Recht van opstal als juridische oplossing voor nieuwbouwliften

Wat is recht van opstal?

Het recht van opstal is het recht om in, op of boven een onroerende zaak (bijvoorbeeld een stuk grond) van iemand anders, gebouwen, werken of beplantingen te plaatsen en in eigendom te hebben. Ook wel recht van opstal. Bijvoorbeeld een lift die in andermans gebouw zit, wordt het opstal genoemd. De eigenaar van de lift wordt de opstaller genoemd. Met een opstalrecht is het mogelijk om een lift in een gebouw te plaatsen, waarmee de liftleverancier eigenaar blijft. Zonder dat recht zou een lift bij plaatsing in een gebouw eigenaar worden van jou als gebouw- en grondeigenaar.

Het recht van opstal biedt dus juridisch uitkomst om een nieuwe lift in een gebouw te plaatsen, waarbij een liftleverancier eigenaar blijft. Het vestigen van een recht van opstal gebeurt via een notariële akte. Daarin staan de afspraken tussen de liftleverancier (de eigenaar en opstaller) en de grond- en gebouweigenaar (afnemer van de lift). Denk aan afspraken over de duur van het recht en verplichting tot betaling van een geldsom. Daarnaast zal in de notariële akte staan dat de liftleverancier over de grond van de grondeigenaar mag lopen en toegang krijgt tot het gebouw. Dit is bijvoorbeeld belangrijk als liftmonteurs liftonderhoud willen doen, waarmee het goed functioneren van de lift kan worden gewaarborgd.

Hoe werkt recht van opstal bij M-Use®?

Met een gebruiksmodel zoals M-Use® koop je geen nieuwe lift, maar neem je een nieuwe lift van Mitsubishi Elevator Europe in gebruik. Wij blijven lifteigenaar en daarmee verantwoordelijk voor de prestaties, beschikbaarheid en onderhoud van de lift. Er wordt een gebruikersovereenkomst opgesteld waarin we afspraken maken en een samenwerking aangaan voor 30 tot 40 jaar. De eigendomsstructuur van de lift leggen we vast in een standaard contract voor recht van opstal. Dit document hebben wij samen twee juridische partijen, AKD en Houthof Buruma advocaten, opgesteld. Het contract richt zich specifiek op liftgebruiksmodel-constructies en is bij Nederlandse wet geaccepteerd. Daarnaast is het inzetbaar in verschillende situaties, waarmee alle partijen veel juridische kosten besparen.

Voordelen voor nieuwbouwprojecten

Een recht van opstal constructie helpt bij het bepalen van de eigendomsstructuren en zorgt ervoor dat het juridische wordt vastgelegd. Dit opent de deur om voor een gebruiksmodel zoals M-Use® te kiezen, in plaats van een lift aan te schaffen op traditionele wijze. Naast een goedwerkende lift, levert M-Use® enkele interessante voordelen op.

1. Minder kosten, meer marge

Als ontwikkelaar heb je vaak een realisatiesom waarmee je verschillende investeringen in het gebouw moet doen. Een van de kostenposten is de lift. Stel je kiest ervoor om een lift aan te schaffen op een traditionele wijze, dan kost dat je in één klap een deel van je startkapitaal. Bij een gebruiksmodel als M-Use® hoef je deze investering niet te doen en dit scheelt in je bouwkosten. Zo houd je meer marge over als je het gebouw verkoopt.

2. Zelf de investering bepalen

De aanschaf van een nieuwe lift is een forse investering. Bij ons M-Use® model mag je zelf bepalen hoe hoog jouw initiële investering is voor een nieuwe lift. De rest verrekenen we in het jaarlijkse bedrag dat je betaalt tijdens de gebruiksperiode. Op deze manier betalen huidige en toekomstige gebouweigenaren eerlijk mee aan de lift. Aangezien wij eigenaar blijven van de lift, is het gebruikelijk dat de initiële investering van jouw kant € 0 is. Mocht je dit anders willen, dan verrekenen we dit uiteraard ook eerlijk in de eigendomsstructuur. Een ander voordeel is dat na de eerste contractperiode van 20 jaar, je met dezelfde M-Use® lift nog eens 20 jaar door kan. Omdat er niet opnieuw geïnvesteerd hoeft te worden in een nieuwe lift, kunnen de jaarlijkse gebruikskosten verder omlaag.

 

3. Betalen voor gebruik

We bepalen je jaarlijkse bedrag wat je betaalt voor een M-Use® lift op basis van het daadwerkelijke liftgebruik. Maak je minder ritten dan verwacht? Dan betaal je ook minder. Bovendien zijn wij risicodrager. Dus als er iets kapot gaat aan de lift, dan vervangen wij dit. De kosten voor reparaties, vervangingen en liftkeuringen door derden liggen bij ons.

Meer weten?

Wil je toch nog meer weten over recht van opstal? Of wil je advies over hoe M-Use® past in jouw nieuwbouwproject? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Een van onze adviseurs helpt je graag!

Wat zijn de voor- en nadelen van vrije liftcomponenten?

Wat zijn vrij verkrijgbare componenten?

Kijken we naar de liftbranche, dan zien we 2 soorten liftcomponenten. De merk-eigen liftcomponenten en de vrij onafhankelijke componenten, ook wel merkonafhankelijke liftcomponenten genoemd. Wat zijn de verschillen?

  • De merk-eigen liftcomponenten zijn onderdelen van de lift die worden gefabriceerd en toegepast door bekende liftproducenten, zoals Mitsubishi Elevator Europe er één van is. Deze liftcomponenten worden alleen toegepast in het betreffende merk en type lift. Ze zijn moeilijk toepasbaar voor andere merken en type liften.
  • De vrij verkrijgbare liftcomponenten worden gefabriceerd door liftfabrikanten die zich specifiek richten op deze universele liftonderdelen. Bijvoorbeeld een fabrikant van liftbesturingssystemen die alleen liftbesturingen produceert. De vrij verkrijgbare liftcomponenten zijn toepasbaar op verschillende merken en type liftinstallaties.

De voor- en nadelen op een rij

Voordelen Nadelen
Hoge beschikbaarheid en korte levertijden Samenhang van de liftcomponenten is minder dan bij de merk-eigen liftcomponenten
Toepasbaar op meerdere merken en type liften De precieze levensduur is vaak onbekend
Een vrije keuze in onderhoudspartij
Innovatieve liftcomponenten
Veelal voordeliger in de aanschaf

Voordelen vrij verkrijgbare liftcomponenten

1. Hoge beschikbaarheid en korte levertijden

Het grootste voordeel van vrij verkrijgbare liftcomponenten is dat iedereen ze kan bestellen. Bijvoorbeeld online via een webshop of rechtstreeks bij een leverancier. Daarnaast is de levertijd vaak korter dan wanneer je liftcomponenten besteld bij een liftproducent van een merk.

Helemaal als je lift stil staat, wil je graag dat je lift zo snel mogelijk gerepareerd wordt. Heb je de liftonderdelen eenmaal in huis, dan kan iedere liftmonteur ze makkelijk installeren. Bij merk-eigen liftcomponenten heb je vaak langere wachttijd en betaal je marge op losse liftonderdelen. Tegelijkertijd zien we in de markt gelukkig ook dat het tegenwoordig makkelijker en sneller gaat om merk-eigen liftcomponenten te bestellen.

2. Toepasbaar op meerdere merken en type liften

Het grote voordeel van vrij verkrijgbare componenten is dat het vaak makkelijker toepasbaar is met de andere componenten in de lift. Neem bijvoorbeeld het besturingssysteem. De software in universele liftbesturingen is ‘open-source’. Dit betekent dat er gebruikt wordt gemaakt van een algemene taal die de andere liftcomponenten makkelijk begrijpen. Hierdoor is een verbinding met de andere liftcomponenten zo gelegd, zonder dat daar veel werk, moeite en afstemming bij komt kijken. Een vrij verkrijgbaar besturingssysteem vervangen in een lift verloopt hierdoor snel en soepel, want het is makkelijk te integreren met de andere liftcomponenten.

3. Een vrije keuze in liftonderhoud

Als een lift is opgebouwd uit vrij verkrijgbare componenten, dan ben je minder gebonden aan een liftonderhoudspartij. De vrij verkrijgbare liftcomponenten, zoals een besturingssysteem of de aandrijfmachine, zijn bekend in de markt. Veel verschillende liftonderhoudspartijen weten hoe deze liftonderdelen werken, hoe je ze moet vervangen en welk onderhoud ze nodig hebben. Hierdoor kun jij als lifteigenaar kiezen wie het onderhoud van jouw lift mag verzorgen. Bij merk-eigen liftcomponenten ligt dit vaak anders. Het liftsysteem en de componenten zijn vaak alleen toegankelijk met bepaalde codes. Alleen de merkpartijen kennen deze codes, zodat zij als enige partij in staat zijn om het liftonderhoud te doen. Wat wel in het voordeel van deze liftfabrikanten spreekt is dat zij de liftonderdelen het beste kennen. Hierdoor kunnen zij snel bepalen wat de status is van een liftonderdeel, welk onderhoud nodig is en hoe liftproblemen opgelost kunnen worden.

4. Innovatieve liftcomponenten

Vrij verkrijgbare componenten lopen vaak voorop qua innovatie ten opzichte van merk-eigen componenten. Een voorbeeld is een veiligheidsrem die je elektronisch kunt besturen, terwijl dit voorheen mechanisch ging. Een elektronische veiligheidsrem is vrij nieuw op de markt. Een elektronisch systeem detecteert of de lift te snel gaat. Is dit het geval? Dan grijpt de rem in. Zo voorkomt de veiligheidsrem dat de lift te ver doorschiet of naar beneden zakt.

Een ander innovatief liftcomponent is de Limax. Die regelt de bewegingen van de lift helemaal elektronisch. Dat bespaart veel bewegende onderdelen. De Limax zit op de lift en krijgt continu informatie over de bewegingen van de lift door middel van een magneetband die helemaal van boven naar beneden in de liftschacht hangt. De Limax meet precies waar de lift is, hoe snel hij gaat, enzovoorts. De Limax geeft dat door aan de boordcomputer en als iets niet klopt, dan grijpt die boordcomputer gelijk in. Het voordeel van dit systeem is dat liftmonteurs veel minder contactjes hoeven te monteren en dat er nergens kabeltjes meer lopen. Hierdoor scheelt het tijd en geld. Uiteindelijk maken dergelijke innovatieve vrije liftcomponenten je lift modern en toekomstbestendig.

Nadelen vrij verkrijgbare liftcomponenten

1. Samenhang is minder dan bij merk-eigen liftcomponenten

Bestaat een lift uit veel verschillende vrij verkrijgbare componenten die niet goed op elkaar afgestemd zijn? Dan is de kans groter dat er op den duur problemen ontstaan. Denk aan liftstoringen of mankementen aan liftonderdelen, met vervangingen als gevolg. Dit komt omdat veel vrij verkrijgbare componenten vaak niet gezamenlijk getest zijn als één werkend geheel. Hoe functioneren een vrij verkrijgbaar besturingssysteem, aandrijvingsmotor en bedieningspaneel samen in één liftinstallatie? Vaak is dit niet getest en dus is het moeilijk voorspellen wat de levensduur van de liftcomponenten is. Bij merk-eigen liftcomponenten zijn de liftcomponenten wél getest en op elkaar afgestemd. Zo is er beter nagedacht over de kwaliteitseisen en is er inzichtelijk hoe de lift presteert en wat de levensduur van de liftcomponenten is. Dit verkleint de kans op liftproblemen in de toekomst.

2. Onzekerheid over levensduur van vrije liftcomponenten

Een ander nadeel van vrij verkrijgbare liftcomponenten is dat de levensduur vaak niet bekend is. Leveranciers en producenten geven weliswaar vaak een indicatie van het aantal jaren of ritten dat het component meegaat. Maar hoe presteren de vrije liftcomponenten in combinatie met andere liftonderdelen in een specifieke gebruikssituatie? Wat is dan de levensduur? Deze onzekerheid zorgt ervoor dat in de praktijk niet precies bekend is wanneer je een liftonderdeel moet vervangen.

Bij merk-eigen liftcomponenten ligt dit anders. Liftfabrikanten doen vaak nauwkeurige metingen en verzamelen veel data over de werking en prestaties van de liftcomponenten in het totale verband binnen een specifiek lifttype. Hierdoor kan exact worden bepaald wat de levensduur van een component is en wanneer je liftonderdelen moet vervangen. Zo ben je liftstoringen voor en zorg je dat jouw lift in beweging blijft. Overweeg je een lifttype aan te schaffen die opgebouwd is uit vrij verkrijgbare componenten? Zorg dan altijd dat je er zeker van bent dat de lift in z’n totaliteit uitgebreid getest is en de betreffende fabrikant kan in staan voor de kwaliteit van de lift.

“Met de nieuwe MOVE lift laten wij zien dat we mee bewegen met markt. Uiteindelijk willen we samen een liftmarkt creëren met zo hoog mogelijk beschikbaarheidspercentage„

Alex Admiraal, Sales Manager Service

De MOVE: een lift met vrij verkrijgbare componenten

Ben je op zoek naar een lift met vrij verkrijgbare liftcomponenten? Onze nieuwe MOVE is een lift die volledig is opgebouwd uit vrij verkrijgbare liftcomponenten van gerenommeerde Europese leveranciers. Bovendien heeft de MOVE ruim 1,2 miljoen testritten gemaakt in onze testtoren. Samen met de intelligente sensoriek die alle individuele componenten continue doormeet, is daardoor precies bekend wat de levensduur en performance is van de lift. Met de MOVE durven we dan ook te stellen dat we het beste van twee werelden bieden. Namelijk het voordelige en innovatie karakter van vrij verkrijgbare componenten gecombineerd met de bewezen kwaliteit en zekerheid van Mitsubishi.

Meer informatie

Wil je meer weten over onze MOVE of heb je nog een vraag over vrij verkrijgbare componenten? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Vrijblijvend contact opnemen Meer informatie over MOVE

Hoe liften beleggingswaarde kunnen toevoegen aan jouw vastgoed?

Zoals gezegd is het als belegger zaak om de waarde van je investering hoog te houden. Je wilt dan ook gaandeweg niet tegen onvoorziene kosten aanlopen of te maken krijgen met een waardedaling van je investering. Aan de andere kant kun je de waarde van je pand verhogen door extra te investeren in je pand. Een van die mogelijkheden is de lift.

Afschrijving van je lift

Net als je auto daalt de lift tijdens zijn levensduur in waarde. Een goed gebouwde lift wordt traditioneel op de balans afgeschreven in 15 tot 20 jaar. Tegenwoordig zijn er echter ook merken en lifttypes die een stuk goedkoper zijn in de aanschaf, hetgeen vaak gepaard gaat met mindere kwaliteit en een kortere levensduur. Hierdoor worden deze liften al tussen de 10 en 15 jaar afgeschreven. Dit betekent dat dergelijke liften na deze periode, geen economische waarde meer vertegenwoordigen voor je vastgoed. De lift werkt wel, maar voegt in feite voor jou als belegger niets meer toe. Tegelijkertijd weet je vanuit de meerjarige onderhoudsplanning (MJOP) wel dat er hoge investeringen aan zitten te komen. Kortom de lift in jouw vastgoed vertegenwoordigt alleen nog een kostenpost.

Met M-Use® heeft Mitsubishi een liftmodel op de markt gebracht, waarbij de periode van afschrijving 30 jaar is. Deze is zelfs nog te verlengen tot 40 jaar. Hoe dat kan? M-Use® is gestoeld op het principe van een gebruiksmodel waarbij afgerekend wordt op basis van daadwerkelijk gebruik. Dit betekent dat we vooraf, aan de hand van liftsimulaties, inschatten wat het jaarlijkse liftgebruik in jouw gebouw gaat zijn. Op basis hiervan maken we een contract met bijbehorende beschikbaarheid- en prestatieverplichtingen van de lift evenals een jaarlijkse vergoeding die hier tegenover staat. In dit jaarlijkse bedrag zit alles. Dus niet alleen de plaatsing van een nieuwe lift, maar ook onderhoud, vervangingen en zelfs keuringen door derden. Via monitoring gaan we vervolgens het jaarlijkse aantal ritten bijhouden en doorberekenen naar het eerder vastgestelde bedrag. Maak je minder ritten krijg je geld terug. Maak je er meer moet er iets bijbetaald worden. Heel transparant en wel zo eerlijk.

Het mooie van dit model is niet alleen dat je gedurende 30-40 jaar verzekerd bent van werkende liften en vaste voorspelbare kosten, ook kunnen kosten heel transparant doorberekend worden aan de huurders/gebruikers van jouw vastgoed. Zodoende staan tegenover jouw kosten als belegger altijd opbrengsten. En dit gedurende de hele levensduur van de lift, want er wordt immers ook met ons als Mitsubishi afgerekend op basis van gebruik.

30-40 jaar zekerheid

Bij Mitsubishi zorgen wij er met M-Use® dus voor dat de huurders in jouw pand de lift voor 40 jaar kunnen gebruiken. Dit is aanzienlijk, als we dit tegenover het marktgemiddelde zetten (15-20 jaar). Hoe dat kan? Onder andere door de hoge kwaliteit van de lift en het toepassen van de juiste onderhoudstechnieken. De lift is vanaf afstand te monitoren, zodat Mitsubishi precies weet wanneer de lift toe is aan een onderhoudsbeurt of vervanging van een liftcomponent. Zo wordt de beschikbaarheid van de lift gewaarborgd.

Voorspelbaar rendement

Via het vaste jaarlijkse bedrag zijn wij ook verantwoordelijk voor de kosten die liftonderhoud en eventuele reparaties en storingen in 40 jaar met zich meebrengen. Zo ben jij als belegger af van grote investeringen als het gaat om renovaties of het moderniseren van je lift. Tevens heb je door dit vaste bedrag geen verrassingen en kan je bouwen op een voorspelbaar rendement.

 

Goedkoper uit met M-Use®

Door de contractueel gegarandeerde hoge beschikbaarheid van je lift, is het mogelijk om de lift mee te nemen in je kosten en opbrengsten berekening per verhuurbaar vloeroppervlakte. Ook wel vvo berekening genoemd. Een mooi voorbeeld hiervan vinden we aan de Amsterdamse Zuidas. Hier wordt een dynamisch stuk stadsdeel bevolkt door zo’n 300 bedrijven, verdeeld over maar liefst 125.000m2 verhuurbaar vloeroppervlak. Van onze klant, een van de grootste vastgoedbeheerders van Nederland, ontvingen wij een rapportage waarin ook de kosten per m2 van de lift werden berekend. Hierin werden de totale kosten van een traditionele lift (= initiële aanschaf i.c.m. een los onderhoudscontract) vergeleken met M-Use® liften. M-Use® kwam met €1,89 per m2 voordeliger uit de bus dan de traditionele liften in hun portfolio met €1,92 per m2. Over 40 jaar scheelt je dit als belegger dus al gauw €150.000 op je kosten voor liften.

 

madaster kaart lift

Restwaarde materialen

Als je lift na 40 jaar wordt vervangen door een nieuwe lift, is deze niet helemaal afgeschreven. Doordat Mitsubishi al haar M-Use® liften registreert in een online materiaalpaspoort, kun je zien welke materialen er na 40 jaar kunnen worden hergebruikt. Deze vertegenwoordigen de restwaarde van je lift.

Meer weten over wat M-Use® kan betekenen voor jou als belegger? Neem contact met ons op!

Contact opnemen Meer informatie over M-Use®

Mitsubishi doet goede zaken met M-Use®

Ook VVE Kerkewijk kiest voor Leasen in plaats van kopen

Bij deze VvE was de lift in het appartementencomplex nog niet eens zo heel oud, maar het aantal storingen, inclusief een aantal liftopsluitingen, was de ‘trigger’ om de lift aan te pakken.

VvE-voorzitter Henk Roseboom: ”Nu hebben we een nieuwe lift en zijn we van alle zorgen af.”

 

 

 

 

 

 

 

VvE-voorzitter Henk Roseboom vertelt dat er voor het vervangen van de gehele lift onvoldoende geld in kas was: “We hadden wel een financiële reserve voor de lift, maar die was niet toereikend. Maar niets doen was geen optie. Eén van onze bewoners heeft een technische achtergrond en vertelde dat we ook een lift konden leasen. Dat hebben we gedaan en nu hebben we een nieuwe lift en zijn we van alle zorgen af. Weliswaar niet de goedkoopste, maar wel een lift van topkwaliteit. We voelen ons hier goed bij.”

We praten hierover verder met mede-appartementbewoner Breunis van de Pol, sinds 2018 secretaris van de VvE. Ook aanwezig is Ronald Koedam, salesmanager new installations bij Mitsubishi Elevator Europe. Van de Pol geeft aan dat de oorspronkelijke lift dateert van 2003, toen de appartementen werden opgeleverd. “Zelf woon ik er pas sinds 2016, maar ik heb begrepen dat er al vrijwel vanaf het begin problemen waren met deze hydraulische lift, die destijds is geleverd door Lifttec. Deze stoorde regelmatig en er was ook een aantal opsluitingen geweest. Het bestuur had eerder al alle drukknoppen laten vervangen, omdat deze haperden doordat inwendig stukjes waren afgebroken. In 2017 is het besluit genomen om de gehele besturing te laten vervangen. Voor deze vervanging was op zich geld beschikbaar, maar de reserve voor de lift was toen wel op. Maar er was méér wat niet goed functioneerde aan de lift. De deuren hingen wat scheef en de hydraulische plunjer gaf problemen. Ook de manchetten hiervan moesten eigenlijk worden vervangen.’’

Het fraaie appartementengebouw Kerkewijk bevat slechts acht appartementen, waardoor de kosten voor de lift per bewoner aanzienlijk zijn.

Van de Pol vervolgt: “Bij navraag bij Mitsubishi, dat het onderhoud van de lift inmiddels al een aantal jaren verzorgde, zouden op basis van een budget-prognoserapport de kosten voor de lift tussen 2017 en 2023 uitkomen op ruim 50.000 euro, waarvan 17.000 euro voor de besturing. Ik had zelf, op basis van een eigen berekening, ook ongeveer dat bedrag ingeschat. Omdat er maar acht appartementen zijn, zouden we als bewoners behoorlijk hebben moeten ‘bijlappen’. Een nieuwe lift kopen en hier geld voor lenen was voor ons geen optie.’’

Leasen een goed alternatief

Toen hij van Mitsubishi hoorde dat er ook een mogelijkheid was om een lift te verwerven via het M-Use®-concept, bleek dat een goed alternatief. Van de Pol: “De kosten komen hierdoor voor ons een stuk lager uit. We betalen nu over een periode van twintig jaar 6.500 euro inclusief btw per jaar ‘all-in’, tegen bijna 9.000 euro per jaar inclusief btw die we anders de komende jaren aan kosten gehad zouden hebben aan de lift. We zijn dus ca. 2.500 euro per jaar goedkoper uit. Daarnaast weten we wat het per jaar duurder wordt; hiervoor wordt de CBS-index gehanteerd. Doordat we zekerheid hebben over deze kosten, kunnen we de VvE-servicekosten voor de bewoners hier ook beter op afstemmen.’’ Koedam bevestigt dat een aanzienlijke besparing mogelijk is, maar geeft wel aan dat deze besparing per lift kan verschillen. Wat wél in alle gevallen geldt, is dat we met M-Use® een lift van goede kwaliteit leveren tegen een lagere prijs, ‘van de wieg tot het graf, ook wel total cost of ownership genoemd.’’

Mede-appartementbewoner Breunis van de Pol: “De nieuwe lift is sinds februari 2018 in werking en tot nu toe zijn er geen storingen geweest.”

De kostenbesparing is voor de VvE natuurlijk belangrijk en geeft veel rust, maar er zijn ook andere voordelen verbonden aan M-Use®, vertelt Van de Pol: “We hebben nu een moderne Nexius-tractielift van Mitsubishi en geen zorgen meer over storingen en onderhoud. Ook de keuring door Liftinstituut maakt onderdeel uit van M-Use®. Je begrijpt wel dat de VvE hier niet lang over hoefde na te denken. Maar één bewoner, die in eerste instantie wat huiverig tegenover leasen stond, hoefde te worden overtuigd. We hebben nu een contract voor twintig jaar afgesloten en kunnen dat daarna weer verlengen tot veertig jaar.’’

Nauwelijks overlast en meer comfort

Het enige nadeel was dat in de periode van het verwijderen van de oude lift en het plaatsen van de nieuwe lift de bewoners zes weken geen lift ter beschikking hadden. Van de Pol: “Dit is redelijk goed gegaan; er was nauwelijks overlast en alles bleef binnen de planning. Degenen die de lift hebben gedemonteerd, hebben keurig op elke verdieping stofschotten geplaatst en zaken afgesloten. Deze schotten zijn blijven staan tot de nieuwe deuren en muurkopomvattende kozijnen erin zaten. Hierdoor was ook de veiligheid van de bewoners geborgd. Toen de nieuwe lift werd gebouwd, is met de monteur van Mitsubishi afgesproken dat bewoners, als dat nodig was, onder begeleiding gebruik konden maken van de ‘false car’ om naar hun woning te komen.’’ Koedam licht toe dat deze false car een werkmethode in de schacht is voor de liftmontage: “Een soort montagehefplateau dus.’’

Ronald Koedam, salesmanager new installations bij Mitsubishi Elevator Europe: “Het grootste verschil is dat de lift nu een tractielift is in plaats van een hydraulische lift. Deze is daardoor een stuk energiezuiniger en minder duur.”

De nieuwe lift is wat betreft het hefvermogen en de vervoerscapaciteit (1.050 kg en 14 personen) vergelijkbaar met de vorige lift (1.000 kg en 13 personen). Koedam: “De effectieve kooigrootte is niet veranderd. Het grootste verschil is dat de lift nu een tractielift is in plaats van een hydraulische lift en daardoor een stuk energiezuiniger en minder duur is in gebruik.’’ Bij de oude lift stond het aggregaat in de put en de besturingskast op de onderste stopplaats naast de toegang, de manier waarop destijds de eerste machinekamerloze hydraulische liften gebouwd werden. Bij de huidige machinekamerloze tractieliften, en ook bij deze lift, is het gebruikelijk om de aandrijving en besturing bovenin de schacht te plaatsen.

De VvE had veel keuzevrijheid inzake het interieur van de liftkooi. Zo vonden de bewoners een grote spiegel belangrijk, in verband met het ruimte-effect en veiligheid. Ook zijn rondom leuningen geplaatst en is er een bankje aangebracht. Het kooi-interieur en de muurkoppen zijn uitgevoerd in roestvrijstaal.

Gebouwd volgens de NEN EN 81-20

Op de vraag of de lift is gebouwd volgens de norm NEN EN 81-1 of NEN EN 81-20, geeft Koedam aan dat dit de NEN EN 81-20 is. “Deze nieuwe norm is ingegaan per 31 augustus 2017 en we hebben ervoor gekozen om ‘op safe’ te spelen met de planning. Er was echter niet voldoende vrije ruimte volgens deze norm, dus die moesten we nog creëren.’’ Van de Pol vult aan: “En dat was nog niet zo gemakkelijk. Ik had al van tevoren gekeken naar de dakconstructie en op de tekening gezien dat er een dakdoorgang was van houten balken die gemakkelijk te verwijderen zou moeten zijn, maar in de praktijk bleek dit een 30 centimeter hoge betonplaat te zijn die was vastgemetseld. Die plaat moest dus eerst los worden gezaagd en er met een zware kraan worden afgetild. Vervolgens is hier een kalkzandsteenlaag tussen gelegd en kon er 60 centimeter worden opgemetseld voor de schachtkopverhoging. Een voordeel van de open schachtkop was dat materialen via een kraan konden worden ingebracht. De kosten voor het uitbreiden van de vrije ruimte waren overigens opgenomen in de begroting.’’

Eerste ervaringen

De nieuwe lift is sinds februari 2018 in werking en tot nu toe zijn er geen storingen geweest. Van de Pol en de andere bewoners zijn dus tevreden. “Ook het gebruikscomfort is aanzienlijk toegenomen’’, geeft Van de Pol aan. “Bewoners durven de lift nu weer te gebruiken en dat was voorheen met de opsluitingen wel eens anders.’’

Duidelijke afspraken over onderhoud

Wat het onderhoud betreft, geeft Koedam aan dat M-Use® een stap verder gaat dan de traditionele onderhoudscontracten. “Bij M-Use® stellen we een zo lang mogelijke exploitatie en dus ook een zo lang mogelijke levensduur voorop. We kunnen het niveau van het onderhoud van de lift daardoor hoger brengen dan traditioneel aan ons wordt gevraagd. In het contract staat daarom een aantal duidelijke kpi’s waar we aan moeten voldoen bij het onderhoud. Voorbeelden van deze kpi’s zijn het beschikbaarheidspercentage, zaken op het gebied van comfort (geluid en trillingen), aantal stor ingen en keur ingspunten op het keuringsrapport. Als we niet aan deze kpi’s kunnen voldoen, geven we korting op de jaarlijkse kosten. Heel transparant dus. Bij deze lift eindigt het contract in principe na veertig jaar, waarbij ons uitgangspunt is dat de lift nog steeds dezelfde conditiescore (niveau 3 volgens de NEN 2767) en performance heeft als toen deze werd geïnstalleerd. En daarna gaat de lift ook nog een ruime periode mee.’’

Een mogelijk nadeel van M-Use® is dat bij het vervangen van een lift in een bestaand gebouw een aantal juridische zaken komt kijken. Zo moet de splitsingsakte worden gewijzigd. Daarnaast moet een akte worden opgesteld om de lichtschacht apart onder te brengen bij de VvE en een akte om Mitsubishi exclusief toegang te geven tot de binnenzijde van de schacht. Dit leidt eenmalig tot de nodige notariskosten. Koedam geeft aan dat Mitsubishi zich hiervan bewust is en zoekt naar mogelijkheden om dit gemakkelijker te maken. “Helaas is het zo dat de juridische regelgeving nog wat achterloopt bij dit vernieuwende concept. Gelukkig zijn er voor toepassing van M-Use® in nieuwbouw geen splitsingsaktes nodig.’’

Niet alléén VvE’s kiezen voor het M-Use®-principe. Ook in de nieuwbouw, bij ontwikkelaars en woningcorporaties, vindt deze aanpak haar weg.

Bronvermelding: Liftinstituut Magazine maart 2020

MEEkijken met nieuwbouwmonteurs Nick en Hendrik

Nieuwbouwmonteurs Nick en HendrikNick Calot is 38 jaar en hij woont in Zutphen. Inmiddels werkt Nick alweer 12 jaar bij Mitsubishi als nieuwbouwmonteur, nadat hij de overstap maakte van Schindler. Naast nieuwe liften installeren verzorgt Nick ook de keuringen voordat een nieuwe lift in gebruik wordt genomen. Hendrik Huitema is 48 jaar en hij komt uit het Friese Sneek. Hendrik werkt al 15 jaar bij Mitsubishi, waarvan de eerste jaren vooral in de regio Friesland en Groningen. Tegenwoordig is hij niet meer zo regio gebonden en werkt hij als nieuwbouwmonteur door heel het land aan uitdagende projecten.

Wat vinden jullie het leukste aan jullie werk?

Nick vertelt: ‘Het leukste is de afwisseling in projecten, locaties en mensen. Dit is iedere keer weer anders. Ook hebben we telkens te maken met een andere liftschacht. Dat blijft wel de grootste uitdaging, want uiteindelijk moet de lift er goed in passen en vlekkeloos functioneren.’ Hendrik haakt daar op in: ‘Op een tekening kan het er allemaal nog zo mooi uitzien, eenmaal op de bouw kom je altijd voor verrassingen te staan.’ Toch vindt hij deze uitdagingen het leukste onderdeel van z’n werk. Net als de nieuwe plekken en gebouwen die hij leert kennen door z’n werk bij Mitsubishi. Lijkt het jou ook leuk om als monteur bij Mitsubishi aan de slag te gaan? Bekijk dan onze openstaande vacatures.

Wat is jullie mooiste project?

Nick: ‘Een van de mooiste projecten waar ik aan heb gewerkt was bij Van der Valk Enschede. Tijdens de bouw van dit hotel met 14 verdiepingen werden er 3 liften naast elkaar gebouw. Een omvangrijk project. Toen het na 5 maanden succesvol was afgerond, had ik een trots gevoel. Je hebt in al die maanden toch wel iets neergezet.’ Hendrik beleefde zijn mooiste project ook bij een Van der Valk, maar dan in Akersloot. ‘In het hotel werd letterlijk een kamer achter de receptie omgebouwd tot liftschacht. Er zat een groot gat in de grond en de kabels kwamen overal vandaan. Verder bleek op de bovenste verdieping dat de liftdeuren hoger waren dan de verdieping zelf. Een complexe maar ook een mooie uitdaging. Uiteindelijk kwam het allemaal tot een goede einde!’

De eerste MOVE lift installeren bij bouwbedrijf Kreeft

Nick en Hendrik zijn op dit moment bezig met het installeren van de eerste MOVE lift in het nieuwe bedrijfspand van bouwbedrijf Kreeft. Als voorbereiding op deze klus monteerden zij een MOVE lift in de testtoren bij onze fabriek in Veenendaal. Hendrik: ‘We wilden kijken hoe lang we precies met de complete montage bezig zouden zijn. Nadat we de lift één keer bouwden, hebben we hem nog een keer gestript en weer gemonteerd. Daar leer je weer van en uiteindelijk zijn er nog een paar dingen aangepast. Uiteindelijk probeer je zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de installatie van de MOVE buiten de deur.’

Monteren van de MOVE

Hendrik: ‘De eerste indruk van de MOVE is goed. De materialen zijn stevig en robuust. De MOVE heeft net als een auto geen draagframe, maar is een zelfdragende constructie. Normaal gesproken heb je een frame waarin het ‘hokje’ wordt opgebouwd. De MOVE begint met alleen een vloer en daar komen de wandpanelen op te staan. En daarbovenop komt het dak dat op de wandpanelen rust. Dat dak is voor ons de werkvloer waarop we staan als we aan het monteren zijn.’ Ook Nick is enthousiast: ‘De MOVE is een mooi product, gemaakt van licht materiaal en makkelijk te monteren. De grootste uitdaging is eigenlijk om alle materialen bij de lift te krijgen. Ook omdat het een vrij kleine schacht is en de ruimte buiten de schacht is beperkt. Verder lopen er op de bouwplaats natuurlijk ook metselaars en timmermannen, dat is toch anders dan in de testtoren.’

Bouwen in de liftschacht

monteren in de liftschachtNick: ‘Het bijzondere aan de MOVE lift is dat hij helemaal in de liftschacht wordt gebouwd. De liftkooi in de schacht hijsen met een kraan is dus verleden tijd. Ook heb je hierdoor geen tijdelijke lift in de schacht meer nodig. Dat scheelt natuurlijk tijd. Er zit wel wat druk op bij het maken van deze lift, want het is de eerste keer dat we het buiten de testtoren doen.’ Hendrik is het hiermee eens: ‘Het is een hele eer om als eerste de MOVE te mogen installeren bij Kreeft. Het is natuurlijk anders bouwen dan we gewend zijn. Maar dat is juist een leuke uitdaging. Het is allemaal nieuw en er is nog weinig routine. Het geeft ook wel wat druk, want je wilt het in één keer goed doen en daarmee het goede voorbeeld geven aan collega’s. Laatst heb ik Engelse, Ierse en Franse collega’s de MOVE laten zien en hen uitleg gegeven. Ze waren enthousiast en vonden de MOVE een mooi product, met robuuste onderdelen die eenvoudig te installeren zijn.’

De nabije toekomst

Nick: ‘De installatie van de eerste MOVE lift is er vast eentje waar we straks trots op mogen zijn. Het is toch de toekomst van ons bedrijf. Hendrik sluit zich daarbij aan: ‘We zijn hier bijna klaar, maar het volgende project, met maar liefst 4 MOVE liften, wacht al op ons!’

Wil je meer weten over de MOVE? Lees en bekijk dan meer over de MOVE of neem contact op met een van onze adviseurs. We helpen je graag.

De ontwikkeling van de lift: een reis door de tijd

287 jaar v. Christus – De eerste lift?

piramides egypteDe eerste lift is waarschijnlijk ontworpen door de Egyptenaren in de Oudheid. Zij gebruikten hefwerktuigen bij de bouw van de piramides. Zo ontwierp Archimedes een hefwerktuig met touwen en katrollen, waarbij de hijskabels om een haspel gewonden werden met behulp van bomen en een windas. Hiermee verplaatsten ze goederen naar een hoger gelegen locatie.

50 jaar v. Christus – Liftinstallaties met hijsblokken en masten

Collosseum Rome oudheidOok de Romeinen waren er vroeg bij. De Romeinse militair en architect Vitruvius beschreef in een van zijn boeken over bouwkunst een soort liftplatform. Vitruvius sprak niet over een lift, maar beschreef een installatie met hijsblokken en hijsmasten met takels. Tijdens de bouw van huizen en gebouwen werden deze installaties gebruikt voor het vervoer van goederen en materialen. Vaak werden deze constructies aangedreven door de kracht van mensen of dieren. Niet alleen in de bouw pasten de Romeinen dergelijke constructies toe. In het Colosseum in Rome werden gladiatoren en wilde dieren naar de arenavloer gebracht met een kooivormige lift.

1743 – Industriële revolutie en de eerste personenlift

Waar voorheen liften vooral gebruikt werden voor goederenvervoer, daar ontstonden er tijdens de industriële revolutie de eerste personenliften. In 1743 wordt in het paleis van Lodewijk XV in Versailles een liftinstallatie gebouwd voor het verticaal vervoer van mensen. Het bijzondere aan deze lift was dat hij een contragewicht had. De industriële revolutie zorgde verder voor nieuwe ontwikkelingen. Fabrieken gebruikten goederenliften die door een systeem van loopwielen en platte riemen in beweging werden gebracht. Later werden ook de eerste hydraulische goederenliften ontwikkeld en gebouwd.

1853 – Lift met veiligheidsinrichting

Elisha OtisEen belangrijke verandering in de ontwikkeling van de lift vond plaats halverwege de 19e eeuw. In 1852 bouwde Elisha Otis de eerste lift met een veiligheidsinrichting die voorkwam dat de kooi naar beneden stortte bij een kabelbreuk. In 1853 werd de lift gepresenteerd tijdens de wereldtentoonstelling in New York. Otis zat zelf in de lift terwijl iemand anders de liftkabel doorhakte. Door het veiligheidssysteem zakte de lift maar enkele centimeters omlaag, waarmee bewezen werd dat de lift veilig was. Het veiligheidssysteem van Otis werkt met een geleiderails in de liftschacht. Valt de druk van de liftkabel weg, bijvoorbeeld na een kabelbreuk? Dan grijpen de klauwen van de kooi in de rail en houden de val van de liftkooi tegen.

1877 – De eerste tractielift

Aan het einde van de 19e eeuw introduceerde mijnbouwingenieur Friederich Kroepe de eerste elektrische tractielift. Bij deze lift liepen de stalen hijskabels van de liftkooi over een elektrisch aangedreven schijf naar het contragewicht. De kracht die nodig is om de lift in beweging te krijgen wordt dus verkregen via de wrijvingskracht tussen de hijskabels en de schijf. Friederich Kroepe loste hiermee veel problemen op. Zo was er minder ruimte nodig, want de grote trommels om de hijskabels op en af te winden verdwenen. De tractielift is vandaag de dag nog steeds het meest toegepaste liftsysteem.

1885 – De lift komt naar Nederland

Waar in de rest van de wereld liften al een tijdje werden toegepast in gebouwen, kwam de lift iets later naar Nederland. De eerste lift is vermoedelijk geplaatst in 1885. Het was een waterdruklift die gebouwd werd door de Nederlandse vestiging van het bedrijf Otis.

1933 – Veiligheidseisen

Met de komst van steeds meer hoogbouw, en dus ook meer liften, wordt de roep om regels en afspraken over liftveiligheid steeds groter. Als gevolg hiervan wordt in 1933 het Nederlands Instituut voor Lifttechniek gesticht en komen er veiligheidseisen voor personen en goederenliften.

1996 – Lift zonder machinekamer

machinekamerEen belangrijke ontwikkeling in de liftenbranche was de machinekamerloze lift aan het einde van de 20e eeuw. Met de komst van de hoogbouw in de jaren zestig kwamen er steeds meer liften. De lift was welkom, maar de bijbehorende machinekamer voor de liftmotor was een blok aan het been van architecten en projectontwikkelaars. De liftmachinekamer paste vaak niet in het ontwerp van het gebouw of nam veel ruimte in beslag. Vanaf 1996 is de machinekamer verleden tijd, want dankzij innovaties is het mogelijk om de liftmotor en besturing in de liftschacht te bouwen.

2016 – Een lift volgens een gebruiksmodel

Is een lift toe aan vervanging? Dan hadden gebouweigenaren en organisaties tot 2016 vaak maar één keuze: een nieuwe lift kopen. Vanaf 2016 kwam er een vernieuwend concept op de markt: M-Use®. Met dit circulaire concept is het mogelijk om een lift te leasen volgens een gebruiksmodel. Zo is het met M-Use® niet langer nodig om eigenaar te zijn van een lift. Voor een vast bedrag per maand ben je als gebouweigenaar en gebruiker gegarandeerd van een energiezuinige en goedwerkende lift en bijbehorend liftonderhoud én eventuele vervangingen.

2019 – De eerste C2C gecertificeerde lift ter wereld

Duurzaamheid en circulariteit spelen een steeds belangrijkere rol in de hedendaagse samenleving. Zo ook bij de productie en installatie van liften. Daarom lanceerde Mitsubishi Elevator Europe in november 2019 een energiezuinige lift die volledig is ontworpen langs de cradle-to-cradle (C2C) filosofie: de MOVE. Inmiddels zijn aan het begin van 2020 de eerste MOVE liften geplaatst en hopen we binnenkort C2C-certificaat te mogen ontvangen.

Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling in de geschiedenis van de lift? Laat het ons weten in de reacties.

Bron 1e afbeelding Elisha Otis: Bettmann/CORBIS

“In 10 jaar tijd heeft de lift maar 2 keer stilgestaan”

Huis ten Dale werd in 1964 gebouwd en ontving in 1967 haar eerste bewoners. Het pand heeft twee liften en telt 14 verdiepingen met daarbovenop een machinekamer en weer daarop een antennekamer. Het is een gebouw dat in 53 jaar tijd al heel wat renovaties heeft ondergaan. Zo ook begin 2009. Toen verving Mitsubishi Elevator Europe onder andere de kabels, remmen, besturingskasten en elektronica van de liften. Het feit dat die van een ander fabricaat waren, was geen enkel probleem.

Een andere manier van liftonderhoud

Na de liftrenovatie heeft Mitsubishi Elevator Europe het liftonderhoud overgenomen van de partij die destijds het onderhoud uitvoerde. “Ik was totaal niet te spreken over de manier waarop zij dat deden. De liftschacht werd een keer gezogen en daarna kregen wij de rekening. Het ligt niet altijd aan de lift zelf, maar ook vaak aan de mentaliteit waarmee men te werk gaat,” aldus Dick.

De combinatie van service en kwaliteit

Maar waarom viel de keuze op Mitsubishi Elevator Europe? Het heeft volgens Dick te maken met de combinatie tussen service en kwaliteit. “Ik heb vroeger in de metaalindustrie gewerkt, en kwam daar regelmatig met producten van Mitsubishi in aanmerking. Eigenlijk merkte je toen al de kwaliteit van deze producten, het ging nooit kapot.”

Om de kwaliteit te waarborgen weten ze bij Huis ten Dale inmiddels dat dit alleen lukt met goed liftonderhoud. Met 14 verdiepingen is het belangrijk om de liften altijd beschikbaar te hebben. “Waar vroeger soms wel één keer per week een lift stil stond, komt dit nu zelden voor. In de afgelopen 10 jaar hebben wij maar 2x een storing gehad. Een van de voordelen is dat de serviceafdeling van Mitsubishi ook in het weekend te bereiken is. Na een melding komen ze vrijwel direct kijken wat er aan de hand is. Zelfs als het nacht is!” Bij Mitsubishi heeft men diverse onderhoudsdepots door het hele land met liftonderdelen. Zo zijn spareparts van een ander fabricaat ook beschikbaar en staat je lift niet onnodig langs stil. In het verleden kwam dit nog wel eens voor bij Huis ten Dale, omdat er bijvoorbeeld een lange levertijd zat op een liftonderdeel wat direct nodig was.

Transparantie is het toverwoord

Het contact met Mitsubishi Elevator Europe en de servicemonteur is erg prettig. “Een aantal keer per jaar komt er een servicemonteur langs voor het onderhoud aan de liften. Hij weet de weg en we hebben goed contact. Als er echt iets aan de hand is en er moet een onderdeel vervangen worden, krijgen we dat netjes van te voren te horen. We tekenen dan de opdracht zodat deze op korte termijn kan worden uitgevoerd. Zo weten wij wat er speelt, en waar wij aan toe zijn qua kosten.”

Een voorbeeldige MJOP

11 jaar geleden is Dick samen met het bestuur begonnen om een gezond MJOP op te stellen. “Het is goed om vooruit te kijken, en dan heb ik het niet alleen over volgend jaar. We kunnen gerust 10 tot 15 jaar vooruit kijken om in kaart te brengen wat ons te wachten staat.” Van brandbeveiliging tot aan liften, bij Huis ten Dale heeft men al een hoop investeringen gedaan in de toekomst. Echter is het een continu proces. “Van investeringen op het gebied van duurzaamheid tot aan veiligheid.” Wat Dick na 11 jaar heeft geleerd? “Door de continue aanscherping van wet- en regelgeving, zul je altijd rekening moeten houden met onvoorziene kosten.”

Meer weten over liftrenovatie of liftonderhoud?

Staat jouw VvE net als Huis ten Dale destijds ook voor een lastige keuze wat betreft de lift(en)? Wil je weten wat wij op het gebied van liftrenovatie en liftonderhoud voor jou kunnen betekenen? Ontdek de mogelijkheden!

Meer informatie over liftrenovatie       Meer informatie over liftonderhoud

“Onze bewoners zijn erg blij met een storingsvrije lift”

 

Breunis van de Pol, medebestuurder van VvE Residence du Sud uit Veenendaal, vertelt dat in zijn appartementencomplex 2 jaar geleden een liftrenovatie heeft plaatsgevonden. Inmiddels maken zij nu 2 jaar gebruik van een nieuwe Mitsubishi M-Use® lift. M-Use® is een duurzaam gebruiksmodel voor liften, waarbij de betaling jaarlijks wordt gedeeld met de bewoners. De lift blijft eigendom van Mitsubishi. ‘‘De liftkosten konden bij ons op jaarbasis oplopen tot ruim € 9.000. Bij Mitsubishi zijn we voor een periode van 20 jaar voor een volledig nieuwe lift inclusief all-in onderhoud en keuringen door derden € 6.500 per jaar kwijt.’’ Over het de kwaliteit in combinatie met het onderhoud kan hij kort zijn: ‘’Sinds de installatie in februari 2018 hebben wij nog geen storing gehad, wij ervaren M-Use® dan ook als geweldig. Ik krijg nog steeds complimenten van mijn medebewoners over ons besluit.’’

Door de hoge kwaliteit maar één storingsmonteur in Zuid-Holland actief

Onlangs spraken wij met servicemonteur Danny Roos. Hij is werkzaam in de regio Rotterdam. Met regelmaat onderhoud hij liften bij VvE’s. Hij vertelt hoe zijn werkdag als liftmonteur eruit ziet en hoe hij omgaat met liftstoringen. ’’Bij Mitsubishi staat kwaliteit boven kwantiteit. Zo ervaar ik dat we niet meer dan 1 tot 1,5 storing hebben per jaar, terwijl het landelijke gemiddelde op 3 ligt. Ook is het mooi dat we in de regio Zuid-Holland maar één storingsmonteur hoeven in te zetten, terwijl dit één van de grootste gebieden is. Hieruit blijkt dat de kwaliteit van onze materialen goed is en we een product hebben waar we achter staan.”

Danny Roos Mitsubishi servicemonteur

 

Laag storingspercentage

Hoe komen wij aan zo’n laag storingspercentage? Als wij onze liftmonteurs deze vraag voor leggen komen er twee punten naar voren. Een groot deel is te wijten aan de kwaliteit van de liften, het andere deel aan de tijd. Bij Mitsubishi wordt er namelijk 2x zoveel tijd besteed aan liftonderhoud als bij andere onderhoudspartijen.

Onze liften worden continue gemonitord vanuit Nederland, maar ook vanuit het hoofdkantoor in Japan. Zo kan er bij een storing snel worden gehandeld en wordt bij het mankement meteen gekeken of dit voor andere liften ook een probleem kan worden. Als er duidelijk is hoe we de storing preventief kunnen oplossen, wordt er vanuit Japan een training opgesteld voor onze liftmonteurs. Door de hedendaagse technologieën kan het dus zijn dat een storing aan de ene kant van de wereld, een oplossing biedt voor liftproblemen aan de andere kant van de wereld. Mooi toch?

Meer weten?

Wil je meer weten over onze onderhoudstechnieken en hoe wij deze kunnen toepassen bij jouw VvE? Download onze onderhoudsbrochure of neem contact met ons op.

Download de onderhoudsbrochure

Wat betekent het als je geen lifteigenaar meer bent?

Geen grote investeringen meer nodig

kosten lifteigenaarDe aanschaf van een nieuwe lift is een forse investering. Het gaat vaak om bedragen van duizenden euro’s. Hoe krijg je als VvE dit geld bij elkaar? Vaak zijn er twee manieren: sparen of lenen. Als VvE is het slim om door de jaren heen geld te sparen voor grote uitgaven, zoals een nieuwe lift. Door iedere maand een deel van de inkomsten opzij te leggen, maak je een reservepotje aan. Zo voorkom je dat bewoners in één klap een grote som geld moeten inbrengen bij de aanschaf van een nieuwe lift. Een tweede optie is geld lenen. Bij de bank kun je als VvE een hypotheek aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe lift. Het nadeel is dat het lenen van geld zelf ook geld kost.

Een andere optie is het in bruikleen nemen van een lift. Er wordt een nieuwe lift geïnstalleerd en deze blijft in bezit van de liftleverancier. Tegen een vast bedrag per maand kun je als VvE de lift gebruiken. Zo heb je een nieuwe lift, zonder dat je een forse investering hoeft te doen. Het eigenaarschap geef je uit handen, maar tegelijkertijd ook de verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de lift.

Meer zekerheid, minder risico’s

Doordat je geen lifteigenaar meer bent, verklein je de financiële risico’s. Zo hoef je je geen zorgen meer te maken over onvoorziene gebeurtenissen en kosten. Neem je een lift in bruikleen, bijvoorbeeld via het M-Use® concept, dan sluit je een langdurig contract af. Vaak voor een periode van 20 tot 40 jaar. In die periode mag je de lift gebruiken en ben je gedekt voor reparaties, liftonderhoud, verzekeringen en zelfs liftkeuringen. Dit alles tegen een vaste afdracht per maand. De liftkosten zijn zo inzichtelijk en je komt niet voor verrassingen te staan. Stel: het besturingssysteem van de lift moet vervangen worden. Dan zijn deze kosten gedekt. Als een lift eigendom is van een VvE, dan draaien de bewoners voor deze extra kosten op. Iedereen zal dan extra geld moeten inleggen of er moet een spaarpotje zijn. Met een lift in bruikleen voorkom je deze gevaren.

Als VvE kun je een meerjarenonderhoudsplan (MJOB) laten opstellen. Dit is een rapport die de status van de lift weergeeft en een schatting maakt van de toekomstige vervangingen en daarbij behorende kosten. Zo kun je inschatten hoeveel je de komende jaren moet sparen voor je lift. De vraag is of je meerjarenonderhoudsplan wel voldoende dekkend is? Als je er rekening mee houdt dat jouw lift nog 20 jaar mee gaat, maar het blijkt dat je hem na 15 jaar al moet vervangen, dan heb je een probleem. Er is te weinig is gespaard voor een nieuwe lift, helemaal als je ook nog te maken krijgt met andere reparaties aan het gebouw.

Prestatieverbetering op de lange termijn

Als je een lift in bruikleen neemt, dan blijft de liftleverancier verantwoordelijk voor het goed functioneren van de lift. Hierover worden afspraken gemaakt in het contract. Doordat de lift eigendom is van de leverancier, heeft hij er vanzelfsprekend baat bij dat de lift goed blijft werken. Een liftstoring door gebrekkig onderhoud kost bijvoorbeeld tijd en geld. Dit wil een liftleverancier voorkomen.

Bij een bruikleenconcept zoals M-Use® zorgen wij ervoor dat we de beste liftprestaties nastreven én door de jaren heen zelfs verbeteren, tegen opzichte van de traditionele markt. Zo hebben onze liften het laagste liftstoringspercentage van Nederland: gemiddeld minder dan 1 storing per jaar. Dit tegenover een marktgemiddelde van 3 liftstoringen per jaar. Daarnaast zorgen we voor een energiezuinige lift en monitoren we de liftprestaties continu. Niet alleen zijn onze liften een stuk energiezuiniger in gebruik, ook gaan we bewust om met de materialen in de lift. Aan het einde van de gebruikscyclus demonteren we al onze M-Use® liften en hergebruiken we, waar mogelijk, deze op andere locaties. Nog een reden waarom we de lift en haar materialen in een zo goed mogelijk staat willen houden.

Eigenaarschap is relatief

Het is misschien een gek idee om geen eigenaar meer te zijn van een lift. Maar wat is het eigenaarschap van een lift bij een appartementencomplex met 20 woningen? De bewoners van de 20 woningen zijn dan gezamenlijk eigenaar van de lift. In de praktijk stelt dit eigenaarschap niet veel voor. Koop je een lift of neem je er één in bruikleen? Het eigenaarschap van een lift is te altijd gedeeld over alle appartementen van het gebouw. De risico’s daarentegen zijn bij de aanschaf van een lift groter dan bij het lenen van een lift. Koop je een lift, dan ben je zelf verantwoordelijk voor het regelen en bekostigen van reparaties, liftonderhoud, verzekeringen en liftkeuringen. Bij een concept als M-Use® is dit voor je geregeld en opgenomen in het vaste kostencomponent.

Wil je meer weten over M-Use® of een afspraak maken om te ontdekken of een lift in bruikleen voor jou interessant is? Neem dan contact met ons op.

Hoe leiden wij onze liftmonteurs op?

Hoe is de liftopleiding opgebouwd?

Bij Mitsubishi Elevator Europe hebben we veel verschillende type liften en systemen. Deze hebben we gekocht of zelf ontwikkeld. Om deze liften en systemen goed te bouwen, onderhouden en renoveren hebben we onze eigen technische liftopleiding in het leven geroepen. De technische liftopleiding bestaat uit verschillende onderdelen. Zo zijn er naast een algemeen deel, verschillende leerpakketten, bijvoorbeeld een leerpakket voor de MEECON of Nexiez lift. Een medewerker doorloopt een opleidingspakket gemiddeld in 3 tot 4 dagen. Dit is afhankelijk van de ervaring in de liftenbranche. Heb je weinig tot geen ervaring? Dan duurt het afrond van één leerpakket vaak 1 tot 1,5 week. Uiteindelijk doorlopen onze medewerkers de leerpakketten 1 voor 1, zodat ze zo volledig mogelijk zijn opgeleid om te werken met onze producten en diensten.

Wat leren liftmonteurs tijdens de technische liftopleiding?

Tijdens het algemene deel van de technische liftopleiding leren de toekomstig liftmonteurs de basis. Denk daarbij aan zaken als:

  • Wat is een lift?
  • Hoe werkt een lift?
  • Wat zijn de verschillen tussen hydraulische liften en tractieliften?
  • Hoe ga je veilig te werk?

Na het algemene deel van de liftopleiding volgen de specialisaties, in de vorm van leerpakketten. Daar leren monteurs van alles over specifieke liftsystemen en diensten. Hoe doe ik liftonderhoud? Hoe speur en los ik een liftstoring op? Volgt een liftmonteur het leerpakket over de Nexiez lift, dan leert hij alles wat hij moet weten over de lift: van besturing tot aan de ophanging van de liftkabels. Daarnaast leren onze liftmonteurs hoe ze een liftkeuring moeten uitvoeren. Als een inspecteur van het Liftinstituut een lift komt keuren, dan kunnen onze monteurs daarbij assisteren. Zij weten dan precies welke handelingen ze moeten uitvoeren, zodat de inspecteur kan checken of de lift nog aan de veiligheidseisen voldoet.

Werken en leren tegelijk

Een opleiding bij Mitsubishi bestaat uit een afwisseling tussen theorie en praktijk. Als leerling loop je altijd met een ervaren monteur mee. Zo krijgen onze monteurs goede begeleiding en is er sprake van learning on the job. Daarnaast volgen de monteurs in opleiding presentaties en uitleg in ons leslokaal in Veenendaal. Iets wat je ’s ochtends tijdens een les hoort of leest, breng je vaak al dezelfde dag in de praktijk. Dit gebeurt bijvoorbeeld in onze trainingstoren. In de trainingstoren zit een lift waarin de monteurs in opleiding meteen aan de slag kunnen. Zo kunnen ze oefenen en direct laten zien wat ze geleerd hebben. Moeten de monteurs iets leren over een specifieke type lift? Dan komt het wel eens voor dat een klant haar lift beschikbaar stelt om mee te oefenen

Zijn er verschillen tussen onderhoud, renovatie en nieuwbouw liftmonteurs?

Een liftonderhoudsmonteur moet veel verschillende type liften en systemen kennen, want zij komen dagelijks veel verschillende soorten liften en problemen tegen. Daarom volgen zij alle leerpakketten uit de technische liftopleiding. De renovatiemonteurs hebben dezelfde kennis als liftonderhoudsmonteurs, maar zij doen ook veel kennis op tijdens hun werk. Denk daarbij aan het wisselen en aansluiten van besturingskasten. Of leren hoe een computersysteem in elkaar zit. Iemand die graag renovatiemonteur wil worden, leert het meeste vaak tijdens een liftrenovatie onder begeleiding van een ervaren rot in het vak.

Daarnaast zijn er nog monteurs die nieuwe liften installeren. Zij hoeven, in vergelijking met onderhoud en renovatie, minder te leren. Zij focussen zich op één liftinstallatie, bijvoorbeeld onze nieuwe MOVE lift. Bij de installatie van een nieuwe lift speelt de mechanische opbouw een belangrijke rol. Bijvoorbeeld hoe monteer je de liftleiders in de schacht? Hoe is de liftkooi opgebouwd? En hoe stel je de liftdeuren af? Voor nieuwbouw monteurs is het belangrijk dat zij deze werkzaamheden goed leren en beheersen.

Internationaal opleiden

Vanaf dit jaar leiden we niet alleen onze Nederlandse medewerkers op. We gaan ook Mitsubishi collega’s uit Ierland, Frankrijk, Engeland en Duitsland opleiden in het onderhoud en de nieuwbouw van de nieuwe MOVE lift. Een mooie nieuwe ontwikkeling, waarbij collega’s leren hoe de MOVE lift gemonteerd en onderhouden moet worden.

Ben je op zoek naar een baan en opleiding als liftmonteur? Bekijk dan onze vacatures.

Wil je meer weten over onze technische liftopleiding? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen