De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Search
Generic filters
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht

Let op: door verstoringen hebben wij momenteel langere levertijden dan u van ons gewend bent

Search
Generic filters
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Vast in de lift: wat nu?

Blog - Geplaatst op 3 december 2020

Vlak voor het sluiten van de deuren glip ik de lift in. Ik ben alleen en adem een keer diep in. Eindelijk ben ik bijna thuis na een lange dag werken. Plots stopt de lift. Dit artikel is een ervaringsverhaal en geeft een inkijk in het oplossen van de storing. De conclusie? Geen paniek.

De alarmknop indrukken

Natuurlijk schrik ik even. Ik woon op de vierde verdieping en zweef nu ergens tussen de tweede en derde. Ik pak mijn mobiel uit mijn broekzak. Geen bereik. Ik heb misschien al wel honderden ritjes in de lift gemaakt. Ga ik nu echt op die alarmknop drukken? Ik roep een paar keer, zonder te weten naar wie precies. Ik leg mijn duim tegen de knop en houdt ‘m voor ongeveer vijf seconden vast. Het alarm rinkelt flink. Ik wacht.

Het eerste contact met de servicemedewerker

‘Je spreekt met Emma,’ klinkt het vriendelijk uit de kleine speaker. Ik vertel dat de lift is stilgevallen. Emma stelt zich voor als servicemedewerker in het callcenter van Mitsubishi. ‘Wat vervelend. Hoe gaat het?’ vraagt ze. Ik vertel dat ik even schrok, maar rustig ben. ‘Heel goed, we gaan het snel oplossen. Meestal is er binnen een uur een monteur, maar vaak is dat al sneller. ’ Het stelt me gerust. Ze noteert mijn naam en zegt dat ze snel weer contact opneemt. Het spreekluistersysteem checkt zichzelf door een pieptest iedere drie dagen, dus dat valt niet zomaar uit. Ik kan altijd weer contact opnemen als dat nodig is. Dan hangt ze op.

De rol van de servicemedewerker

In het callcenter heeft Emma via een gesproken melding te horen gekregen op welke locatie de lift stilstaat en om welke lift het gaat. De reden van het stilvallen verschilt. Het kan zijn dat de deuren een tik hebben gehad en daardoor in de veiligheidsstand zijn geschoten. Of dat de lift door een mankement in storingsmodus komt waardoor de motor stopt met draaien. Emma kijkt in het systeem welke monteur het snelst ter plaatse kan zijn. Ze belt hem op en vertelt waar hij naartoe moet.

De oproep van de monteur

De betreffende monteur is Henk. Hij laat een andere onderhoudsklus even voor wat-ie is en leest op afstand de storing alvast uit. Dat is handig omdat hij dan direct de juiste onderdelen mee kan nemen om de storing te verhelpen, mocht hij die bij zich hebben. Hij laat Emma weten dat hij er over een half uur is.

Waarom de lift nooit helemaal naar beneden kan vallen

De speaker kraakt weer. Het is Emma. Ze vertelt dat de monteur onderweg is en polst weer of alles naar omstandigheden goed gaat. Dat is zo, maar wel vraag ik me af of de lift naar beneden kan vallen. Emma stelt me gerust en vertelt dat de liftkabels goed vastzitten. Als 9 van de 10 kabels het zouden begeven, is die ene overgebleven kabel nog sterk genoeg om de lift te dragen. Daarnaast wordt de lift bij het bereiken van een te hoge snelheid vastgezet in een veiligheidsvang. De lift zit dan muurvast.

Het werk van de monteur op locatie

Via een QR-code leest Henk de lift ook ter plaatse uit. Via de app van Mitsubishi geeft hij door aan de logistieke afdeling welk onderdeel nodig is. Dit haalt hij later die dag op zodat het probleem zo snel mogelijk is verholpen. Het is onderdeel van het onderhoudscontract, de klant zal geen rekening zien. Maar eerst haalt Henk de lift uit de veiligheidsmodus.

Na een half uur sta ik weer buiten

Ik hoor de stem van de monteur door de liftschacht. Al snel komt de lift in beweging. De deuren gaan open en ik sta weer buiten. De monteur polst nog even of alles goed gaat. Ik knik en bedank hem. Ik ga met de trap naar de vierde verdieping. De stress van de lange werkdag is wat gezakt. Als ik onze voordeur open, prikkelt de geur van eten mijn reukorgaan. ‘Waar bleef je?’, klinkt het vanuit de woonkamer.

Meer informatie over liftservice Lees meer over liftonderhoud

5 tips om liftstoringen te voorkomen

Liftstoringen voorkomen is beter dan oplossen. Wist jij dat je iets kunt doen om liftstoringen te voorkomen? Bekijk onze 5 praktische tips.

Lees meer over 5 tips om liftstoringen te voorkomen

"Onze bewoners zijn erg blij met een storingsvrije lift"

Staat de lift in jouw appartement alweer stil? Het is de nachtmerrie van veel VvE bestuurders en bewoners. Als VvE-bestuur wil je weten waar je aan toe bent als het om liftonderhoud gaat.

Lees meer over "Onze bewoners zijn erg blij met een storingsvrije lift"

Is het erg als mijn lift meer dan 2x per jaar een liftstoring heeft?

Een lift in Nederland heeft gemiddeld 2,7 storingen per jaar. Minder liftstoringen kan je financiële voordelen opleveren. Ontdek ze snel en kom in actie.

Lees meer over Is het erg als mijn lift meer dan 2x per jaar een liftstoring heeft?