Zalnéflat

De Zalnéflat in Zwolle telt, naast de algemene ruimten zoals een recreatiezaal, biljartkamer en kapsalon, 85 appartementen van diverse grootte. De woonoppervlakten liggen tussen de 38 m² en 140 m². De appartementen zijn gesplitst in twee vleugels van negen woonlagen. Deze zijn toegankelijk via twee liften en een gelijk aantal trappenhuizen. In de onderbouw bevinden zich de bergingen.

Bij de Zalné maakt men gebruik van 2 M-Use® liften. Deze zijn na een een grondige renovatie geïnstalleerd. Dankzij dit unieke circulaire gebruiksmodel betalen zowel de huidige als de toekomstige bewoners voor de lift.

VvE St. Hubertus

VvE St. Hubertus is een appartementencomplex waar vooral senioren woonachtig zijn. Zij maakten gebruik van een erg oude lift die nog met de hand open en dicht moest worden gedaan. Sinds 2019 is dat niet meer nodig. Ze maken nu naar tevredenheid gebruik van een nieuwe M-Use® lift.

De lift van VvE St Hubertus in Ede was aan renovatie toe. Ze kozen voor onze M-Use® lift. De Vve-voorzitter vertelt: “De M-Use® lift zou ik iedere VvE aanraden! Een win-winsituatie: we hebben een volledig nieuwe lift, maar dan voor een vast leasebedrag per jaar. Mitsubishi verzorgt het onderhoud en wij kunnen de lift altijd alsnog kopen.”

Residence du Sud

Bij de VvE aan de Kerkewijk was de lift in het appartementencomplex Residence du Sud nog niet eens zo heel oud, maar het aantal storingen, inclusief een aantal liftopsluitingen, was de ‘trigger’ om de lift aan te pakken. De keuze viel op een nieuwe lift volgens het M-Use® concept.

Gebruiksmodel voor liften

Een nieuwe lift kopen en hier geld voor lenen was echter geen optie. Doordat het appartementencomplex slechts 8 woningen telt, zouden de bewoners een behoorlijk bedrag moeten bijbetalen. Toen Residence du Sud hoorde over de mogelijkheden tot het bruikleen van een lift via het M-Use® concept, bleek dat een goed alternatief. Er werd een contract afgesloten van 20 jaar, waarmee Mitsubishi in bezit blijft van de lift en verantwoordelijk is voor onderhoud en eventuele reparaties.

VvE secretaris Breunis van de Pol over de keuze voor M-Use®: ‘Door te leasen komen de kosten voor ons nu een stuk lager uit. Verder hebben we nu een moderne Nexiez-tractielift van Mitsubishi en geen zorgen meer over storingen en onderhoud. Ook de keuring door het Liftinstituut maakt onderdeel uit van M-Use®. Je begrijpt wel dat de VvE hier niet lang over na hoefde te denken.’

Energiezuinig en meer comfort

Het grootste verschil is dat de lift nu een tractielift is in plaats van een hydraulische lift. Deze is daardoor een stuk energiezuiniger en minder duur in gebruik. Verder is het gebruikerscomfort toegenomen. Zo kozen de bewoners voor een grote spiegel in de lift, in verband met het ruimte-effect en veiligheid. Ook zijn rondom leuningen geplaatst en is er een bankje in de lift aangebracht. Het kooi-interieur en de muurkoppen zijn uitgevoerd in roestvrijstaal.

De Waagh

In het stadshart van Lelystad is het voormalig kantoorgebouw van de CBR, gerenoveerd tot appartementencomplex. Deze unieke woonlocatie bestaat uit 39 koopappartementen en is onderdeel van het nieuwe ontwikkelingsplan van het noordelijke deel van het centrum. De bewoners maken gebruik van 2 M-Use® liften. Samen met ReadyforLiving en van Wijnen is deze succesvolle samenwerking tot stand gekomen. Zo beschikken de bewoners voor de komende 40 jaar altijd over hun liften.

Zalmhaven

Hoogste wolkenkrabber van de Benelux

Met 215 meter is De Zalmhaven I de hoogste woontoren in de Benelux, uitkijkend over de Maas en de Erasmusbrug van Rotterdam. De toren vormt samen met twee lagere aangrenzende woontorens De Zalmhaven. Mitsubishi is sinds de ontwikkelfase van de wolkenkrabbers aangesloten als liftleverancier en als adviseur in verticale mobiliteit.

Advies in ontwerpfase van Zalmhaven
De in totaal drie torens bevatten acht liften: de hoogste toren van 215 meter heeft vier liften en de twee torens van 70 meter hebben elk twee liften. In de ontwerpfase van De Zalmhaven adviseerde Mitsubishi onder andere over het aantal liften, de liftsnelheid, de behoefte rondom machinekamers en technische zaken zoals de zekeringen van de liften. Daarnaast dachten we mee over de configuratie van de liften: welke liften kunnen op welke verdieping komen?

Bouwfase Zalmhaven: MEEgroeilift
Hoogbouw op een klein oppervlak als deze in het centrum van Rotterdam kan voor een uitdaging zorgen. Hoe krijg je de bouwmaterialen omhoog als er geen ruimte is voor een externe lift? Mitsubishi had de oplossing met de inzet van twee MEEgroeiliften. De MEEgroeilift is een lift die letterlijk meegroeit met de bouw van een hoogbouwpand. In dit geval groeit de lift per vier verdiepingen mee. Dankzij de liftsnelheid van 2 m/s en de automatische liftdeuren kan men sneller bouwen. Een bijkomend voordeel is dat het tijd en werk bespaart: de basiscomponenten van de definitieve lift zijn namelijk al in de liftschacht gemonteerd. Als De Zalmhaven eenmaal staat en de MEEgroeiliften niet meer nodig zijn, bouwen we ze om naar personenliften. Bij oplevering vernieuwt Mitsubishi de tijdelijke componenten om een hoge eindkwaliteit te garanderen.

Gebruiksmodel M-Use ® in Zalmhaven I, II, en III
Met M-Use® als gebruiksmodel heeft De Zalmhaven ervoor gekozen om de liften niet te kopen – die blijven eigendom van Mitsubishi. Daardoor kon De Zalmhaven een lage initiële investering doen. De overige kosten worden binnen 20 jaar jaarlijks voor een vast bedrag afbetaald, samen met alle kosten voor onderhoud, vervangingen en eventuele reparaties.

Simulaties en inschattingen
In een wolkenkrabber als De Zalmhaven is het nog net iets belangrijker dat de lift het altijd doet. Je kunt tenslotte niet met de trap naar de 59e verdieping. In onze fabriek hebben we het gebruik van de liften in De Zalmhaven gesimuleerd. Daarnaast maakten we inschattingen van het gebruik op basis van onze ervaringen in vergelijkbare hoogbouw in Londen en Parijs. Daar komt een hoop bij kijken. Zo wil je bijvoorbeeld niet dat de gasten van het restaurant op de bovenste verdieping door het woongedeelte van de toren kunnen lopen. En de bewoners mogen weer niet in het werkgedeelte komen. Uiteindelijk wil iedereen een lift die je snel en veilig naar de juiste verdieping brengt. Dat is de basis. In De Zalmhaven bieden we dat, en meer. Onze liften zijn energiezuinig. En ze gaan tot wel 40 jaar mee – veel langer dan die van concurrenten.

Over het gebouw van de toekomst
De bouw is in november 2018 van start gegaan. Naar verwachting wordt De Zalmhaven in 2022 opgeleverd. Het ontwerp komt van de architecten Dam & Partners en KAAN Architecten en bevat 452 appartementen en penthouses, 33 herenhuizen, een parkeergarage, kantoren, commerciële ruimtes, een daktuin en een restaurant. Lees meer over De Zalmhaven.

Wijnhavenkwartier

Samen met aannemer Heijmans hebben wij in Den Haag gebouwd aan het nieuwe Wijnhavenkwartier, één van de grootste binnenstedelijke kantoortransformaties in Nederland. In twee jaar tijd is het voormalige gebouw van het ministerie van Justitie & Veiligheid en het ministerie van Binnenlandse Zaken omgebouwd tot een levendig woon-, werk- en studiegebouw midden in de stad.

Het gebouw werd tot op het betonskelet gesloopt en vanaf daar weer volledig opgebouwd. Uitdaging hierin waren de lege verdiepingsvloeren met grote liftkern. Aangezien deze liftkern, bestaand uit voorgespannen beton, in het hart van het gebouw essentieel is voor de constructieve stabiliteit, mochten hier tijdens de montage van de liften geen gaten in worden geboord. Voor onze Nieuwbouw monteurs was dit best een uitdaging.

Op de begane grond en de verdiepingen twee tot en met vier van de toren en in de laagbouw is de campus van Universiteit Leiden gevestigd. Hier krijgen 3.500 studenten onderwijs in de vakken recht en bestuur. Boven de campus, op de verdiepingen vijf en zes van de laagbouw, zitten kantoren. In de strip op straatniveau zitten diverse voedingsgerelateerde ondernemingen. De vijfde tot de twintigste verdieping van de toren tellen nu in totaal 162 appartementen en 8 penthouses.

Lees meer over onze nieuwbouw liftoplossingen.

Dokkum Lyceum

Het VvE Dokkum Lyceum is een appartementencomplex dat voornamelijk bewoond wordt door pensionarissen. Uiteraard kan een lift dan niet ontbreken. Wat zo bijzonder is aan dit project, is dat het een van de eerste VvE’s van Nederland is geweest die voor M-Use® heeft gekozen.

“Dankzij het M-Use® model hoeven wij de liftrenovatiekosten niet in één klap te betalen. Handig, want veel VvE’s vergeten hier een bedrag voor te reserveren” – Harry Haisma, VvE lid Grimma Herna Dokkum.

900 MAHLER

900 Mahler is een appartementencomplex dat gelegen is tussen de vele hoge kantoren die deze omgeving kent. Het heeft een unieke bouwstijl dat gebaseerd is op New York.

Bij 900 Mahler hebben ze door de gevel van de liften terug te leggen een aanzicht gecreëerd, zodat de hoogste toren ogenschijnlijk bestaat uit twee ranke torens. Hoge kantoren of woningen op de betekent natuurlijk liften van een goede kwaliteit. Mede daardoor is er ook bij dit pand op de Amsterdamse Zuidas, net als bij vele buren, gekozen voor de kwaliteit van Mitsubishi.

Lees meer over onze nieuwbouw liftoplossingen!