Van der Valk-Amstel

Het nieuwe van der Valk hotel Amstel opende in september 2018 haar deuren. Het hotel bezit 206 kamers en faciliteiten zoals een zwembad, een tropen wellness en de nodige zalen en vergaderruimtes. Het hotel speelt hiermee in op zowel de zakelijke, als recreatieve markt.

Net als bij andere Van der Valk hotels hebben wij liften mogen installeren. We zijn dan ook verheugd en trots dat wij wederom het vertrouwen hebben gekregen van onze samenwerkingspartner. Bij Van Valk Amstel wordt er door gasten en personeel gebruik gemaakt van 4 liften.

Bekijk hier onze collagepagina van Van der Valk-projecten!

Zalmhaven

Hoogste wolkenkrabber van de Benelux

Met 215 meter is De Zalmhaven I de hoogste woontoren in de Benelux, uitkijkend over de Maas en de Erasmusbrug van Rotterdam. De toren vormt samen met twee lagere aangrenzende woontorens De Zalmhaven. Mitsubishi is sinds de ontwikkelfase van de wolkenkrabbers aangesloten als liftleverancier en als adviseur in verticale mobiliteit.

Advies in ontwerpfase van Zalmhaven
De in totaal drie torens bevatten acht liften: de hoogste toren van 215 meter heeft vier liften en de twee torens van 70 meter hebben elk twee liften. In de ontwerpfase van De Zalmhaven adviseerde Mitsubishi onder andere over het aantal liften, de liftsnelheid, de behoefte rondom machinekamers en technische zaken zoals de zekeringen van de liften. Daarnaast dachten we mee over de configuratie van de liften: welke liften kunnen op welke verdieping komen?

Bouwfase Zalmhaven: MEEgroeilift
Hoogbouw op een klein oppervlak als deze in het centrum van Rotterdam kan voor een uitdaging zorgen. Hoe krijg je de bouwmaterialen omhoog als er geen ruimte is voor een externe lift? Mitsubishi had de oplossing met de inzet van twee MEEgroeiliften. De MEEgroeilift is een lift die letterlijk meegroeit met de bouw van een hoogbouwpand. In dit geval groeit de lift per vier verdiepingen mee. Dankzij de liftsnelheid van 2 m/s en de automatische liftdeuren kan men sneller bouwen. Een bijkomend voordeel is dat het tijd en werk bespaart: de basiscomponenten van de definitieve lift zijn namelijk al in de liftschacht gemonteerd. Als De Zalmhaven eenmaal staat en de MEEgroeiliften niet meer nodig zijn, bouwen we ze om naar personenliften. Bij oplevering vernieuwt Mitsubishi de tijdelijke componenten om een hoge eindkwaliteit te garanderen.

Gebruiksmodel M-Use ® in Zalmhaven I, II, en III
Met M-Use® als gebruiksmodel heeft De Zalmhaven ervoor gekozen om de liften niet te kopen – die blijven eigendom van Mitsubishi. Daardoor kon De Zalmhaven een lage initiële investering doen. De overige kosten worden binnen 20 jaar jaarlijks voor een vast bedrag afbetaald, samen met alle kosten voor onderhoud, vervangingen en eventuele reparaties.

Simulaties en inschattingen
In een wolkenkrabber als De Zalmhaven is het nog net iets belangrijker dat de lift het altijd doet. Je kunt tenslotte niet met de trap naar de 59e verdieping. In onze fabriek hebben we het gebruik van de liften in De Zalmhaven gesimuleerd. Daarnaast maakten we inschattingen van het gebruik op basis van onze ervaringen in vergelijkbare hoogbouw in Londen en Parijs. Daar komt een hoop bij kijken. Zo wil je bijvoorbeeld niet dat de gasten van het restaurant op de bovenste verdieping door het woongedeelte van de toren kunnen lopen. En de bewoners mogen weer niet in het werkgedeelte komen. Uiteindelijk wil iedereen een lift die je snel en veilig naar de juiste verdieping brengt. Dat is de basis. In De Zalmhaven bieden we dat, en meer. Onze liften zijn energiezuinig. En ze gaan tot wel 40 jaar mee – veel langer dan die van concurrenten.

Over het gebouw van de toekomst
De bouw is in november 2018 van start gegaan. Naar verwachting wordt De Zalmhaven in 2022 opgeleverd. Het ontwerp komt van de architecten Dam & Partners en KAAN Architecten en bevat 452 appartementen en penthouses, 33 herenhuizen, een parkeergarage, kantoren, commerciële ruimtes, een daktuin en een restaurant. Lees meer over De Zalmhaven.

LAM

Het LAM Lisse opent haar deuren

Midden in de groene bossen van het Zuid-Hollandse Lisse steekt dit modern ogende gebouw voor twee derde boven de grond uit, waar de rest in het landgoedduin wordt geschoven. Als je loopt over het openbare voetpad dan kun je dwars langs de gehele lengte van het gebouw lopen. Het leuke is dat je net als in een winkelstraat overal naar binnen kunt kijken. Het Lisser Art Museum oftewel LAM Lisse opende in 2018 haar deuren.

The VandenBroek Foundation

De oprichter van het museum is de familie Van den Broek, bekend van gelijknamige supermarktketen. Zij stelden hun uiteenlopende kunstcollectie beschikbaar voor publiek. Het thema ”voedsel en consumeren” zal je dan ook niet verrassen. Ligt je interesse totaal ergens anders? Niet getreurd, naast deze collectie worden er gasttentoonstellingen en particuliere collecties getoond.

Televisiemaker Misha Buwalda maakte tijdens de bouw van het Museum een mini serie zodat je de ontwikkelingen rondom de bouw kon volgen. Het inhijsen van de lift in het gebouw werd op spectaculaire wijze in beeld gebracht.

Wijnhavenkwartier

Samen met aannemer Heijmans hebben wij in Den Haag gebouwd aan het nieuwe Wijnhavenkwartier, één van de grootste binnenstedelijke kantoortransformaties in Nederland. In twee jaar tijd is het voormalige gebouw van het ministerie van Justitie & Veiligheid en het ministerie van Binnenlandse Zaken omgebouwd tot een levendig woon-, werk- en studiegebouw midden in de stad.

Het gebouw werd tot op het betonskelet gesloopt en vanaf daar weer volledig opgebouwd. Uitdaging hierin waren de lege verdiepingsvloeren met grote liftkern. Aangezien deze liftkern, bestaand uit voorgespannen beton, in het hart van het gebouw essentieel is voor de constructieve stabiliteit, mochten hier tijdens de montage van de liften geen gaten in worden geboord. Voor onze Nieuwbouw monteurs was dit best een uitdaging.

Op de begane grond en de verdiepingen twee tot en met vier van de toren en in de laagbouw is de campus van Universiteit Leiden gevestigd. Hier krijgen 3.500 studenten onderwijs in de vakken recht en bestuur. Boven de campus, op de verdiepingen vijf en zes van de laagbouw, zitten kantoren. In de strip op straatniveau zitten diverse voedingsgerelateerde ondernemingen. De vijfde tot de twintigste verdieping van de toren tellen nu in totaal 162 appartementen en 8 penthouses.

Lees meer over onze nieuwbouw liftoplossingen.

Dokkum Lyceum

Het VvE Dokkum Lyceum is een appartementencomplex dat voornamelijk bewoond wordt door pensionarissen. Uiteraard kan een lift dan niet ontbreken. Wat zo bijzonder is aan dit project, is dat het een van de eerste VvE’s van Nederland is geweest die voor M-Use® heeft gekozen.

“Dankzij het M-Use® model hoeven wij de liftrenovatiekosten niet in één klap te betalen. Handig, want veel VvE’s vergeten hier een bedrag voor te reserveren” – Harry Haisma, VvE lid Grimma Herna Dokkum.

Van der Valk Utrecht

Beleving in een lift

Een lift is voor velen maar een lift. Hij brengt je van A naar B. Interactie met anderen is dan vaak ook niet waar men behoefte aan heeft. De bedoeling is dat de liftreis zoals nu bij Van der Valk in Utrecht hier verandering in gaat brengen.

Martin en Nanny van der Valk hadden als doel om een spraakmakend aandachtspunt te realiseren dat het thema van het hotel zou benadrukken. Alles moest namelijk de Utrechtse binnenstad uitstralen. In Italië had Nanny ooit eens in een lift een bankje en lamp zien staan. “Een gezellig zitje”, aldus Nanny. Daar wilden ze iets mee doen, met die speciale liftbeleving. “Een filmpje of livebeelden van camera’s aan de buitenkant van het hotel zouden niet volstaan. Te simpel of niet mooi genoeg,” zegtNanny van der Valk.

“Het moet de eyecatcher worden van het hotel. Toen het af was dacht ik: wow. Dit is veel leuker nog dan dat ik bedacht had,” zegt Nanny van der Valk over hun nieuwe liftbelevingen in het hotel.


Waarom deze liftreis door Utrecht?

Filmmaker Robbert Vogtländer werd gevraagd om in dit vraagstuk te duiken en heeft uiteindelijk met computer-animatiestudio Happy Ship uit Groningen een unieke liftreis door Utrecht mogelijk gemaakt. Na een half jaar van conceptschetsen, technische research, fotografie en tests gingen op 14 juli de deuren open voor dit unieke virtuele uitzicht. De liftreis is in allebei de twee Mitsubishi-liften bij het nieuwe Van der Valk Utrecht te beleven.

“Wij wilden iets bieden dat verder ging dan een filmpje in een lift. Het moest een visuele ervaring worden. Wat leuk een filmpje, maar hey, er is iets meer mee. We hoeven ons niet te beperken tot de werkelijkheid, maar we hoeven ons ook niet alleen te beperken tot een uitzicht.”, aldus Robbert Vogtländer.

De lift, die vanaf de parkeerkelder tot en met de 20ste etage van het hotel op en neer gaat, is verbonden met sensoren waarbij de locatie van de lift doorgestuurd wordt naar een computer die bepaalt wat de animatie op het scherm moet weergeven. De computer regelt op basis van het tijdstip ook het soort beelden. Er is namelijk ook rekening gehouden met verschillende seizoenen. Geen beeld is hetzelfde. Vogtländer: ”Het is een venster dat langs de realiteit schuift.”

Een liftscape in een lift

Tijdens deze liftreis zie je vogels vliegen, zie je aan de bomen dat de wind waait, golft het water van de Oudegracht en beweegt de aarde zich onder de zon met dezelfde nauwkeurigheid als de klok van de Dom. Een wereldprimeur, aldus bedenker Robbert Vogtländer. De naamspeling liftscape heeft niet direct iets met escape rooms te maken, waarvan er ook verschillende in Utrecht te vinden zijn. Je hoeft hier niet uit de lift te ontsnappen. Alhoewel je wel even uit de werkelijkheid kunt ontsnappen terwijl je in de Mitsubishi-lift staat.

Tevens evacuatielift

Er is naast deze unieke liftbelevenis ook nog een andere unieke functie aan deze liftinstallaties. Je hoeft met de liftcape beleving niet te ontsnappen, maar mocht er brand uitbreken of sprake zijn van een calamiteit, dan kan er een beroep worden gedaan op de evacuatiefunctionaliteiten van de liften. Normaal gesproken kan een personenlift in geval van nood niet gebruikt worden voor evacuatie, behalve door de brandweer als het een brandweerlift betreft. Langzaam maar zeker groeit echter het besef dat het noodzakelijk is om liften te gebruiken als je snel gebouwen wilt ontruimen bij brand of calamiteiten. Bij het toepassen van deze nieuwe evacuatiebesturing van Mitsubishi kunnen bij nood wél mensen geëvacueerd worden met een personenlift. Op vooraf bepaalde evacuatie/verzamel-verdiepingen wordt een evacuatie-tableau geplaatst wat door een geïnstrueerd persoon (bijvoorbeeld een BHV-er) in werking gesteld kan worden. Bij de nieuwe evacuatieschakeling is veel aandacht besteed aan bedieningseenvoud en gemak. Deze 2 liften bij Van der Valk zijn dus officieel ook een evacuatielift.

Bezoek de liftbeleving

Er is een sneak preview van de reis in de lift om Utrecht beter te leren kennen. Natuurlijk is het leuker om het zelf te gaan beleven. Dit kan bij Van der Valk in Utrecht op Winthontlaan 4, 3526 KV Utrecht. De liften zijn bij binnenkomst via de Lobby aan de linkerkant te vinden. Vanaf nu is het bekende ‘liftdeur-staren’ verleden tijd en liftreizen de nieuwe ervaring.