De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Modernisering liften Rijnstate Ziekenhuis: soepel, slim en storingsvrij

Blog - Geplaatst op 3 juli 2025

In een ziekenhuis zijn continuïteit, veiligheid en betrouwbaarheid belangrijk, ook achter de schermen. In het ziekenhuis Rijnstate in Arnhem is daarom onlangs een grootschalig moderniseringsproject uitgevoerd aan tien liften. We spraken Hans en Vincent uit het projectteam over hun aanpak, slimme oplossingen en wat dit project zo bijzonder maakte.

MEEkijken met Hans Konings (projectleider) & Vincent Hooijdonk (moderniseringsinsteller) bij het moderniseringproject Rijnstate ArnhemModernisering liften Rijnstate ziekenhuis

Bij Mitsubishi Elevator Europe draait het niet alleen om techniek, maar ook om mensen. Elke dag zetten onze collega’s zich in om liften te ontwikkelen, onderhouden en te verbeteren. In deze blog kijken we mee met twee vakmensen die betrokken waren bij een bijzonder project: de modernisering van tien liften in ziekenhuis Rijnstate in Arnhem.

We spraken met Hans Konings (54), al 32 jaar werkzaam bij Mitsubishi en sinds 2 jaar projectleider modernisering en Vincent Hooijdonk (39) insteller modernisering sinds 2024, over hun ervaringen, uitdagingen én trots.

Wat wilde Rijnstate precies bereiken met het moderniseringsproject, en hoe zijn die doelen binnen de organisatie tot stand gekomen?

“Bij Rijnstate waren meerdere liften technisch verouderd. Twee liften functioneerden niet meer goed binnen de groep, omdat de oude besturing dat niet meer toeliet. Dat was natuurlijk niet wenselijk in een ziekenhuis waar liften intensief en dagelijks gebruikt worden. Daarom is besloten om in totaal tien liften te moderniseren. Daarbij zijn onder andere de besturingssystemen en de verlichting vervangen.”

“Het belangrijkste doel was het voorkomen van onverwachte stilstand. De modernisering richtte zich op de onderdelen van de liften waar storingen het vaakst voorkomen. Door die te vernieuwen, is de betrouwbaarheid van de installaties flink toegenomen. De liften zijn geüpgraded naar de nieuwste techniek, waarmee ook het gebruiksgemak en de servicevriendelijkheid zijn verbeterd.”

“Rijnstate had al eerder ervaring met deze moderne besturingssystemen. Anderhalf jaar geleden werd dezelfde technologie al toegepast in de dependance in Zevenaar, met succes. Dit was overigens niet de eerste modernisering in het ziekenhuis: de liften stammen uit de jaren ’90 en zijn in 2011 al een eerste keer opgeknapt. Destijds was ons team ook al nauw betrokken bij het werk.”

Welke duurzame oplossingen zijn er toegepast bij de verbouwing van het hoofdgebouw, en wat wordt daarvan verwacht op de lange termijn?

“De keuze is gemaakt voor een zogenoemde vrije besturing. Dat betekent dat verschillende onderhoudspartijen met dit systeem kunnen werken. Hierdoor ontstaat flexibiliteit, en wordt het eenvoudiger voor ziekenhuispersoneel om storingen snel te herkennen en wanneer nodig, zelf kleine problemen op te lossen.”

“Daarnaast is het regelsysteem vervangen, waardoor de liften nu soepeler lopen. Een prettige bijkomstigheid hiervan is dat ze minder energie verbruiken. Dankzij deze verbeterde aansturing bewegen de liften efficiënter en gaat er minder stroom verloren tijdens het gebruik. Functioneel en duurzaam dus.”

Hoe is ervoor gezorgd dat de zorg gewoon door kon gaan tijdens de verbouwing?Lift Rijnstate ziekenhuis

“De continuïteit van de zorg stond centraal. Er mocht daarom maximaal één lift per toren gelijktijdig buiten werking worden gesteld. Dat vereiste een zeer nauwkeurige planning. Bij het omschakelen naar de nieuwe regeling zijn bijvoorbeeld extra gaten geboord, zodat de nieuwe bekabeling parallel aan de oude kon worden gelegd.”

“Op deze manier konden de liften één voor één worden omgezet naar het nieuwe systeem, zonder dat er uitval ontstond. In iedere groep van twee liften bleef er altijd één operationeel. Daardoor kon het ziekenhuis zonder hinder blijven functioneren.”

Kunnen jullie een voorbeeld geven van een nieuwe technologie of werkwijze die echt verschil maakt?

“Zeker. Een goed voorbeeld is de toepassing van de CAN-bus-technologie. Dit is een geavanceerd communicatiesysteem dat wordt gebruikt tussen de liftbesturing en de componenten, zoals de displays en knoppen.”

“Dankzij deze techniek is het veel duidelijker wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een spoedsituatie. De displays tonen duidelijke informatie en er is ook een speaker toegevoegd, zodat gebruikers sneller en beter geïnformeerd worden. Het systeem verhoogt het gebruiksgemak en de veiligheid. Voor het team was dit een vrij nieuwe techniek, dus er is veel tijd gestoken in het inlezen en leren van deze technologie. Met name Vincent heeft zich hier veel in moeten verdiepen.”

Wat waren de grootste tegenslagen of verrassingen tijdens het project?

“Een onverwachte storing zorgde voor wat spanning. Net nadat een van de liften opnieuw in bedrijf was gesteld, stond deze de volgende dag alweer in storing. De storingsdienst kon het probleem niet direct oplossen, want de deurmotor bleek defect.”

“Dat bracht de planning in de problemen, want er mocht niet nóg een lift uitgeschakeld worden. Een collega haalde een vervangende motor op bij het magazijn, maar het onderdeel bleek niet te passen. De collega die het juiste onderdeel in de auto had werd ziek. Dat bracht de nodige uitdaging met zich mee.”

“Uiteindelijk wist Vincent de juiste motor op te halen en te installeren, wat ons anderhalve dag extra tijd en inzet heeft gekost. Omdat de keuringen vooraf zijn ingepland, moest die tijd worden ingehaald door over te werken. Zulke momenten vragen om flexibiliteit, creativiteit en teamwork.”

“De beperkingen in uit te schakelen liften vormen dus vooral een belangrijke uitdaging. Per toren zijn er vier liften, verdeeld in twee groepen: twee voor personeel en twee voor gasten. Er mocht nooit meer dan één lift per groep worden uitgezet. Dat vergt nauwkeurige planning en afstemming.”

Hoe meet je of zo’n project succesvol is?

“De belangrijkste graadmeter is de klant. In dit geval was de feedback bijzonder positief. De opmerking ‘er zijn weinig grote projecten waarbij we zo weinig hoefden te doen’ zegt eigenlijk alles. De werkzaamheden zijn vrijwel ongemerkt uitgevoerd, en de klant hoefde nauwelijks bij te sturen.”

“Dat komt ook doordat de installaties bekend waren. Wanneer je met systemen werkt die je door en door kent, wordt het project overzichtelijker en minder complex. Er staat overigens nog een laatste upgrade gepland, namelijk voor de deurbeveiliging. Maar ook dat wordt zorgvuldig opgepakt.”

Als je het project in één woord zou moeten samenvatten, welk woord zou dat zijn?

“Leuk. Het was een prettig project dat soepel verliep, met goede samenwerking binnen het team én met de klant. Dat geeft voldoening.”

Hoe werd gecontroleerd of alles na de werkzaamheden goed werkte?

“Na afronding van het werk zijn alle liften samen met de klant nagelopen. Vervolgens vindt er een officiële keuring plaats door een externe instantie: het Liftinstituut. Deze keurt of de liften voldoen aan de geldende veiligheidsnormen en regelgeving. Pas na goedkeuring mogen de liften weer volledig worden ingezet.”

Wat leer je van het werken aan een groot en complex project als Rijnstate?

“Je leert ontzettend veel tijdens een project van deze omvang. In de beginfase heeft een collega vanuit de serviceafdeling uitgebreid uitleg gegeven over de aanpak en wat er allemaal bij komt kijken. Vervolgens leer je in de praktijk vooral het ‘spel’ tussen de klant, het eigen team en het management goed begrijpen. Hoe stem je de verwachtingen af? Hoe verdeel je het werk onder collega’s? En wat doe je als er onverwachte zaken spelen, zoals ziekte binnen het team?”

“Daarnaast speelde tijdsmanagement een grote rol. Het project duurde ongeveer drie maanden, en in die periode moest alles strak gepland worden. Ook de verdieping in nieuwe systemen, zoals de CAN-bus, heeft veel nieuwe kennis opgeleverd. Al met al was het een waardevolle leerschool op zowel technisch als organisatorisch vlak.”

Waar kijken jullie met de meeste trots op terug als het gaat om jullie bijdrage aan de modernisering van het ziekenhuis?

“Het meest trots ben je als je merkt dat alles soepel is verlopen, vooral in de samenwerking met de klant. Er was sprake van duidelijke communicatie, korte lijnen en wederzijds vertrouwen. Toen het project was afgerond, was het ook echt klaar. Er waren geen losse eindjes of openstaande punten. Dat is precies wat we willen bereiken: een project dat volledig en naar tevredenheid wordt opgeleverd, binnen de afgesproken tijd én zonder verrassingen achteraf.”

Wil jij, net als Hans en Vincent, werken bij een organisatie waar techniek, toewijding en samenwerking samenkomen, én waar je alle ruimte krijgt om door te groeien? Neem dan een kijkje bij onze openstaande vacatures en ontdek jouw mogelijkheden bij Mitsubishi Elevator Europe.