De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Geschiedenis

Onze geschiedenis gaat terug tot 1951: in dit jaar werd de Eerste Veenendaalse Lift Industrie (EVLI) opgericht. In 2001 verwierf het Japanse Mitsubishi 51% van de aandelen en werd onze naam gewijzigd in Mitsubishi Elevator Europe. In 2008 heeft Mitsubishi de resterende 49% van de aandelen van overgenomen en sindsdien mag zij zich volledig eigenaar noemen van onze oer-Hollandse organisatie.

De geschiedenis van de Eerste Veenendaalse Lift Industrie (EVLI)

In een kleine schuur in de Dijkstraat aan de rand van Veenendaal startte in 1951 een lasfabriek met het maken van bouwliften. Dit leidde tot de oprichting van de Eerste Veenendaalse Lift Industrie (EVLI). Al snel maakte de fabrikant de overstap van bouwliften naar persoons- en goederenliften.

In 1973 fuseerde EVLI met de liftenafdeling Wolter & Dros in Amersfoort tot WDE (Wolter & Dros EVLI). Wolter & Dros behoorde in die tijd tot de Overzeesche Gas en Elektriciteits Maatschappij (OGEM), waaruit later TBI Holdings B.V. voortkwam.

Rond 1976 was de toenmalige directie van WDE op zoek naar een nieuwe leverancier van hoofdcomponenten voor de liften en legden zij het eerste contact met Mitsubishi.

Tot eind jaren ’90 was WDE een zelfstandige liftenbouwer met Mitsubishi als leverancier van hoofdcomponenten. Vlak voor de eeuwwisseling liet Mitsubishi aan TBI Holdings B.V. weten dat het bedrijf graag een aandeel wilde in WDE, om zo ook in Europa vaste voet aan de grond te krijgen.

In 2001 verwierf Mitsubishi 51 procent van de aandelen en werd de naam veranderd in Mitsubishi Elevator Europe. In 2008 nam Mitsubishi de resterende 49 procent van de aandelen over van TBI Holdings. Sindsdien mag Mitsubishi zich volledig eigenaar noemen van deze oer-Hollandse organisatie.

De geschiedenis van Mitsubishi

Zoals bij de meeste grote bedrijven, startte Mitsubishi bescheiden. Oprichter Yataro Iwasaki begon in 1870 met drie gehuurde stoomschepen een rederij: Tsukumo Shokai. In 1872 veranderde hij de de naam in Mitsukawa Shokai, en in 1874 in Mitsubishi Shokai. Doordat Yataro in 1874 schepen leverde die Japanse troepen naar Taiwan brachten, beloonde de regering hem met 30 schepen. In 1875 veranderde hij de naam in Mitsubishi Mail Steamship, omdat het bedrijf werknemers en gebouwen van een postdienst overnam.

Mitsubishi Mail Steamship begon met transport naar China en Rusland en kreeg een monopolie op buitenlandse routes. Totdat de regering de oprichting van een concurrent steunde, dat leidde tot een grote concurrentiestrijd. Beide bedrijven gingen hierdoor bijna failliet. De regering beslechtte de concurrentiestrijd met een fusie in 1885, waaruit Nippon Yusen, de huidige NYK Line ontstond.

Terwijl de concurrentiestrijd op zee verder ging, diversifieerde Mitsubishi aan land. Het bedrijf kocht mijnen en huurde een scheepswerf van de regering, waar zij later het eerste stalen stoomschip in Japan produceerden. Onder leiding van Yanosuke Iwasaki bleef het bedrijf groeien en diversifiëren. Hij kocht steeds meer mijnen om het bedrijfsleven van grondstoffen te voorzien. Ook haalde hij het woord ‘steamship’ weg uit de naam.

Het bedrijf van Yataro bleef groeien toen zijn zoon Hisaya in 1893 de leiding overnam en Yanosuke’s zoon Koyata Hisaya hem hierna opvolgde. Het bedrijf breidde steeds verder uit met activiteiten zoals bankzaken, onroerend goed, marketing en administratie, en later machinebouw, elektrische apparatuur en chemicaliën. De bedrijven die later opgingen in Mitsubishi Heavy Industries ontwikkelden auto’s, vliegtuigen, tanks en bussen. Mitsubishi Electric werd ook marktleider in elektrische machines en huishoudelijke apparatuur.

De onafhankelijke bedrijven van Mitsubishi

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was de bijdrage van Mitsubishi aan de Japanse economie 18 procent van het BNP. De geallieerden eisten dat de grote industriële groepen in Japan werden ontbonden, dus dit betekende het einde voor Mitsubishi als geheel bedrijf. Op last van de Verenigde Staten, die na de Tweede Wereldoorlog veel invloed hadden in Japan, werd Mitsubishi opgesplitst om zo de invloed van de Japanse economie te versnipperen. Mitsubishi viel hierdoor uiteen in 139 bedrijven.

Na een economische wederopbouw bundelden sommige Mitsubishi-bedrijven hun krachten weer. Vandaag de dag bestaat Mitsubishi uit ongeveer 45 onafhankelijke bedrijven met zo’n 600 duizend werknemers, die in bijna elke tak van de industrie actief zijn en bij elkaar een jaarlijks meer dan 300 miljard dollar omzetten wereldwijd.

Een aantal belangrijke onderdelen van Mitsubishi zijn:

  • Mitsubishi Corporation is een handelsbedrijf met een jaarlijkse omzet van ongeveer 100 miljard dollar.
  • The Bank of Tokyo-Mitsubishi behoort met een jaarlijkse omzet van ongeveer 81 miljard dollar tot de top 10 banken in de wereld.
  • Mitsubishi Motors produceert en verkoopt per jaar ruim 1 miljoen voertuigen (vooral bekend van de auto’s).
  • Nikon is het bedrijf voor optische instrumenten en camera’s.
  • Kirin Ichiban bierbrouwerijen, waar populair Japans bier wordt gemaakt.

De geschiedenis van het Mitsubishi-logo

Het logo van Mitsubishi wordt al sinds de oprichting gebruikt. Het scheepvaartbedrijf Tsukumo Shokai gebruikte de afbeelding van de waterkastanje al op de scheepsvlaggen, dat later werd aangepast naar het huidige logo met de drie diamanten. Voor het logo combineerde Yataro Iwasaki zijn eigen familiewapen, een drielaagse waterkastanje, met het familiewapen van de Tosa-clan, drie eikenbladeren. Oprichter Yataro kwam namelijk uit de stad Kochi op het eiland Shikoku, dat de thuisbasis was van deze machtige clan. Hij werkte voor deze clan en was leider van handelsactiviteiten in Osaka.

Hieruit komt de naam ‘Mitsubishi’ voort, dat ‘drie diamanten’ betekent. Dit komt van de Japanse woorden mitsu (drie) en hishi (diamantvormen). In Japan spreken ze de ‘h’ in het midden van een woord vaak uit als een ‘b’. Deze drie diamanten vind je symbolisch terug in de vorm van drie ruiten. Deze weerspiegelen de drie pijlers waar alle Mitsubishi-bedrijven zich op richten: kwaliteit, betrouwbaarheid en service.