De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Het bestel- en productieproces van een nieuwe lift

Blog - Geplaatst op 8 september 2020

Iedere omgeving, gebouw, lift en liftschacht is anders. Daarom vraagt het kopen van een nieuwe lift om een zorgvuldige aanpak. Een nieuwe lift is niet zo maar van de één op de andere dag geleverd. Het bestel- en productieproces kost tijd, ondanks dat we hard werken om jouw gebouw zo snel mogelijk van een goedwerkende lift te voorzien. In deze blog geven we je inzicht in het bestel- en productieproces van een nieuwe lift. Welke stappen moeten we zetten? En wat zijn mogelijke knelpunten?

In 12 stappen naar een nieuwe lift: de MOVE

Stel: je start met de bouw van een nieuw kantoorpand of appartementencomplex. In het gebouw heb je een nieuwe lift nodig. Je kiest voor onze innovatieve MOVE lift. Hoe ziet het bestel- en productieproces er dan uit?

1. Aanvraag nieuwe MOVE lift

Je bent op zoek naar een gloednieuwe lift en je zoekt naar meer informatie. Je kijkt op onze website en neemt contact met ons op. Bijvoorbeeld telefonisch of via het contactformulier.

2. Eerste contact en een afspraak

Een van onze adviseurs neemt contact met je op. We horen graag wat jouw wensen zijn en hoe we je kunnen helpen met de nieuwe lift. Uiteindelijk maken we een afspraak om samen jouw wensen en plannen te bespreken.

3. Data invoeren in de liftconfigurator

Na het gesprek brengen we jouw wensen en de specificaties van de lift in kaart. Bijvoorbeeld het aantal verdiepingen, kooimaten, schachtmaten, type liftdeuren, kleur en materiaal van de kooi (gewoon staal of roestvrijstaal). Maar ook accessoires als knoppen, het bedieningspaneel, een aardbevingssensor, type verlichting, brandwerendheid en energiebesparende functies. Al deze gegevens en opties voeren we door in onze liftconfigurator. Dit is een online systeem dat precies berekend en laat zien hoe de lift eruit komt te zien.

Binnen één dag rolt er een schets, offerte en bouwtekening van de MOVE lift uit de configurator. Helemaal op maat gemaakt. Een voorwaarde is dat we een volledige set van gegevens nodig hebben voor de simulatie. In de praktijk merken we dat het soms wat langer duurt dan één dag, omdat de uitkomsten van de liftconfigurator een aantal keer heen en weer gaan tussen onze klanten en de accountmanager.

4. Offerte

Hebben we alles in kaart? Dan sturen we de uiteindelijke offerte en schetsen naar je toe.

5. In gesprek over de offerte

Je hebt rustig de tijd om de offerte te bekijken. Als je vragen hebt is een van onze adviseurs altijd telefonisch of per mail bereikbaar. Ook is het mogelijk om samen de offerte te bespreken bij jou op locatie. En in tijden met de geldende coronamaatregelen plannen we moeiteloos een online afspraak in. Wil je meer weten over ons bedrijf? Dan ben je natuurlijk van harte welkom om een kijkje te komen nemen in onze fabriek in Veenendaal.

6. Overeenkomst opstellen

Ben je tevreden en akkoord met de offerte? Dan gaan we een contract opstellen. In deze koopovereenkomst leggen we vast wat we samen hebben afgesproken. Wat leveren wij precies? En welke werkzaamheden doet een aannemer? Denk bijvoorbeeld aan een steiger plaatsen in de liftschacht of afspraken over het parkeren op de bouw.

7. Projectleider komt in actie

Mensen kijken naar de MOVE liftAls de koopovereenkomst is getekend komt onze projectleider in actie. Hij leest het contract na en brengt een bezoek aan de locatie. De projectleider leest de afspraken die gemaakt zijn na en controleert of de maten kloppen met wat hij ziet op locatie. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: is het gebouw goed bereikbaar? Is het gebouw al in gebruik? Hoe ziet de liftschacht eruit? Hoe is de aanrijroute? Waar kunnen we de lift lossen? Na goedkeuring van de projectleider geeft hij de opdracht door aan ons interne productiebedrijf.

8. Opstarten van de productie van de lift

Het productiebedrijf gaat aan de slag met het produceren van de lift. De tekeningen zijn gemaakt en het is duidelijk hoe de lift eruit komt te zien. Het productiebedrijf bepaalt wat nodig is: welke liftonderdelen maken we zelf in de fabriek en welke liftcomponenten moeten we bestellen? Deze opdrachten zet het productiebedrijf binnen één dag uit bij de verschillende afdelingen.

9. Produceren en bestellen van liftcomponenten

Montage liftkooiEen deel van de MOVE liftonderdelen en materialen kunnen wij binnen één tot twee weken zelf produceren in onze fabriek in Veenendaal. De overige componenten bestellen we bij verschillende gespecialiseerde leveranciers. Bij de MOVE lift werken we uitsluitend met 100% Europese liftcomponenten. Daarom bestellen we de benodigde materialen bij onze vaste leveranciers in Europa. We hebben afspraken met hen dat zij de materialen binnen vijf tot zes weken leveren. Dit lukt altijd, mits er geen bijzondere omstandigheden spelen. Een goed voorbeeld zijn de coronamaatregelen. De fabrieken in Spanje waren een tijdje gesloten, waardoor de productie van liftdeuren stil lag. Hierdoor liepen onze bestellingen vertraging op.

10. De lift opbouwen in de fabriek én op locatie

monteren in de liftschachtZijn alle liftonderdelen en materialen binnen en geproduceerd? Dan monteren we zo veel mogelijk delen van de lift in onze fabriek, mits deze samenstellingen in kratten passen. De kratten met liftonderdelen vervoeren we naar het gebouw waar we de nieuwe lift installeren. Twee monteurs monteren eerst de rails en bevestigingspunten aan de schachtmuren. Daarna bouwen ze de volledige lift op in de schacht. Het opbouwen van de lift duurt twee tot drie weken. Een knelpunt kan zijn dat een liftschacht moeilijk toegankelijk is door de andere bouwwerkzaamheden in het gebouw. Het kan dan voorkomen dat het installeren van de lift meer tijd in beslag neemt.

11. Testen en keuren van de lift

Is de lift geïnstalleerd, dan komt een inspecteur langs om de lift uitgebreid te testen. Hij controleert ook of de lift voldoet aan alle veiligheidsnormen. Dit is een ingebruikname keuring en dat duurt gemiddeld één tot twee dagen.

12. Oplevering door de projectleider

Werkt de lift naar behoren en is hij goedgekeurd? Dan is hij klaar voor gebruik! De projectleider kijkt samen met jou of alles naar wens is. Ben je tevreden? Dan dragen we de lift over aan onze serviceafdeling. Zij monitoren de prestaties van de lift continu dankzij het remote monitoring systeem. Is er een storing of zien we in de data dat er onderhoud nodig is, dan ondernemen we meteen actie. Door vroegtijdig handelen verminderen we zo het aantal bezoeken voor liftonderhoud.

Het bestel- en productieproces bij liftmodernisering

Heb je al een bestaande lift in je gebouw, maar is hij verouderd en toe aan een (grondige) renovatie? Dan is liftmodernisering voor jouw lift(en) de oplossing. Ontdek hoe het bestel- en productieproces bij liftmodernisering eruit ziet.

Bekijk de 12 stappen bij het moderniseren van een lift.

Meer weten over de MOVE lift?

Download dan de MOVE brochure of neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Zij helpen je graag op weg met al jouw vragen.

Download de MOVE brochure       Neem contact op

Het bestel- en productieproces van een nieuwe lift

Een nieuwe lift kopen? Bekijk de 12 stappen en ontdek wat er gebeurt vanaf de aanvraag tot en met de oplevering van een gloednieuwe MOVE lift.

Lees meer over Het bestel- en productieproces van een nieuwe lift