Het is één van de meest klassieke en karakteristieke liften ter wereld: de paternosterlift. Een paternosterlift is een liftsysteem van opeenvolgende cabines, zonder deuren. De cabines verplaatsen zich op gematigde snelheid in één schacht omhoog en via een andere schacht weer omlaag. Op iedere verdieping kunnen mensen in- of uitstappen. Doordat de lift continu beweegt en dus niet stilstaat, vergt dit wel enige timing. De cabines van een paternosterlift zijn geschikt voor maximaal 2 personen. Hierdoor is de paternosterlift één van de kleinste personenliften ter wereld. Desondanks vind je tegenwoordig weinig paternosterliften meer, omdat het een te gevaarlijk vervoerssysteem is. Met 4 mensen in een paternosterlift, zoals op de foto, is dan ook zeker niet de bedoeling. Bekijk hoe een paternosterlift werkt in de onderstaande video.
2. Kleingoederenlift
De naam verraadt het al: een kleingoederenlift is een mini lift waarmee je goederen kunt vervoeren. Je vindt zo’n lift nog wel eens in oude huizen van rijke mensen. Bijvoorbeeld in een grachtenpand in Amsterdam, waar het dient als vervoersmiddel van de was.
Verder is een kleingoederenlift een veelgebruikte oplossing voor het snel vervoeren van eten in een restaurant of hotel. Als de keuken van een hotel zich in de kelder bevindt, kun je met een kleingoederenlift snel de borden met eten naar de begane grond verplaatsen. Mitsubishi heeft inmiddels al verschillende horecazaken geholpen met zo’n compacte lift. Het gaat dan om een goederenlift die we op maat maken. Zo maakt Chinees restaurant Golden City in Rhenen dagelijks gebruik van een kleingoederenlift. Wij verzorgen het liftonderhoud voor deze kleine liftinstallatie. Met succes, want de lift heeft in 31 jaar tijd geen enkele storing gehad. Hierdoor gaan de bestellingen vlekkeloos en snel van de keuken naar het restaurant. Uiteindelijk bespaart een kleingoederenlift Golden City veel kostbare tijd, zowel voor het personeel als de wachtende klant.
3. Traplift
Een traplift behoort ook tot de kleinste liften ter wereld, want hij bestaat grofweg uit een aandrijvingssysteem met daarop een stoel. Deze liftinstallatie wordt aan een trap bevestigd en beweegt via een railsysteem van boven naar beneden. Het aandrijvingssysteem heeft een bedieningspaneel waarmee de liftpassagier de traplift bedient. Uiteindelijk beweegt de stoel langzaam naar boven of beneden, zo komt iemand veilig op een andere verdieping. Trapliften zijn er voor rechte trappen, maar ook voor trappen met een bocht.
Wanneer kies je voor een traplift?
Een traplift helpt mensen die slecht ter been zijn. Door de toenemende vergrijzing en omdat ouderen steeds langer zelfstandig thuis wonen, is de vraag naar trapliften toegenomen. Een traplift kunnen we binnen een paar dagen in een huis installeren. Daarnaast zijn trapliften ook nuttig in grotere gebouwen. Bij een liftmodernisering of liftrenovatie is een personenlift tijdelijk buiten gebruik. Een vervangend vervoersmiddels is dan vaak een traplift, die dan tijdelijk in het trappenhuis wordt geïnstalleerd. Zo blijft een gebouw goed en veilig bereikbaar voor iedereen.
4. Huislift
Een huislift is een lift die speciaal ontwikkeld en ontworpen is voor het gebruik in woningen. Het is een kleine personenlift, die mét of zonder liftschacht kan worden gebouwd, en biedt uitkomst voor mensen die slecht ter been zijn. Een huislift heeft vaak één stop, maar in een huis met meerdere verdiepingen zijn meerdere stops ook mogelijk. Het lage hefvermogen en de compacte liftkooi zorgen ervoor dat een huislift vaak maar één persoon per rit kan vervoeren. Hierdoor behoort hij zeker tot de categorie kleine personenliften.
Door de vergrijzing in Nederland zien we een groeiende vraag naar huisliften. Ze zijn alleen vaak duurder dan trapliftsystemen en daardoor minder gebruikelijk in Nederland. Heel soms leveren wij in grote villa’s volledig op maat gemaakte (glazen) huisliften met een hefvermogen van 4 tot 6 personen.
5. Staat de kleinste personenlift in Parijs?
Normaal gesproken moet een lift meerdere mensen tegelijkertijd kunnen vervoeren. Het is efficiënt en het verkleint de kans dat je moet wachten. Toch zijn sommige personenliften wel erg smal en klein. Een goed voorbeeld is de karakteristieke lift in Hotel de Neuville in het noordwesten van Parijs. Het is waarschijnlijk een van de kleinste personenliften ter wereld. Op de video is te zien dat er net 2 mensen in de lift passen. Gelukkig zijn de kamers in het hotel wel een stuk groter!
Een liftstoring is vervelend en heeft soms nare gevolgen, zoals een tijdelijke opsluiting van een liftgebruiker. Niet alleen voor de liftgebruikers is een storing vervelend, ook de lifteigenaren hebben er last van. Zo zijn Vereniging van Eigenaren (VvE’s) en woningcorporaties verantwoordelijk voor het snel oplossen van liftstoringen. Dit brengt vervolgens extra kosten met zich mee, waar zij niet op hadden gerekend in hun begroting. Het voorkomen van liftstoringen is uiteindelijk beter dan genezen. Voldoende en vakkundig liftonderhoud en kwalitatief goede materialen is dan de oplossing, zodat het aantal liftstoringen daalt. Maar wat zijn de voordelen van zo min mogelijk liftstoringen?
1. Maatschappelijke kosten verlagen
In de eerste plaats is een liftstoring vervelend voor de liftgebruikers in een gebouw. De lift is tijdelijk niet beschikbaar en dit belemmert de mobiliteit in het gebouw. Als we naar het grotere plaatje kijken, dan zien we ook een behoorlijke maatschappelijk impact. In Nederland zijn er in totaal 105.000 liften, waarvan 40% in het woonsegment vallen. Dit zijn zo’n 42.000 liften in bijvoorbeeld appartementencomplexen of hoge woontorens. Uit een onafhankelijk onderzoek van KPMG blijkt dat met één liftstoring van een gemiddelde Nederlandse lift jaarlijks €170 aan maatschappelijke kosten gemoeid zijn. Denk aan kosten voor de reddingsdiensten zoals de brandweer. Zij moeten vaak uitrukken om opgesloten passagiers uit de lift te bevrijden. Verder zijn er maatschappelijke kosten doordat mensen en bedrijven vertragingen oplopen door liftopsluitingen en stilstand van liften. Zoals we in de introductie al zeiden heeft een Nederlandse lift gemiddeld 2,7 storingen per jaar. Dit betekent dat één Nederlandse lift jaarlijks ongeveer €460 (2,7 x €170) aan maatschappelijke kosten heeft dankzij de storingen. En dan rekenen we de feitelijke reparatiekosten niet eens mee!
Met Mitsubishi liften in alle woongebouwen verminder je het aantal liftstoringen, hierdoor kan Nederland €12 miljoen aan maatschappelijke kosten en 355.000 uur aan wachttijd besparen.
€12 miljoen besparen
Ongeveer €460 aan maatschappelijk kosten per lift dankzij liftstoringen is natuurlijk een fors bedrag. Maar is er een oplossing om dit bedrag terug te brengen? Ten eerste is het verstandig om te proberen liftstoringen te voorkomen. Als we daarnaast een vergelijking maken met de verschillende type Mitsubishi liften, dan zien we dat onze liften maximaal 1 keer per jaar storen. Stel: als alle woongebouwen een Mitsubishi lift nemen, dan zou dit ongeveer €12 miljoen aan maatschappelijke kosten schelen in vergelijking met nu. Een grote besparing! Niet alleen financieel, maar ook qua tijd scheelt het behoorlijk. Met Mitsubishi liften in woongebouwen wordt er 355.000 uur aan wachttijd bespaard als gevolg van stilstand.
2. Tevreden bewoners en huurders
Als VvE of woningcorporatie wil je graag dat je bewoners tevreden zijn over het gebouw waarin ze leven. Een lift is een belangrijk element dat invloed heeft op de gebruiksvriendelijkheid en mobiliteit van een gebouw. Werkt een lift naar behoren, dan levert dit vaak tevredenheid op onder de gebruikers. Als een lift vaak stil staat door storingen dan volgt is er vaak sprake van een omgekeerd effect: irritatie en ontevredenheid.
Zorg je als woningcorporatie ervoor dat het aantal liftstoringen in je gebouw(en) dalen, dan levert dit al snel voordelen op. Zo bespaar je reparatiekosten om de storing te verhelpen. Verder heb je minder kosten aan klantenservice, want je medewerkers hoeven nu minder klachten op te pakken en af te handelen. Doordat de kosten voor jou als woningcorporatie dalen, hoeven je huurders uiteindelijk ook minder servicekosten te betalen. Het effect is een grote tevredenheid onder je huurders, want de lift werkt naar behoren tegenover minder servicekosten. Uiteindelijk kan een hoge tevredenheid van huurders zorgen voor goede reviews en een positief bedrijfsimago, waardoor je leegstaande woningen sneller verhuurt tegen een goede huurprijs.
3. Lagere kosten en betere voorspelbaarheid
Een liftstoring is altijd het gevolg van een onderliggend (technisch) probleem. Wat er ook aan de hand is, er moet altijd een liftmonteur langskomen voor een diagnose. Vervolgens moet het probleem zelf nog worden opgelost. Bijvoorbeeld het vervangen van een sensor of een onderdeel in de liftmotor, afhankelijk van hoe de storing werd veroorzaakt. Dit zijn financiële verrassingen die vaak niet zijn begroot. Uiteindelijk kost het oplossen van een liftstoring altijd tijd en geld.
Kies je voor een kwalitatief goede lift met een laag storingspercentage? Dan neemt het aantal liftstoringen vanzelfsprekend af. Deze trend zie je ook terug in de kosten en daarnaast verminder je de kans op onaangename financiële verrassingen. Verder geldt: hoe minder storingen, hoe minder (grote) vervangingen je hoeft te doen aan de lift. De onderdelen gaan langer mee en je lift heeft een langere levensduur. Uiteindelijk scheelt het jou als woningcorporatie hoge vervangingskosten gedurende de exploitatiecyclus van je gebouw. Minder liftstoringen dragen dus bij aan een beter rendement over je gebouwvoorraad als woningcorporatie.
Vraag een liftinspectie aan
Heb jij vaak te maken met een liftstoring? Of staat de lift in jouw gebouw vaak stil, maar weet je niet hoe het komt? Vraag dan vrijblijvend een liftinspectie aan en ontdek wat de status is van jouw lift. Onze liftinspecteurs komen graag een keer bij je langs.
Als je het hebt over de werking van een lift, dan kom je al snel uit bij de aandrijving. Welke techniek zorgt ervoor dat de liftkooi zich door de schacht beweegt? Er bestaan verschillende manieren om een liftkooi langs de leiders te verplaatsen. Zo zijn er hydraulische liften, tractieliften, trommelliften, spindelliften, tandheugelliften en vacuümliften.
Hydraulische liften en tractieliften zijn de meest gangbare liften in de liftenbranche. Ze zijn het meest veilig en hebben een efficiënte werking. Daarom lichten we de werking van beide liften verder toe in de volgende hoofdstukken. Als je nu in een lift stapt, dan is de kans groot dat het een tractielift is. Hydraulische liften kwamen vroeger veel voor, maar tegenwoordig worden ze vaak vervangen door tractieliften. Tractieliften zijn energiezuiniger en beter geschikt voor hoogbouw dan hydraulische liften. In Nederland zijn 95% van de liften tractieliften en dit percentage groeit ieder jaar.
Hydraulische lift
De hydraulische personenlift wordt hydraulisch aangedreven door vloeistof of olie in combinatie met druk. Hierdoor komt de liftkooi in de liftschacht in beweging. De installatie van de lift bestaat uit een vloeistofbak met een elektrisch aangedreven pomp, een leidingsysteem, een stuurblok en een cilinder naar het leidingsysteem. Het leidingsysteem zorgt voor een drukopbouw, zodat de plunjer uitschuift. Een plunjer is een zuiger en moet kracht overbrengen. Moet de liftkooi naar boven? Dan gaat de pomp draaien en verplaatst deze de vloeistof naar het leidingsysteem. Het leidingsysteem zorgt voor drukopbouw, waardoor de plunjer uitschuift. Hierdoor beweegt de liftkooi zich in de liftschacht omhoog. In het leidingsysteem zit een terugslagklep die ervoor zorgt dat de kooi op de juiste verdieping blijft staan als de pomp uitschakelt. Als de liftkooi naar beneden moet, dan vindt er een omgekeerd mechanisme plaats. De vloeistof wordt uit de cilinder weggeduwd en de liftkooi zakt hierdoor naar beneden.
Een hydraulische lift wordt vaak ingezet bij liften die een groot draagvermogen moeten hebben. De lengte van de plunjer bepaalt de hoogte waarover de kooi zich kan verplaatsen. Daarom zijn ze niet geschikt om tot zeer grote hoogte te gaan. Vaak gaat het om maximaal 8 verdiepingen. Hydraulische liften zie je hierdoor vaak terug in lage panden, zoals woongebouwen. Bijvoorbeeld een appartementencomplex of villa. Verder heeft een hydraulische lift bijna altijd een machinekamer. Deze bevindt zich vaak in een speciale schachtput. Het voordeel hiervan is dat de lift makkelijk bereikbaar is voor onderhoud. Het nadeel is dat zo’n machinekamer kostbare ruimte in beslag neemt in je gebouw.
Tegenwoordig worden hydraulische veelal alleen nog maar toegepast in bouwkundige situaties waarbij er beperkte ruimte is om alle componenten van een tractiesysteem kwijt te kunnen in de schacht. Het voordeel van een hydraulische lift is dat de aandrijving grotendeels weggewerkt kan worden in de put van schacht, hierdoor bieden hydraulische liften vaak uitkomst wanneer vanuit esthetisch oogpunt gekozen wordt voor een volledige glazen lift en liftschacht. De entreeliften in Het Mauritshuis in Den Haag zijn hier een mooi voorbeeld van.
Tractielift
Een tractielift is een elektrische lift die wordt aangedreven door een elektromotor. Een tractielift kan uitgerust zijn met een machinekamer bovenop de liftschacht, maar tegenwoordig is dit vaak niet meer nodig. De elektromotor en de rest van de liftinstallatie bevinden zich dan in de liftschacht.
Hoe werkt een tractielift?
Bij een tractielift hangen de kooi en het tegengewicht aan hijskabels die lopen door de groeven van de tractieschijf. Het tegengewicht is zwaarder dan de liftkooi waardoor minder energie nodig is om de lift aan te drijven. Dit tegengewicht gaat op en neer in zijn eigen geleiderails. De liftkooi beweegt omhoog of omlaag door wrijving tussen de hijskabels en de groeven van de tractieschijf. Als het tegengewicht of de liftkooi in de schachtput op zijn buffers terechtkomt, dan valt de druk op de hijskabels weg en begint de lift te slippen. De buffers zorgen er dus voor dat de lift nooit ver voorbij zijn bovenste of onderste stopplaats loopt. Hierdoor zijn tractieliften veilig voor liftgebruikers en de monteurs.
Een elektromotor zorgt ervoor dat de tractieschijf gaat draaien. De elektromotor drijft een wormas aan die op zijn beurt een wormwiel aandrijft. Het wormwiel zit op dezelfde as als de tractieschijf. Door te variëren met het aantal polen van de elektromotor, de wormas, het wormwiel en de diameter van de tractieschijf wordt de snelheid van de lift bepaald. In de wormas zit ook een rem die de machine tot stilstand brengt en in stilstand houdt op het moment dat de elektromotor niet draait.
Frequentieregelaar en de machinekamer
Tegenwoordig bepaalt een frequentieregelaar de snelheid van een tractielift. Deze nieuwe technologie maakt een wormoverbrenging, en hierdoor ook de machinekamer, overbodig. Je spreekt dan over een machinekamerloze lift. Uiteindelijk bespaar je ruimte doordat er geen aparte machinekamer is, maar het liftonderhoud wordt wel lastiger. Een liftmonteur moet namelijk de schacht in om onderhoud te plegen aan de liftinstallatie. Uiteindelijk staan tractieliften bekend om hun lage energieverbruik en zijn ze zeer geschikt voor hoge gebouwen met een intensief verkeer van liftpassagiers.
Wist je dat…
Een vrije val van een lift (bijna) niet mogelijk is? De vanginstallatie verhindert dat de kooi naar beneden stort bij een breuk van de hijskabels of het niet werken van de rem. Er zijn meerdere soorten vanginstallaties, zoals blokkeervangen, blokkeervangen met bufferwerking, glijvangen en remvangen. De kans dat een hijskabel van een lift breekt is klein, want de kabels zijn vele malen sterker dan het maximale gewicht van de lift. Maar in geval van nood zorgt de vanginstallatie dat de liftkooi veilig op z’n plek blijft. Zo wordt de veiligheid van de liftpassagier gegarandeerd.
Een lift ook te besturen is vanaf het liftdak? Een lift is niet alleen te besturen met het bedieningspaneel in de liftkooi, maar ook van buiten. Op het liftdak zit een bedieningspaneel, waarmee een monteur de lift op en neer kan laten gaan. Tijdens het onderhoud staat de liftmonteur op het dak van de kooi en beweegt hij met de lift door de schacht. Zo kan hij op iedere verdieping onderhoud doen aan de liftdeuren.
Oudere liften maar één opdracht tegelijk uitvoeren, maar moderne liften meerdere verdiepingen bedienen? Een oudere lift heeft vaak bezetbesturing. Het heeft dan pas zin om op een knop te drukken als de lift niet met een andere oproep bezig. Moderne liften hebben verzamelbesturing. Ze zijn geprogrammeerd om meerdere verdiepingen zo efficiënt mogelijk af te werken.
Een lift dubbele deuren heeft? Bijna elke lift is voorzien van schachtdeuren die alleen geopend kunnen worden als de liftkooi op die verdieping staat. Moderne liften hebben ook kooideuren. Dit zijn vaak twee automatische schuifdeuren, net als de schachtdeuren. Als een lift bij een etage aankomt, gaan zowel de kooideuren als de schachtdeuren tegelijkertijd open. Oude liften hebben vaak geen kooideuren, dus dan zie je de binnenkant van de liftschacht als je in de lift staat.
De meeste liftstoringen niet komen door de liftkooi of besturing? De liftdeuren veroorzaken de meeste liftstoringen. Bijvoorbeeld doordat mensen er tegenaan lopen of botsen. Als de liftdeuren beschadigen, is de kans groot dat er vroeg of laat een storing optreedt.
Meer over personenliften
Ben je benieuwd welke soorten personenliften er zijn? Wij hebben verschillende type personenliften in ons portfolio en vertellen je graag meer. Bekijk onze personenliften.
Als woningcorporatie of vastgoedonderneming ben je verantwoordelijk voor de technische installaties in de gebouwen die je bezit. Zo ook de liften. De keuze voor een nieuwe lift is een belangrijke, want je wilt graag dat je huurders tevreden blijven over de voorzieningen. Je zoekt daarom een betrouwbare moderne lift tegen een marktconforme prijs. Eentje met een hoge beschikbaarheid en waarbij je zelf de keuze hebt voor een onderhoudspartij. Een MOVE lift biedt uitkomst. Onze MOVE is volledig opgebouwd uit vrij verkrijgbare liftcomponenten van gerenommeerde Europese leveranciers. Dit levert verschillende voordelen op. Denk bijvoorbeeld aan een hoge beschikbaarheid, keuzevrijheid voor liftonderhoud en innovatieve liftonderdelen met de bewezen kwaliteit en zekerheid van Mitsubishi. Zo heeft de MOVE ruim 1,2 miljoen testritten gemaakt in onze testtoren.
Wat maakt de MOVE vernieuwend en innovatief?
1. Slimme lift
De MOVE is een slimme lift. Dit betekent dat de centrale besturingseenheid van de lift indien gewenst verbonden kan worden met internet. Hiermee kan de data van de lift door daartoe geautoriseerde personen op afstand worden uitgelezen. Doet er zich onverhoopt een storing voor of hebben bepaalde componenten preventief onderhoud nodig? Dan geeft het besturingssysteem dit automatisch aan. De conditie van de lift kan met geavanceerde functies worden bepaald, zodat het liftonderhoud op basis van het gebruik van de lift kan worden aangestuurd. Daarmee bespaar je veel onderhoudskosten, omdat de lift precies het gewenste onderhoud krijgt. Niet meer en niet minder! Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat het storingspercentage zo laag mogelijk blijft.
2. Limax
Een ander innovatief onderdeel van de MOVE is de Limax. Dit apparaat regelt de bewegingen van de lift helemaal elektronisch. Dat bespaart veel bewegende onderdelen. De Limax zit op de lift en krijgt continu informatie over de bewegingen van de lift door middel van een magneetband die helemaal van boven naar beneden in de liftschacht hangt. De Limax meet precies waar de lift is, hoe snel hij gaat, enzovoorts. De Limax geeft dat door aan de boordcomputer en als iets niet klopt, dan grijpt die boordcomputer gelijk in. Het voordeel van dit systeem is dat liftmonteurs veel minder contactjes hoeven te monteren en dat er nergens kabeltjes meer lopen. Hierdoor scheelt het tijd en geld. Uiteindelijk maken dergelijke innovatieve liftonderdelen je lift modern en toekomstbestendig.
3. Duurzaam ontwerp: de eerste lift met een C2C-certificering
Het ontwerp van de MOVE is gebaseerd op duurzaamheidsprincipes volgens de cradle-to-cradle (C2C) certificering, waarbij een gesloten kringloop wordt nagestreefd. Hergebruik van materialen aan het einde van de levensduur staat hierbij voorop. Net als een beperkt gebruik van grondstoffen en materialen tijdens de productie, transport en operationele bedrijfsprocessen staan hierbij voorop. Zo is de MOVE gebaseerd op een LEAN ontwerp en productieproces, dat uitgaat van optimale betrouwbaarheid en lage milieu impact. Dit betekent dat voor de productie van een MOVE lift 25% minder grondstoffen worden gebruikt dan gemiddeld in de markt. Daarnaast is de MOVE zo ontworpen dat alle componenten makkelijk gedemonteerd kunnen worden. Tijdens de productie en het montageproces lassen en lijmen we zo min mogelijk. Hiermee voorkomen we veel definitieve verbindingen van liftcomponenten en dit maakt recycling en hergebruik van onderdelen makkelijker. Uiteindelijk is de MOVE de eerste lift ter wereld met een C2C-certificering en past hij goed bij een steeds duurzaam wordende maatschappij.
4. Een energiezuinige lift van eigen bodem
In tegenstelling tot de bestaande Japanse Mitsubishi lifttypes, wordt de MOVE volledig geproduceerd in Nederland en maken we uitsluitend gebruik van Europese toeleveranciers. Hierdoor zijn de transportkosten lager en verlagen we de milieu impact van het logistieke proces achter de productie. Naast minder milieu-impact heeft de MOVE lift een energielabel A. De MOVE minimaliseert namelijk het energieverbruik door licht- en besturingssystemen zoveel mogelijk uit te schakelen op momenten dat de lift niet gebruikt wordt. Uiteindelijk krijg je met de MOVE een energiezuinige lift van eigen bodem voor een scherpe prijs.
5. Snelle levertijd en montage
Als je lift kapot is, dan wil je dat er snel een oplossing komt. Een stilstaande lift zorgt al snel voor ontevredenheid bij de huurders in je gebouw. Een MOVE lift kan uitkomst bieden, want dankzij ons geavanceerde configuratieproces en de Smart Factory kunnen we binnen 8 weken na opdracht een lift produceren en opleveren. Hoe werkt het? Stel samen met ons jouw ideale MOVE lift samen in onze online liftconfigurator. Dit gebeurt geheel volgens jouw wensen en de specificaties van je gebouw. Denk aan het interieur, afmetingen, locatie en de gebruikers. Uiteindelijk volgt er snel een uitgebreide offerte en planning die we aan je voorleggen. Na beoordeling en akkoord gaan we direct aan de slag in onze fabriek. De meeste liftonderdelen worden ingekocht, maar bepaalde materialen maken we zelf. Bijvoorbeeld de liftleiders of het staal dat we snijden voor de liftkooi. Na deze voorbereiding starten we met de bouw en installatie van de MOVE lift bij jou op locatie. Uiteindelijk maakt het geavanceerde configuratieproces en de Smart Factory het mogelijk om een MOVE lift enkele weken sneller op te leveren dan andere type liften.
6. Volledig in de liftschacht opgebouwd
Vergelijken we de MOVE lift met de andere liftmodellen in de markt. dan zien we een nieuwe manier van monteren. De MOVE is zo ontworpen dat hij volledig in de liftschacht kan worden opgebouwd, terwijl we bij onze andere liften de kooi in de fabriek monteren. Andere gangbare lifttypes maken gebruik van een false car, dit is een tijdelijke lift. Deze tijdelijk lift zorgt ervoor dat onze monteurs alle leiders, de deuren per verdieping en alle kabels in de liftschacht kunnen installeren. Vanaf de false car werken ze stap voor stap omhoog, totdat de hele liftschacht gereed is voor de komst van de liftkooi. De liftkooi bouwen we volledig op in de fabriek en daarna hijsen we hem met een kraan in de liftschacht.
Bij de MOVE pakken we het anders aan, daar wordt de liftkooi helemaal in de schacht opgebouwd. Hier is de MOVE speciaal voor ontworpen. Het begint met een vloer en daar komen de wandpanelen op te staan. Daarbovenop komt het dak, dat op de wandpanelen rust. Het dak van de lift is voor de monteurs de werkvloer. Daar staan ze op als de leiders en kabels in de schacht installeren. Uiteindelijk scheelt het opbouwen van de liftkooi in de schacht veel tijd en bespaar je kosten voor montage-uren. Zo kan het grootste deel van de montage van de MOVE door één monteur worden gedaan en ronden we het volledig af binnen twee weken.
Download de MOVE brochure
Wil je meer weten over onze MOVE lift? In de brochure lees je waarom de MOVE een flexibele oplossing is voor zowel nieuwbouw als bestaande gebouwen.
Het recht van opstal is het recht om in, op of boven een onroerende zaak (bijvoorbeeld een stuk grond) van iemand anders, gebouwen, werken of beplantingen te plaatsen en in eigendom te hebben. Ook wel recht van opstal. Bijvoorbeeld een lift die in andermans gebouw zit, wordt het opstal genoemd. De eigenaar van de lift wordt de opstaller genoemd. Met een opstalrecht is het mogelijk om een lift in een gebouw te plaatsen, waarmee de liftleverancier eigenaar blijft. Zonder dat recht zou een lift bij plaatsing in een gebouw eigenaar worden van jou als gebouw- en grondeigenaar.
Het recht van opstal biedt dus juridisch uitkomst om een nieuwe lift in een gebouw te plaatsen, waarbij een liftleverancier eigenaar blijft. Het vestigen van een recht van opstal gebeurt via een notariële akte. Daarin staan de afspraken tussen de liftleverancier (de eigenaar en opstaller) en de grond- en gebouweigenaar (afnemer van de lift). Denk aan afspraken over de duur van het recht en verplichting tot betaling van een geldsom. Daarnaast zal in de notariële akte staan dat de liftleverancier over de grond van de grondeigenaar mag lopen en toegang krijgt tot het gebouw. Dit is bijvoorbeeld belangrijk als liftmonteurs liftonderhoud willen doen, waarmee het goed functioneren van de lift kan worden gewaarborgd.
Hoe werkt recht van opstal bij M-Use®?
Met een gebruiksmodel zoals M-Use® koop je geen nieuwe lift, maar neem je een nieuwe lift van Mitsubishi Elevator Europe in gebruik. Wij blijven lifteigenaar en daarmee verantwoordelijk voor de prestaties, beschikbaarheid en onderhoud van de lift. Er wordt een gebruikersovereenkomst opgesteld waarin we afspraken maken en een samenwerking aangaan voor 30 tot 40 jaar. De eigendomsstructuur van de lift leggen we vast in een standaard contract voor recht van opstal. Dit document hebben wij samen twee juridische partijen, AKD en Houthof Buruma advocaten, opgesteld. Het contract richt zich specifiek op liftgebruiksmodel-constructies en is bij Nederlandse wet geaccepteerd. Daarnaast is het inzetbaar in verschillende situaties, waarmee alle partijen veel juridische kosten besparen.
Voordelen voor nieuwbouwprojecten
Een recht van opstal constructie helpt bij het bepalen van de eigendomsstructuren en zorgt ervoor dat het juridische wordt vastgelegd. Dit opent de deur om voor een gebruiksmodel zoals M-Use® te kiezen, in plaats van een lift aan te schaffen op traditionele wijze. Naast een goedwerkende lift, levert M-Use® enkele interessante voordelen op.
1. Minder kosten, meer marge
Als ontwikkelaar heb je vaak een realisatiesom waarmee je verschillende investeringen in het gebouw moet doen. Een van de kostenposten is de lift. Stel je kiest ervoor om een lift aan te schaffen op een traditionele wijze, dan kost dat je in één klap een deel van je startkapitaal. Bij een gebruiksmodel als M-Use® hoef je deze investering niet te doen en dit scheelt in je bouwkosten. Zo houd je meer marge over als je het gebouw verkoopt.
2. Zelf de investering bepalen
De aanschaf van een nieuwe lift is een forse investering. Bij ons M-Use® model mag je zelf bepalen hoe hoog jouw initiële investering is voor een nieuwe lift. De rest verrekenen we in het jaarlijkse bedrag dat je betaalt tijdens de gebruiksperiode. Op deze manier betalen huidige en toekomstige gebouweigenaren eerlijk mee aan de lift. Aangezien wij eigenaar blijven van de lift, is het gebruikelijk dat de initiële investering van jouw kant € 0 is. Mocht je dit anders willen, dan verrekenen we dit uiteraard ook eerlijk in de eigendomsstructuur. Een ander voordeel is dat na de eerste contractperiode van 20 jaar, je met dezelfde M-Use® lift nog eens 20 jaar door kan. Omdat er niet opnieuw geïnvesteerd hoeft te worden in een nieuwe lift, kunnen de jaarlijkse gebruikskosten verder omlaag.
3. Betalen voor gebruik
We bepalen je jaarlijkse bedrag wat je betaalt voor een M-Use® lift op basis van het daadwerkelijke liftgebruik. Maak je minder ritten dan verwacht? Dan betaal je ook minder. Bovendien zijn wij risicodrager. Dus als er iets kapot gaat aan de lift, dan vervangen wij dit. De kosten voor reparaties, vervangingen en liftkeuringen door derden liggen bij ons.
Meer weten?
Wil je toch nog meer weten over recht van opstal? Of wil je advies over hoe M-Use® past in jouw nieuwbouwproject? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Een van onze adviseurs helpt je graag!
Kijken we naar de liftbranche, dan zien we 2 soorten liftcomponenten. De merk-eigen liftcomponenten en de vrij onafhankelijke componenten, ook wel merkonafhankelijke liftcomponenten genoemd. Wat zijn de verschillen?
De merk-eigen liftcomponenten zijn onderdelen van de lift die worden gefabriceerd en toegepast door bekende liftproducenten, zoals Mitsubishi Elevator Europe er één van is. Deze liftcomponenten worden alleen toegepast in het betreffende merk en type lift. Ze zijn moeilijk toepasbaar voor andere merken en type liften.
De vrij verkrijgbare liftcomponenten worden gefabriceerd door liftfabrikanten die zich specifiek richten op deze universele liftonderdelen. Bijvoorbeeld een fabrikant van liftbesturingssystemen die alleen liftbesturingen produceert. De vrij verkrijgbare liftcomponenten zijn toepasbaar op verschillende merken en type liftinstallaties.
De voor- en nadelen op een rij
Voordelen
Nadelen
Hoge beschikbaarheid en korte levertijden
Samenhang van de liftcomponenten is minder dan bij de merk-eigen liftcomponenten
Toepasbaar op meerdere merken en type liften
De precieze levensduur is vaak onbekend
Een vrije keuze in onderhoudspartij
Innovatieve liftcomponenten
Veelal voordeliger in de aanschaf
Voordelen vrij verkrijgbare liftcomponenten
1. Hoge beschikbaarheid en korte levertijden
Het grootste voordeel van vrij verkrijgbare liftcomponenten is dat iedereen ze kan bestellen. Bijvoorbeeld online via een webshop of rechtstreeks bij een leverancier. Daarnaast is de levertijd vaak korter dan wanneer je liftcomponenten besteld bij een liftproducent van een merk.
Helemaal als je lift stil staat, wil je graag dat je lift zo snel mogelijk gerepareerd wordt. Heb je de liftonderdelen eenmaal in huis, dan kan iedere liftmonteur ze makkelijk installeren. Bij merk-eigen liftcomponenten heb je vaak langere wachttijd en betaal je marge op losse liftonderdelen. Tegelijkertijd zien we in de markt gelukkig ook dat het tegenwoordig makkelijker en sneller gaat om merk-eigen liftcomponenten te bestellen.
2. Toepasbaar op meerdere merken en type liften
Het grote voordeel van vrij verkrijgbare componenten is dat het vaak makkelijker toepasbaar is met de andere componenten in de lift. Neem bijvoorbeeld het besturingssysteem. De software in universele liftbesturingen is ‘open-source’. Dit betekent dat er gebruikt wordt gemaakt van een algemene taal die de andere liftcomponenten makkelijk begrijpen. Hierdoor is een verbinding met de andere liftcomponenten zo gelegd, zonder dat daar veel werk, moeite en afstemming bij komt kijken. Een vrij verkrijgbaar besturingssysteem vervangen in een lift verloopt hierdoor snel en soepel, want het is makkelijk te integreren met de andere liftcomponenten.
3. Een vrije keuze in liftonderhoud
Als een lift is opgebouwd uit vrij verkrijgbare componenten, dan ben je minder gebonden aan een liftonderhoudspartij. De vrij verkrijgbare liftcomponenten, zoals een besturingssysteem of de aandrijfmachine, zijn bekend in de markt. Veel verschillende liftonderhoudspartijen weten hoe deze liftonderdelen werken, hoe je ze moet vervangen en welk onderhoud ze nodig hebben. Hierdoor kun jij als lifteigenaar kiezen wie het onderhoud van jouw lift mag verzorgen. Bij merk-eigen liftcomponenten ligt dit vaak anders. Het liftsysteem en de componenten zijn vaak alleen toegankelijk met bepaalde codes. Alleen de merkpartijen kennen deze codes, zodat zij als enige partij in staat zijn om het liftonderhoud te doen. Wat wel in het voordeel van deze liftfabrikanten spreekt is dat zij de liftonderdelen het beste kennen. Hierdoor kunnen zij snel bepalen wat de status is van een liftonderdeel, welk onderhoud nodig is en hoe liftproblemen opgelost kunnen worden.
4. Innovatieve liftcomponenten
Vrij verkrijgbare componenten lopen vaak voorop qua innovatie ten opzichte van merk-eigen componenten. Een voorbeeld is een veiligheidsrem die je elektronisch kunt besturen, terwijl dit voorheen mechanisch ging. Een elektronische veiligheidsrem is vrij nieuw op de markt. Een elektronisch systeem detecteert of de lift te snel gaat. Is dit het geval? Dan grijpt de rem in. Zo voorkomt de veiligheidsrem dat de lift te ver doorschiet of naar beneden zakt.
Een ander innovatief liftcomponent is de Limax. Die regelt de bewegingen van de lift helemaal elektronisch. Dat bespaart veel bewegende onderdelen. De Limax zit op de lift en krijgt continu informatie over de bewegingen van de lift door middel van een magneetband die helemaal van boven naar beneden in de liftschacht hangt. De Limax meet precies waar de lift is, hoe snel hij gaat, enzovoorts. De Limax geeft dat door aan de boordcomputer en als iets niet klopt, dan grijpt die boordcomputer gelijk in. Het voordeel van dit systeem is dat liftmonteurs veel minder contactjes hoeven te monteren en dat er nergens kabeltjes meer lopen. Hierdoor scheelt het tijd en geld. Uiteindelijk maken dergelijke innovatieve vrije liftcomponenten je lift modern en toekomstbestendig.
Nadelen vrij verkrijgbare liftcomponenten
1. Samenhang is minder dan bij merk-eigen liftcomponenten
Bestaat een lift uit veel verschillende vrij verkrijgbare componenten die niet goed op elkaar afgestemd zijn? Dan is de kans groter dat er op den duur problemen ontstaan. Denk aan liftstoringen of mankementen aan liftonderdelen, met vervangingen als gevolg. Dit komt omdat veel vrij verkrijgbare componenten vaak niet gezamenlijk getest zijn als één werkend geheel. Hoe functioneren een vrij verkrijgbaar besturingssysteem, aandrijvingsmotor en bedieningspaneel samen in één liftinstallatie? Vaak is dit niet getest en dus is het moeilijk voorspellen wat de levensduur van de liftcomponenten is. Bij merk-eigen liftcomponenten zijn de liftcomponenten wél getest en op elkaar afgestemd. Zo is er beter nagedacht over de kwaliteitseisen en is er inzichtelijk hoe de lift presteert en wat de levensduur van de liftcomponenten is. Dit verkleint de kans op liftproblemen in de toekomst.
2. Onzekerheid over levensduur van vrije liftcomponenten
Een ander nadeel van vrij verkrijgbare liftcomponenten is dat de levensduur vaak niet bekend is. Leveranciers en producenten geven weliswaar vaak een indicatie van het aantal jaren of ritten dat het component meegaat. Maar hoe presteren de vrije liftcomponenten in combinatie met andere liftonderdelen in een specifieke gebruikssituatie? Wat is dan de levensduur? Deze onzekerheid zorgt ervoor dat in de praktijk niet precies bekend is wanneer je een liftonderdeel moet vervangen.
Bij merk-eigen liftcomponenten ligt dit anders. Liftfabrikanten doen vaak nauwkeurige metingen en verzamelen veel data over de werking en prestaties van de liftcomponenten in het totale verband binnen een specifiek lifttype. Hierdoor kan exact worden bepaald wat de levensduur van een component is en wanneer je liftonderdelen moet vervangen. Zo ben je liftstoringen voor en zorg je dat jouw lift in beweging blijft. Overweeg je een lifttype aan te schaffen die opgebouwd is uit vrij verkrijgbare componenten? Zorg dan altijd dat je er zeker van bent dat de lift in z’n totaliteit uitgebreid getest is en de betreffende fabrikant kan in staan voor de kwaliteit van de lift.
“Met de nieuwe MOVE lift laten wij zien dat we mee bewegen met markt. Uiteindelijk willen we samen een liftmarkt creëren met zo hoog mogelijk beschikbaarheidspercentage„
– Alex Admiraal, Sales Manager Service
De MOVE: een lift met vrij verkrijgbare componenten
Ben je op zoek naar een lift met vrij verkrijgbare liftcomponenten? Onze nieuwe MOVE is een lift die volledig is opgebouwd uit vrij verkrijgbare liftcomponenten van gerenommeerde Europese leveranciers. Bovendien heeft de MOVE ruim 1,2 miljoen testritten gemaakt in onze testtoren. Samen met de intelligente sensoriek die alle individuele componenten continue doormeet, is daardoor precies bekend wat de levensduur en performance is van de lift. Met de MOVE durven we dan ook te stellen dat we het beste van twee werelden bieden. Namelijk het voordelige en innovatie karakter van vrij verkrijgbare componenten gecombineerd met de bewezen kwaliteit en zekerheid van Mitsubishi.
Meer informatie
Wil je meer weten over onze MOVE of heb je nog een vraag over vrij verkrijgbare componenten? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!
Zoals gezegd is het als belegger zaak om de waarde van je investering hoog te houden. Je wilt dan ook gaandeweg niet tegen onvoorziene kosten aanlopen of te maken krijgen met een waardedaling van je investering. Aan de andere kant kun je de waarde van je pand verhogen door extra te investeren in je pand. Een van die mogelijkheden is de lift.
Afschrijving van je lift
Net als je auto daalt de lift tijdens zijn levensduur in waarde. Een goed gebouwde lift wordt traditioneel op de balans afgeschreven in 15 tot 20 jaar. Tegenwoordig zijn er echter ook merken en lifttypes die een stuk goedkoper zijn in de aanschaf, hetgeen vaak gepaard gaat met mindere kwaliteit en een kortere levensduur. Hierdoor worden deze liften al tussen de 10 en 15 jaar afgeschreven. Dit betekent dat dergelijke liften na deze periode, geen economische waarde meer vertegenwoordigen voor je vastgoed. De lift werkt wel, maar voegt in feite voor jou als belegger niets meer toe. Tegelijkertijd weet je vanuit de meerjarige onderhoudsplanning (MJOP) wel dat er hoge investeringen aan zitten te komen. Kortom de lift in jouw vastgoed vertegenwoordigt alleen nog een kostenpost.
Met M-Use® heeft Mitsubishi een liftmodel op de markt gebracht, waarbij de periode van afschrijving 30 jaar is. Deze is zelfs nog te verlengen tot 40 jaar. Hoe dat kan? M-Use® is gestoeld op het principe van een gebruiksmodel waarbij afgerekend wordt op basis van daadwerkelijk gebruik. Dit betekent dat we vooraf, aan de hand van liftsimulaties, inschatten wat het jaarlijkse liftgebruik in jouw gebouw gaat zijn. Op basis hiervan maken we een contract met bijbehorende beschikbaarheid- en prestatieverplichtingen van de lift evenals een jaarlijkse vergoeding die hier tegenover staat. In dit jaarlijkse bedrag zit alles. Dus niet alleen de plaatsing van een nieuwe lift, maar ook onderhoud, vervangingen en zelfs keuringen door derden. Via monitoring gaan we vervolgens het jaarlijkse aantal ritten bijhouden en doorberekenen naar het eerder vastgestelde bedrag. Maak je minder ritten krijg je geld terug. Maak je er meer moet er iets bijbetaald worden. Heel transparant en wel zo eerlijk.
Het mooie van dit model is niet alleen dat je gedurende 30-40 jaar verzekerd bent van werkende liften en vaste voorspelbare kosten, ook kunnen kosten heel transparant doorberekend worden aan de huurders/gebruikers van jouw vastgoed. Zodoende staan tegenover jouw kosten als belegger altijd opbrengsten. En dit gedurende de hele levensduur van de lift, want er wordt immers ook met ons als Mitsubishi afgerekend op basis van gebruik.
30-40 jaar zekerheid
Bij Mitsubishi zorgen wij er met M-Use® dus voor dat de huurders in jouw pand de lift voor 40 jaar kunnen gebruiken. Dit is aanzienlijk, als we dit tegenover het marktgemiddelde zetten (15-20 jaar). Hoe dat kan? Onder andere door de hoge kwaliteit van de lift en het toepassen van de juiste onderhoudstechnieken. De lift is vanaf afstand te monitoren, zodat Mitsubishi precies weet wanneer de lift toe is aan een onderhoudsbeurt of vervanging van een liftcomponent. Zo wordt de beschikbaarheid van de lift gewaarborgd.
Voorspelbaar rendement
Via het vaste jaarlijkse bedrag zijn wij ook verantwoordelijk voor de kosten die liftonderhoud en eventuele reparaties en storingen in 40 jaar met zich meebrengen. Zo ben jij als belegger af van grote investeringen als het gaat om renovaties of het moderniseren van je lift. Tevens heb je door dit vaste bedrag geen verrassingen en kan je bouwen op een voorspelbaar rendement.
Goedkoper uit met M-Use®
Door de contractueel gegarandeerde hoge beschikbaarheid van je lift, is het mogelijk om de lift mee te nemen in je kosten en opbrengsten berekening per verhuurbaar vloeroppervlakte. Ook wel vvo berekening genoemd. Een mooi voorbeeld hiervan vinden we aan de Amsterdamse Zuidas. Hier wordt een dynamisch stuk stadsdeel bevolkt door zo’n 300 bedrijven, verdeeld over maar liefst 125.000m2 verhuurbaar vloeroppervlak. Van onze klant, een van de grootste vastgoedbeheerders van Nederland, ontvingen wij een rapportage waarin ook de kosten per m2 van de lift werden berekend. Hierin werden de totale kosten van een traditionele lift (= initiële aanschaf i.c.m. een los onderhoudscontract) vergeleken met M-Use® liften. M-Use® kwam met €1,89 per m2 voordeliger uit de bus dan de traditionele liften in hun portfolio met €1,92 per m2. Over 40 jaar scheelt je dit als belegger dus al gauw €150.000 op je kosten voor liften.
Restwaarde materialen
Als je lift na 40 jaar wordt vervangen door een nieuwe lift, is deze niet helemaal afgeschreven. Doordat Mitsubishi al haar M-Use® liften registreert in een online materiaalpaspoort, kun je zien welke materialen er na 40 jaar kunnen worden hergebruikt. Deze vertegenwoordigen de restwaarde van je lift.
Meer weten over wat M-Use® kan betekenen voor jou als belegger? Neem contact met ons op!
Ook VVE Kerkewijk kiest voor Leasen in plaats van kopen
Bij deze VvE was de lift in het appartementencomplex nog niet eens zo heel oud, maar het aantal storingen, inclusief een aantal liftopsluitingen, was de ‘trigger’ om de lift aan te pakken.
VvE-voorzitter Henk Roseboom: ”Nu hebben we een nieuwe lift en zijn we van alle zorgen af.”
VvE-voorzitter Henk Roseboom vertelt dat er voor het vervangen van de gehele lift onvoldoende geld in kas was: “We hadden wel een financiële reserve voor de lift, maar die was niet toereikend. Maar niets doen was geen optie. Eén van onze bewoners heeft een technische achtergrond en vertelde dat we ook een lift konden leasen. Dat hebben we gedaan en nu hebben we een nieuwe lift en zijn we van alle zorgen af. Weliswaar niet de goedkoopste, maar wel een lift van topkwaliteit. We voelen ons hier goed bij.”
We praten hierover verder met mede-appartementbewoner Breunis van de Pol, sinds 2018 secretaris van de VvE. Ook aanwezig is Ronald Koedam, salesmanager new installations bij Mitsubishi Elevator Europe. Van de Pol geeft aan dat de oorspronkelijke lift dateert van 2003, toen de appartementen werden opgeleverd. “Zelf woon ik er pas sinds 2016, maar ik heb begrepen dat er al vrijwel vanaf het begin problemen waren met deze hydraulische lift, die destijds is geleverd door Lifttec. Deze stoorde regelmatig en er was ook een aantal opsluitingen geweest. Het bestuur had eerder al alle drukknoppen laten vervangen, omdat deze haperden doordat inwendig stukjes waren afgebroken. In 2017 is het besluit genomen om de gehele besturing te laten vervangen. Voor deze vervanging was op zich geld beschikbaar, maar de reserve voor de lift was toen wel op. Maar er was méér wat niet goed functioneerde aan de lift. De deuren hingen wat scheef en de hydraulische plunjer gaf problemen. Ook de manchetten hiervan moesten eigenlijk worden vervangen.’’
Het fraaie appartementengebouw Kerkewijk bevat slechts acht appartementen, waardoor de kosten voor de lift per bewoner aanzienlijk zijn.
Van de Pol vervolgt: “Bij navraag bij Mitsubishi, dat het onderhoud van de lift inmiddels al een aantal jaren verzorgde, zouden op basis van een budget-prognoserapport de kosten voor de lift tussen 2017 en 2023 uitkomen op ruim 50.000 euro, waarvan 17.000 euro voor de besturing. Ik had zelf, op basis van een eigen berekening, ook ongeveer dat bedrag ingeschat. Omdat er maar acht appartementen zijn, zouden we als bewoners behoorlijk hebben moeten ‘bijlappen’. Een nieuwe lift kopen en hier geld voor lenen was voor ons geen optie.’’
Leasen een goed alternatief
Toen hij van Mitsubishi hoorde dat er ook een mogelijkheid was om een lift te verwerven via het M-Use®-concept, bleek dat een goed alternatief. Van de Pol: “De kosten komen hierdoor voor ons een stuk lager uit. We betalen nu over een periode van twintig jaar 6.500 euro inclusief btw per jaar ‘all-in’, tegen bijna 9.000 euro per jaar inclusief btw die we anders de komende jaren aan kosten gehad zouden hebben aan de lift. We zijn dus ca. 2.500 euro per jaar goedkoper uit. Daarnaast weten we wat het per jaar duurder wordt; hiervoor wordt de CBS-index gehanteerd. Doordat we zekerheid hebben over deze kosten, kunnen we de VvE-servicekosten voor de bewoners hier ook beter op afstemmen.’’ Koedam bevestigt dat een aanzienlijke besparing mogelijk is, maar geeft wel aan dat deze besparing per lift kan verschillen. Wat wél in alle gevallen geldt, is dat we met M-Use® een lift van goede kwaliteit leveren tegen een lagere prijs, ‘van de wieg tot het graf, ook wel total cost of ownership genoemd.’’
Mede-appartementbewoner Breunis van de Pol: “De nieuwe lift is sinds februari 2018 in werking en tot nu toe zijn er geen storingen geweest.”
De kostenbesparing is voor de VvE natuurlijk belangrijk en geeft veel rust, maar er zijn ook andere voordelen verbonden aan M-Use®, vertelt Van de Pol: “We hebben nu een moderne Nexius-tractielift van Mitsubishi en geen zorgen meer over storingen en onderhoud. Ook de keuring door Liftinstituut maakt onderdeel uit van M-Use®. Je begrijpt wel dat de VvE hier niet lang over hoefde na te denken. Maar één bewoner, die in eerste instantie wat huiverig tegenover leasen stond, hoefde te worden overtuigd. We hebben nu een contract voor twintig jaar afgesloten en kunnen dat daarna weer verlengen tot veertig jaar.’’
Nauwelijks overlast en meer comfort
Het enige nadeel was dat in de periode van het verwijderen van de oude lift en het plaatsen van de nieuwe lift de bewoners zes weken geen lift ter beschikking hadden. Van de Pol: “Dit is redelijk goed gegaan; er was nauwelijks overlast en alles bleef binnen de planning. Degenen die de lift hebben gedemonteerd, hebben keurig op elke verdieping stofschotten geplaatst en zaken afgesloten. Deze schotten zijn blijven staan tot de nieuwe deuren en muurkopomvattende kozijnen erin zaten. Hierdoor was ook de veiligheid van de bewoners geborgd. Toen de nieuwe lift werd gebouwd, is met de monteur van Mitsubishi afgesproken dat bewoners, als dat nodig was, onder begeleiding gebruik konden maken van de ‘false car’ om naar hun woning te komen.’’ Koedam licht toe dat deze false car een werkmethode in de schacht is voor de liftmontage: “Een soort montagehefplateau dus.’’
Ronald Koedam, salesmanager new installations bij Mitsubishi Elevator Europe: “Het grootste verschil is dat de lift nu een tractielift is in plaats van een hydraulische lift. Deze is daardoor een stuk energiezuiniger en minder duur.”
De nieuwe lift is wat betreft het hefvermogen en de vervoerscapaciteit (1.050 kg en 14 personen) vergelijkbaar met de vorige lift (1.000 kg en 13 personen). Koedam: “De effectieve kooigrootte is niet veranderd. Het grootste verschil is dat de lift nu een tractielift is in plaats van een hydraulische lift en daardoor een stuk energiezuiniger en minder duur is in gebruik.’’ Bij de oude lift stond het aggregaat in de put en de besturingskast op de onderste stopplaats naast de toegang, de manier waarop destijds de eerste machinekamerloze hydraulische liften gebouwd werden. Bij de huidige machinekamerloze tractieliften, en ook bij deze lift, is het gebruikelijk om de aandrijving en besturing bovenin de schacht te plaatsen.
De VvE had veel keuzevrijheid inzake het interieur van de liftkooi. Zo vonden de bewoners een grote spiegel belangrijk, in verband met het ruimte-effect en veiligheid. Ook zijn rondom leuningen geplaatst en is er een bankje aangebracht. Het kooi-interieur en de muurkoppen zijn uitgevoerd in roestvrijstaal.
Gebouwd volgens de NEN EN 81-20
Op de vraag of de lift is gebouwd volgens de norm NEN EN 81-1 of NEN EN 81-20, geeft Koedam aan dat dit de NEN EN 81-20 is. “Deze nieuwe norm is ingegaan per 31 augustus 2017 en we hebben ervoor gekozen om ‘op safe’ te spelen met de planning. Er was echter niet voldoende vrije ruimte volgens deze norm, dus die moesten we nog creëren.’’ Van de Pol vult aan: “En dat was nog niet zo gemakkelijk. Ik had al van tevoren gekeken naar de dakconstructie en op de tekening gezien dat er een dakdoorgang was van houten balken die gemakkelijk te verwijderen zou moeten zijn, maar in de praktijk bleek dit een 30 centimeter hoge betonplaat te zijn die was vastgemetseld. Die plaat moest dus eerst los worden gezaagd en er met een zware kraan worden afgetild. Vervolgens is hier een kalkzandsteenlaag tussen gelegd en kon er 60 centimeter worden opgemetseld voor de schachtkopverhoging. Een voordeel van de open schachtkop was dat materialen via een kraan konden worden ingebracht. De kosten voor het uitbreiden van de vrije ruimte waren overigens opgenomen in de begroting.’’
Eerste ervaringen
De nieuwe lift is sinds februari 2018 in werking en tot nu toe zijn er geen storingen geweest. Van de Pol en de andere bewoners zijn dus tevreden. “Ook het gebruikscomfort is aanzienlijk toegenomen’’, geeft Van de Pol aan. “Bewoners durven de lift nu weer te gebruiken en dat was voorheen met de opsluitingen wel eens anders.’’
Duidelijke afspraken over onderhoud
Wat het onderhoud betreft, geeft Koedam aan dat M-Use® een stap verder gaat dan de traditionele onderhoudscontracten. “Bij M-Use® stellen we een zo lang mogelijke exploitatie en dus ook een zo lang mogelijke levensduur voorop. We kunnen het niveau van het onderhoud van de lift daardoor hoger brengen dan traditioneel aan ons wordt gevraagd. In het contract staat daarom een aantal duidelijke kpi’s waar we aan moeten voldoen bij het onderhoud. Voorbeelden van deze kpi’s zijn het beschikbaarheidspercentage, zaken op het gebied van comfort (geluid en trillingen), aantal stor ingen en keur ingspunten op het keuringsrapport. Als we niet aan deze kpi’s kunnen voldoen, geven we korting op de jaarlijkse kosten. Heel transparant dus. Bij deze lift eindigt het contract in principe na veertig jaar, waarbij ons uitgangspunt is dat de lift nog steeds dezelfde conditiescore (niveau 3 volgens de NEN 2767) en performance heeft als toen deze werd geïnstalleerd. En daarna gaat de lift ook nog een ruime periode mee.’’
Een mogelijk nadeel van M-Use® is dat bij het vervangen van een lift in een bestaand gebouw een aantal juridische zaken komt kijken. Zo moet de splitsingsakte worden gewijzigd. Daarnaast moet een akte worden opgesteld om de lichtschacht apart onder te brengen bij de VvE en een akte om Mitsubishi exclusief toegang te geven tot de binnenzijde van de schacht. Dit leidt eenmalig tot de nodige notariskosten. Koedam geeft aan dat Mitsubishi zich hiervan bewust is en zoekt naar mogelijkheden om dit gemakkelijker te maken. “Helaas is het zo dat de juridische regelgeving nog wat achterloopt bij dit vernieuwende concept. Gelukkig zijn er voor toepassing van M-Use® in nieuwbouw geen splitsingsaktes nodig.’’
Niet alléén VvE’s kiezen voor het M-Use®-principe. Ook in de nieuwbouw, bij ontwikkelaars en woningcorporaties, vindt deze aanpak haar weg.
Nick Calot is 38 jaar en hij woont in Zutphen. Inmiddels werkt Nick alweer 12 jaar bij Mitsubishi als nieuwbouwmonteur, nadat hij de overstap maakte van Schindler. Naast nieuwe liften installeren verzorgt Nick ook de keuringen voordat een nieuwe lift in gebruik wordt genomen. Hendrik Huitema is 48 jaar en hij komt uit het Friese Sneek. Hendrik werkt al 15 jaar bij Mitsubishi, waarvan de eerste jaren vooral in de regio Friesland en Groningen. Tegenwoordig is hij niet meer zo regio gebonden en werkt hij als nieuwbouwmonteur door heel het land aan uitdagende projecten.
Wat vinden jullie het leukste aan jullie werk?
Nick vertelt: ‘Het leukste is de afwisseling in projecten, locaties en mensen. Dit is iedere keer weer anders. Ook hebben we telkens te maken met een andere liftschacht. Dat blijft wel de grootste uitdaging, want uiteindelijk moet de lift er goed in passen en vlekkeloos functioneren.’ Hendrik haakt daar op in: ‘Op een tekening kan het er allemaal nog zo mooi uitzien, eenmaal op de bouw kom je altijd voor verrassingen te staan.’ Toch vindt hij deze uitdagingen het leukste onderdeel van z’n werk. Net als de nieuwe plekken en gebouwen die hij leert kennen door z’n werk bij Mitsubishi. Lijkt het jou ook leuk om als monteur bij Mitsubishi aan de slag te gaan? Bekijk dan onze openstaande vacatures.
Wat is jullie mooiste project?
Nick: ‘Een van de mooiste projecten waar ik aan heb gewerkt was bij Van der Valk Enschede. Tijdens de bouw van dit hotel met 14 verdiepingen werden er 3 liften naast elkaar gebouw. Een omvangrijk project. Toen het na 5 maanden succesvol was afgerond, had ik een trots gevoel. Je hebt in al die maanden toch wel iets neergezet.’ Hendrik beleefde zijn mooiste project ook bij een Van der Valk, maar dan in Akersloot. ‘In het hotel werd letterlijk een kamer achter de receptie omgebouwd tot liftschacht. Er zat een groot gat in de grond en de kabels kwamen overal vandaan. Verder bleek op de bovenste verdieping dat de liftdeuren hoger waren dan de verdieping zelf. Een complexe maar ook een mooie uitdaging. Uiteindelijk kwam het allemaal tot een goede einde!’
De eerste MOVE lift installeren bij bouwbedrijf Kreeft
Nick en Hendrik zijn op dit moment bezig met het installeren van de eerste MOVE lift in het nieuwe bedrijfspand van bouwbedrijf Kreeft. Als voorbereiding op deze klus monteerden zij een MOVE lift in de testtoren bij onze fabriek in Veenendaal. Hendrik: ‘We wilden kijken hoe lang we precies met de complete montage bezig zouden zijn. Nadat we de lift één keer bouwden, hebben we hem nog een keer gestript en weer gemonteerd. Daar leer je weer van en uiteindelijk zijn er nog een paar dingen aangepast. Uiteindelijk probeer je zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de installatie van de MOVE buiten de deur.’
Monteren van de MOVE
Hendrik: ‘De eerste indruk van de MOVE is goed. De materialen zijn stevig en robuust. De MOVE heeft net als een auto geen draagframe, maar is een zelfdragende constructie. Normaal gesproken heb je een frame waarin het ‘hokje’ wordt opgebouwd. De MOVE begint met alleen een vloer en daar komen de wandpanelen op te staan. En daarbovenop komt het dak dat op de wandpanelen rust. Dat dak is voor ons de werkvloer waarop we staan als we aan het monteren zijn.’ Ook Nick is enthousiast: ‘De MOVE is een mooi product, gemaakt van licht materiaal en makkelijk te monteren. De grootste uitdaging is eigenlijk om alle materialen bij de lift te krijgen. Ook omdat het een vrij kleine schacht is en de ruimte buiten de schacht is beperkt. Verder lopen er op de bouwplaats natuurlijk ook metselaars en timmermannen, dat is toch anders dan in de testtoren.’
Bouwen in de liftschacht
Nick: ‘Het bijzondere aan de MOVE lift is dat hij helemaal in de liftschacht wordt gebouwd. De liftkooi in de schacht hijsen met een kraan is dus verleden tijd. Ook heb je hierdoor geen tijdelijke lift in de schacht meer nodig. Dat scheelt natuurlijk tijd. Er zit wel wat druk op bij het maken van deze lift, want het is de eerste keer dat we het buiten de testtoren doen.’ Hendrik is het hiermee eens: ‘Het is een hele eer om als eerste de MOVE te mogen installeren bij Kreeft. Het is natuurlijk anders bouwen dan we gewend zijn. Maar dat is juist een leuke uitdaging. Het is allemaal nieuw en er is nog weinig routine. Het geeft ook wel wat druk, want je wilt het in één keer goed doen en daarmee het goede voorbeeld geven aan collega’s. Laatst heb ik Engelse, Ierse en Franse collega’s de MOVE laten zien en hen uitleg gegeven. Ze waren enthousiast en vonden de MOVE een mooi product, met robuuste onderdelen die eenvoudig te installeren zijn.’
De nabije toekomst
Nick: ‘De installatie van de eerste MOVE lift is er vast eentje waar we straks trots op mogen zijn. Het is toch de toekomst van ons bedrijf. Hendrik sluit zich daarbij aan: ‘We zijn hier bijna klaar, maar het volgende project, met maar liefst 4 MOVE liften, wacht al op ons!’
Wil je meer weten over de MOVE? Lees en bekijk dan meer over de MOVE of neem contact op met een van onze adviseurs. We helpen je graag.
De eerste lift is waarschijnlijk ontworpen door de Egyptenaren in de Oudheid. Zij gebruikten hefwerktuigen bij de bouw van de piramides. Zo ontwierp Archimedes een hefwerktuig met touwen en katrollen, waarbij de hijskabels om een haspel gewonden werden met behulp van bomen en een windas. Hiermee verplaatsten ze goederen naar een hoger gelegen locatie.
50 jaar v. Christus – Liftinstallaties met hijsblokken en masten
Ook de Romeinen waren er vroeg bij. De Romeinse militair en architect Vitruvius beschreef in een van zijn boeken over bouwkunst een soort liftplatform. Vitruvius sprak niet over een lift, maar beschreef een installatie met hijsblokken en hijsmasten met takels. Tijdens de bouw van huizen en gebouwen werden deze installaties gebruikt voor het vervoer van goederen en materialen. Vaak werden deze constructies aangedreven door de kracht van mensen of dieren. Niet alleen in de bouw pasten de Romeinen dergelijke constructies toe. In het Colosseum in Rome werden gladiatoren en wilde dieren naar de arenavloer gebracht met een kooivormige lift.
1743 – Industriële revolutie en de eerste personenlift
Waar voorheen liften vooral gebruikt werden voor goederenvervoer, daar ontstonden er tijdens de industriële revolutie de eerste personenliften. In 1743 wordt in het paleis van Lodewijk XV in Versailles een liftinstallatie gebouwd voor het verticaal vervoer van mensen. Het bijzondere aan deze lift was dat hij een contragewicht had. De industriële revolutie zorgde verder voor nieuwe ontwikkelingen. Fabrieken gebruikten goederenliften die door een systeem van loopwielen en platte riemen in beweging werden gebracht. Later werden ook de eerste hydraulische goederenliften ontwikkeld en gebouwd.
1853 – Lift met veiligheidsinrichting
Een belangrijke verandering in de ontwikkeling van de lift vond plaats halverwege de 19e eeuw. In 1852 bouwde Elisha Otis de eerste lift met een veiligheidsinrichting die voorkwam dat de kooi naar beneden stortte bij een kabelbreuk. In 1853 werd de lift gepresenteerd tijdens de wereldtentoonstelling in New York. Otis zat zelf in de lift terwijl iemand anders de liftkabel doorhakte. Door het veiligheidssysteem zakte de lift maar enkele centimeters omlaag, waarmee bewezen werd dat de lift veilig was. Het veiligheidssysteem van Otis werkt met een geleiderails in de liftschacht. Valt de druk van de liftkabel weg, bijvoorbeeld na een kabelbreuk? Dan grijpen de klauwen van de kooi in de rail en houden de val van de liftkooi tegen.
1877 – De eerste tractielift
Aan het einde van de 19e eeuw introduceerde mijnbouwingenieur Friederich Kroepe de eerste elektrische tractielift. Bij deze lift liepen de stalen hijskabels van de liftkooi over een elektrisch aangedreven schijf naar het contragewicht. De kracht die nodig is om de lift in beweging te krijgen wordt dus verkregen via de wrijvingskracht tussen de hijskabels en de schijf. Friederich Kroepe loste hiermee veel problemen op. Zo was er minder ruimte nodig, want de grote trommels om de hijskabels op en af te winden verdwenen. De tractielift is vandaag de dag nog steeds het meest toegepaste liftsysteem.
1885 – De lift komt naar Nederland
Waar in de rest van de wereld liften al een tijdje werden toegepast in gebouwen, kwam de lift iets later naar Nederland. De eerste lift is vermoedelijk geplaatst in 1885. Het was een waterdruklift die gebouwd werd door de Nederlandse vestiging van het bedrijf Otis.
1933 – Veiligheidseisen
Met de komst van steeds meer hoogbouw, en dus ook meer liften, wordt de roep om regels en afspraken over liftveiligheid steeds groter. Als gevolg hiervan wordt in 1933 het Nederlands Instituut voor Lifttechniek gesticht en komen er veiligheidseisen voor personen en goederenliften.
1996 – Lift zonder machinekamer
Een belangrijke ontwikkeling in de liftenbranche was de machinekamerloze lift aan het einde van de 20e eeuw. Met de komst van de hoogbouw in de jaren zestig kwamen er steeds meer liften. De lift was welkom, maar de bijbehorende machinekamer voor de liftmotor was een blok aan het been van architecten en projectontwikkelaars. De liftmachinekamer paste vaak niet in het ontwerp van het gebouw of nam veel ruimte in beslag. Vanaf 1996 is de machinekamer verleden tijd, want dankzij innovaties is het mogelijk om de liftmotor en besturing in de liftschacht te bouwen.
2016 – Een lift volgens een gebruiksmodel
Is een lift toe aan vervanging? Dan hadden gebouweigenaren en organisaties tot 2016 vaak maar één keuze: een nieuwe lift kopen. Vanaf 2016 kwam er een vernieuwend concept op de markt: M-Use®. Met dit circulaire concept is het mogelijk om een lift te leasen volgens een gebruiksmodel. Zo is het met M-Use® niet langer nodig om eigenaar te zijn van een lift. Voor een vast bedrag per maand ben je als gebouweigenaar en gebruiker gegarandeerd van een energiezuinige en goedwerkende lift en bijbehorend liftonderhoud én eventuele vervangingen.
2019 – De eerste C2C gecertificeerde lift ter wereld
Duurzaamheid en circulariteit spelen een steeds belangrijkere rol in de hedendaagse samenleving. Zo ook bij de productie en installatie van liften. Daarom lanceerde Mitsubishi Elevator Europe in november 2019 een energiezuinige lift die volledig is ontworpen langs de cradle-to-cradle (C2C) filosofie: de MOVE. Inmiddels zijn aan het begin van 2020 de eerste MOVE liften geplaatst en hopen we binnenkort C2C-certificaat te mogen ontvangen.
Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling in de geschiedenis van de lift? Laat het ons weten in de reacties.