Rondetafel: ‘Products as a service’

Integraal denken

Thomas Rau onderschreef het belang van Madaster: “De voor Mitsubishi Elevator Europe opgenomen data kan de propositie naar de markt versterken. Neem een verzekeringsmaatschappij. Als die exact weet wat in een gebouw aan materialen zit, kan dat een gunstig effect hebben op de verzekeringspremie.” Van Heel: “Leveranciers zijn op nog meer plekken dan gebouweigenaren, dus dit kan een versnelling van het aantal gebouwen in Madaster geven.” Visser: “Dat is de grote uitdaging waar we voor staan. In die gedachte vind ik het jammer dat nu nog maar één producent bij Madaster is aangesloten.” Rau weet waarom: “De lift is het witgoed van de utiliteit.” Daarop haakte Otten in: “We komen uit een gefragmenteerde context, maar we bewegen naar een integraliteit. Het gaat om het vermogen tot samenwerken. Is dat niet juist wat je met Madaster demonstreert, het vermogen om dingen bij elkaar te brengen en de ultieme dienstverlener zijn. Heb je dat niet in je genen, dan blijf je de leverancier. “Visser: “Dat is de reden waarom wij met Madaster zijn gaan samenwerken. Niemand wordt ‘blij’ van een lift op zich. We moeten dan ook geen liften leveren, maar verticale mobiliteit.

Rondetafel: products as a service Thomas Rau ziet in Madaster een Nederlands exportproduct

De circulaire economie

Van der Sanden legde de vraag voor in hoeverre een gesloten circulaire keten realistisch is in een economie die op groei en consumptie is gericht. Rau: “Circulariteit heeft niks met een gesloten keten te maken, het is een culturele beweging om een andere verhouding tussen mensen en de aarde te faciliteren.” Men komt op de verschillen tussen Nederland en Duitsland als het gaat om ondernemen en cultuur. Visser: “In Duitsland is denken vanuit een servicegedachte in plaats vanuit een productgedachte echt een punt. Het is heel lastig om daarover gesprekken te voeren met afnemers.” Otten: “Dat veranderen vraagt veel zendingswerk, maar dat biedt ook kansen voor export.” Visser: “Dan komt het juridische aspect om de hoek. De wetgeving is Duitsland is anders, hoe gaan we dat dan doen?” Borkens: “Wij zijn een van de afnemers van de Mitsubishi-liften. Mijn ervaring is dat men Duitsland zeer geïnteresseerd in de Nederlandse creatieve en inspirerende manier van denken.” Rau ziet echter wel een typisch Nederlands probleem: “Je moet ook doorpakken en dat is hier altijd het grote gevaar.”

Rondetafel: products as a service Evert Visser (l) ziet graag meer leveranciers in de bouw toetreden tot Madaster

De stad van de toekomst?

Als het om de gebouwde omgeving gaat, was Rau heel stellig: “Ik denk dat het model ‘stad’ totaal achterhaald is. Net zoals ik denk dat geld ook achterhaald is. We zijn terecht gekomen in een ‘inzichtenmaatschappij’. Die inzichten lopen achter de mogelijkheden aan, dat was vroeger andersom. Alles staat ter discussie en daarom is het een superspannende tijd!” Otten vulde aan. “In 2020 is zo’n 40% van de huidige banen verdwenen. Daarvoor komen andere beroepen in de plaats, ook in mijn metier.” Van Heel: ‘Loop je een stationsupermarkt binnen, dan staan er 2 kassières en 6 kassièreloze kassa’s. Dat is de concurrentie voor arbeid.” Rau was het hiermee niet eens: “Ik vind het fantastisch dat een machine of robot iets beter kan doen. We krijgen zo een ongelofelijke vrijheid als mens. De vraag is wel waarvoor we krijgen. ik denk dat er een soort basisinkomen moet komen voor iedereen in de samenleving, gefinancierd uit de btw.”

Rondetafel: products as a service Petran Van Heel meldde dat ABN Amro volop experimenteert met blockchain

Blockchain

Van der Sanden vroeg naar de rol van banken in de toekomst. Van Heel: “Als blockchain helemaal doorzet, dan moet je je als bank de serieuze vraag stellen wat je raison d’être dan nog is. Toch experimenteren wij als bank volop met blockchain om te zien wat het kan betekenen wat eventueel onze rol zou kunnen zijn. We zijn er nog lang niet uit en er komen nog meerdere tussenstappen. Misschien krijgen we eerste een hybride fase met blockchain zonder bitcoins, maar met euro’s. Dus van een semigereguleerde fase naar een volledig vrij systeem in een blockchain. Alles en iedereen durven los te laten.”

Rondetafel: products as a service Jelle Otten stelde dat we uit een gefragmenteerde context naar een naar een integraliteit bewegen.

Meer leveranciers welkom in Madaster

Evert Visser van Mitsubishi Elevator Europe B.V. riep partners van Duurzaam Gebouwd op om ook aan te sluiten bij Madaster. Round table in Circl. Vlnr: Bram van der Sanden (Mitsubishi); Peter Borkens (World of Walas), Evert Visser (Mitsubishi), Jelle Otten (AKD), Thomas Rau (Madaster) en Petran Van Heel, (ABN Amro). Auteur: Tom de Hoog

Bron: https://www.duurzaamgebouwd.nl/circulaire-economie/20171207-rondetafel-products-as-a-service

Mitsubishi Elevator Europe als eerste leverancier aan Madaster verbonden

Nadat beide partijen afgelopen zomer al de intentie hadden uitgesproken om zich gezamenlijk te gaan inzetten voor een duurzamere bouw & vastgoed sector, was het officiële tekenmoment op dinsdag 28 november eindelijk daar. Als eerste leverancier heeft Mitsubishi Elevator Europe zich verbonden als partner aan Madaster. Door in Madaster te investeren zet Mitsubishi een volgende stap in haar doelstelling om voor al haar producten een digitaal materialenpaspoort te genereren. Hiermee wordt de weg gefaciliteerd naar een bouwcultuur zonder afval.

Door als Kennedy bij Madaster in te stappen levert Mitsubishi Elevator Europe niet alleen een bijdrage aan de ontwikkeling van een broodnodig onafhankelijk platform voor materialen en grondstoffen, ook gaat het bedrijf zich als koploper inzetten voor een verdere verduurzaming in de toeleverende sector in de bouw.

Na de eerdere lanceringen van M-Use® en M-Zero® in het kader van het realiseren van circulaire liften, is het partnerschap met Madaster een logische vervolgstap voor ons in het inzichtelijk maken van de levenscycli van onze producten en gebruikte grondstoffen.

Het materialenpaspoort voor liften waar beide partijen aan gaan werken, is in het leven geroepen om het gebruik van herbruikbare materialen te bevorderen en te investeren in slimme ontwerpen om circulariteit te ondersteunen en afval te reduceren. In dit materialenpaspoort worden alle (her)gebruikte materialen van de liften van Mitsubishi gedocumenteerd: waar en in welke hoeveelheid zijn ze toegepast, hoe zijn ze verwerkt of gemonteerd en wat is hun financiële waarde door de tijd heen. Dit materialenpaspoort draagt daarmee bij aan een omvattend beeld van de materiaalwaarde van een totaal gebouw.

De overeenkomst werd getekend door Evert Visser, Sr. Managing Director van Mitsubishi Elevator Europe, en architect en initiatiefnemer Thomas Rau van Madaster in het Circl-paviljoen van ABN AMRO in Amsterdam. Deze locatie werd gekozen omdat in de Circl als een van de eerste projecten ter wereld de circulaire M-Use® liften van Mitsubishi werden toegepast.

Directeur Evert Visser, Mitsubishi Elevator Europe (links) en Thomas Rau, Madaster (rechts) tekenen de overeenkomst.

Het ‘kadaster voor materialen’

In Madaster kunnen materialen en gebouwen worden gedocumenteerd, net zoals verkaveling en grondbezit bij het kadaster. Vanuit Madaster kan iedereen een materialenpaspoort van zijn gebouw laten maken. Het paspoort bevat ook informatie over de kwaliteit en de herkomst van de materialen en hun huidige locatie. Dat maakt hergebruik bij verbouwingen of terugwinnen van materialen bij demontage veel eenvoudiger. Een gebouw wordt zo een gedocumenteerde ‘opslagplaats’ voor materialen. Het helpt gebouweigenaren, ontwerpers en bouwers om nieuwe afwegingen te maken tijdens het ontwerpen, bouwen en het gebruik van gebouwen. Daarnaast kunnen financiers op basis van het materialenpaspoort de waarde van de materialen opnemen in de totale waardebepaling van het object. Voordeel voor de eigenaar is dat deze een gebouw niet meer hoeft af te schrijven naar nul, omdat materialen altijd een waarde behouden onafhankelijk van de vastgoedmarkt. Hiermee ontstaat een nieuwe dimensie van waardering van ons vastgoed ter bevordering van de circulaire economie.

“Madaster is het ‘kadaster’ voor materialen. Grondstoffen zijn schaars maar gelimiteerd en moeten om die reden goed worden gedocumenteerd zodat zij ongelimiteerd beschikbaar blijven. Met behulp van het materialenpaspoort krijgen materialen een identiteit, waardoor ze nooit meer in de anonimiteit als afval kunnen verdwijnen. Madaster fungeert als bibliotheek en generator voor materialenpaspoorten. We zijn erg blij dat ook Mitsubishi Elevator Europe dit publieke platform ondersteunt”, aldus Thomas Rau.

Over de Madaster Foundation

De Madaster Foundation streeft ernaar afval te elimineren, beginnend in de vastgoedsector. Het heeft een algemene en publieke, non-profit interesse met vertegenwoordigers uit meerdere sectoren van de economie. De organisatie bevordert, beheert en stimuleert de ontwikkeling van materialenpaspoorten via het MADASTER-platform voor bestaande en nieuwe gebouwen wereldwijd.

Over Mitsubishi Elevator Europe

Met meer dan 65 jaar ervaring in Nederland is Mitsubishi Elevator Europe dé autoriteit op het gebied van hoogwaardige en betrouwbare lift- en roltrapinstallaties, liftonderhoud en liftrenovaties. Mitsubishi Elevator Europe is onderdeel van de Mitsubishi Electric groep, dat deel uitmaakt van het Japanse Mitsubishi conglomeraat. Het hoofdkantoor is gevestigd in Veenendaal en bestaat naast een ondersteunende kantoorafdeling, uit een uitgebreide engineering- en productieafdeling. Daarnaast beschikt men in Veenendaal ook over een eigen testtoren, die o.a. gebruikt wordt als trainingslocatie van de monteursopleiding en het uitvoerig testen van alle liften.

ABN AMRO eerste bank ter wereld met circulaire lift

“Zomer 2015. Even twijfelt Hans de Jong voordat hij op ‘versturen’ drukt. De tekst van zijn e-mail is kort, eenduidig, simpel. Maar de consequenties zullen enorm zijn. Veel mensen gaan boos worden, misschien zelfs wel in paniek raken. Planningen zullen in de war geschopt worden. Budgetten niet gehaald. Investeringen afgeschreven. Het gaat om veel geld, grote belangen.” zo begint de proloog over de Making Of van Circl.

Waarom koos ABN AMRO nu juist voor Mitsubishi Elevator Europe?

“Vanuit ABN AMRO willen we de circulaire economie een impuls geven. M-Use® past daar goed in omdat componenten ook na gebruiksfase in het systeem(kringloop) blijven.” Aldus Erwin van Baar Senior Procurement Consultant bij ABN AMRO”

M-Use® is een uniek circulair model voor liften waarbij afgerekend wordt op gebruik, dit zorgt voor de hoogste kwaliteit op lange termijn.

Met M-Use® streven wij niet alleen een duurzamere inzet van mensen en middelen na, ook dragen verschillende toepassingen direct bij aan levensduurverlenging van de circulaire lift. Een van deze toepassingen is het gebruik van sensoriek en slimme technologie waardoor de lift onderhouden wordt op basis van het daadwerkelijke gebruik.

NRC Handelsblad schreef: Een van Van Heels favorieten is de lift: „Die is niet van ons, die is nog steeds van Mitsubishi. Wij betalen per rit. Het gaat om gebruik, niet om bezit.”

Dit zorgt niet alleen voor meer effectiviteit en efficiëntie in de dienstverlening, maar komt tevens de levensduur van de lift ten goede daar er gerichter op component niveau wordt gewerkt. In het verlengde hiervan werken wij er hard aan zo veel mogelijk componenten te recyclen en hergebruiken.

“Sinds 1970 hebben we het energieverbruik maar liefst 70% teruggebracht. Ons streven is volledig CO2 neutraal te werken” Evert Visser Directeur Mitsubishi Elevator Europe.”

Wat levert het ABN AMRO dan op?

  • Bijdrage aan een circulaire economie en daarmee een duurzame toekomst
  • Lage initiële investering
  • Gegarandeerde hoogwaardige dienstverlening
  • Betaling per verticale beweging
  • Bespaard gemiddeld €15.000 over de levensduur van een lift

M-Use®, het ontbrekende puzzelstukje voor het ABN AMRO paviljoen

Waar de groeiende consumptiemaatschappij een steeds grotere belasting vormt voor de aarde en haar bronnen zien we ook een trend dat producten een steeds kortere levensduur hebben. Het zogenaamde design-for-failure principe is hier een goed voorbeeld van, waarbij het normaal is geworden om bijvoorbeeld een smartphone na twee jaar te vervangen. Wij streven er met de circulaire lift M-Use® naar, om de beste en meest duurzame verticale mobiliteitsoplossing te realiseren.

Hoe circulair is het paviljoen Circl?

Het paviljoen bestaat uit vrijwel alleen maar gerecyclede producten, zoals spijkerbroeken die dienen als geluidsdemping of barkrukken uit de kantine van voetbalclub FC Oss. Zelfs aan de duurzaamheid van de lift is gedacht! In samenwerking met Mitsubishi Elevator Europe heeft ABN AMRO haar paviljoen voorzien van een circulaire lift genaamd M-Use®. Wij zijn dan ook zeer verheugd met deze wereldprimeur.

Van 6 tot 9 september vindt de feestelijke openingsweek plaats op de Zuidas te Amsterdam. Zo kun je vrijblijvend genieten van verschillende lezingen, debatten, kunst en optredens van onder andere Jungle by Night, DJ Isis en Karin Bloemen. We hebben een uitgebreid artikel over de circulaire hotspot Circl van ABN AMRO geschreven met meer informatie over de onderdelen van circulariteit en wat er te beleven is.

Circulariteit in de lift: Circulaire hotspot Circl opent deuren

Circl Amsterdam is een ontmoetingsplaats voor start-ups, onderwijsinstellingen, buurtbewoners, gevestigde ondernemingen en overheden. De circulaire hotspot van de Zuidas moet het worden. Op dit moment ook de enige plek die volledig circulair gebouwd is en de hele week open is voor publiek. ABN AMRO neemt hierin het voortouw met deze nieuwe circulaire hotspot. Men claimt zelfs 0% CO2 uitstoot.

Circulariteit?

Bij circulariteit staat alles in het teken van zo weinig mogelijk verspillen en het hergebruiken van materialen. Recycling is onderdeel van circulariteit, waarbij circulariteit weer onderdeel is van de gedachte achter duurzaamheid. Daarom is bij Circl over elke millimeter ruimte nagedacht. Het restaurant, evenementengedeelte, de kelder met vergader- en conferentieruimtes, de kunst, daktuin en zelfs de lift.

Circulariteit is een onderwerp en gedachtegoed dat vandaag de dag in vrijwel elke organisatie een rol zou moeten spelen. Bij ons wordt het bij steeds meer processen, afdelingen en werkzaamheden als leidraad gebruikt. Zo klein als het afschaffen van plastic bekers of het verminderen van printopdrachten. Tot het realiseren van nieuwe producten en diensten met M-Use®. Ons circulaire model waarbij je niet langer betaalt voor de lift, maar voor de mate van gebruik. Mitsubishi Elevator Europe heeft als visie om de beste kwaliteit te leveren voor de lange termijn, waarbij de eindgebruiker volledig wordt ontzorgd. De circulariteitsgedachte is hierin een belangrijk onderdeel. ABN AMRO heeft hiermee de eerste circulaire lift van een bank ter wereld. Circl heeft als restaurant dan ook de eerste circulaire lift ter wereld.

Hoe kan het ook anders dat zelfs de naam vanuit een circulaire insteek bedacht is. Dat de letter E mist in de naam Circl is geen spelfout. Een belangrijk uitgangspunt van circulariteit is dat wat je niet nodig hebt, weggelaten kan worden. Betrokkenheid gaat om de details. Iets dat goed tot uiting komt bij Circl Amsterdam.

Voorbeelden circulariteit bij Circl:

500 zonnepanelen wekken de energie die bij Circl nodig is op. Een prachtig begin om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen zijn wat betreft energie. Verder komen veel organisaties niet als ze aan duurzaamheid denken. Bij Circl gaan ze verder. Veel verder. Dit zie je vanaf de buitenkant niet meteen terug aan het pand, als je verder gaat kijken dan zie je het overal. Circulariteit zit bij Circl Amsterdam vrijwel overal.

  • Er zijn 16.000 oude spijkerbroeken in het plafond gebruikt om de akoestiek optimaal te maken. De broeken dienen tevens als isolatiemateriaal voor het dak.
  • 25.000 kilo oude bedrijfskleding van de bank is gebruik voor de wanden van het pand
  • De lift bij Circl is een circulaire M-Use® lift. Dit houdt in dat de lift niet gekocht is, er wordt afgerekend op basis van het gebruik van deze Mitsubishi-lift
  • Een derde van het voedsel wordt verspild. Wereldwijd is dat 1,3 miljard ton per jaar! Eten weggooien gebeurt in de gehele voedselketen. InStock werkt samen met Circl om hier verandering in te brengen door voedselverspilling letterlijk én figuurlijk op de kaart te zetten
  • Lindenhoff levert vlees van authentieke rassen, boerenkazen en groenten van de volle grond bij het paviljoen. Meer dan 800 verschillende producten worden via Lindenhoff beschikbaar als je gaat eten bij Circl
  • Er wordt bij het bereiden van de gerechten in het restaurant verder gekeken dan normale kooktechnieken. Wecken en fermenteren worden ingezet om de overvloed aan groenten in bepaalde seizoenen te verwerken
  • Iambe biedt op drie locaties dagbesteding en stagemogelijkheid aan jongeren met een verstandelijke beperking in stadsdeel de Pijp en Oud-West in Amsterdam. Nu ook bij Circl
  • De menukaart die je krijgt als je gaat eten bij het circulaire paviljoen is gemaakt van waterplanten uit Almere. Dus ook dat valt onder circulariteit
  • De hardhouten vloer die gelegd is, is geen normale vloer. Deze vloer komt van vijftig verschillende sloopprojecten. Zo is de bar van voetbalclub FC Oss gebruikt en een deur van een nonnenklooster
  • De vloer is zo in elkaar gezet dat deze bijna geen schroefgaten bevat en ze bij toekomstige sloop nog helemaal gaaf zijn
  • Tegelvloeren zijn gemaakt van vermalen hergebruikt beton met daarin verwerkt PCM (phase changing materials) die het binnenklimaat regelen
  • Kunst speelt een belangrijke rol bij Circl Amsterdam, sommige kunst is vervaardigd uit oude plastic afvalbakken
  • Alle materialen, componenten en onderdelen van waaruit het gebouw bestaat zijn vastgelegd in een materialenpaspoort genaamd LLMNT

Het gedachtegoed van het interieur van Circl

Gerenommeerd architectenbureau Doepel Strijkers is verantwoordelijk voor het hele interieur van het ABN AMRO paviljoen. Het fundament van dit bureau is dat ze duurzaamheid meenemen in elke opdracht die ze krijgen. Interieurontwerp en architectuur worden bij Doepel Strijkers als positieve combinatie ervaren om deze filosofie te kunnen uitdragen.

“Er zijn te veel ontwerpers die zich veel te weinig bezig houden met wat voor bijdrage het werk levert dat ze doen voor de maatschappij. Wij creëren de omgeving waar ieder mens zich in beweegt. Zo belangrijk dat we daar zinvol mee omgaan.”, aldus Eline Strijkers, mede-eigenaar bij Doepel Strijkers Architecten.

Vanwege het gedachtengoed achter Circl zijn wij ook in contact gekomen met ABN AMRO. Na een intensieve samenwerking hebben we de eerste circulaire lift voor een bank ter wereld kunnen realiseren. Hier zijn we dan ook erg trots op.

“M-Use® sluit mooi aan bij onze filosofie over circulaire economie. M-Use® maakt het voor ABN AMRO mogelijk om zekerheid te hebben over de kwaliteit en kosten de komende 20 jaar. Daarnaast is er geen investering vooraf nodig.”, Erwin van Baar, Senior Procurement Consultant ABN AMRO

Circl beleven?

Wil je meer weten over hoe circulariteit bij dit circulaire hotspot terugkomt dan is er een Circl Tour. Een uur door het pand lopen waarbij al je zintuigen circulariteit gaan ademen. De tour wordt standaard gegeven in het Nederlands en is op open inschrijving voor iedereen. Na deze openingsweek vinden de rondleidingen plaats op maandag en woensdag tussen de middag.

Uiteraard kun je na deze week ook bij Circl terecht, maar op 12 september start hier de Dutch Design Week expo. Ook zullen er regelmatig foodworkshops met thema’s als fermenteren en wild plukken georganiseerd worden. Ook zijn er wekelijkse kunstrondleidingen en yogaklassen.

Wij zijn trots dat we met ons bedrijf een circulair steentje bij kunnen dragen aan het gedachtegoed van Circl Amsterdam. Hopelijk wordt het de circulaire hotspot die het graag wil zijn.

Liftbezoeker krijgt opmerkelijk belletje van de ‘nooddienst’

Een vrouwenstem is te horen die aangeeft dat er een Disney Cruise is gewonnen. Via het telefoontje wil ze laten weten dat ze binnen de komende 18 maanden de vertrekdata door kunnen geven en ze zelfs kans maken op een bonusprijs. Het frappante is niet alleen dat dit belletje via het nummer van de spreek-luisterverbinding binnen komt, maar ook dat het eigenlijk als doel heeft om liftgebruikers zover te krijgen dat ze zelf een cruise boeken. Ze hebben dus helemaal niets gewonnen, maar worden dus feitelijk opgelicht.

Kan dit ook in Nederland voorkomen?

In theorie kan dit voorkomen. Het ligt er namelijk aan hoe de betreffende onderhoudspartij, die verantwoordelijk is voor liftonderhoud, de spreek-luisterverbinding heeft ingeregeld. Of beter gezegd waar deze mee is verbonden en in hoeverre deze verbinding is beveiligd. Het zou dus ook voor kunnen komen in een Mitsubishi-lift. Echter is de kans hierop minimaal, zeker als een betrouwbare partij het liftonderhoud verzorgd.

Bij ons wordt de spreekluisterverbinding elke 72-uur getest op zijn functioneren. Hierbij wordt ook getest of het signaal bij onze meldkamer binnenkomt. Dit soort opmerkelijke belletjes kunnen in praktijk dus nagenoeg niet voorkomen met een lift die wij als Mitsubishi in onderhoud hebben. Mocht het door bijvoorbeeld een hack toch lukken, zullen wij dat snel zien en meteen herstellen.

Ken je nog meer vreemde situaties in liften?

 

Beleef Utrecht op een unieke manier in onze liften bij Van Der Valk Utrecht

Beleving in een lift

Een lift is voor velen maar een lift. Het brengt je van A naar B. Interactie met anderen is dan vaak ook niet waar men behoefte aan heeft. De bedoeling is dat de liftreis zoals nu bij Van der Valk in Utrecht operationeel hier verandering in gaat brengen. Er is tijdens de rit een algemeen onderwerp waar men het luchtig over kan hebben wat sociaal contact makkelijker maakt. Liftscapes heeft proberen te zorgen dat de beleving in de lift niet alleen voor bezoekers van de lift socialer wordt, maar ook voor het hotel Van der Valk voor een duurzame relatie kan zorgen met de gasten.

Martin en Nanny van der Valk hadden als doel om een spraakmakend aandachtspunt te realiseren dat het thema van het hotel zou benadrukken. Alles moest namelijk de Utrechtse binnenstad uitstralen. In Italië had Nanny ooit eens in een lift een bankje en
lamp zien staan. “Een gezellig zitje”, aldus Nanny. Daar wilde ze iets mee doen, met die speciale liftbeleving. “Een filmpje of livebeelden van camera’s aan de buitenkant van het hotel zouden niet volstaan. Te simpel of niet mooi genoeg.”, aldus Nanny van der Valk.

“Het moet de eyecatcher worden van het hotel. Toen het af was dacht ik, wow. Dit is veel leuker nog dan dat ik bedacht had.”, zegt Nanny van der Valk over hun nieuwe liftbelevingen in het hotel.


Waarom deze liftreis door Utrecht?

Filmmaker Robbert Vogtländer werd gevraagd om in dit vraagstuk te duiken en heeft uiteindelijk met computer-animatiestudio Happy Ship uit Groningen een unieke liftreis door Utrecht mogelijk gemaakt. Na een half jaar van conceptschetsen, technische research, fotografie en tests gaan vandaag, op 14 juli, de deuren open voor dit unieke virtuele uitzicht. De liftreis is in allebei de 2 Mitsubishi-liften bij het nieuwe Van der Valk Utrecht te beleven.

“Wij wilde iets bieden dat verder ging dan een filmpje in een lift. Het moest een visuele ervaring worden. Wat leuk een filmpje, maar hey, er is iets meer mee. We hoeven ons niet te beperken tot de werkelijkheid, maar we hoeven ons ook niet alleen te beperken tot een uitzicht.”, aldus Robbert Vogtländer.

De lift, die vanaf de parkeerkelder tot en met de 20ste etage van het hotel op en neer gaat, is verbonden met sensoren waarbij de locatie van de lift doorgestuurd wordt naar een computer die bepaald wat de animatie op het scherm moet weergeven. De computer regelt op basis van het tijdstip ook het soort beelden. Er is namelijk ook rekening gehouden met verschillende seizoenen. Geen beeld is hetzelfde. Vogtländer: ,”Het is een venster dat langs de realiteit schuift.”

Een liftscape in een lift

Tijdens deze liftreis zie je vogels vliegen, zie je aan de bomen dat de wind waait, golft het water van de Oudegracht en beweegt de aarde zich onder de zon met dezelfde nauwkeurigheid als de klok van de Dom. Een wereldprimeur, aldus bedenker Robbert Vogtländer. De naamspeling liftscape heeft niet direct iets met escape rooms te maken, waarvan er ook verschillende in Utrecht te vinden zijn. Je hoeft hier niet uit de lift te ontsnappen. Alhoewel je wel even uit de werkelijkheid kunt ontsnappen terwijl je in de Mitsubishi lift staat.

Tevens evacuatielift

Er is naast deze unieke liftbelevenis ook nog een andere unieke functie aan deze liftinstallaties. Je hoeft met de liftcape beleving niet te ontsnappen, maar mocht er brand uitbreken of sprake zijn van een calamiteit, dan kan er een beroep worden gedaan op de
evacuatiefunctionaliteiten van de liften. Normaal gesproken kan een personenlift in geval van nood niet gebruikt worden voor evacuatie, behalve door de brandweer als het een brandweerlift betreft. Langzaam maar zeker groeit echter het besef dat het noodzakelijk is om liften te gebruiken als je snel gebouwen wilt ontruimen bij brand of calamiteiten. Bij het toepassen van deze nieuwe evacuatiebesturing van Mitsubishi kunnen bij nood wél mensen geëvacueerd worden met een personenlift. Op vooraf bepaalde evacuatie/verzamel-verdiepingen wordt een evacuatie-tableau geplaatst wat door een geïnstrueerd persoon (bijvoorbeeld een BHV-er) in werking gesteld kan worden. Bij de nieuwe evacuatieschakeling is veel aandacht besteed aan bedieningseenvoud en gemak. Deze 2 liften bij Van der Valk zijn dus officieel ook een evacuatielift.

Bezoek de liftbeleving

Er is een sneak preview van de reis in de lift om Utrecht beter te leren kennen. Natuurlijk is het leuker om het zelf te gaan beleven. Dit kan bij Van der Valk in Utrecht op Winthontlaan 4, 3526 KV Utrecht. De liften zijn bij binnenkomst via de Lobby aan de linkerkant te vinden. Vanaf nu is het bekende ‘liftdeur-staren’ verleden tijd en liftreizen de nieuwe ervaring.