar de hoogste top van de wereld? En racen de liften dan net zo hard mee? In de toekomst zullen er steeds meer uitdagingen komen om mensen snel, comfortabel én duurzaam naar de 200ste verdieping te krijgen. Drukcabines tegen ploppende oren? Een lift die omhoog en omlaag gaat met magnetisme? In andere gebouwen in de wereld passen we dit al toe. Wie weet sta jij binnen de kortste keren in zo’n futuristische lift in Nederland!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *