De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Trends en ontwikkelingen in de bouwsector

Blog - Geplaatst op 16 april 2019

De bouwsector verandert in sneltreinvaart door nieuwe technologische ontwikkelingen. Maar welke trends en ontwikkelingen gaan nu echt een impact maken op de bouwsector? We gingen op onderzoek uit tijdens Building Holland 2019.

Innovaties

94 procent van de innovaties komt uit een andere sector. Dit betekent dat ook de bouwsector kan leren van een andere sector als het gaat om innoveren. Zo gek is het dus niet dat techbedrijven de bouwsector beïnvloeden. Techbedrijven kijken continu welke slimme elementen ze uit een andere sector kunnen overnemen om succesvoller te worden. Waarom zou de bouwsector dat ook niet kunnen?

GAFA

GAFA staat voor Google Apple Facebook en Amazon. Wellicht leg je de link tussen deze techreuzen en de bouwsector niet direct, maar die is er wel degelijk. En hoe. Google is bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van Smart City. Daarbij volgen ze het gedrag van mensen die gratis wifi gebruiken. Google krijgt dan bijvoorbeeld antwoord op vragen als: hoe druk is het bij de taxistandplaats? En hoeveel mensen gaan een bepaalde winkel in?

En dan Amazon. Daar hoef je als bouwsector niet bang voor te zijn, toch? Ze ontwikkelden een slimme deurbel, maar dat komt niet zo dichtbij. Totdat Amazon een samenwerking met Lennar Homeowners startte om een smarthome te bouwen. Dit is slechts één voorbeeld van een manier waarop Amazon net als Apple en Facebook hun invloed in de bouwsector vergroten.

China en India

Achter de heerschappij van de Amerikaanse techreuzen schuilen Aziatische concurrenten uit China en India. In China gaan de ontwikkelingen sneller dan het licht. Maar liefst vier van de top vijftien grootste bedrijven van de wereld komen uit China. Alibaba Group is een e-commerce gigant, Baidu is het Chinese Google, Tencent biedt onder meer applicaties vergelijkbaar met Whatsapp en Xiaomi maakt smartphones. Deze jongens veranderen de wereld. In India lopen ze nog een paar jaar achter, maar hier wonen veel intelligente mensen die zich bezighouden met tech. Net als China is India voor de Nederlandse bouwsector een interessant land om in de gaten te houden. Vooral met een mogelijke samenwerking in het achterhoofd.

Artificial Intelligence

Alles wat we doen vervangen door artificial intelligence (AI). Dit zegt de oprichter van Singularity University (SU), een denktank uit Silicon Valley die zich bezighoudt met nieuwe technologieën en hoe deze andere sectoren veranderen. Want een machine is simpelweg sneller dan een mens. In de bouwsector kan AI werkprocessen niet alleen versnellen, het maakt ze ook veiliger. Wat dacht je van een computer die veiligheidsrisico’s in een bouwput detecteert? Of 360-graden camera’s met zelflerende algoritmes die asfaltschade herkent en classificeert?

Verhuur- en verkoopplatforms

Zowel verhuur- als verkoopplatforms houden het niet meer bij het enkel verlenen van online diensten. Verhuurplatforms weten als geen ander wat de behoeften van mensen zijn. In China zijn drie verhuurplatforms daarom zelf begonnen met het verhuren van huizen. De huizen worden precies ingericht op de behoeften van mensen. Airbnb kondigde zelfs aan om in 2019 te beginnen met het ontwerpen van huizen. Als het om verkoopplatformen gaat, gaat Opendoor nog een stapje verder dan bijvoorbeeld Funda. Dit bedrijf koopt huizen op van particulieren en verkoopt deze via het platform. Zoopla uit Engeland doet het weer anders door de customer journey van verkoop tot koop uit handen te nemen. Ze kopen allerlei partijen op die slim zijn in marketing, software en data. Vervolgens helpen ze mensen bij het vinden van een makelaar, hypotheekverstrekker en verhuisservice.

Eindgebruiker versus klant

Waar men eerst de klant centraal stelde, staat nu de gebruiker centraal. De trend gaat van bezit naar gebruik, ook wel human2human (h2h) genoemd. Als organisatie moet je je eerst richten op het creëren van waarde. Geld verdienen komt daarna pas. Stel daarbij vragen als: hoe kunnen we het leven van mensen die in panden leven, wonen en werken makkelijker maken? En waar worden deze mensen blij, gelukkig en gezond van?

Data is king

Slim omgaan met data leidt naar een beter competitief voordeel voor je core business. Maar je hebt er alleen wat aan als je het als organisatie goed inzet. Heeft jouw organisatie haar data op orde? Dan is er veel mogelijk. Je ziet direct waar je kosten kunt besparen, je verhoogt de productiviteit van je medewerkers en je verhoogt de waarde van je gebouwen. Ook bij liften is de rol van data van wezenlijk belang. Zo is Mitsubishi met de M-Use® erin geslaagd om de total cost of usage te verlagen het energiegebruik nog efficiënter te maken. Puur door zich te verdiepen in data.

Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst?