De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Zalmhaven

Grootste woontoren van de Benelux zal 215m hoog worden en is gelegen vlak aan de Maas.

Hoogste wolkenkrabber van de Benelux

Met 215 meter is De Zalmhaven I de hoogste woontoren in de Benelux, uitkijkend over de Maas en de Erasmusbrug van Rotterdam. De toren vormt samen met twee lagere aangrenzende woontorens De Zalmhaven. Mitsubishi is sinds de ontwikkelfase van de wolkenkrabbers aangesloten als liftleverancier en als adviseur in verticale mobiliteit.

Advies in ontwerpfase van Zalmhaven
De in totaal drie torens bevatten acht liften: de hoogste toren van 215 meter heeft vier liften en de twee torens van 70 meter hebben elk twee liften. In de ontwerpfase van De Zalmhaven adviseerde Mitsubishi onder andere over het aantal liften, de liftsnelheid, de behoefte rondom machinekamers en technische zaken zoals de zekeringen van de liften. Daarnaast dachten we mee over de configuratie van de liften: welke liften kunnen op welke verdieping komen?

Bouwfase Zalmhaven: MEEgroeilift
Hoogbouw op een klein oppervlak als deze in het centrum van Rotterdam kan voor een uitdaging zorgen. Hoe krijg je de bouwmaterialen omhoog als er geen ruimte is voor een externe lift? Mitsubishi had de oplossing met de inzet van twee MEEgroeiliften. De MEEgroeilift is een lift die letterlijk meegroeit met de bouw van een hoogbouwpand. In dit geval groeit de lift per vier verdiepingen mee. Dankzij de liftsnelheid van 2 m/s en de automatische liftdeuren kan men sneller bouwen. Een bijkomend voordeel is dat het tijd en werk bespaart: de basiscomponenten van de definitieve lift zijn namelijk al in de liftschacht gemonteerd. Als De Zalmhaven eenmaal staat en de MEEgroeiliften niet meer nodig zijn, bouwen we ze om naar personenliften. Bij oplevering vernieuwt Mitsubishi de tijdelijke componenten om een hoge eindkwaliteit te garanderen.

Gebruiksmodel M-Use ® in Zalmhaven I, II, en III
Met M-Use® als gebruiksmodel heeft De Zalmhaven ervoor gekozen om de liften niet te kopen – die blijven eigendom van Mitsubishi. Daardoor kon De Zalmhaven een lage initiële investering doen. De overige kosten worden binnen 20 jaar jaarlijks voor een vast bedrag afbetaald, samen met alle kosten voor onderhoud, vervangingen en eventuele reparaties.

Simulaties en inschattingen
In een wolkenkrabber als De Zalmhaven is het nog net iets belangrijker dat de lift het altijd doet. Je kunt tenslotte niet met de trap naar de 59e verdieping. In onze fabriek hebben we het gebruik van de liften in De Zalmhaven gesimuleerd. Daarnaast maakten we inschattingen van het gebruik op basis van onze ervaringen in vergelijkbare hoogbouw in Londen en Parijs. Daar komt een hoop bij kijken. Zo wil je bijvoorbeeld niet dat de gasten van het restaurant op de bovenste verdieping door het woongedeelte van de toren kunnen lopen. En de bewoners mogen weer niet in het werkgedeelte komen. Uiteindelijk wil iedereen een lift die je snel en veilig naar de juiste verdieping brengt. Dat is de basis. In De Zalmhaven bieden we dat, en meer. Onze liften zijn energiezuinig. En ze gaan tot wel 40 jaar mee – veel langer dan die van concurrenten.

Over het gebouw van de toekomst
De bouw is in november 2018 van start gegaan. Naar verwachting wordt De Zalmhaven in 2022 opgeleverd. Het ontwerp komt van de architecten Dam & Partners en KAAN Architecten en bevat 452 appartementen en penthouses, 33 herenhuizen, een parkeergarage, kantoren, commerciële ruimtes, een daktuin en een restaurant. Lees meer over De Zalmhaven.

Type project NieuwbouwNieuwbouw
Plaats Rotterdam
Opleverdatum
M-use logo