Hoe werkt een liftinspectie?

Een goedwerkende lift is belangrijk. Om erachter te komen in welke staat een lift is, is een liftinspectie belangrijk. Er zijn meerdere redenen voor het aanvragen van een liftinspectie:

Je hebt een verouderde lift
De lift in je gebouw piept en kraakt. Hij is verouderd en toe aan een fikse opknapbeurt. Of zelfs vervanging.

Je wil een second opinion aanvragen
Ben je ontevreden over je huidige partij voor liftonderhoud? Of heb je een offerte ontvangen van een andere liftleverancier en wil je een second opinion? Vraag dan vrijblijvend een liftinspectie aan.

Je wil weten of je lift geschikt is voor M-Use®
Overweeg je een constructie zoals ons M-Use® model? Dan is het verstandig om eerst een liftinspectie aan te vragen. Hiermee krijg je inzicht in de status van je lift en de liftschacht. Zo ontdek je of M-Use® voor jou de beste oplossing is.

Je bent een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) aan het maken
Met een meerjarenonderhoudsplan krijg je inzicht in de vervangingen en kosten die je de komende 5 tot 10 jaar aan je lift moet doen. Een liftinspectie voor een meerjarenonderhoudsplan is kosteloos als je lift al in bij ons in onderhoud is.

Hoe vraag je een liftinspectie aan?

Het aanvragen van een liftinspectie is niet moeilijk. In 7 stappen werken we toe naar een advies en offerte. We zetten de stappen voor je op een rij.

1. Maak een afspraak voor een vrijblijvende liftinspectie.
Je kunt bellen, mailen of het online aanmeldformulier invullen.

2. We nemen contact met je op voor wat extra benodigde informatie.
Zijn er problemen met de lift? Zo ja, welke? Welke soort en merk lift zit er in jouw gebouw? Wat heb jij voor ogen: een vervanging, renovatie of vernieuwing van de lift(onderdelen)?

3. We plannen samen een dag en tijdstip waarop we langskomen.

4. Een van onze liftinspecteurs komt bij je langs om de lift te controleren.
Wat wij controleren tijdens een liftinspectie is afhankelijk van de wensen en de hulpvraag. Toch kijken wij standaard naar:

– Liftmotor en besturingskast
– Liftdeuren
– Cabine-interieur
– Liftschacht
– Aantekeningen uit het liftboek

5. Op basis van de liftinspectie maken we een overzichtelijk advies met bijhorende prijsindicaties
In het advies lees je wat de status van jouw lift is. Signaleren wij bijvoorbeeld dat er deuken in de liftdeuren zitten en zij hierdoor niet meer goed openen en sluiten? Dan adviseren wij een vervanging, inclusief daarbij behorende kosten. Uiteindelijk brengen wij met ons advies alle vervangingen en vernieuwingen van de lift(onderdelen) in kaart, met de daarbij horende kosten.

6. Je wordt door ons gebeld om het advies en de offerte te bespreken
Wil je graag een persoonlijk gesprek om het advies samen door te nemen? Ook dat is mogelijk. We komen graag bij je langs voor een persoonlijk gesprek. Ook ben je van harte welkom bij ons in Veenendaal. We vertellen je graag meer over onze liften en diensten. Daarnaast geven we je een rondleiding door onze fabriek en een kijkje in onze testtoren.

7. Jij maakt de beslissing of je onze offerte accepteert
Ben je tevreden over ons advies en de offerte? Dan maken we snel afspraken over wanneer we met jouw lift aan de slag gaan.

Lees meer over onze liftinspecties of neem vrijblijvend contact op.

Wat moet je doen bij een liftstoring?

Een liftstoring is niet alleen vervelend, maar ook kostbaar. Elk uur dat de lift stilstaat, kost tijd en geld. Bovendien kan het onveilig zijn als er mensen in de lift staan. Meld een liftstoring daarom altijd zo snel mogelijk:

  • Bij spoed bel je ons direct. Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. En onze monteurs zijn binnen 1 uur ter plaatse. Bel: 0318 586 540
  • Is er geen spoed? Meld de liftstoring dan via ons formulier. Zorg ervoor dat je de liftnummer(s) en de locatie van de lift bij de hand hebt. Onze monteurs zijn binnen 4 uur ter plaatse.

Sta je zelf in een lift met storing? Bel dan de storingsdienst via de alarmknop in de lift. Het telefoonnummer staat vaak ook op een sticker. Geen zorgen: liften in Nederland hebben een speciale verplichte valbeveiliging, waardoor naar beneden vallen niet mogelijk is.

Kosten van een liftstoring

De kosten voor het oplossen van een storing hangen af van een aantal factoren. Dit lichten we graag voor je toe. Zaken die invloed kunnen hebben op de kosten bij het oplossen van een liftstoring zijn bijvoorbeeld:

  • De staat van de lift
  • Eerder uitgevoerd onderhoud
  • De geschiedenis van de lift(en)
  • Spoed of geen spoed

Bij een storing aan een lift die al bij ons in onderhoud zit, zoals binnen ons M-Sure® model, rekenen we geen extra kosten.

Wat kun je zelf doen bij een liftstoring?

Probeer een liftstoring niet zelf op te lossen. Wat je wel kunt doen, is bij een vreemd geluid of beweging dit opnemen. Het is ook handig om de liftnummers en de locatie bij de hand te houden. Vaak kunnen we de liftstaat op afstand uitlezen, wat het voor ons makkelijker maakt om het probleem snel op te lossen.

Hoe kun je een liftstoring voorkomen?

Regelmatig liftonderhoud is de beste manier om storingen te voorkomen. Bij onze liften komen storingen weinig voor. Met gemiddeld minder dan één storing per jaar hebben wij het laagste liftstoringspercentage van Nederland. En een beschikbaarheidspercentage van 99,8%. Hoe we dat doen? Door vakkundig onderhoud en het gebruik van onderdelen van hoge kwaliteit.

Daarnaast verklein je de kans op liftstoringen door er zorgvuldig mee om te gaan. Voorkom bijvoorbeeld dat zware spullen tegen de liftdeur botsten. Lees onze 5 tips voor het voorkomen van liftstoringen.

Meer informatie over liftonderhoud

Vaker last van liftstoringen en wil je dat dit snel wordt verholpen? Maak dan gebruik van onze snelle en betrouwbare reparatieservice. Of voorkom liftstoringen met ons liftonderhoud. Je kunt ook vrijblijvend contact opnemen.

De voordelen van M-Use® ten opzichte van de traditionele markt

We geloven sterk in de toekomst van M-Use® en de rol van circulariteit in onze wereld. En we willen jou graag vertellen wat de vele voordelen van ons M-Use® model zijn. M-Use® heeft in totaal 21 voordelen ten opzichte van de traditionele markt. We zetten ze voor je op een rij.

1. Een zichtbaar investeringsverschil
Ons M-Use® model maakt het mogelijk om zelf je investeringshoogte te bepalen. Zo worden topkwaliteit liften voor iedereen bereikbaar. Bovendien kunnen de investeringskosten eerlijker uitgesmeerd worden door de tijd heen.

2. M-Use® kwaliteit betaalt zich terug
Na de eerste contractperiode van 20 jaar, kun je binnen ons M-Use® model met dezelfde lift(en) nog eens 20 jaar door. Omdat er niet opnieuw geïnvesteerd hoeft te worden, kunnen de jaarlijkse gebruikskosten omlaag.

3. Geen dure vervanging na 20 jaar
Na 15 tot 20 jaar gebruik, is de lift bij andere partijen al aan vervanging toe. Door de hoge kwaliteit van onze liften is dit bij ons niet nodig en gaan onze liften maar liefst 40 jaar mee. Dit scheelt jou een flinke investering.

4. Tot 40 jaar liftgarantie
Door vakkundig liftonderhoud op basis van daadwerkelijk gebruik, zijn wij storingen zoveel mogelijk voor en kunnen wij ook de afgesproken liftprestaties blijven garanderen voor 40 jaar.

5. Hergebruik en recycling onderdelen
Of jouw gebruikscyclus nu stopt na 20, 30 of 40 jaar, voor alle liften ins ons M-Use® model dragen wij zorg voor het hergebruik of recyclen van de onderdelen. Uniek in de markt.

6. Bespaar €15.000 t.o.v. andere lift
Een onafhankelijke studie van KPMG toonde aan dat voor een gemiddelde Nederlandse lift in 30 jaar tijd met ons M-Use® model maar liefst €15.000 bespaard kan worden t.o.v. een lift zonder M-Use®.

7. Voorspelbaar exploitatie rendement
Vaste jaarlijkse kosten voorkomen vervelende verrassingen en zorgen voor een voorspelbaar exploitatie rendement van jouw vastgoed.

8. Wij dragen het risico
Wij zijn de risicodrager voor liftstoringen of een defect aan materialen door technische mankementen. Het risico ligt dus bij ons en niet bij jou.

9. Maximaal 1 storing per lift per jaar
Precies: maximaal 1 storing, maar gemiddeld genomen zelfs minder dan dat. Daar zijn we natuurlijk erg trots op.

10. Tot 70 uur per jaar meer beschikbaar
Gegarandeerde beschikbaarheid, waardoor de lift gemiddeld ruim 70 uur per jaar meer gebruikt kan worden t.o.v. liften van andere merken (door minder stilstand en snellere afhandeling van onderhoud).

11. Gegarandeerde rijcomfort
Gegarandeerd rijcomfort via een van tevoren afgesproken maximaal trilling -en geluidsniveau. Dit zorgt ook voor minder overlast in aangrenzende ruimtes naast de liftschacht. Overtuigend voordeel? Dat vonden ze bij Van der Valk ook. Zij hebben om deze reden voor ons gekozen.

12. Transparante rapportages
Inzicht in liftprestaties via transparante rapportages. Mocht je twijfels hebben over de correctheid? Dan heb je altijd de mogelijkheid tot controle door een onafhankelijke partij. Zo trots zijn we op ons M-Use® model.

13. Eerlijke verrekening van kosten
Een eerlijke verrekening van kosten via onderhoud op basis van daadwerkelijk aantal gemaakte ritten. Heeft de lift minder ritten gemaakt dan vooraf was voorzien? Dan krijg je geld terug. Heel transparant en eerlijk.

14. Zelf investeringshoogte bepalen
Doordat je zelf de initiële investeringshoogte bepaalt, kunnen de kosten voor plaatsing van de lift ook eerlijk gespreid worden over huidige en toekomstige gebruikers. En is er dus ook minder startkapitaal nodig.

15. Liftkeuringen zijn inbegrepen
De verplichte jaarlijkse liftkeuringen door onafhankelijke derde partijen zijn in de jaarlijkse M-Use® kosten inbegrepen. We nemen dit proces voor je uit handen nemen, zodat jij tijd overhoudt voor andere dingen.

16. Steentje bijdragen aan smart city
Met ons M-Use® model komt ‘de slimme stad’ binnen handbereik. Want de sensoren in onze liften meten heel precies wat het gebruik van de lift is. Zo hebben we samen altijd inzicht.

17. Design-for-succes model
Onze lift is ontworpen volgens het ‘Design-for-succes model’, zodat de kwaliteit zich altijd over de lange termijn terugbetaalt via lagere onderhoudskosten, energiekosten en betere prestaties.

18. Mét Madaster materialenpaspoort
De materialen die gebruikt worden voor de liften in ons M-Use® model zijn op onderdeelniveau vastgelegd in een officieel Madaster materialenpaspoort. Wij zijn de allereerste liftleverancier die dat zo heeft.

19. Eén aanspreekpunt
Je hebt één aanspreekpunt voor al je liftzaken. Dit scheelt tijd en een hoop backofficekosten.

20. Partner i.p.v. leverancier
We gaan een samenwerking aan op basis van partnerschap in plaats van een platte toeleverancier voor de korte termijn.

21. De duurzame kracht van M-Use®
Financieringsmogelijkheden, prestatiegaranties voor 40 jaar en een circulaire omgang met grondstoffen; samen met jou bouwen wij graag een duurzame klantrelatie én toekomst.

Meer informatie over M-Use®

Kiezen voor M-Use® betekent een duurzame keuze en liften die 40 jaar meegaan. Met ons M-Use® model ga je voor een circulair model voor liften, waarbij kwaliteit, transparantie en duurzaamheid centraal staan. Neem vrijblijvend contact op met onze adviseurs of lees meer over M-Use®.

Hoe maak je met behulp van een liftrenovatie je lift duurzamer?

Bij een liftrenovatie zijn er twee mogelijkheden: een volledige liftvervanging óf liftmodernisering. Een volledige liftvervanging was voorheen niet de meest duurzame keuze. Hierbij zijn veel nieuwe onderdelen nodig, waardoor de productievraag toeneemt. Toch is er wel een duurzame keuze mogelijk.

Door een liftvervanging je lift duurzamer maken

De meest voorkomende liften zijn hydraulische liften en tractieliften. Een hydraulische personenlift wordt hydraulisch aangedreven door olie in combinatie met druk. Het gebruik van olie is minder milieuvriendelijk. De tractielift is daarom een betere optie. Dit is een elektrische lift die wordt aangedreven door een elektromotor met kabels. De snelheid van de lift wordt bepaald door een frequentiegeregelde aandrijving. Hierdoor zijn er geen pieken in stroomverbruik, wat energie bespaart en dus duurzamer is. Voor nieuwe liften en liftvervangingen is M-Sure® een interessante en duurzame oplossing. M-Sure® is ons circulaire gebruiksmodel voor liften, waar je betaalt op basis van gebruik. Jij blijft eigenaar van de lift, maar dankzij een abonnement ben je altijd verzekerd van een goed werkende lift. Wij doen het onderhoud en maken daarbij duurzame keuzes. Zo kunnen we het besturingssysteem aanpassen voor een systeem dat energie teruglevert aan het stroomnet.

Door een liftmodernisering je lift duurzamer maken

Als je je lift nog niet hoeft te vervangen, kun je ook met behulp van een liftmodernisering je lift duurzamer maken. Hierbij vervangen we alleen onderdelen, wat een duurzame manier is om een lift op orde te krijgen. Bij het moderniseren van een lift, zijn verschillende mogelijkheden om deze te verduurzamen. Voor hydraulische aangedreven liftinstallaties werken we met een moderniseringskit. Hierbij levert onze fabrikant een besturingssysteem en aandrijving dat minder stroom vraagt. Een hydraulische lift in bijvoorbeeld een gebouw met drie verdiepingen vraagt veel aanloopstroom. Dit betekent hogere aansluitkosten voor een kleine VvE. Dit besturingssysteem heeft een lagere aansluitwaarde, omdat het al bij veel toepassingen werkt op 16 ampère.

Bestemmingsbesturing als chique oplossing

Om de lift te verduurzamen hebben ook kleinere aanpassingen impact. Zo vervangen we halogeenlampen of TL-lampen voor LED-verlichting. Niet alleen in de cabine maar ook in de schacht. Daarnaast gaat het besturingssysteem op stand-by en het licht uit, als de lift een tijdje niet wordt gebruikt. Een meer ‘chique’ oplossing voor liften met meer dan 10 stopplaatsen is de bestemmingsbesturing. Hiermee geef je voordat je de lift in stapt al via de displays in de hal aan op welke verdieping je moet zijn. Andere liftgebruikers met dezelfde bestemming krijgen dezelfde lift aangeboden. Bij weinig vraag gaan automatisch enkele liften in stand-by: efficiënt, duurzaam en energiebesparend.

Hergebruiken liftonderdelen

Niet alleen zijn energiekosten op dit moment een probleem. De levertijden van technische onderdelen neemt alleen maar toe. Daarom kunnen we er bij Mitsubishi Elevator Europe voor kiezen om tijdens een liftmodernisering recyclede liftonderdelen te gebruiken. Niet alleen bespaart dit geld, maar dit is ook beter voor het milieu.

Meer informatie over liftvervanging Meer informatie over liftrenovatie

 

Vrijblijvend contact opnemen

Hoe komen we tot de optimale liftconfiguratie binnen het M-Use® concept?

Wat is M-Use®?

M-Use® is een uniek circulaire gebruiksmodel voor liften. Je neemt een nieuwe lift van Mitsubishi Elevator Europe in gebruik, tegenover een vast bedrag per maand. Wij blijven lifteigenaar en daarmee verantwoordelijk voor de prestaties, beschikbaarheid en onderhoud van de lift. Bij het M-Use® gebruiksmodel rekenen we af op basis van liftgebruik en word je als gebouweigenaar en gebruiker van de lift totaal ontzorgd. De belangrijkste voordelen van M-Use®:

  • Geen grote investering meer nodig. De aanschaf van een nieuwe lift kan een forse investering zijn. Bij ons M-Use® model mag je zelf bepalen hoe hoog jouw initiële investering is voor een nieuwe lift. De rest verrekenen we in het jaarlijkse bedrag dat je betaalt tijdens de gebruiksperiode. Zonder spaarpot of lening is het dus mogelijk om een nieuwe lift aan te schaffen.
  • Afgerekend op gebruik. Met liftsimulaties berekenen we het jaarlijks liftgebruik in je gebouw. Zo bepalen we de beschikbaarheid- en prestatieverplichting van de lift en komen we tot een jaarbedrag. Je betaalt met M-Use® een vast bedrag per maand voor het liftgebruik, dit is inclusief alle reparaties, onderhoud en andere diensten zoals liftkeuringen, telecom en verzekering.
  • Een goedwerkende lift tot wel 40 jaar. Schaf je een lift aan op een traditionele wijze, dan gaat deze marktgemiddeld maximaal ca. 20 jaar mee. Een lift volgens het M-Use® concept gaat minimaal 40 jaar mee. Dankzij onze monitoring op afstand weten we exact wanneer de lift toe is aan een onderhoudsbeurt of vervangingen. Onze onderhoudstechniek en de kwaliteit van de materialen zorgen voor een levensduur van 40 jaar, zonder dat het ten koste gaat van de werking van de lift.

Een nieuwe lift met M-Use®man loopt richting lift

Kies je voor het M-Use® gebruiksmodel, dan is de eerste stap gezet en ben je verzekerd van een nieuwe lift. Maar welke van onze liftinstallaties past het beste bij de gebruiksdoelen van je gebouw? Een pand kan dienen als kantoor, hotel, appartementencomplex, school of ziekenhuis. Dit heeft impact op de liftconfiguratie voor het gebouw. Binnen het M-Use® gebruiksmodel heb je de keuze uit 5 verschillende lifttypen: de MOVE, Nexiez-MRL, Nexiez-MR, Nexway of Nexway-S. Lees meer over deze 5 type liften. Onze nieuwste liften zijn de MOVE en de Nexiez-MRL of Nexiez-MR. In 90% van de M-Use® projecten is zo’n type lift de beste keuze. Maar hoe komen wij tot deze keuze?

Luc van den Bergh, bestuurder van woningcorporatie Wonen Meerssen: “Na zorgvuldig doorrekenen blijkt dat M-Use® niet alleen het voordeel biedt van het besparen van de investering, wat ons ruimte geeft om andere zaken op te pakken, ook op de lange termijn zien wij duidelijk dat de kosten voor het gebruik van deze installaties voordeliger uitvallen dan bij een traditionele koop. Gecombineerd met het ontzorgen, voor ons een prima keuze.”

De optimale liftconfiguratie met M-Use® “Fit for Purpose”

Met M-Use® “Fit for Purpose” zorgen we voor de optimale liftconfiguratie voor een gebouw. De lift moet niet te groot, te klein, te hoog of te laag zijn. Nee, hij moet perfect zijn afgestemd op de gebruiksbehoeften van het pand. Het doel is om de opbrengst van het pand te maximaliseren. Iedere m2 moet effectief worden ingezet. In een kantoorpand is het belangrijk dat de lift voldoende mensen vervoert, maar tegelijkertijd niet te veel ruimte in beslag neemt. Anders gaat dit ten koste van waardevolle kantoorruimte. Zo zorgt 1 m2 kantoorruimte op iedere verdieping al voor een hogere opbrengst van het pand. Een optimale liftconfiguratie samenstellen is een zorgvuldig proces en leidt tot het maximaliseren van de waarde van een pand.

Een liftconfiguratie samenstellen in de praktijk

Een optimale liftconfiguratie samenstellen binnen het M-Use® concept komt vooral voor bij nieuwbouwprojecten. Bij bestaande gebouwen liggen veel zaken rondom de liften al vast. Denk bijvoorbeeld aan de afmetingen van de liftschacht, de hoeveelheid liften en het aantal stopplaatsen. Wijzigingen aanbrengen is bij bestaande bouw dus lastiger. Een liftschacht verplaatsen is een hele operatie en komt in de praktijk weinig voor. Bij nieuwbouwprojecten is dat anders. De eisen, wensen en tekeningen van het pand liggen klaar. Maar het pand is nog niet gerealiseerd dus er is ruimte voor wijzigingen. Bijvoorbeeld om de juiste formaat lift op de best mogelijke locatie in het gebouw te plaatsen.

Hoe ingewikkeld is een liftconfiguratie maken?

Dat verschilt per type gebouw en de gebruiksdoelen. Simpel gezegd: hoeveel liften zijn nodig voor het vervoeren van alle mensen of goederen in een pand. Voor een appartementencomplex is het vaak eenvoudig om een liftconfiguratie te maken. Het gebruiksdoel is namelijk helder: bewoning. Het aantal mensen dat de lift gebruikt en het aantal liftbewegingen per week zijn goed in kaart te brengen.

Bij een kantoor is het een ander verhaal. Daar is een liftconfiguratie maken ingewikkelder, omdat je met veel verschillende factoren te maken hebt. Hoe is de entree? Hoeveel mensen komen er per week naar kantoor? Hoe is de ochtendspits en lunchpiek? Wat zijn de piekmomenten? Waar zit het restaurant? Deze vragen moet je eerst beantwoorden en dient als input voor de liftconfiguratie.

6 belangrijke criteria bij het bepalen van een optimale liftconfiguratie

Met slimme software, een computer en veel data maken we een liftsimulatie. In deze blog bespreken we de 6 belangrijkste criteria waar wij op letten bij het bepalen van een liftconfiguratie. Samen met de ontwikkelaar en/of gebouweigenaar kijken we naar:

1. Levensduur van een pand

De levensduur van een gebouw ontvangen wij van de opdrachtgever (ontwikkelaar of gebouweigenaar) en nemen we mee in onze liftsimulaties. Bij nieuwbouw is de levensduur van een pand al snel 50 jaar. Soms ook korter. Bijvoorbeeld door wetgeving die voorschrijft dat een gebouw er maar 20 jaar mag staan en daarna wordt gedemonteerd. Onze liften gaan lang mee, maar hebben ook verschillende levensduren. Bij een lange levensduur van 40-50 jaar is onze Nexiez lift de beste keuze. Bij een kortere (gebouw)levensduur (20-30 jaar) is de MOVE een logische zet.

Uiteindelijk moet het type lift perfect passen bij de levensduur en situatie van het pand. We rekenen door wat de meest efficiënte keuze is over de tijd dat het gebouw in gebruik is. Als het gebruik van de lift hoog ligt, dan is een kwalitatief betere lift slimmer. Deze is duurder, maar gaat langer mee. Zo kies je uiteindelijk voor de optimale levensduur, passend bij het gebouw.

2. Uitvoering van de liftglazen lift

Hoe moet de lift eruit komen te zien? Op technisch vlak kijken we naar de vervoerscapaciteit. Hoe hoog moet de liftkooi zijn, welke type deuren heeft de lift nodig en hoe breed moeten ze worden. Daarnaast is er qua design van alles mogelijk. Denk aan hout op de wanden, een vloer met natuursteen of een volledig glazen lift. Qua uitvoering denken we actief mee en adviseren we waar nodig. In een appartementencomplex is het bijvoorbeeld handig als de liftkooi groot genoeg is om er een bankstel, rolstoel of brancard in te vervoeren. Onze MOVE lift plaatsen we vaak in appartementencomplexen. Onze Nexiez liften vind je vaker in kantoorgebouwen en hotels, want qua uitvoering en design biedt deze luxere lift meer opties.

3. Snelheid van de lift

De optimale snelheid van een lift berekenen we met liftsimulaties. We kijken naar het type gebouw, het gebruiksdoel, de hoogte en het aantal stopplaatsen. Deze informatie gebruiken we in de liftsimulatie, die we met een computerprogramma maken. Uit de simulatie komen de grafische kenmerken van de lift naar voren, zoals reistijd, wachttijd, kooibelading en gewicht. Zo ontdekken we uiteindelijk de optimale snelheid die de lift moet hebben. Snel of juist wat langzamer? Onze MOVE en Nexiez liften kunnen allerlei snelheden bedienen.

ziekenhuislift4. Capaciteit: mensen en goederen

Hoeveel mensen of goederen moet een lift vervoeren? Hoeveel liften heeft het gebouw nodig? Samen met de ontwikkelaar of gebouweigenaar achterhalen we hoeveel gebruikers en bezoekers het gebouw wekelijks heeft. Dit is waardevolle input om te berekenen hoeveel mensen – en soms ook goederen – één lift moet kunnen vervoeren. In een ziekenhuislift staan regelmatig brancards of karren met goederen, terwijl in hotels veel bezoekers een koffer of andere bagage bij zich hebben. Hier houden wij rekening mee in onze simulaties, zodat de lift de perfecte grootte krijgt. Niet te groot, niet te klein, maar de perfecte afmeting.

5. Intensiteit van liftgebruik

Hoeveel ritten maakt een lift per week? Dit heeft impact op de keuze voor het type lift. Een hotel heeft al snel 5000 liftbewegingen per week, terwijl een lift in een appartementencomplex er 1000 maakt. Heeft een hotel een kortere levensduur? Dan is het alsnog slim om voor een kwalitatief betere lift te kiezen, want de intensiteit van liftgebruik ligt hoog. Je komt dan snel uit op een duurdere lift, maar dat is wel noodzakelijk om aan de behoeften te voldoen. Intensiteit van gebruik proberen we zo goed mogelijk in te schatten en nemen we mee in onze liftsimulaties. Bij een hoge intensiteit van gebruik is onze Nexiez de meest geschikte lift, terwijl bij een lagere intensiteit de MOVE als winnaar uit de bus komt. Al is dat ook afhankelijk van vele andere factoren, zoals levensduur en capaciteit.

6. De beschikbare bouwkundige ruimteThe Olympic Amsterdam 1962

Waar komen de liften in het pand en hoeveel ruimte is ervoor gereserveerd? Een architect geeft dit weer in zijn bouwtekeningen. Vanuit onze expertise analyseren we deze tekeningen en beoordelen we of de bouwkundige ruimte voor de liften voldoet. Het is voorgekomen dat er 3 liften stonden ingetekend, terwijl 2 liften voldoende waren. Of er bleek juist uit onze liftsimulaties dat er 3 liften nodig waren, terwijl er 2 stonden ingetekend. Verder is het voor de afstelling en besturing van de liften belangrijk dat ze vlak naast elkaar staan. Door de beschikbare bouwkundige liftruimte te analyseren en hierover te adviseren, zorgen we voor de optimale liftconfiguratie en voorkomen we mobiliteitsproblemen in de toekomst.

Het resultaat: een M-Use® “Fit for Purpose” liftinstallatie

Het bepalen van de optimale liftconfiguratie binnen het M-Use® gebruiksmodel is een zorgvuldig proces. We kijken bij de bovenstaande 6 criteria wat het beste type lift is, combineren alle factoren en maken een liftsimulatie voor ieder nieuwbouwproject. Zo komen we altijd met een onderbouwd liftvoorstel. Veranderen de uitgangspunten? Dan passen we makkelijk het adviesplan aan. Bijvoorbeeld als er een stopplaats komt te vervallen of als een restaurant toch in de kelder komt in plaats van op de bovenste verdieping. Zo krijgt ieder gebouw uiteindelijk zijn optimale liftconfiguratie.

Geïnteresseerd in het M-Use® gebruiksmodel voor jouw project?

Meer informatie over M-Use®

Heb je vragen over M-Use® “Fit for Purpose” of ben je op zoek naar de perfecte lift voor een nieuwbouwproject?

Neem direct contact op

Corporatielift binnen M-Use®: uitkomst voor woningcorporaties

De Corporatielift

De Corporatielift is gebaseerd op de volledig uit vrij verkrijgbare componenten opgebouwde MOVE-lift en heeft een voordelige TCO, Total Cost of Ownership. Door de innovatieve samenstelling, gemaakte productkeuzes op essentiële onderdelen en remote monitoring is de levenscyclus van de Corporatielift langer dan concurrerende modellen in de markt. Door de Corporatielift af te nemen binnen het M-Use® gebruiksmodel vertrouw je op duidelijke Service Level-afspraken, heldere kosten, zekerheid en een geborgd proces.

De Corporatielift kent meer voordelen:

Levensloopbestendigheid

De Corporatielift is levensloopbestendig, een belangrijke eis voor woningcorporaties. De lift is blijvend aanpasbaar aan de behoeften van gebruikers. Zo is bijvoorbeeld een opklapzitting eenvoudig te plaatsen. Tegenwoordig blijven oudere bewoners steeds langer (zelfstandig) wonen in wooncomplexen. Door de lift voor deze groep gebruikers zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, houden corporaties hun bewoners tevreden.

Kleine(re) schachtmaten

Daarnaast is de lift aan te passen aan kleinere schachtmaten. Dit maakt de Corporatielift geschikt voor vervanging in bestaande gebouwen van woningcorporaties.

Energiezuinig

De lift minimaliseert het energieverbruik door licht- en besturingssystemen zoveel mogelijk uit te schakelen op de momenten dat de lift niet wordt gebruikt. Hierdoor kan de lift in aanmerking komen voor energielabel A en eventuele subsidie. Goed voor het milieu en de portemonnee!

C2C-cerfificaat

Het ontwerp van de lift is gebaseerd op duurzaamheidsprincipes volgens de C2C (cradle-to-cradle) certificering, waarbij een gesloten kringloop wordt nagestreefd. Het verantwoordelijk gebruik van grondstoffen en levensduurverlenging leveren hierdoor toegevoegde waarde aan de maatschappelijke behoefte.

Toegangscontrole

Ook is het mogelijk systemen voor toegangscontrole in de lift te plaatsen. Bijvoorbeeld op basis van pasjes en chips in sleutelhangers, of camerabewaking. Zo is en blijft de lift enkel toegankelijk voor bewoners en maken alleen zij veilig gebruik van de lift.

M-Use®: een circulair gebruiksmodel

De Corporatielift is nu dus af te nemen in combinatie met het M-Use® gebruiksmodel. M-Use® kent in vergelijking met traditioneel liftgebruik vele voordelen voor woningcorporaties. Onder meer door de egale financiële kasstroom. Bij M-Use® betaalt een corporatie een vast bedrag per jaar, waar alle kosten zijn inbegrepen. Het gebruiksmodel is gebaseerd op pay-per-use en gerealiseerde liftprestaties. Hierdoor betaal je voor service op basis van het daadwerkelijke gebruik. Dit garandeert kwaliteit en gebruik voor de lange termijn, en sluit financiële verassingen uit.

Voordelen t.o.v. traditioneel liftgebruik

Traditioneel liftgebruik (kopen) M-Use® gebruiksmodel
Voordelen: Voordelen:
  • Lift in eigen beheer
  • Volledig ontlast van alle lift zaken
  • Vrije keuze uit onderhoudsbedrijven
  • Geen grote investering aan de voorkant
  • Geen vaste kosten
  • Vast bedrag per maand, dus voorspelbaar
  • Flexibel
  • Functie van het gebouw blijft gegarandeerd
  • Duidelijke KPI’s, met korting indien deze niet behaald worden
  • Onderhoud wordt tijdig en op basis van behoefte gedaan
  • Lange levensduur tot ten minste 25 jaar
  • Duurzaam: de lift wordt volledig hergebruikt
  • Waarde van het gebouw blijft minimaal gelijk in vergelijking met traditionele koop
  • ‘Niet meer dan anders’-principe wat betreft kosten
Nadelen: Nadelen:
  • Onderhoud zelf regelen
  • Geen vrije keus in onderhoudsbedrijven
  • Alle kosten zelf betalen
  • Kosten zijn variabel, en daardoor onvoorspelbaar
  • Een hogere aanschafwaarde
  • Lift vervanging dien je zelf te regelen

M-Use® voor Wonen Meerssen

Andere woningcorporaties maakten al kennis met de Corporatielift binnen het M-Use® concept. Op 21 juli 2021 tekende directeur Luc van der Berg van Wonen Meerssen het M-Use® contract voor woningcorporaties. Wonen Meerssen heeft hiermee de primeur om als eerste woningcorporatie M-Use® in gebruik te nemen.

Geïnteresseerd in het M-Use® gebruiksmodel voor uw project?

Meer informatie over M-Use®

Meer informatie over de Corporatielift

 

Neem contact op

Kostenbesparing dankzij gedegen liftonderhoud

Hoe het onderhoud van een lift eruit ziet, hangt af van factoren als het type lift, gebruik en omgeving. Tijdens een onderhoudsbeurt controleren we de installatie op diverse punten: deze worden in het onderhoudsschema aangegeven. Een speciaal punt van aandacht tijdens elk onderhoud is vanzelfsprekend de veiligheid voor gebruikers. Als gebouweigenaar of vastgoedontwikkelaar wil je geen last hebben van storingen en oponthoud: gebruikers die vastzitten in een lift of storingen ervaren is vervelend, en wil je zoveel mogelijk voorkomen.

Onderhoud voor alle soorten en maten

Onze servicemonteurs onderhouden niet alleen onze Mitsubishi Elevator Europe liften, maar ook liften van andere merken. Zij krijgen een intensieve, interne training voor ieder merk dat wij in onderhoud hebben. Hierdoor weten onze monteurs precies waar ze op moeten letten. Dat verschilt namelijk per type en merk lift. Door het onderhoud en de service hier op af te stemmen, vergroten we de beschikbaarheid van elke installatie.

Ook onze nieuwste lift, de MOVE, valt binnen de kennis en kunde van onze monteurs. De MOVE is voorzien van de nieuwste technologie en biedt daardoor extra mogelijkheden om beter – of eigenlijk: gerichter – onderhoud te plegen. Zo is het mogelijk om via een Remote Monitoring Systeem de status van de lift op afstand te bewaken. Hierdoor constateren we afwijkingen ten opzichte van de ‘normale’ situatie nog eerder, en anticiperen we sneller op onvolkomenheden.

Kostenbesparing; nu en in de toekomst

Door te investeren in goed onderhoud, voorkom je problemen – en daarmee kosten – in de toekomst. Sterker nog: je verlaagt de TCO-kosten. Door een lift periodiek te onderhouden, wordt slijtage tijdig opgemerkt en de levensduur van componenten verlengd. Hiermee bespaar je niet alleen directe kosten in de vorm van een laag storingspercentage; ook indirecte kosten vermijd je. Wanneer een lift niet beschikbaar is, verstoord dat in veel gevallen bedrijfsprocessen. Denk aan werknemers en bezoekers die verdiepingen niet kunnen bereiken. Een goed voorbeeld van kostenverhogende omstandigheden die ook van de klant veel tijd en aandacht vragen.

Servicecontract van MEE

Onze contracten stemmen we volledig af op de wensen van de klant. Hoe veel, hoe vaak en met welke duur het onderhoud plaatsvindt, is afhankelijk van de mate van gebruik van de lift, het type gebruik (kantoor, industrie, appartementen, ziekenhuizen) en de omgeving (binnen/buiten opstelling, openbaar toegankelijk etc.). Deze factoren spelen een grote rol bij het bepalen van het aantal beurten en de benodigde tijd per onderhoudsbeurt. Daarnaast is het afhankelijk van het type contract wat wel of niet valt onder onderhoud.

Benieuwd wat onze servicemonteurs voor uw gebouw en lift kunnen betekenen? Neem contact op met onze servicespecialist Jeroen Reints of vul het online contactformulier in. Wij helpen je graag.

Meer informatie over liftonderhoud

Zorgeloos liftgebruik: gegarandeerd de hoogste kwaliteit voor jouw project met het M-Use® gebruiksmodel

vrouw gebruikt lift

Van eigendom naar gebruiksmodel

Vroeger was het simpel: als ontwikkelaar bedacht je een gebouw en een aannemer realiseerde het. Je gaf de aannemer een bepaald budget voor de aanschaf van een lift en hij maakte op basis daarvan de keuze welke lift er geplaatst zou worden. Dat was niet per se de allerbeste lift, maar de lift die het best binnen het aanschaffingsbudget zou passen. De eigenaar kocht het nieuwe gebouw en werd daarmee ook eigenaar van de lift. De volledige aanschafkosten van de lift werden doorgerekend in de stichtingskosten.

Het project werd opgeleverd en de lift ging de gebruiksfase in. Bij elke storing kwam een monteur, die kostte geld. Kapotte onderdelen? Extra kosten voor de gebouweigenaar. Na ongeveer 20 jaar was de lift afgeschreven en werd hij vervangen, met alle nieuwe aanschafkosten die daarbij komen kijken. De oude lift en onderdelen belandden bij het oud ijzer.

Wij geloven dat dit anders kan. Met ons gebruiksmodel van M-Use® bepaal je zelf de hoogte van de initiële investering. De aanschafkosten spreiden we evenredig uit over de levensduur van de lift. Daarbij hanteren we een vast jaarbedrag voor onderhoud en exploitatie. We garanderen daarbij maximaal één storing per jaar. Zijn het er toch twee? Dan geven we geld terug. Zo blijven wij, als eigenaar van de lift, ook risicodrager voor storingen en andere defecten. We kunnen wel een pagina volschrijven met de voordelen van M-Use®, maar hoe pak je dit als projectontwikkelaar aan?

Leg het gebruiksmodel vast en wees hier transparant over

Iedereen vindt het fijn om te weten waar hij aan toe is. Wij gaan een contract aan met jou als ontwikkelaar, maar krijgen natuurlijk met alle partijen te maken. Maak het gebruiksmodel daarom onderdeel van je project en leg het vast in contracten, koopaktes en de prospectus.

Zo weet een aannemer bij aanvang dat hij met ons gaat samenwerken en dat hij zelf geen leverancier hoeft te zoeken. Wij zijn geen standaard liftleverancier, maar denken als partner mee wat de beste liftoplossing voor het desbetreffende project is.

De toekomstig gebouweigenaar weet op zijn beurt dat het onderhoud en eigenaarschap van de lift al in de ontwikkelfase is geregeld en vastgelegd. Hij heeft duidelijk op een rij welke kosten er gemaakt gaan worden en wat hij in ruil daarvoor van ons als lifteigenaar en risicodrager mag verwachten.

Toon de voordelen van een gebruiksmodel

Een gebruiksmodel is een waardevermeerdering. We vinden het belangrijk dat alle betrokken partijen de voordelen zien, voordat we de afspraken vastleggen.

Je kunt in de prospectus bijvoorbeeld deze grafiek opnemen, waarin we de kosten van een traditioneel verkoop/eigendom-model vergelijken met het gebruiksmodel van M-Use®:

grafiek kosten traditionele lift versus M-Use

  1. Een initiële investering waar jij de hoogte van bepaald.
  2. Na 20 jaar kan de lift nog even mee, nieuwe investeringen zijn niet nodig, de jaarlijkse kosten kunnen omlaag.
  3. De lift hoeft niet vervangen te worden, na 20 jaar zijn nieuwe aanschafkosten niet nodig.
  4. Door ons vakkundige onderhoud garanderen wij de afgesproken liftprestaties voor 40 jaar.
  5. Is de lift echt op? Aan het eind van de gebruikscyclus zorgen wij dat alle onderdelen hergebruikt en gerecycled worden.

Doordat je zelf de hoogte van de initiële investering bepaalt, verspreid je de plaatsingskosten eerlijk en evenredig over de huidige en de toekomstige gebruikers. Omdat deze kosten voor de komende 40 jaar in het contract vastliggen, weet iedereen nu en later wat hij kan verwachten.

Afbakening van de werkzaamheden

Niemand is gebaat bij onduidelijkheden, daarom maken we graag goede afspraken over de realisatiefase. Met jou en de aannemer bakenen we de verwachte werkzaamheden af. Wanneer komen wij in actie? Wat wordt er van ons verwacht als het aankomt op het regelen van een CAR-verzekering of toegangscontroles?

Als alle afspraken rond zijn en de hoofdaannemer op de hoogte is, gaan we aan de slag.

Meer informatie over M-Use® Neem contact op

Wat als mijn budget niet toereikend is voor een nieuwe lift?

Waarom de lift vervangen?

Het gebouw, bestaande uit 44 appartementen, stamt net als de lift uit de jaren ’60. Veel bewoners wonen er sinds die tijd. De oorspronkelijk lift had nog een ouderwetse zware draaideur, die handmatig bediend werd. Ton Timmer, voorzitter van de VvE vertelt: ‘’Je kunt je voorstellen dat dit op den duur problemen geeft. Bewoners in een rolstoel kunnen de lift niet meer zelfstandig open en dicht doen. Bij calamiteiten moet de brandweer komen assisteren, omdat er geen brancard in de lift past. Dat was allemaal niet meer van deze tijd”.

Verruimen van de liftschacht erg duur

Tijd voor verandering dus! In 2016 sprak de VvE haar wens uit voor een nieuwe lift. Aanvankelijk zou deze in de bestaande liftschacht komen. Na een offertetraject bleek dat de schacht moest worden uitgebreid. Dit omdat er een brancard vervoerd moet kunnen worden. Kosten: € 2500 per huishouden. In totaal zou de nieuwe lift € 180.000 gaan kosten.

Dit was financieel niet haalbaar voor de VvE. Maar hoe nu verder? Een bewoner die bij een andere tak van Mitsubishi werkzaam is, attendeerde het bestuur op de M-Use® lift Doordat de lift met M-Use® in bruikleen wordt genomen, waarbij wordt betaald voor het daadwerkelijke gebruik, hoefde de VvE geen grote investering van €180.000 te doen. Bijkomend voordeel was ook dat de kosten van de nieuwe lift eerlijk gedeeld konden worden met huidige en toekomstige bewoners..

M-Use® als oplossing voor een gezond MJOP

Tijdens een ledenvergadering heeft Mitsubishi een uitleg gegeven over M-Use®. Bewoners konden al hun vragen stellen over deze liftconstructie. Om het bestuur te laten zien hoe M-Use® wordt ervaren door bestaande klanten van Mitsubishi, werd er een bezoek gebracht aan een andere VvE. Medio 2019 koos het bestuur unaniem voor M-Use®. Doorslaggevend was het financiële aspect. Doordat de VvE geen grote investering hoeft te doen, houden ze nu geld over voor andere onderhoud aan het gebouw.

‘’Onze keuze voor M-Use® heeft voornamelijk te maken met het feit dat onze bewoners geen eigen bijdrage hoeven te betalen. Hierdoor kunnen we deze kosten in onze MJOP verwerken voor een periode van 20 jaar. Tevens speelde het contact met de medewerkers van Mitsubishi een grote rol. Het contact liep soepel en we kregen snel antwoorden op onze vragen. Dat geeft een vertrouwd gevoel’’, aldus Ton Timmer

Feestelijke opening

Inmiddels maken de bewoners al enige tijd gebruik van de nieuwe lift die feestelijk werd geopend. ‘’We wilden dit niet ongemerkt voorbij laten gaan. Op de dag dat de lift in gebruik werd genomen, bestuurde een liftgirl de lift naar de juiste etage voor de bewoners en kreeg iedereen een bloemetje.’’

Ben je benieuwd hoe je M-Use® kunt toepassen in jouw VvE? Neem dan contact op met een van onze liftspecialisten.

Vast in de lift: wat nu?

De alarmknop indrukken

Natuurlijk schrik ik even. Ik woon op de vierde verdieping en zweef nu ergens tussen de tweede en derde. Ik pak mijn mobiel uit mijn broekzak. Geen bereik. Ik heb misschien al wel honderden ritjes in de lift gemaakt. Ga ik nu echt op die alarmknop drukken? Ik roep een paar keer, zonder te weten naar wie precies. Ik leg mijn duim tegen de knop en houdt ‘m voor ongeveer vijf seconden vast. Het alarm rinkelt flink. Ik wacht.

Het eerste contact met de servicemedewerker

‘Je spreekt met Emma,’ klinkt het vriendelijk uit de kleine speaker. Ik vertel dat de lift is stilgevallen. Emma stelt zich voor als servicemedewerker in het callcenter van Mitsubishi. ‘Wat vervelend. Hoe gaat het?’ vraagt ze. Ik vertel dat ik even schrok, maar rustig ben. ‘Heel goed, we gaan het snel oplossen. Meestal is er binnen een uur een monteur, maar vaak is dat al sneller. ’ Het stelt me gerust. Ze noteert mijn naam en zegt dat ze snel weer contact opneemt. Het spreekluistersysteem checkt zichzelf door een pieptest iedere drie dagen, dus dat valt niet zomaar uit. Ik kan altijd weer contact opnemen als dat nodig is. Dan hangt ze op.

De rol van de servicemedewerker

In het callcenter heeft Emma via een gesproken melding te horen gekregen op welke locatie de lift stilstaat en om welke lift het gaat. De reden van het stilvallen verschilt. Het kan zijn dat de deuren een tik hebben gehad en daardoor in de veiligheidsstand zijn geschoten. Of dat de lift door een mankement in storingsmodus komt waardoor de motor stopt met draaien. Emma kijkt in het systeem welke monteur het snelst ter plaatse kan zijn. Ze belt hem op en vertelt waar hij naartoe moet.

De oproep van de monteur

De betreffende monteur is Henk. Hij laat een andere onderhoudsklus even voor wat-ie is en leest op afstand de storing alvast uit. Dat is handig omdat hij dan direct de juiste onderdelen mee kan nemen om de storing te verhelpen, mocht hij die bij zich hebben. Hij laat Emma weten dat hij er over een half uur is.

Waarom de lift nooit helemaal naar beneden kan vallen

De speaker kraakt weer. Het is Emma. Ze vertelt dat de monteur onderweg is en polst weer of alles naar omstandigheden goed gaat. Dat is zo, maar wel vraag ik me af of de lift naar beneden kan vallen. Emma stelt me gerust en vertelt dat de liftkabels goed vastzitten. Als 9 van de 10 kabels het zouden begeven, is die ene overgebleven kabel nog sterk genoeg om de lift te dragen. Daarnaast wordt de lift bij het bereiken van een te hoge snelheid vastgezet in een veiligheidsvang. De lift zit dan muurvast.

Het werk van de monteur op locatie

Via een QR-code leest Henk de lift ook ter plaatse uit. Via de app van Mitsubishi geeft hij door aan de logistieke afdeling welk onderdeel nodig is. Dit haalt hij later die dag op zodat het probleem zo snel mogelijk is verholpen. Het is onderdeel van het onderhoudscontract, de klant zal geen rekening zien. Maar eerst haalt Henk de lift uit de veiligheidsmodus.

Na een half uur sta ik weer buiten

Ik hoor de stem van de monteur door de liftschacht. Al snel komt de lift in beweging. De deuren gaan open en ik sta weer buiten. De monteur polst nog even of alles goed gaat. Ik knik en bedank hem. Ik ga met de trap naar de vierde verdieping. De stress van de lange werkdag is wat gezakt. Als ik onze voordeur open, prikkelt de geur van eten mijn reukorgaan. ‘Waar bleef je?’, klinkt het vanuit de woonkamer.

Meer informatie over liftservice Lees meer over liftonderhoud