De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Search
Generic filters
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht

Let op: wij hebben op dit moment te maken met langere levertijden dan u van ons gewend bent

Search
Generic filters
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Het bestel- en productieproces bij een liftmodernisering

Blog - Geplaatst op 25 augustus 2020

Iedere omgeving, gebouw, lift of liftschacht is anders. Daarom vraagt het renoveren van een bestaande lift om een zorgvuldige aanpak. Soms duurt het wat langer dan gewenst voordat je de gemoderniseerde lift kunt gebruiken. Door jou inzicht te geven in het bestel- en productieproces leggen we uit hoe dit komt. Hoe verloopt het bestel- en productieproces bij een liftmodernisering? Wat zijn mogelijke knelpunten? Je leest het in deze blog.

In 12 stappen een bestaande lift moderniseren

Stel je voor: de twee liften in jouw appartementencomplex zijn verouderd en toe aan renovatie. Hoe ziet het bestel- en productieproces er dan uit?

1. Aanvraag liftmodernisering

Je wilt graag je liften moderniseren en je zoekt naar meer informatie. Je kijkt op onze website en neemt contact met ons op. Bijvoorbeeld telefonisch of via het contactformulier.

2. Eerste contact en een afspraak

Een van onze adviseurs neemt contact met je op. We horen graag wat jouw wensen zijn en hoe we je kunnen helpen met de twee verouderde liften. Uiteindelijk maken we de afspraak om de liften te bekijken bij jou op locatie.

3. Bezichtiging van de lift

Een van onze adviseurs komt bij jou langs om de lift en de schacht te bekijken. We inspecteren de binnenkant van de liftkooi, maar ook de liftleiders, motor, remmen, vangen en het tegengewicht in de schacht. De toegangsdeuren op iedere verdieping lopen we na en indien aanwezig checken we de machinekamer. Daarnaast bekijken we het liftboek met daarin de verbruiks-, onderhoud- en storingsgegevens van de lift en meten we de liftschacht op met een laserapparaat. Het doel is om zo veel mogelijk gegevens te verzamelen over de lift. Zo achterhalen we de status van jouw lift en ontdekken we welke moderniseringen nodig zijn. Denk aan liftonderdelen die vervangen moeten worden. Tijdens het bezoek gaan we samen in gesprek over de benodigdheden, jouw wensen en budget. We denken altijd met je mee voor de beste oplossing.

4. Berekening en offerte

Hebben we jouw wensen en de gegevens van lift verzameld? Dan gaan we aan de slag. We maken een berekening van de te vervangen onderdelen en schatten de tijd in die engineering, de fabriek en de monteurs op locatie bezig zijn met de werkzaamheden. Dit brengen we netjes in kaart in een offerte en deze sturen we naar je op.

5. In gesprek over de offerte

Je hebt rustig de tijd om de offerte te bekijken. Als je vragen hebt is een van onze adviseurs altijd telefonisch of per mail bereikbaar. Ook is het mogelijk om samen de offerte te bespreken bij jou op locatie. En in tijden met de geldende coronamaatregelen plannen we moeiteloos een online afspraak in. Wil je meer weten over ons bedrijf? Dan ben je natuurlijk van harte welkom om een kijkje te komen nemen in onze fabriek in Veenendaal.

6. Kick-off voorbereiden

Ben je enthousiast over de offerte en mogen we de liftmodernisering uitvoeren? Dan plannen we zo snel mogelijk een interne kick-off in. Tijdens deze meeting brengen we verschillende afdelingen en experts samen die jouw project gaan uitvoeren.

7. Projectleider komt langs

De projectleider komt bij jou langs op locatie om de liften en de schacht op te meten. Dit is bij het eerste bezoek al in kaart gebracht, maar we voeren graag nog een controle uit zodat we geen verkeerde materialen en maten bestellen. Ook stemmen we de laatste zaken over de planning en werkzaamheden met jou of de bewoners van het pand af.

8. Kick-off van het project

Tijdens de kick-off van het project vullen we de actielijst. Wat moet er gebeuren? Welke materialen zijn er nodig? Wat moet nog besteld worden? Welke monteurs gaan het project uitvoeren? Wanneer vindt de uitvoering plaats? Als de actielijst is gevuld, leggen we hem voor aan onze directie. Zij geven een akkoord op de start van het project.

9. Engineering bestelt de materialen

Onze engineering afdeling bestelt de benodigde liftonderdelen voor de liftmodernisering. Soms moeten deze onderdelen uit Japan komen en dit kost vanzelfsprekend meer tijd. De levertijd kan oplopen tot twaalf weken, afhankelijk van het onderdeel. Zo zijn kleinere materialen of onderdelen sneller binnen. Verder kan het zijn dat er liftonderdelen in onze fabriek worden gemaakt. Dit neemt één tot twee weken tijd in beslag.

10. Planning maken

De projectleider houdt de status van de bestellingen goed in de gaten. Ook controleert hij of de juiste liftonderdelen en materialen binnenkomen. In de tussentijd maakt hij een planning en zorgt ervoor dat de monteurs beschikbaar zijn.

11. Start van de werkzaamheden bij jou op locatie

monteur aan het werkZijn alle materialen binnen? Dan kunnen de renovatiemonteurs aan de slag bij jou op locatie. De projectleider monitort of de werkzaamheden op schema liggen en brengt jou hiervan op de hoogte. Een knelpunt is soms de bereikbaarheid van de liften. Als een gebouw, lift of liftschacht lastig te bereiken is, dan kost dit extra tijd. Bijvoorbeeld om liftonderdelen de schacht in te hijsen. Hoe lang een renovatie duurt? Dat ligt aan de werkzaamheden. Waar een schakelkast vervangen 5 dagen beslag neemt, zal een complete liftrenovatie vier weken in beslag nemen.

12. Liftkeuring en oplevering

De renovatiemonteurs zijn klaar: verouderde liftonderdelen zijn vervangen en het interieur is vernieuwd. Voordat je de lift weer kunt gebruiken, vindt er een keuring plaats. Werkt alles naar behoren? Dan levert de projectleider in jou bijzijn de lift op. Als jij tevreden bent dan ronden het project af en dragen we de lift over aan onze service afdeling. Zij helpen je in de toekomst met vragen of liftonderhoud.

Het bestel- en productieproces bij het kopen van een nieuwe lift

Ben je op zoek naar een nieuwe lift voor een nieuwbouwproject? Of wil je een geheel nieuwe lift aanschaffen in jouw gebouw? Dan ziet het bestel- en productieproces er iets anders uit. Dit leggen we volgende week uit in een nieuwe blog. Houd onze social media kanalen in de gaten.

Volg ons op Facebook, Twitter of LinkedIn.

Meer weten over liftmodernisering?

Download dan onze liftrenovatie brochure of neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Zij helpen je graag op weg met al jouw vragen.

Download de renovatiebrochure       Neem contact op