De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Mitsubishi doet goede zaken met M-Use®

Blog - Geplaatst op 20 maart 2020

Het spreekt met name VvE’s aan. Niet investeren in een grote renovatie of vervanging van de lift, maar kiezen voor een nieuwe, tegen een vaste afdracht per maand. VvE Kerkewijk in Veenendaal is hier een voorbeeld van.

Ook VVE Kerkewijk kiest voor Leasen in plaats van kopen

Bij deze VvE was de lift in het appartementencomplex nog niet eens zo heel oud, maar het aantal storingen, inclusief een aantal liftopsluitingen, was de ‘trigger’ om de lift aan te pakken.

VvE-voorzitter Henk Roseboom: ”Nu hebben we een nieuwe lift en zijn we van alle zorgen af.”

 

 

 

 

 

 

 

VvE-voorzitter Henk Roseboom vertelt dat er voor het vervangen van de gehele lift onvoldoende geld in kas was: “We hadden wel een financiële reserve voor de lift, maar die was niet toereikend. Maar niets doen was geen optie. Eén van onze bewoners heeft een technische achtergrond en vertelde dat we ook een lift konden leasen. Dat hebben we gedaan en nu hebben we een nieuwe lift en zijn we van alle zorgen af. Weliswaar niet de goedkoopste, maar wel een lift van topkwaliteit. We voelen ons hier goed bij.”

We praten hierover verder met mede-appartementbewoner Breunis van de Pol, sinds 2018 secretaris van de VvE. Ook aanwezig is Ronald Koedam, salesmanager new installations bij Mitsubishi Elevator Europe. Van de Pol geeft aan dat de oorspronkelijke lift dateert van 2003, toen de appartementen werden opgeleverd. “Zelf woon ik er pas sinds 2016, maar ik heb begrepen dat er al vrijwel vanaf het begin problemen waren met deze hydraulische lift, die destijds is geleverd door Lifttec. Deze stoorde regelmatig en er was ook een aantal opsluitingen geweest. Het bestuur had eerder al alle drukknoppen laten vervangen, omdat deze haperden doordat inwendig stukjes waren afgebroken. In 2017 is het besluit genomen om de gehele besturing te laten vervangen. Voor deze vervanging was op zich geld beschikbaar, maar de reserve voor de lift was toen wel op. Maar er was méér wat niet goed functioneerde aan de lift. De deuren hingen wat scheef en de hydraulische plunjer gaf problemen. Ook de manchetten hiervan moesten eigenlijk worden vervangen.’’

Het fraaie appartementengebouw Kerkewijk bevat slechts acht appartementen, waardoor de kosten voor de lift per bewoner aanzienlijk zijn.

Van de Pol vervolgt: “Bij navraag bij Mitsubishi, dat het onderhoud van de lift inmiddels al een aantal jaren verzorgde, zouden op basis van een budget-prognoserapport de kosten voor de lift tussen 2017 en 2023 uitkomen op ruim 50.000 euro, waarvan 17.000 euro voor de besturing. Ik had zelf, op basis van een eigen berekening, ook ongeveer dat bedrag ingeschat. Omdat er maar acht appartementen zijn, zouden we als bewoners behoorlijk hebben moeten ‘bijlappen’. Een nieuwe lift kopen en hier geld voor lenen was voor ons geen optie.’’

Leasen een goed alternatief

Toen hij van Mitsubishi hoorde dat er ook een mogelijkheid was om een lift te verwerven via het M-Use®-concept, bleek dat een goed alternatief. Van de Pol: “De kosten komen hierdoor voor ons een stuk lager uit. We betalen nu over een periode van twintig jaar 6.500 euro inclusief btw per jaar ‘all-in’, tegen bijna 9.000 euro per jaar inclusief btw die we anders de komende jaren aan kosten gehad zouden hebben aan de lift. We zijn dus ca. 2.500 euro per jaar goedkoper uit. Daarnaast weten we wat het per jaar duurder wordt; hiervoor wordt de CBS-index gehanteerd. Doordat we zekerheid hebben over deze kosten, kunnen we de VvE-servicekosten voor de bewoners hier ook beter op afstemmen.’’ Koedam bevestigt dat een aanzienlijke besparing mogelijk is, maar geeft wel aan dat deze besparing per lift kan verschillen. Wat wél in alle gevallen geldt, is dat we met M-Use® een lift van goede kwaliteit leveren tegen een lagere prijs, ‘van de wieg tot het graf, ook wel total cost of ownership genoemd.’’

Mede-appartementbewoner Breunis van de Pol: “De nieuwe lift is sinds februari 2018 in werking en tot nu toe zijn er geen storingen geweest.”

De kostenbesparing is voor de VvE natuurlijk belangrijk en geeft veel rust, maar er zijn ook andere voordelen verbonden aan M-Use®, vertelt Van de Pol: “We hebben nu een moderne Nexius-tractielift van Mitsubishi en geen zorgen meer over storingen en onderhoud. Ook de keuring door Liftinstituut maakt onderdeel uit van M-Use®. Je begrijpt wel dat de VvE hier niet lang over hoefde na te denken. Maar één bewoner, die in eerste instantie wat huiverig tegenover leasen stond, hoefde te worden overtuigd. We hebben nu een contract voor twintig jaar afgesloten en kunnen dat daarna weer verlengen tot veertig jaar.’’

Nauwelijks overlast en meer comfort

Het enige nadeel was dat in de periode van het verwijderen van de oude lift en het plaatsen van de nieuwe lift de bewoners zes weken geen lift ter beschikking hadden. Van de Pol: “Dit is redelijk goed gegaan; er was nauwelijks overlast en alles bleef binnen de planning. Degenen die de lift hebben gedemonteerd, hebben keurig op elke verdieping stofschotten geplaatst en zaken afgesloten. Deze schotten zijn blijven staan tot de nieuwe deuren en muurkopomvattende kozijnen erin zaten. Hierdoor was ook de veiligheid van de bewoners geborgd. Toen de nieuwe lift werd gebouwd, is met de monteur van Mitsubishi afgesproken dat bewoners, als dat nodig was, onder begeleiding gebruik konden maken van de ‘false car’ om naar hun woning te komen.’’ Koedam licht toe dat deze false car een werkmethode in de schacht is voor de liftmontage: “Een soort montagehefplateau dus.’’

Ronald Koedam, salesmanager new installations bij Mitsubishi Elevator Europe: “Het grootste verschil is dat de lift nu een tractielift is in plaats van een hydraulische lift. Deze is daardoor een stuk energiezuiniger en minder duur.”

De nieuwe lift is wat betreft het hefvermogen en de vervoerscapaciteit (1.050 kg en 14 personen) vergelijkbaar met de vorige lift (1.000 kg en 13 personen). Koedam: “De effectieve kooigrootte is niet veranderd. Het grootste verschil is dat de lift nu een tractielift is in plaats van een hydraulische lift en daardoor een stuk energiezuiniger en minder duur is in gebruik.’’ Bij de oude lift stond het aggregaat in de put en de besturingskast op de onderste stopplaats naast de toegang, de manier waarop destijds de eerste machinekamerloze hydraulische liften gebouwd werden. Bij de huidige machinekamerloze tractieliften, en ook bij deze lift, is het gebruikelijk om de aandrijving en besturing bovenin de schacht te plaatsen.

De VvE had veel keuzevrijheid inzake het interieur van de liftkooi. Zo vonden de bewoners een grote spiegel belangrijk, in verband met het ruimte-effect en veiligheid. Ook zijn rondom leuningen geplaatst en is er een bankje aangebracht. Het kooi-interieur en de muurkoppen zijn uitgevoerd in roestvrijstaal.

Gebouwd volgens de NEN EN 81-20

Op de vraag of de lift is gebouwd volgens de norm NEN EN 81-1 of NEN EN 81-20, geeft Koedam aan dat dit de NEN EN 81-20 is. “Deze nieuwe norm is ingegaan per 31 augustus 2017 en we hebben ervoor gekozen om ‘op safe’ te spelen met de planning. Er was echter niet voldoende vrije ruimte volgens deze norm, dus die moesten we nog creëren.’’ Van de Pol vult aan: “En dat was nog niet zo gemakkelijk. Ik had al van tevoren gekeken naar de dakconstructie en op de tekening gezien dat er een dakdoorgang was van houten balken die gemakkelijk te verwijderen zou moeten zijn, maar in de praktijk bleek dit een 30 centimeter hoge betonplaat te zijn die was vastgemetseld. Die plaat moest dus eerst los worden gezaagd en er met een zware kraan worden afgetild. Vervolgens is hier een kalkzandsteenlaag tussen gelegd en kon er 60 centimeter worden opgemetseld voor de schachtkopverhoging. Een voordeel van de open schachtkop was dat materialen via een kraan konden worden ingebracht. De kosten voor het uitbreiden van de vrije ruimte waren overigens opgenomen in de begroting.’’

Eerste ervaringen

De nieuwe lift is sinds februari 2018 in werking en tot nu toe zijn er geen storingen geweest. Van de Pol en de andere bewoners zijn dus tevreden. “Ook het gebruikscomfort is aanzienlijk toegenomen’’, geeft Van de Pol aan. “Bewoners durven de lift nu weer te gebruiken en dat was voorheen met de opsluitingen wel eens anders.’’

Duidelijke afspraken over onderhoud

Wat het onderhoud betreft, geeft Koedam aan dat M-Use® een stap verder gaat dan de traditionele onderhoudscontracten. “Bij M-Use® stellen we een zo lang mogelijke exploitatie en dus ook een zo lang mogelijke levensduur voorop. We kunnen het niveau van het onderhoud van de lift daardoor hoger brengen dan traditioneel aan ons wordt gevraagd. In het contract staat daarom een aantal duidelijke kpi’s waar we aan moeten voldoen bij het onderhoud. Voorbeelden van deze kpi’s zijn het beschikbaarheidspercentage, zaken op het gebied van comfort (geluid en trillingen), aantal stor ingen en keur ingspunten op het keuringsrapport. Als we niet aan deze kpi’s kunnen voldoen, geven we korting op de jaarlijkse kosten. Heel transparant dus. Bij deze lift eindigt het contract in principe na veertig jaar, waarbij ons uitgangspunt is dat de lift nog steeds dezelfde conditiescore (niveau 3 volgens de NEN 2767) en performance heeft als toen deze werd geïnstalleerd. En daarna gaat de lift ook nog een ruime periode mee.’’

Een mogelijk nadeel van M-Use® is dat bij het vervangen van een lift in een bestaand gebouw een aantal juridische zaken komt kijken. Zo moet de splitsingsakte worden gewijzigd. Daarnaast moet een akte worden opgesteld om de lichtschacht apart onder te brengen bij de VvE en een akte om Mitsubishi exclusief toegang te geven tot de binnenzijde van de schacht. Dit leidt eenmalig tot de nodige notariskosten. Koedam geeft aan dat Mitsubishi zich hiervan bewust is en zoekt naar mogelijkheden om dit gemakkelijker te maken. “Helaas is het zo dat de juridische regelgeving nog wat achterloopt bij dit vernieuwende concept. Gelukkig zijn er voor toepassing van M-Use® in nieuwbouw geen splitsingsaktes nodig.’’

Niet alléén VvE’s kiezen voor het M-Use®-principe. Ook in de nieuwbouw, bij ontwikkelaars en woningcorporaties, vindt deze aanpak haar weg.

Bronvermelding: Liftinstituut Magazine maart 2020

Meer gerelateerd nieuws lezen?

"Onze bewoners zijn erg blij met een storingsvrije lift"

Staat de lift in jouw appartement alweer stil? Het is de nachtmerrie van veel VvE bestuurders en bewoners. Als VvE-bestuur wil je weten waar je aan toe bent als het om liftonderhoud gaat.

Lees meer over "Onze bewoners zijn erg blij met een storingsvrije lift"

"In 10 jaar tijd heeft de lift maar 2 keer stilgestaan"

‘’Deze appartementen zijn enorm in trek. Zijn VvE heeft het goed voor elkaar. Door een sterk MJOP wordt er op de juiste manier geïnvesteerd in de toekomst en heeft men voldoende in kas.

Lees meer over "In 10 jaar tijd heeft de lift maar 2 keer stilgestaan"

8 duurzame oplossingen om als VvE energie te besparen

Hoe kun je als VvE energie besparen terwijl je ook nog eens bijdraagt aan een beter milieu? Wij geven je 8 duurzame oplossingen om energie te besparen.

Lees meer over 8 duurzame oplossingen om als VvE energie te besparen