De website wordt helaas niet ondersteund door de betreffende browser. We raden je aan om de website in een ander browser te bekijken.

Search
Generic filters
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht

Let op: wij hebben op dit moment te maken met langere levertijden dan u van ons gewend bent

Search
Generic filters
Filter zoekresultaten
Alles
Pagina
Project
Nieuws bericht
Blog bericht
Quality in Motion link naar website

Wat kost het moderniseren van mijn lift?

Blog - Geplaatst op 4 juni 2020

Als VvE of woningcorporatie sta je soms op een lastig kruispunt: ga ik mijn lift moderniseren of koop ik een nieuwe lift? Het totale kostenplaatje speelt vaak een belangrijke rol. Want wat kost het moderniseren van enkele liftonderdelen? Met deze blog geven we jou inzicht in de meest voorkomende vervangingen en bijbehorende prijsindicaties.

De 4 meest voorkomende moderniseringen

1. Besturingssysteem tractielift

Eén van de meest voorkomende moderniseringen is het vervangen van het complete besturingssysteem van een tractielift. 90% van de moderniseringen die wij doen betreft een nieuw besturingssysteem. Bij deze modernisering vervangen we verschillende liftonderdelen, die samen zorgen voor de besturing van de lift. Het gaat om de volgende componenten:

  • Besturingskast. De besturingskast is onderdeel van de machinekamer. De naam zegt het al: de besturingskast krijgt een signaal door en stuurt op basis daarvan de lift in de juiste richting.
  • Bedieningspanelen. Met de bedieningspanelen roepen mensen de lift op. Deze panelen, met hun knopjes en display, bevinden zich buiten de lift op iedere verdieping. Maar ook in de lift vind je een bedieningspaneel, waarmee je de lift naar de juiste verdieping stuurt.
  • Volgkabels. De volgkabel is een platte kabel die vanaf de besturingskast (vaak bovenin de schacht) tot aan de liftkooi loopt. Hij zorgt ervoor dat de lift stroomt krijgt en dat hij de signalen van de bedieningspanelen naar de besturingskast stuurt. Hierdoor weet de lift op welke verdieping hij moet stoppen en wanneer de liftdeuren open moeten.
  • Frequentieregelaar. De frequentieregelaar regelt de snelheid van de lift. Hij zorgt ervoor dat een lift opstart na een oproep en dat er stroom naar de motor gaat. Ook meet een frequentieregelaar waar de lift zich bevindt en welke snelheid hij moet aanhouden.

Kies je voor een modernisering van je besturingssysteem, dan vervangen we alle bovenstaande onderdelen in één keer. De liftonderdelen zijn ook los te vervangen, maar alles als één pakket vervangen is voordeliger. Zo scheelt het arbeidsuren en meerdere keren stilstand van je lift.

Montagetijd en levensduur

liftinspectie door liftmonteurEen compleet nieuw besturingssysteem en een frequentieschakelaar vervangen duurt gemiddeld één werkweek. Maandagochtend starten we en vrijdagmiddag kun je de lift weer gebruiken. Zo is jouw lift in de weekenden altijd beschikbaar. Een besturingskast, bedieningspanelen en volgkabels kunnen wij leveren en gaan zo’n 20 tot 25 jaar mee. In de markt ligt dit gemiddelde levensduur op 12 tot 15 jaar. Uiteraard is de levensduur van besturingscomponenten afhankelijk van het liftverbruik. Hoe meer ritten, hoe groter de kans dat je liftonderdelen eerder moet vervangen. Een frequentieregelaar van Mitsubishi gaat 17 tot 20 jaar mee. In de markt ligt dit gemiddelde op 10 tot 12 jaar.

Kosten van de vervanging

Kijken we naar de prijzen in de liftmarkt, dan kost het vervangen van een besturingssysteem voor een kleine lift met enkele stopplaatsen ongeveer 15 duizend euro. Dit is inclusief de liftonderdelen (besturingskast etc.), demontage van oude componenten, installatie van nieuwe liftonderdelen en de verplichte liftkeuringen nadien. Een nieuwe frequentieregelaar zit niet bij dit pakket in. Dit component een marktprijs van zo’n 5 duizend euro. Een kanttekening bij dit kostenplaatje is dat ieder gebouw, en daarmee ook iedere lift(schacht), uniek is. De kosten kunnen dus afwijken. Dit komt bijvoorbeeld door factoren als het aantal stopplaatsen, het heftgewicht van de lift en de persoonlijke wensen.

Heb je bijvoorbeeld een grote lift met 10 stopplaatsen? Dan vallen de kosten voor een compleet nieuw besturingssysteem vanzelfsprekend hoger uit. Zo heb je meer bedieningspanelen nodig, want iedere verdieping heeft zo’n paneel. Ook heb je meer kabels nodig dankzij de hoge liftschacht. Daarnaast kun je nog kiezen voor extra functies. Denk bijvoorbeeld aan een kaartlezer of een bedieningspaneel in een bepaalde kleur. Wil je dat de lift om 17.00 uur naar de 6e verdieping gaat? Een dergelijke voorkeurschakeling kunnen we instellen, maar zorgt wel voor extra programmeerwerk.

2. Besturingskast en aggregaat hydraulische lift

Eén andere modernisering die vaak voorkomt is het vervangen van de besturingskast en aggregaat van een hydraulische lift. Een hydraulische lift is een type lift waarbij de aandrijving wordt verzorgd door oliedruk. Een motor bedient een oliepomp, die vervolgens druk opbouwt en met behulp van een plunjer de liftkooi omhoog duwt. Met het vervangen van het aggregaat krijgt de hydraulische lift een nieuwe pompmotor en bijbehorende kleppen.

Montagetijd en levensduur

De besturingskast en het aggregaat vervangen duurt gemiddeld één werkweek. Een nieuwe besturingskast plaatsen, inclusief de volgkabels, neemt zo’n 3 dagen in beslag. Een aggregaat vervangen lukt binnen 2 dagen. Ook bij deze modernisering starten we vaak maandagochtend en vrijdagmiddag kun je de lift weer gebruiken. Zo is jouw lift in de weekenden gewoon beschikbaar. De levensduur van een hydraulische motor is gemiddeld zo’n 25 jaar, uiteraard afhankelijk van de mate van liftgebruik.

Kosten van de vervanging

Kijken we naar de prijzen in de liftmarkt, dan kost het vervangen van een aggregaat voor een kleine hydraulische lift met enkele stopplaatsen ongeveer 7 duizend euro. Het gaat hier om een minimum bedrag, vaak vallen de kosten hoger uit. Zo is de prijs afhankelijk van veel factoren, bijvoorbeeld de grootte van de liftkooi en het hefvermogen van de lift (aantal kg). Is er sprake van een grote lift, waar veel mensen in kunnen en gaat er meer dan 2 duizend liter olie in de pompmotor? Dan kunnen de kosten – inclusief (de)montage en keuringen – ook uitkomen rond de 40 of 50 duizend euro.

3. Tractieschijf en staalkabels

Een andere modernisering die we vaak voorbij zien komen is het vervangen van de tractieschijf en staalkabels van een tractielift. Bij een tractielift hangen de kooi en het contragewicht aan stalen hijskabels die lopen door de groeven van een tractieschijf. Wrijving tussen de stalen hijskabels en de groeven van de tractieschijf zorgen ervoor dat de liftkooi omhoog of omlaag wordt bewogen. Een tractieschijf en de staalkabels vervangen kan relatief gezien snel. Bij een kleine lift met weinig stopplaatsen lukt het bijvoorbeeld binnen één dag met twee monteurs. Heeft je lift 20 stopplaatsen? Dan kost een vervanging al snel drie dagen, terwijl er drie monteurs aan werken. Dit komt omdat je te maken hebt met langere staalkabels.

Kosten en levensduur

Kijken we naar de prijzen in de liftmarkt, dan kost het vervangen van een tractieschijf en de staalkabels gemiddeld zo’n 4 duizend euro. Uiteraard is dit bedrag afhankelijk van de grootte van de schijf, de lengte van de kabels en hoe diep ze in de groef liggen. De levensduur van een tractieschijf is ongeveer 10 jaar. Het aantal ritten en de omgeving waarin de lift staat heeft sterke invloed op de slijtage van de tractieschijf en kabels. Hoe meer ritten, hoe meer slijtage en hoe eerder je een tractieschijf moet vervangen.

4. Schachtdeuren en liftkooideuren

schone liftrails en liftdeurModerne liften hebben vaak dubbele deuren: schachtdeuren en kooideuren. Schachtdeuren zorgen ervoor dat de liftschacht gesloten blijft als de lift onderweg is. Ze voorkomen dat mensen van buiten in de liftschacht vallen. De kooideuren sluiten de liftkooi af tijdens de rit. Het vervangen van de schacht- en kooideuren is een modernisering die we regelmatig uitvoeren. Naast de deuren zelf, vervangen we ook de deurrollen en aandrijving die ervoor zorgt dat de deuren automatisch openen op de juiste verdieping. Al met al nemen deze werkzaamheden redelijk wat tijd in beslag. Zo kunnen we gemiddeld 1 liftdeur (schacht- en kooideur) per dag vervangen. Moet de aandrijving ook vervangen worden? Dan kost dit een extra werkdag.

Kosten en levensduur

Als we naar het kostenplaatje kijken, dan zien we dat de marktprijs van een vervanging van een liftdeur zo tussen de 500 en 2000 euro ligt. Dit bedrag is sterk afhankelijk van het merk en type liftdeur. Schacht- en kooideur van Mitsubishi hoeven pas na 25 tot 30 jaar vervangen te worden. Er zijn zelfs voorbeelden bekend van liftdeuren die 40 jaar prima functioneerden. Ze gaan dus vrij lang mee, want er zijn ook liftdeuren op de markt die 10 tot 15 jaar meegaan.

Vervangend vervoer

Als wij jouw lift moderniseren, dan is hij tijdelijk buiten gebruik. Dit is vervelend voor de mensen in het gebouw. Daarom regelen we soms vervangend vervoer, als een opdrachtgever hier om vraagt. Bijvoorbeeld in de vorm van een traplift. De traplift installeren we tijdelijk in het trappenhuis. Hierdoor blijft het gebouw voor iedereen goed bereikbaar. Als we een compleet nieuwe lift installeren, dan duurt dit vaak 6 tot 8 weken. Het is dan zelfs mogelijk om een tijdelijke lift tegen de gevel aan te laten plaatsen. Er wordt een schacht aan de buitenkant van het gebouw geplaatst. Op iedere verdieping komt dan een loopbruggetje naar de lift. Je gebouw blijft zo goed bereikbaar, maar het is wel een dure oplossing.

Meer weten over liftmodernisering?

Download dan onze liftrenovatie brochure of neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Zij helpen je graag met al jouw vragen.

Download de renovatiebrochure       Neem contact op

Hoe weet ik of mijn lift toe is aan vervanging?

Tijdig liftproblemen signaleren? Bekijk 6 signalen waaraan je herkent dat je lift of liftonderdelen toe zijn aan vervanging of modernisering.

Lees meer over Hoe weet ik of mijn lift toe is aan vervanging?

Hoe leiden wij onze liftmonteurs op?

Bij Mitsubishi Elevator Europe hebben wij een eigen technische liftopleiding. Daar leiden we mensen op tot liftmonteur voor liftonderhoud, liftrenovatie en nieuwbouw. In dit blog vertellen we meer over onze liftopleiding.

Lees meer over Hoe leiden wij onze liftmonteurs op?

Liftrenovatie bij Hotel Okura gestart

Vanaf januari 2020 werkt een team van 6 renovatiemonteurs dagelijks aan de renovatie van 4 liften bij Hotel Okura in Amsterdam. Ontdek wat we precies doen.

Lees meer over Liftrenovatie bij Hotel Okura gestart