De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Is het erg als mijn lift meer dan 2x per jaar een liftstoring heeft?

Blog - Geplaatst op 25 mei 2020

Een lift in Nederland heeft gemiddeld 2,7 storingen per jaar. Dit lijkt weinig, maar toch is het belangrijk om te streven naar zo min mogelijk liftstoringen per jaar. Waarom? In deze blog geven we 3 redenen.

VvE's liftonderzoekEen liftstoring is vervelend en heeft soms nare gevolgen, zoals een tijdelijke opsluiting van een liftgebruiker. Niet alleen voor de liftgebruikers is een storing vervelend, ook de lifteigenaren hebben er last van. Zo zijn Vereniging van Eigenaren (VvE’s) en woningcorporaties verantwoordelijk voor het snel oplossen van liftstoringen. Dit brengt vervolgens extra kosten met zich mee, waar zij niet op hadden gerekend in hun begroting. Het voorkomen van liftstoringen is uiteindelijk beter dan genezen. Voldoende en vakkundig liftonderhoud en kwalitatief goede materialen is dan de oplossing, zodat het aantal liftstoringen daalt. Maar wat zijn de voordelen van zo min mogelijk liftstoringen?

1. Maatschappelijke kosten verlagen

In de eerste plaats is een liftstoring vervelend voor de liftgebruikers in een gebouw. De lift is tijdelijk niet beschikbaar en dit belemmert de mobiliteit in het gebouw. Als we naar het grotere plaatje kijken, dan zien we ook een behoorlijke maatschappelijk impact. In Nederland zijn er in totaal 105.000 liften, waarvan 40% in het woonsegment vallen. Dit zijn zo’n 42.000 liften in bijvoorbeeld appartementencomplexen of hoge woontorens. Uit een onafhankelijk onderzoek van KPMG blijkt dat met één liftstoring van een gemiddelde Nederlandse lift jaarlijks €170 aan maatschappelijke kosten gemoeid zijn. Denk aan kosten voor de reddingsdiensten zoals de brandweer. Zij moeten vaak uitrukken om opgesloten passagiers uit de lift te bevrijden. Verder zijn er maatschappelijke kosten doordat mensen en bedrijven vertragingen oplopen door liftopsluitingen en stilstand van liften. Zoals we in de introductie al zeiden heeft een Nederlandse lift gemiddeld 2,7 storingen per jaar. Dit betekent dat één Nederlandse lift jaarlijks ongeveer €460 (2,7 x €170) aan maatschappelijke kosten heeft dankzij de storingen. En dan rekenen we de feitelijke reparatiekosten niet eens mee!

 

Met Mitsubishi liften in alle woongebouwen verminder je het aantal liftstoringen, hierdoor kan Nederland €12 miljoen aan maatschappelijke kosten en 355.000 uur aan wachttijd besparen.

 

€12 miljoen besparen

Ongeveer €460 aan maatschappelijk kosten per lift dankzij liftstoringen is natuurlijk een fors bedrag. Maar is er een oplossing om dit bedrag terug te brengen? Ten eerste is het verstandig om te proberen liftstoringen te voorkomen. Als we daarnaast een vergelijking maken met de verschillende type Mitsubishi liften, dan zien we dat onze liften maximaal 1 keer per jaar storen. Stel: als alle woongebouwen een Mitsubishi lift nemen, dan zou dit ongeveer €12 miljoen aan maatschappelijke kosten schelen in vergelijking met nu. Een grote besparing! Niet alleen financieel, maar ook qua tijd scheelt het behoorlijk. Met Mitsubishi liften in woongebouwen wordt er 355.000 uur aan wachttijd bespaard als gevolg van stilstand.

2. Tevreden bewoners en huurders

Als VvE of woningcorporatie wil je graag dat je bewoners tevreden zijn over het gebouw waarin ze leven. Een lift is een belangrijk element dat invloed heeft op de gebruiksvriendelijkheid en mobiliteit van een gebouw. Werkt een lift naar behoren, dan levert dit vaak tevredenheid op onder de gebruikers. Als een lift vaak stil staat door storingen dan volgt is er vaak sprake van een omgekeerd effect: irritatie en ontevredenheid.

Zorg je als woningcorporatie ervoor dat het aantal liftstoringen in je gebouw(en) dalen, dan levert dit al snel voordelen op. Zo bespaar je reparatiekosten om de storing te verhelpen. Verder heb je minder kosten aan klantenservice, want je medewerkers hoeven nu minder klachten op te pakken en af te handelen. Doordat de kosten voor jou als woningcorporatie dalen, hoeven je huurders uiteindelijk ook minder servicekosten te betalen. Het effect is een grote tevredenheid onder je huurders, want de lift werkt naar behoren tegenover minder servicekosten. Uiteindelijk kan een hoge tevredenheid van huurders zorgen voor goede reviews en een positief bedrijfsimago, waardoor je leegstaande woningen sneller verhuurt tegen een goede huurprijs.

3. Lagere kosten en betere voorspelbaarheid

liftmonteur aan het werkEen liftstoring is altijd het gevolg van een onderliggend (technisch) probleem. Wat er ook aan de hand is, er moet altijd een liftmonteur langskomen voor een diagnose. Vervolgens moet het probleem zelf nog worden opgelost. Bijvoorbeeld het vervangen van een sensor of een onderdeel in de liftmotor, afhankelijk van hoe de storing werd veroorzaakt. Dit zijn financiële verrassingen die vaak niet zijn begroot. Uiteindelijk kost het oplossen van een liftstoring altijd tijd en geld.

Kies je voor een kwalitatief goede lift met een laag storingspercentage? Dan neemt het aantal liftstoringen vanzelfsprekend af. Deze trend zie je ook terug in de kosten en daarnaast verminder je de kans op onaangename financiële verrassingen. Verder geldt: hoe minder storingen, hoe minder (grote) vervangingen je hoeft te doen aan de lift. De onderdelen gaan langer mee en je lift heeft een langere levensduur. Uiteindelijk scheelt het jou als woningcorporatie hoge vervangingskosten gedurende de exploitatiecyclus van je gebouw. Minder liftstoringen dragen dus bij aan een beter rendement over je gebouwvoorraad als woningcorporatie.

Vraag een liftinspectie aan

Heb jij vaak te maken met een liftstoring? Of staat de lift in jouw gebouw vaak stil, maar weet je niet hoe het komt? Vraag dan vrijblijvend een liftinspectie aan en ontdek wat de status is van jouw lift. Onze liftinspecteurs komen graag een keer bij je langs.

Download de renovatiebrochure       Vraag een liftinspectie aan

5 tips om liftstoringen te voorkomen

Liftstoringen voorkomen is beter dan oplossen. Wist jij dat je iets kunt doen om liftstoringen te voorkomen? Bekijk onze 5 praktische tips.

Lees meer over 5 tips om liftstoringen te voorkomen

Hoe weet ik of mijn lift toe is aan vervanging?

Tijdig liftproblemen signaleren? Bekijk 6 signalen waaraan je herkent dat je lift of liftonderdelen toe zijn aan vervanging of modernisering.

Lees meer over Hoe weet ik of mijn lift toe is aan vervanging?

"Onze bewoners zijn erg blij met een storingsvrije lift"

Staat de lift in jouw appartement alweer stil? Het is de nachtmerrie van veel VvE bestuurders en bewoners. Als VvE-bestuur wil je weten waar je aan toe bent als het om liftonderhoud gaat.

Lees meer over "Onze bewoners zijn erg blij met een storingsvrije lift"