De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Liftmodernisering bij het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond

Blog - Geplaatst op 30 januari 2025

Het moderniseringsproject bij het Elkerliek Ziekenhuis was een grote klus met de nodige uitdagingen. De liften die Mitsubishi in de jaren 90 zelf installeerde, kregen een flinke upgrade en kunnen nu weer jaren mee. Hans Konings, projectleider bij Mitsubishi vertelt hoe een duidelijke planning en goede samenwerking dit project tot een succes brachten.

Toen de liften in het Elkerliek Ziekenhuis in de jaren 90 werden gebouwd, werkte Hans aan dit project als nieuwbouwmonteur. Nu bijna 30 jaar later, is hij projectleider bij de modernisering van dezelfde liften. “Het gebeurt vaker dat ik jaren later op eenzelfde plek terugkom voor een moderniseringsproject. Het is mooi om te zien dat klanten tevreden blijven over Mitsubishi,” vertelt Hans.

30 jaar de toekomst in

Op een gegeven moment neemt de bedrijfszekerheid van liften af en zijn ze toe aan modernisering. Zeker in een ziekenhuis is de bedrijfszekerheid van liften essentieel voor het vervoeren van patiënten, personeel en apparatuur. Bij de liftmodernisering in het Elkerliek ziekenhuis zijn verouderde liftcomponenten, zoals het besturingssysteem en deurmechanismen gerenoveerd en kregen de liften een flinke upgrade van moderne technologieën. Hans zegt: “Vergeleken met de oude liften gaan we 30 jaar de toekomst in. En dat is ook duidelijk te zien.”

Modernisering van vijf liften

Bij modernisering blijft de liftinstallatie zelf intact en worden verouderde componenten vervangen. Dit gebeurt vaak gefaseerd: eerst het besturingssysteem en enkele jaren later bijvoorbeeld de machine. Het project in het Elkerliek ziekenhuis was echter een uitzonderlijk grote modernisering, waarbij vijf liften tegelijk werden aangepakt.

Vier liften zijn gemoderniseerd door monteurs van Mitsubishi zelf. De deuraandrijvingen zijn vervangen en er zijn nieuwe fotocellijsten met kleurindicatie geplaatst voor betere deurbeveiliging. Groen betekent dat de deuren open zijn en rood dat de deuren sluiten. Zo is het voor de gebruiker duidelijk of de lift in beweging is en is er minder kans op aanrijding. Naast een nieuw besturingssysteem met modernere technologieën, zijn de frequentieregelingen, bedieningstableaus (in de cabine en op de schacht) en het interieur van de liften vervangen. Ook hangt er nu boven de toegang van iedere lift een TFT-scherm, waar de gebruiker op kan zien of de lift onderweg is.

Remote Monitoring System (RMS)

De liften zijn voorzien van een modem, verbonden met de microprocessor die de lift aanstuurt. Bij het detecteren van een probleem of storing wordt een melding opgeslagen in het systeem. “Het RMS-systeem maakt het mogelijk om op afstand mee te kijken en het probleem direct te beoordelen. Dit zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen, in plaats van op locatie het probleem uit te lezen en daarna pas materiaal te halen. Ook kunnen we zien als wachttijden veroorzaakt worden door mensen die in de deuropening staan of een karretje dat de deur blokkeert. Dankzij RMS kunnen we gebruikers hierop wijzen, waardoor de efficiëntie van de liftinstallaties verbetert,” licht Hans toe.

Uitbesteding

De vijfde lift in het Elkerliek ziekenhuis is een hydraulische lift. Waar de meeste liften werken met een tractiemachine, werkt een hydraulische lift op oliedruk. Onder een hydraulische lift zit een grote cilinder die doormiddel van oliedruk de lift omhoog en omlaag beweegt. De cilinder van de hydraulische lift in het Elkerliek Ziekenhuis was nodig aan vervanging toe. Deze was al ruim 50 jaar oud en had een tijdje in het water gestaan, waardoor roest kan ontstaan.

De zes meter lange cilinder onder de lift weegt 1600kg en de lift staat middenin het ziekenhuis. Het vervangen van deze cilinder bleek een grote uitdaging, waarvoor specifieke technische kennis nodig is. Om deze reden heeft Hans ervoor gekozen om de hydraulische lift uit te besteden aan een externe partij. “De spoedeisende hulp moest tijdelijk worden afgesloten om de oude- en nieuwe cilinder te kunnen verplaatsen. Zoiets vergt een strakke planning en nauwe samenwerking met het ziekenhuis,” vertelt Hans. Echter bleek de oude cilinder te groot om te verplaatsen. De cilinder is daarom weer teruggeplaatst in de schacht en in stukken gezaagd, zodat deze alsnog verwijderd kon worden. Hierna is de nieuwe cilinder, die iets korter is, door het ziekenhuis vervoerd en in de schacht geplaatst.

Efficiëntie door planning en samenwerking

Hans beschrijft zijn rol als projectleider als veelzijdig: “Ik ben de schakel tussen onze klanten, monteurs en leveranciers. Daarbij is duidelijke communicatie erg belangrijk, vooral als dingen anders lopen dan verwacht. Zoals bij de hydraulische lift, die unieke uitdagingen met zich mee bracht. In samenspraak met het ziekenhuis zorgde ik voor een strakke planning, zodat de dagelijkse ziekenhuisactiviteiten zo min mogelijk werden belemmerd. Zo konden we bijvoorbeeld rekening houden met de beschikbaarheid van liften voor traumateams en spoedoproepen.”

Is jouw lift ook aan modernisering toe? Wij moderniseren niet alleen onze eigen liften, maar kunnen bijna elk type lift voorzien van nieuwe componenten.

Meer over liftmodernisering