De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Search
Generic filters
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Search
Generic filters
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

"In 10 jaar tijd heeft de lift maar 2 keer stilgestaan"

Geplaatst op 25 februari 2020 door Jesse Schmitz

Dick Heikamp (78) is woonachtig in en technisch bestuurslid van VvE ‘’Huis ten Dale’’. Inmiddels bekleedt hij al 11 jaar deze functie in de hoge woontoren gelegen aan de zuidkant van Rhenen. ‘’Deze appartementen zijn enorm in trek. Het is heerlijk wonen en je hebt een prachtig uitzicht’’. Zijn VvE heeft het goed voor elkaar. ‘’Ik heb destijds allerlei innovaties op touw gezet’’. Door een sterk MJOP (meerjarig onderhoudsplan) wordt er op de juiste manier geïnvesteerd in de toekomst en heeft men voldoende in kas. Dat is niet bij iedere VvE zo. Een van de eerste investeringen die Dick Heikamp liet uitvoeren was een liftrenovatie door Mitsubishi Elevator Europe. Die na de renovatie tot op de dag van vandaag naar tevredenheid het liftonderhoud uitvoert.

Huis ten Dale werd in 1964 gebouwd, en ontving in 1967 haar eerste bewoners. Het heeft twee liften en telt 14 verdiepingen met daarboven op een machinekamer en weer daarop een antennekamer. Een gebouw wat in 53 jaar tijd al heel wat renovaties heeft ondergaan. Zo ook 11 jaar geleden. Mitsubishi Elevator Europe verving begin 2009 onder andere de kabels, remmen, besturingskasten en elektronica van de liften. Die overigens van een ander fabricaat waren. Echter was dit geen enkel probleem voor de firma.

Een andere manier van liftonderhoud

Na de liftrenovatie heeft Mitsubishi het liftonderhoud overgenomen van de partij die destijds het onderhoud uitvoerde. ‘’Ik was totaal niet te spreken over de manier waarop zij dat deden. De liftschacht werd een keer gezogen en daarna kregen wij de rekening. Het ligt niet altijd aan de lift zelf, maar ook vaak aan de mentaliteit waarmee men te werk gaat’’ aldus Dick Heikamp.

De combinatie van service en kwaliteit

Maar waarom viel de keuze op Mitsubishi? Het heeft volgens Dick Heikamp te maken met de combinatie tussen service en kwaliteit. ‘’Ik heb vroeger in de metaalindustrie gewerkt, en kwam daar regelmatig met producten van Mitsubishi in aanmerking. Eigenlijk merkte je toen al de kwaliteit van deze producten, het ging nooit kapot’’.

Om de kwaliteit te waarborgen weten ze bij Huis ten Dale inmiddels dat dit alleen lukt met goed liftonderhoud. Met 14 verdiepingen is het belangrijk om de liften altijd beschikbaar te hebben. ‘’Waar vroeger soms wel één keer per week een lift stil stond, komt dit nu zelden voor. In de afgelopen 10 jaar hebben wij maar 2x een storing gehad. Een van de voordelen is dat de serviceafdeling van Mitsubishi ook in het weekend te bereiken is. Na een melding komen ze vrijwel direct kijken wat er aan de hand is. Zelfs als het nacht is!’’ Bij Mitsubishi heeft men diverse onderhoudsdepots door het hele land met liftonderdelen. Zo zijn spareparts van een ander fabricaat ook beschikbaar en staat je lift niet onnodig langs stil. In het verleden kwam dit nog wel eens voor bij Huis ten Dale, omdat er bijvoorbeeld een lange levertijd zat op een liftonderdeel wat direct nodig was.

Transparantie is het toverwoord

Het contact met Mitsubishi en de servicemonteur is erg prettig. ‘’Een aantal keer per jaar komt er een servicemonteur langs voor het onderhoud aan de liften. Hij weet de weg en we hebben goed contact. Als er echt iets aan de hand is en er moet een onderdeel vervangen worden, krijgen we dat netjes van te voren te horen. We tekenen dan de opdracht zodat deze op korte termijn kan worden uitgevoerd. Zo weten wij wat er speelt, en waar wij aan toe zijn qua kosten’’.

Een voorbeeldige MJOP

11 jaar geleden is Dick Heikamp samen met het bestuur begonnen om een gezond MJOP op te stellen. ‘’Het is goed om vooruit te kijken, en dan heb ik het niet alleen over volgend jaar. We kunnen gerust 10 tot 15 jaar vooruit kijken om in kaart te brengen wat ons te wachten staat.’’ Van brandbeveiliging tot aan liften, bij Huis ten Dale heeft men al een hoop investeringen gedaan in de toekomst. Echter is het een continue proces. ‘’Van investeringen op het gebied van duurzaamheid tot aan veiligheid’’ Wat Dick Heikamp na 11 jaar heeft geleerd? ‘’Door de continue aanscherping van wet- en regelgeving, zul je altijd rekening moeten houden met onvoorziene kosten’’

Meer weten over liftonderhoud?

Staat jouw VvE net als Huis ten Dale destijds ook voor een lastige keuze wat betreft de lift(en)? Wil je weten wat wij op het gebied van liftonderhoud voor jou kunnen betekenen? Lees hier meer over de mogelijkheden.

Download de onderhoudsbrochure       Vraag een liftinspectie aan

Meer gerelateerd nieuws lezen?

Wat zijn de kosten voor liftonderhoud?

De kosten voor liftonderhoud verschillen per type liftonderhoudscontract. Ontdek welke factoren de kosten bepalen en bekijk de gemiddelde liftonderhoudskosten per jaar, per lift.

Lees meer over Wat zijn de kosten voor liftonderhoud?

Is het erg als mijn lift meer dan 2x per jaar een liftstoring heeft?

Een lift in Nederland heeft gemiddeld 2,7 storingen per jaar. Minder liftstoringen kan je financiële voordelen opleveren. Ontdek ze snel en kom in actie.

Lees meer over Is het erg als mijn lift meer dan 2x per jaar een liftstoring heeft?

"Onze bewoners zijn erg blij met een storingsvrije lift"

Staat de lift in jouw appartement alweer stil? Het is de nachtmerrie van veel VvE bestuurders en bewoners. Als VvE-bestuur wil je weten waar je aan toe bent als het om liftonderhoud gaat.

Lees meer over "Onze bewoners zijn erg blij met een storingsvrije lift"

VvEO onderzocht: tevredenheid liftonderhoud

Onder de 1176 bestuurders en beheerders van Nederlandse VvE’s kwamen een aantal opvallende feiten naar boven. Zo is er veel ruimte voor verbetering op het gebied van bewustwording over en inzichtelijkheid / transparantie van liftonderhoudskosten.

Lees meer over VvEO onderzocht: tevredenheid liftonderhoud

Mitsubishi doet goede zaken met M-Use®

Het spreekt met name VvE’s aan. Niet investeren in een grote renovatie of vervanging, maar kiezen voor een nieuwe,tegen een vaste afdracht per maand.

Lees meer over Mitsubishi doet goede zaken met M-Use®

Wat kost het moderniseren van mijn lift?

Je lift moderniseren of een nieuwe kopen? Het kostenplaatje speelt vaak een belangrijke rol. Krijg meer inzicht in kosten van liftonderdelen en reparaties.

Lees meer over Wat kost het moderniseren van mijn lift?