Mitsubishi Elevator Europe: voorloper in circulair ondernemen in de bouw

Circulariteit voor Mitsubishi

Circulariteit en duurzaamheid zijn integraal onderdeel van de manier waarop Mitsubishi werkt. Natuurlijk gebruikt Mitsubishi geen plastic bekertjes meer op kantoor, sorteren de medewerkers het afval – ook rondom de fabricatie van de liften – en draait het kantoor op groene energie, wat de CO2-uitstoot gigantisch vermindert. Koedam vertelt: “Duurzaamheid zit Mitsubishi Elevator Europe in het bloed. Moederbedrijf Mitsubishi Electric werkt met de Environmental Vision 2021  toe naar duurzaamheid in alle Mitsubishi ondernemingen. Daarmee worden alle Mitsubishi ondernemingen gestuurd in recyclen en hergebruik van materiaal – en een vermindering van het gebruik van nieuwe materialen. En lokaal passen we de internationale richtlijnen voor milieumanagement toe.” Maar Mitsubishi doet meer.

Circulariteit als businessmodel

Voor Koedam is circulariteit meer dan een mooi verhaal. “Ik wil mijn kinderen een goede toekomst geven. Hoe kan dat als we zo veel grondstoffen van de aarde gebruiken, dat er niets meer overblijft? En als ik dat zo belangrijk vind, hoe kan ik dat dan zakelijk niet toepassen?” Zo ontwikkelde Mitsubishi het circulaire businessmodel M-Use ®. Met M-Use® worden liften niet langer verkocht. De eigenaar van het gebouw gebruikt tijdens de contractduur de lift, maar is geen eigenaar van de lift. In die tijd is Mitsubishi verantwoordelijk voor onderhoud en alle reparaties. Door goed onderhoud en de hoge kwaliteit van Mitsubishi liften gaat een lift veel langer mee: tot wel twee keer zo lang. Dit betekent dus dat er minder materialen worden gebruikt en daarmee is M-Use® dus al een duurzamere optie.

M-Use: circulaire liften

Circulair is het model daarmee nog niet. Hoe is M-Use® dan wel circulair? Koedam: “Een heel mooi voorbeeld is de lift in Circl, het circulaire paviljoen van ABN AMRO in Amsterdam. Die hebben we in samenwerking met Madaster een Materialenpaspoort gegeven. Daarin kun je precies lezen welke materialen er gebruikt zijn en waar ze vandaan komen. Zo kunnen we de materialen na gebruik veel beter een nieuwe bestemming geven.”

“We focussen ons daarbij zoveel mogelijk op vormvastheid. Om een lift te produceren zijn energie, arbeid en grondstoffen nodig: het liefst gebruiken we voor de productie deze natuurlijk zo min mogelijk. Wordt de lift uiteindelijk niet meer gebruikt? Dan onderzoeken we of we de lift kunnen refurbishen. Als dat niet meer mogelijk is, kijken we welke onderdelen we kunnen hergebruiken. Daar houden we vooraf al rekening mee, bijvoorbeeld door metalen te isoleren – zo zijn ze beter opnieuw in te zetten. Als dat ook niet meer kan, recyclen we de materialen.”

Een circulaire toekomst

M-Use® alleen is voor Mitsubishi niet genoeg. We zijn continu bezig om te innoveren op het gebied van circulariteit. Op dit moment ligt onze focus op de toepassing van het concept ‘no welting, no glueing’, oftewel niet lassen, niet lijmen. Wat bedoelen we daarmee? We willen onze liften op een duurzame manier in elkaar gaan zetten. Lijm en lasmethodieken zijn niet milieuvriendelijk toe te passen. Daarom willen we voor onze liftconstructie gaan overstappen op materialen die wél duurzaam zijn, zoals bouten en omgebogen staal. Deze zijn ten eerste milieuvriendelijker te produceren. Ten tweede gaan ze ook nog veel langer mee en zijn ze makkelijker te demonteren. Met ‘no welting, no glueing’ gaan we een verdieping hoger naar een duurzamere wereld.

5 x Mitsubishi liften in bizar hoge gebouwen

Als de gebouwen de hoogte ingaan, moeten de mensen dat ook. En daar hebben we een mooi bruggetje naar onze liften te pakken. Mitsubishi plaatst over de hele wereld ontzettend goede liften, in hele gave gebouwen. Hierbij 5 cases met onze liften die je meenemen naar grote hoogten.

1. Shanghai Tower

 

De Shanghai Tower is met 632 meter het hoogste gebouw van China. De lift in deze giga toren zette in 2016 maar liefst 3 wereldrecords: de snelste lift, de hoogste lift en de snelste dubbeldek lift. Wij installeerden deze lift samen met alle andere 106 liften in het gebouw. Ook ontwikkelden wij nieuwe apparatuur, waaraan de lift zijn hoge snelheid te danken heeft. De lift legt 21,5 meter per seconde af (74 km/uur). Dit betekent dat je van de kelder op verdieping -2 in 53 seconden op de 119e verdieping bent. Even ter vergelijking: een vliegtuig gaat omhoog met 14 meter per seconde. De lift gaat dus sneller omhoog dan een vliegtuig op kan stijgen! En stel je eens voor hoe lang het duurt voordat je op de 119e verdieping bent met de trap? Dan is het toch wel fijn dat er een lift in de Shanghai Tower zit.

2. Londen Tower


De London Tower is een enorme blikvanger in het St. George District aan de oevers van de Theems. De wolkenkrabber met maar liefst 50 woonverdiepingen is uniek in Londen. Er worden in Engeland namelijk strenge eisen aan de hoogte van een gebouw gesteld. Duurzaamheid staat in de London Tower voorop. Het gebouw maakt voor het grootste deel gebruik van groene energie. Er staat een 10 meter hoge windturbine op het dak van het gebouw die zorgt voor alle stroom in het gebouw. Een coole en duurzame eigenschap van het gebouw is dat de lichten zijn afgestemd op de lift. Vlak voordat de lift op de verdieping van jouw keuze aankomt, gaat het licht in de hal vanzelf aan. Als er niemand in de hal is, staat het licht dus uit. Daarmee bespaar je ontzettend veel stroom. En de lift in de London Tower is niet alleen duurzaam; een liftrit voelt zelfs luxueus. In een soepele beweging met minimale trillingen zijn de welgestelde bewoners van de woningen op hun verdieping.

3. Solae Tower


De Solae Tower van Mitsubishi is onze eigen testtoren in de Japanse stad Inazawa. Onze toren draagt bij aan de ontwikkeling van onze liften. Want overal ter wereld worden steeds meer hoge gebouwen geplaatst. Hoe zorgen we dat de liften in deze gebouwen sneller worden? Of dat er meer mensen in de liften passen? Daarom hebben wij de Solae Tower. Jaarlijks worden in deze toren maar liefst 5 miljoen testritten met de liften gemaakt. Daarmee testen we de veiligheid én duurzaamheid van onze liften. Zodat ook in de volgende generatie hoogbouw de beste liften worden geplaatst. Wat is er zo uniek? Het onderste deel van de toren lijkt 45 graden te draaien. Onze toren is trouwens niet bij toeval 173 meter hoog: het getal 173 verwijst namelijk naar de naam Inazawa.

4. De Zalmhaven

In 2022 staat hij er dan echt: de Zalmhaventoren. Met een hoogte van 215 meter is deze toren straks de hoogste wolkenkrabber van de Benelux. Samen met zijn 2 kleinere broertjes van 70 meter vormen de 3 torens De Zalmhaven. In deze torens bevinden zich 8 liften van Mitsubishi. Wij zijn al in een vroeg stadium aangehaakt bij dit project als adviseur op het gebied van verticale mobiliteit. We dachten onder andere mee over hoeveel liften, de snelheid van de liften en over de technische zaken. Zodat de liften passen bij het gebouw. Want we hebben het natuurlijk nog steeds over het hoogste gebouw van de Benelux. Ook tijdens de bouw helpen wij mee met onze unieke MEEgroeilift. Deze lift groeit letterlijk mee met de toren: elke 4 verdiepingen die gebouwd worden, komt er een stuk liftschacht bij. Ondertussen maakt het bouwpersoneel gebruik van de lift op de verdiepingen die af zijn. Efficiënt én duurzaam, want bepaalde onderdelen van de MEEgroeilift worden bij voltooiing van de toren gebruikt voor de permanente lift. Bovendien hergebruiken we de overige onderdelen voor een MEEgroeilift in een volgend project.

5. Tokyo Tower

Tokio’s blikvanger, de Tokyo Tower, is de grotere versie van de Eiffeltoren. Met 333 meter ooit het hoogste gebouw van Tokyo, maar sinds de komst van de Tokyo Skytree is de Tokyo Tower de nummer 2. Deze toren blijft hoe dan ook het icoon van Tokio. Jaarlijks bezoeken ruim 2 miljoen bezoekers dit gebouw. Met onze supersnelle lift staan de bezoekers in no-time op het observatiedek, waar ze een prachtig uitzicht over de stad hebben. Als je weer naar beneden wilt, gaat dat nóg sneller. Sterker nog, de lift van de Tokyo Tower daalt met 10 meter per seconde het snelst van alle liften ter wereld. Je maakt nog net geen vrije val. Een ander leuk detail: de Tokyo Tower levert een bijdrage aan het vergroten van het bewustzijn van maatschappelijk onderwerpen. Met een paars verlichte toren werd in het verleden aandacht gevraagd voor een campagne om geweld tegen vrouwen tegen te gaan. Roze licht is ingezet om het bewustzijn voor borstkanker te vergroten en blauwe verlichting voor diabetes.

Wat de toekomst brengt

Met de Zalmhaventoren krijgen we in Nederland al de hoogste toren van de Benelux. Maar het kan nog hoger! Gaan we meedoen in de race naar de hoogste top van de wereld? En racen de liften dan net zo hard mee? In de toekomst zullen er steeds meer uitdagingen komen om mensen snel, comfortabel én duurzaam naar de 200ste verdieping te krijgen. Drukcabines tegen ploppende oren? Een lift die omhoog en omlaag gaat met magnetisme? In andere gebouwen in de wereld passen we dit al toe. Wie weet sta jij binnen de kortste keren in zo’n futuristische lift in Nederland!

Duurzaam bouwen: hoe doet de bouwsector dat?

Groenere kantoorsferen

Een geleased koffieapparaat, kartonnen koffiebekers, gescheiden afvalstromen, zonnepanelen op het dak, vegetarische lunches en elektrische auto’s en fietsen: duurzaamheid wint men in de kantoorsferen vooral in de dagelijkse activiteiten. “Je moet er als management wel echt voor kiezen. Vooral bij de meer conservatieve bedrijfsculturen zit maatschappelijk verantwoord ondernemen niet zomaar in de bedrijfsgenen”, licht een bezoeker toe.

Van C02 naar kalksteen

Op grotere schaal experimenteert de bouwsector veel met zowel het verduurzamen van productieprocessen als de producten zelf. Zo introduceert een kalksteenbedrijf een compensatiesteen dat C02 nodig heeft om het verhardingsproces in de steen te realiseren. Hiermee compenseren ze het warmte- en energieverbruik dat bij het productieproces van zandsteen komt kijken. “We slaan C02 op in het product en dat komt er nooit meer uit. We streven ernaar om dit te koppelen aan een andere industrie of warmtebron die restwarmte produceert. Dan vangen we twee vliegen in één klap”, legt de standhouder uit.

Duurzaam en circulair tot in het kleinste detail

BAM voerde met de ontwikkeling van Circl – het ABN AMRO Paviljoen aan de Zuidas – duurzaamheid door tot in het kleinste detail. Alles is voorzien van materiaalpaspoorten, het isolatiemateriaal bestaat uit oude spijkerbroeken, de zonnepanelen produceren genoeg stroom voor het hele pand en het pand gebruikt gelijkstroom in plaats van wisselspanning. Ook de houten liftkoker is uniek, waar Mitsubishi Elevator Europe duurzame liften in op en neer laat gaan.

Energieneutraal hotel

Het is Hotel Breeze Amsterdam gelukt om een volledig energieneutraal hotel te realiseren. Hoe? Door gebruik te maken van zonne-energie, windenergie en ondergrondse warmte/koude (water)opslag. De samenwerking van wind, zon, aarde en water zorgt voor verkoeling en verwarming van het hele pand. Bij een zero energy hotel hoort een duurzame lift: Mitsubishi Elevators Europe & Hotel Breeze Amsterdam hebben elkaar hierin gevonden. De M-Use® lift van Mitsubishi is de eerste circulaire lift ter wereld. Het recyclen en hergebruiken van liftmaterialen past bij het gedachtengoed van Breeze. Mitsubishi demonteert de lift aan het einde van de gebruikscyclus en gebruikt waar mogelijk de componenten elders opnieuw. Lees meer over onze duurzame M-Use® liften.

 

 

 

Trends en ontwikkelingen in de bouwsector

Innovaties

94 procent van de innovaties komt uit een andere sector. Dit betekent dat ook de bouwsector kan leren van een andere sector als het gaat om innoveren. Zo gek is het dus niet dat techbedrijven de bouwsector beïnvloeden. Techbedrijven kijken continu welke slimme elementen ze uit een andere sector kunnen overnemen om succesvoller te worden. Waarom zou de bouwsector dat ook niet kunnen?

GAFA

GAFA staat voor Google Apple Facebook en Amazon. Wellicht leg je de link tussen deze techreuzen en de bouwsector niet direct, maar die is er wel degelijk. En hoe. Google is bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van Smart City. Daarbij volgen ze het gedrag van mensen die gratis wifi gebruiken. Google krijgt dan bijvoorbeeld antwoord op vragen als: hoe druk is het bij de taxistandplaats? En hoeveel mensen gaan een bepaalde winkel in?

En dan Amazon. Daar hoef je als bouwsector niet bang voor te zijn, toch? Ze ontwikkelden een slimme deurbel, maar dat komt niet zo dichtbij. Totdat Amazon een samenwerking met Lennar Homeowners startte om een smarthome te bouwen. Dit is slechts één voorbeeld van een manier waarop Amazon net als Apple en Facebook hun invloed in de bouwsector vergroten.

China en India

Achter de heerschappij van de Amerikaanse techreuzen schuilen Aziatische concurrenten uit China en India. In China gaan de ontwikkelingen sneller dan het licht. Maar liefst vier van de top vijftien grootste bedrijven van de wereld komen uit China. Alibaba Group is een e-commerce gigant, Baidu is het Chinese Google, Tencent biedt onder meer applicaties vergelijkbaar met Whatsapp en Xiaomi maakt smartphones. Deze jongens veranderen de wereld. In India lopen ze nog een paar jaar achter, maar hier wonen veel intelligente mensen die zich bezighouden met tech. Net als China is India voor de Nederlandse bouwsector een interessant land om in de gaten te houden. Vooral met een mogelijke samenwerking in het achterhoofd.

Artificial Intelligence

Alles wat we doen vervangen door artificial intelligence (AI). Dit zegt de oprichter van Singularity University (SU), een denktank uit Silicon Valley die zich bezighoudt met nieuwe technologieën en hoe deze andere sectoren veranderen. Want een machine is simpelweg sneller dan een mens. In de bouwsector kan AI werkprocessen niet alleen versnellen, het maakt ze ook veiliger. Wat dacht je van een computer die veiligheidsrisico’s in een bouwput detecteert? Of 360-graden camera’s met zelflerende algoritmes die asfaltschade herkent en classificeert?

Verhuur- en verkoopplatforms

Zowel verhuur- als verkoopplatforms houden het niet meer bij het enkel verlenen van online diensten. Verhuurplatforms weten als geen ander wat de behoeften van mensen zijn. In China zijn drie verhuurplatforms daarom zelf begonnen met het verhuren van huizen. De huizen worden precies ingericht op de behoeften van mensen. Airbnb kondigde zelfs aan om in 2019 te beginnen met het ontwerpen van huizen. Als het om verkoopplatformen gaat, gaat Opendoor nog een stapje verder dan bijvoorbeeld Funda. Dit bedrijf koopt huizen op van particulieren en verkoopt deze via het platform. Zoopla uit Engeland doet het weer anders door de customer journey van verkoop tot koop uit handen te nemen. Ze kopen allerlei partijen op die slim zijn in marketing, software en data. Vervolgens helpen ze mensen bij het vinden van een makelaar, hypotheekverstrekker en verhuisservice.

Eindgebruiker versus klant

Waar men eerst de klant centraal stelde, staat nu de gebruiker centraal. De trend gaat van bezit naar gebruik, ook wel human2human (h2h) genoemd. Als organisatie moet je je eerst richten op het creëren van waarde. Geld verdienen komt daarna pas. Stel daarbij vragen als: hoe kunnen we het leven van mensen die in panden leven, wonen en werken makkelijker maken? En waar worden deze mensen blij, gelukkig en gezond van?

Data is king

Slim omgaan met data leidt naar een beter competitief voordeel voor je core business. Maar je hebt er alleen wat aan als je het als organisatie goed inzet. Heeft jouw organisatie haar data op orde? Dan is er veel mogelijk. Je ziet direct waar je kosten kunt besparen, je verhoogt de productiviteit van je medewerkers en je verhoogt de waarde van je gebouwen. Ook bij liften is de rol van data van wezenlijk belang. Zo is Mitsubishi met de M-Use® erin geslaagd om de total cost of usage te verlagen het energiegebruik nog efficiënter te maken. Puur door zich te verdiepen in data.

Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst?

Hoe evacuatieliften levens redden in hoge gebouwen

In dit artikel vertellen we welke gevaarlijke situaties er in hoge gebouwen kunnen ontstaan. Hoe evacuatieliften deze gevaren oplossen en wat deze liften zo uniek maakt. En weet jij in welk gebouw de eerste evacuatielift van Nederland zich bevindt?

Amsterdam, Gustav Mahlerlaan, the Netherlands, 05/29/2019, Sky scrapers, Modern office buildings in Amsterdam

 

Gevaarlijke situaties bij hoogbouw

Stel: er breekt brand uit in een kantoorgebouw van 80 meter met 17 verdiepingen. Vaak kun je dan met de trap naar beneden. Maar dat is helemaal niet veilig, want mensen kunnen last krijgen van tijdelijke beperkingen. Bijvoorbeeld door hitte of rook. Ook zijn mensen soms niet in staat om snel tientallen trappen af te dalen. Dit komt bijvoorbeeld door een zwangerschap, operatie, overgewicht, slechte conditie of ziekte (COPD). En wat te denken van rolstoelgebruikers? Zij hebben hulp nodig om de trap af te komen. In al deze gevallen kan het trappenhuis verstopt raken, wat leidt tot onveilige situaties en het verlies van kostbare tijd.

Een goed voorbeeld is de ramp met de WTC torens in New York op 11 september 2001. Vermoedelijk hadden 1000 overlevenden last van tijdelijke beperkingen. Daarnaast zijn naar schatting 3000 mensen de torens ontvlucht via de liften in de eerste 16 minuten van de ramp. Of wat te denken van de brand in de Grenfelltoren in London op 14 juni 2017? Veel mensen werden verrast door de uitslaande brand en konden niet op tijd vluchten. Deze situaties tonen aan dat evacuatieliften van levensbelang kunnen zijn in geval van nood.

Grenfell Tower in the background, Children crossing sign in the foreground, reminder of the children affected and who lived in the neighborhood.

 

Zo helpt een evacuatielift je uit de brand

Het brandalarm gaat af. Iedereen moet het gebouw uit. Wat nu? Normaal gesproken vermijd je dan de lift, maar met de evacuatielift hoeft dat niet. Een evacuatie gaat dan als volgt:

1. Als eerste worden alle personenliften naar de begane grond gestuurd. De deuren blijven nog even open zodat mensen rustig kunnen uitstappen. Daarna gaat de boel op slot. Je kunt deze liften dan niet meer gebruiken.

2. Zodra het alarm afgaat treden de evacuatieliften in werking en worden onderdeel van het evacuatieplan. Dat betekent dat de lift alleen stopt op vooraf aangegeven verdiepingen. Vanaf deze evacuatieverdiepingen worden de mensen verzameld en geëvacueerd.

3. Een BHV-er bedient de evacuatielift met een schakelaar, die bevindt zich aan de buitenkant van de lift. BHV-ers gaan dus niet mee in de lift tijdens het evacueren. Zo is er een extra plekje vrij voor iemand anders.

4. Op iedere evacuatieverdieping is een BHV-er aanwezig. Hij verzamelt de mensen, leidt ze naar de evacuatieverdieping en stuurt ze met de lift naar beneden. Ook checkt de BHV-er welke mensen met de trap kunnen, zodat de ontruiming snel en soepel verloopt.

5. Heeft iedereen het pand verlaten? Dan kan de brandweer de evacuatielift gebruiken voor het blussen van de brand of hulpverlening.

Een evacuatielift biedt mensen in hoge gebouwen een extra vluchtroute. Samen met getrainde BHV-ers zorgt de evacuatielift voor een snelle, veilige en systematische ontruiming tijdens noodsituaties.

 

De eerste evacuatielift in Nederland

Van der Valk Hotel Utrecht had de primeur met de eerste evacuatielift van Nederland. In het hotel zijn zowel de brandweerlift als de evacuatielift naast elkaar in één schacht gebouwd. Zo kan de brandweer bij aankomst de evacuatie makkelijk overnemen. Verder komen beide liften uit op een 60 minuten brandwerend voorportaal. Dit geeft de hotelgasten en werknemers de tijd om zonder kleerscheuren het gebouw te verlaten. Uiteindelijk zorgt de evacuatielift ervoor dat ruim 15% extra van de gasten en medewerkers geëvacueerd kunnen worden in een korte tijd

Evacuatielift heeft de toekomst

Wereldwijd wordt de evacuatielift in steeds meer hoge gebouwen gebruikt. De eerste lift in Nederland is een feit en we verwachten dat steeds meer gebouwen in Europa er gebruik van gaan maken. Op dit moment zijn wij de enige aanbieder van evacuatieliften in Europa. Bekijk de eisen waar onze evacuatieliften aan voldoen.

Maak een afspraak rondom evacuatieliften

Twijfel je of een evacuatielift de juiste keuze is en of het allemaal gaat passen in het nieuwe project? Neem vrijblijvend contact met een van onze liftspecialisten op om de mogelijkheden en voordelen van een evacuatielift in jouw situatie te schetsen.

Vrijblijvend contact opnemen

Verticale mobiliteit: een toekomst in de lucht met hoogbouw

Een oplossing: we gaan dichter bij ons werk wonen. En af en toe werken we thuis. Misschien doen we dat zelfs in de stad waar we werken. Onze boodschappen en gezonde maaltijdpakketten laten we met een elektrische auto bezorgen. De tijd en het geld die we besparen, kunnen we besteden aan iets anders. Sporten, naar de bioscoop, een borrel pakken na het werk – de keuzes zijn bijna onbeperkt als je in een grote stad woont.

De hoogte in bouwen

Het grote nadeel van al die mensen in de Randstad: de woonruimte is in grote steden beperkt. Dat zie je aan de exorbitant gestegen huizenprijzen. Een starter kan een huis met een tuin in de Randstad nu al vergeten. In het centrum kunnen we dus maar een kant op: de hoogte in. En dan gaat het niet over een flat van tien hoog, maar over gebouwen met minimaal 25 verdiepingen. Want alleen zo kunnen we met zo veel mensen op zo’n klein oppervlak prettig samenleven.

Zulke steden vol hoogbouw ken je misschien wel van het buitenland. Denk maar aan New York of Tokio. Maar ook in Londen en Parijs zie je steeds meer hoogbouw. En in Nederland is de Rotterdamse skyline ondertussen een begrip. Met De Zalmhaven komt daar het hoogste woongebouw van de Benelux tussen te staan: een indrukwekkend gebouw van 215 meter hoog met 59 verdiepingen aan leefruimte.

Hoogbouw brengt ook uitdagingen met zich mee. We moeten tenslotte veilig en snel naar boven en beneden kunnen. Dan hebben we het over verticale mobiliteit. Stel je voor dat je na een lange werkdag een half uur op de lift moet wachten om naar beneden te kunnen. En dat je daarna, als je thuiskomt, weer een half uur op de lift moet wachten – en weer als je daarna gaat sporten. De trap neem je nog wel naar de vierde verdieping, maar naar de dertigste verdieping is een ander verhaal. Zeker als je dat een paar keer per dag moet doen. En wat als er brand uitbreekt? Deze vraagstukken rondom verticale mobiliteit vormen een belangrijk speerpunt in stedelijke ontwikkeling in de komende tien jaar.

Gelukkig hoeft een half uur wachten op de lift niet de nieuwe standaard te zijn. In het One World Trade Center in New York doen medewerkers dat tenslotte ook niet. Wat kunnen we in Nederland doen om lange wachttijden voor de lift te voorkomen? Ronald Koedam, Sales Manager bij Mitsubishi Elevator Europe, is expert in verticale mobiliteit bij hoogbouwprojecten. Als adviseur denkt hij al vanaf de ontwikkelfase mee met investeerders en projectontwikkelaars. “Echt hoge hoogbouw, vanaf 150 meter, is nog relatief nieuw in Nederland. Zeker bij zulke hoge gebouwen is het belangrijk dat je al tijdens de ontwikkeling nadenkt over hoe het gebouw gebruikt gaan worden.”

Hoe wordt een lift gebruikt?

“Een lift wordt veel intensiever gebruikt bij 40 verdiepingen dan bij 20. Er maken meer mensen gebruik van, die langere ritten maken en vaker stoppen. Je hebt dan meerdere liften nodig, die ook nog eens goed op elkaar afgesteld zijn. Tijdens spitsuren wil je niet op elke verdieping stoppen, want juist in die stops gaat veel tijd zitten.” Mitsubishi onderzoekt de liftbehoeften van een gebouw door liftsimulaties uit te voeren. Daar komt meer bij kijken dan je denkt: “Vaak is een penthouse de tweede of zelfs derde woning van de eigenaar. Die appartementen zijn lang niet altijd vast bewoond. In dat geval wordt de lift minder gebruikt dan je zonder simulatie zou aannemen.”

Slimme Liften

Onze huizen worden steeds innovatiever. Steeds meer mensen hebben in huis een slimme meter hangen. Daarmee kun je soms ook het licht en de verwarming in huis bedienen. Je wilt tenslotte niet dat de verwarming brandt als je niet thuis bent, maar wel dat het lekker warm is wanneer je uit je werk komt. Zo kunnen we ook liften slimmer maken. Daarmee zorg je er niet alleen voor dat je minder lang hoeft te wachten en minder lang in de lift staat, maar ook dat wachten en reizen minder vervelend is.

Denk aan een lift die merkt dat de lift vol is, en niet stopt wanneer niemand de lift uit hoeft. Dan is de lift sneller op de bestemming, zijn de mensen sneller op hun verdieping en heeft niemand een lift zien opengaan waar hij niet meer in paste. Of een lift waarbij iedere gebruiker voor hij in de lift stapt, aangeeft naar welke verdieping hij wil. Dan sta je in de lift met mensen die naar dezelfde groep verdiepingen moeten. Zo hoef je nog minder te stoppen, en ben je eerder thuis of op kantoor. Maar denk ook aan een lift die tijdens de lunch automatisch meer prioriteit geeft aan de verdieping waar de bedrijfskantine is. Deze oplossingen besparen trouwens niet alleen tijd, maar ook energie. Daarmee zijn de liften niet alleen slim, maar ook nog eens duurzaam.

Anders kopen

Hoogbouw vraagt ook om een nieuwe manier van opleveren – en anders kopen. Als je nu een nieuwbouw huis koopt, zit daar vaak nog geen keuken, badkamer en vloer in. Die mag je zelf uitzoeken, kopen en (laten) installeren. Maar bij de oplevering van een heel hoog gebouw, is dat niet praktisch. Wanneer de woningen klaar zijn, moeten er ineens heel veel keukens, vloeren en badkamers geïnstalleerd worden, door heel veel verschillende bedrijven. Al die tegels, badkuipen, gasfornuizen, ovens en parketvloeren moeten dan tegelijk met de lift omhoog – en dat kan niet. In de toekomst zullen we bij hoogbouw misschien wel een huis kopen dat al veel meer af is.

Veiligheid boven alles

Nog belangrijker dan snel op en neer, is veilig op en neer kunnen. In een hoog gebouw wil je niet vast komen te zitten in een lift. Daarom zijn de kwaliteit van de lift en goed onderhoud van de lift cruciaal. Maar ook wanneer er brand uitbreekt, kan de lift een grote rol in veiligheid spelen. Koedam: “Het devies is nu nog: tijdens brand gebruik je de lift niet. Maar in hoge gebouwen kun je niet altijd snel met de trap naar beneden. Veel mensen hebben simpelweg niet de conditie om 30 verdiepingen naar beneden te draven. In zo’n geval kan een evacuatielift – letterlijk – levens redden.”

Een duurzame toekomst

Horizontale mobiliteit staat in Nederland op de kaart. Over verticale mobiliteit denken we nog veel minder na. En dat terwijl het binnen een paar jaar een ontzettend grote rol in ons leven gaat spelen. Koedam: “Mensen verwachten van een lift, dat ze niet merken dat ie er is. Hij brengt ons snel en veilig op en neer. Door al voor we beginnen met bouwen te werken met simulaties, goed onderhoud te doen, data te gebruiken en boven alles veiligheid centraal te stellen kunnen we ervoor zorgen dat dat zo blijft.”

Japan vs Nederland: de verschillen

1. Japanners zijn net wat netter dan Nederlanders

Wat is het eerste dat je doet als je na een vlucht van 14 uur landt? Op naar het toilet. Daar heb je in Japan meteen je eerste magische ervaring te pakken. Ja, de wc’s zijn schoner dan elke andere vliegveldwc die je ooit hebt gezien. Mocht je meteen een billendouche willen nemen, dan kan dat ook. Ben je bang dat de mensen naast je het horen? Dan zet je een muziekje aan. Daarna even opdrogen? Zet de blazer maar aan. En die toiletten heb je dus overal.

Dit is niet de enige plek waar Japanners zo schoon zijn. Je zult op straat echt geen vuilnis zien liggen. Een sigaret op straat uittrappen kan ook niet. Ken je die beelden van Japanners met mondkapjes? Dat doen ze niet alleen om zelf niet ziek te worden – maar juist ook om andere mensen niet aan te steken. Ze zullen dan ook nooit in het openbaar hun neus snuiten.

Eten en drinken doe je in Japan niet en public. Je kunt vrijwel overal wat te drinken kopen bij automaten, net zoals in Nederland. Maar Japanners drinken hun drankje bij de automaat op. Eten is ook in de lift not done. ‘s Ochtends in de lift een croissantje in je mond proppen voor je op kantoor komt, is er dus niet bij.

2. Japanners zijn net wat afstandelijker dan Nederlanders

Wij zijn best wel informeel op kantoor. In onze lunchpauze is er een intense pingpongcompetitie gaande. Om je een beeld te geven: er zijn al diverse pingpongtafels gesneuveld. Daarbij spelen onze technici gewoon tegen de directeur. En ze maken hem keihard in. Voor onze trainees uit Japan is dat nog wel even wennen.

In Japan zijn zakelijke relaties – nou ja, vooral heel zakelijk. Daar kunnen we echt niet in een spijkerbroek naar kantoor komen. Als we een vergadering hebben, kunnen we niet zomaar ergens gaan zitten. De plekken om de tafel worden verdeeld op basis van rang, met de hoogste directeur aan het hoofd, en de jongste personen het dichtst bij de deur. Je mag niet zomaar neerploffen: je wacht netjes tot de gastheer je een teken geeft. Flink hierarchisch dus. Stel je daar zo’n pingpongpartij maar eens bij voor. Lukt niet, toch?

Japanners zijn niet alleen op het werk wat afstandelijker dan wij. Zij noemen dat het principe van de onzichtbare muur. In restaurants en in het openbaar vervoer kijk je elkaar niet aan: je doet net alsof er een muur tussen jou en de andere mensen staat. Wij kennen dat niet – behalve als we in de lift staan. Dan kijkt iedereen van elkaar weg, naar de vloer of naar de muur. Net als in Japan.

3. Japanners zijn net wat vriendelijker dan Nederlanders

Iedereen die weleens in Japan is geweest, weet dit: Japanners zijn super vriendelijk. Een stuk vriendelijker en beleefder dan wij zijn, zouden we willen zeggen. We hebben meegemaakt dat restauranteigenaren een half uur met ons meezochten naar een pinautomaat. Hoe lief is dat?

Nergens valt dit verschil meer op dan in de lift. Ben je in Nederland als eerste in de lift? Dan druk je op de knop voor jouw verdieping, en ga je in een hoek staan. In Japan werkt het heel anders. De eerste die binnenkomt, blijft bij de knoppen staan. Hij drukt voor iedere binnenkomer de knop voor de verdieping in én opent de deuren als iemand eruit gaat. Moet iemand van achterin eruit? Dan is het heel normaal om de lift uit te gaan om plaats te maken. Wij schuiven liever nog iets dichter tegen elkaar aan.

Als je in Kyoto een warenhuis binnenloopt, staan er bij de ingang medewerkers om je te verwelkomen. Zij maken, zonder uitzondering, voor iedere gast een buiging. Maakt dat je ongemakkelijk, omdat je niet weet hoe je moet reageren? Dat hadden wij ook. Geen zorgen. Japanners zullen nooit laten merken dat jij het niet goed doet. Als ze zouden laten merken dat jij je niet goed gedraagt, verlagen ze zich tot jouw niveau. Vriendelijkheid is dus meer dan dat: het is een soort trots.

4. Japanners zijn net wat beter georganiseerd dan Nederlanders

In Japan is alles heel goed geregeld. Maar echt. Stel, je loopt in Osaka over straat. Er wordt net een stukje stoep gerepareerd. Een hekje eromheen is genoeg, zou je denken. Maar niet in Japan. Daar staat er vaak een beveiliger naast het hek, die je niet alleen vertelt dat je om het hek heen moeten lopen – maar je ook laat zien hoe.

Japanners zijn heel punctueel. Wat later binnenkomen bij een afspraak? Dat gebeurt echt niet. Ze zijn eigenlijk altijd te vroeg. In het openbaar vervoer zagen we dat nog ietsje beter. Treinen vertrekken bijna zonder uitzondering op tijd. Wanneer dat eens niet zo is – als de trein bijvoorbeeld een halve minuut vertraging heeft – maakt de conducteur zijn excuses.

Het allermooiste voorbeeld van de toporganisatie van Japan is toch wel de manier waarop Japanners rijen vormen. Hoe dat gebeurt, verschilt per situatie. Bij een grote winkel wordt met paaltjes aangegeven hoe je in de rij moet staan. Eigenlijk net als in Nederland. In de metro wordt het lastiger. Daar maak je bij elke deur 2 rijen – en mag eerst de linkerrij en dan de rechterrij naar binnen. Bij de hogesnelheidstrein wacht je achter poortjes. Wanneer die opengaan, is er bij iedere rij een speciale rijbegeleider. Geen grap. Een begeleider voor de rij. Dat is pas organisatie!

5. Japanners gebruiken de lift anders dan Nederlanders

Eigenlijk is het heel gek om in een lift te staan – of je nu in Nederland of in Japan bent. Als je in een lift staat, vervagen alle sociale regels. In een normale situatie ga je natuurlijk nóóit zo dicht tegen elkaar aan staan. En hoogtevrees en claustrofobie komen in alle culturen voor.

Japanners passen hun gedrag in een lift heel erg op elkaar aan, zodat niemand zich buitengesloten voelt. Dat kun je echt zien: ze zullen vaak dezelfde kant op staan of kijken. Ze houden veel meer rekening met elkaar dan Nederlanders. Ze eten of drinken niet in de lift, zijn helemaal stil en zullen nooit zoiets doen als hun neus snuiten.

Eigenlijk is het gedrag van Japanners en Nederlanders in een lift veel meer gelijk dan in andere situaties. We zullen onszelf nooit in een propvolle lift duwen, in een lege lift gaan we in de hoeken staan en we laten eerst mensen de lift uit, voor we erin stappen. Dat is misschien wel het mooie van liften: dat ze – net als Mitsubishi – Japanners en Nederlanders dichter bij elkaar brengen.

Vijf producten waarvan je niet wist dat je ze kon leasen

1. Mud Jeans

Een spijkerbroek leasen? Het klinkt misschien als een onhaalbare schoolopdracht. Maar niets is minder waar. Mud Jeans ontwikkelt als sinds 2013 spijkerbroeken van gerecycled materiaal. Het idee ontstond toen Bert Vos op 23 jarige leeftijd naar China verhuisde. Zijn baan in de textielindustrie bracht de gezond- en veiligheidsrisico’s van fast fashion voor fabrieksarbeiders aan het licht. Hij was vastberaden dat hier een alternatieve manier voor te vinden moest zijn.

Het concept is vrij simpel, een eenmalig lidmaatschap voor €20 euro en een maandelijkse fee van €7,50 zorgt ervoor dat je een gerecyclede jeans aan hebt. Ben je toe aan een nieuw model, of is deze versleten? Dan wissel je deze gewoon in voor een nieuwe!

2. Bundles

Wist je dat de gemiddelde levensduur van een wasmachine maar 6 jaar bedraagt? Door dat veel machines onnodig veel energie water en wasmiddel verspillen, worden ze niet op de juiste manier gebruikt en gaan ze elk jaar in grote getallen naar de sloop.

Bij Bundles kun je een wasmachine leasen op een duurzame manier. Voor een maandelijks bedrag van €20.95 ontvang je thuis een Miele Classic Wasmachine, en natuurlijk heeft deze energielabel A+++. Maar wat maakt dit dan zo duurzaam? Je betaald namelijk voor het gebruik. Hoe minder je wast, hoe minder je betaalt. Dit wordt namelijk gemeten door speciale ‘slimme’ stekker. Dit apparaat meet het stroomverbruik en verstuurt deze informatie draadloos naar je door. Zo kun je zuiniger en efficiënter wassen, bijvoorbeeld door te kiezen voor andere wasprogramma’s of temperatuurinstellingen.

Is de wasmachine stuk? Dan zorgt Bundles voor het onderhoud, het blijft tenslotte een product as a service model.

3.Philips Circular lighting

Betalen voor het licht en niet voor de lampen. Je moet het misschien even op je in laten werken maar de gedachte is meer dan logisch. Is je lamp kapot? Dan gooi je hem weg en koop je een nieuwe. Dat kon anders, nee dat moest anders volgens Philips. Met Philips Circular lighting sluit je een contract af voor het licht en zorgt Philips ervoor dat de verlichting tijdig wordt gerepareerd of vervangen. Met dit model wil Philips bijdragen aan een wereld met zo min mogelijk afval en een optimaal behoud van grondstoffen.

4.Raillease & Bike lease

In Nederland hebben we al een tijdje het fietsplan, maar bij onze zuiderburen gaan ze op het gebied van leasen nog wat verder. Je hebt nu de mogelijkheid om jouw bedrijfsauto te leasen in combinatie met een abonnement op het openbaar vervoer of met een fiets. Op de dagen dat je jouw bedrijfsauto niet nodig hebt, kun je dus voor een duurzaam alternatief kiezen. Zo verminder je de kostprijs van je leaseauto en stoot je minder CO2 uit. Mocht je nu kiezen om sportief op de fiets te gaan dan wordt ook deze netjes door de leasemaatschappij onderhouden. Aan het einde van het contract, kun je de fiets houden of hem aan een liefdadigheidsproject schenken. Dit klinkt eigenlijk helemaal zo gek nog niet!

5. Mitsubishi M-Use®

Sinds afgelopen jaar ontwikkelde Mitsubishi Elevator Europe haar eigen product as a service model, genaamd M-Use®. In plaats van een lift leasen noemt men het een duurzame dienstverlening van verticale mobiliteit, waarmee je jaarlijks een vast bedrag betaalt voor het onderhoud dat wordt afgestemd op het gebruik van de lift. Door het gebruik te meten kan er op de juiste manier met onderhoud om worden gegaan. Hiermee ontzorgen we de lift eigenaar voor 40 jaar van alle facetten rondom een lift. Door de lift te monteren via de ”design for disassembly” methode, kunnen de materialen van de lift worden hergebruikt, samen met Madaster registreren we online al het bouwmateriaal.

Waarom gedragen mensen zich soms zo ongemakkelijk in liften?

 

Een professor van de universiteit van Chicago, Dario Maestripieri is van mening dat dit gedrag een instinctieve reactie is op een potentiële gevaarlijke sociale situatie. Professor Maestripieri, die de biologie van sociaal gedrag van de mens en niet-humane primaten bestudeert, beweert dat de manier waarop de geest reageert op het gevaar niet veranderd is de afgelopen miljoenen jaren. In een artikel van Wired schrijft hij:

“Een groot deel van het gedrag van mensen in liften is niet het resultaat van rationeel denken. De dreiging van agressie is niet echt, maar onze geest reageert alsof het zo is, en produceert gedrag bedoeld om onszelf te beschermen.”

Maestripieri onderzoekt gedrag bij resusapen, primaten die evolutionair ver van de mens afstaan. Als twee makaken samen in een kleine kooi gevangen zitten, tonen ze soortgelijk gedrag zoals mensen in een lift. Ze vermijden oogcontact en staren naar een denkbeeldig punt buiten de kooi. De apen zitten ook in aparte hoeken, zodat ze niet per ongeluk tegen elkaar botsen. Beide soorten gedrag helpen om de waarschijnlijkheid van een dreiging te verminderen.

Ondanks deze voorzorgsmaatregelen, zonder een stress release, zal de spanning tussen de twee apen toenemen en uiteindelijk een van hen zal het geduld verliezen. Om deze situatie te voorkomen, ontbloten makaken hun tanden – “de evolutionaire voorloper van de menselijke glimlach.” Lachen gaat namelijk vaak vooraf aan het wederzijdse verzorgen, of ‘plukken’ bij apen. Dat verkleint weer de kans op agressie.

De onderzoeken van Maestripieri zijn controversieel, maar zijn conclusies laten interessante inzichten zien. Mocht je zelf alleen zijn met een vreemdeling in een lift, staar dan niet naar de vloer. Lach even naar de ander om de spanning er af te halen. Om net als makaken daarna ook de ander te gaan ‘plukken’ is wat te veel van het goede. Ons gedrag is al vreemd genoeg in liften.

Hoe gedraag jij je in een lift? Maakt het verschil met wie je in de lift staat? Wat is de meeste vreemde situatie die je meegemaakt hebt in een lift?