Waarom heeft een lift soms geen knop voor de 13e verdieping?

Vrouw klikt op knop 13 in liftDe herkomst van dit bijgeloof is onduidelijk. Er zijn verschillende mogelijkheden waarom het getal 13 vaak in een lift ontbreekt. In Europa, Amerika en sommige landen in Azië wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd. Een verklaring is dat het te maken heeft met het Christendom. Het Laatste Avondmaal wordt vaak aangehaald. Er zaten 12 discipelen aan tafel, met Jezus Christus erbij 13 mensen. Wat volgde? Het verraad door het vertrek van Judas (de 13e persoon) en vervolgens de kruisiging van Jezus op vrijdag de 13e, ook bekend als Goede Vrijdag.

Zinvol of zinloos?

Heeft het ‘ontbreken’ van de 13e verdieping wel zin? In 2007 onderzocht USA Today of bezoekers daadwerkelijk waarde hechten aan de aanwezigheid van een 13e verdieping. En jawel, 13% van de gasten voelt zich er niet comfortabel bij. Geef precies dezelfde verdieping een ander getal en er is niets aan de hand.

Niet alleen in liften en hoge gebouwen ontbreekt soms de 13e verdieping. In vliegtuigen vind je bijvoorbeeld vaak geen 13e rij, in hotels ontbreekt soms kamernummer 13 en in de autosport wordt traditioneel geen nummer 13 toegekend.

Ben jij op vrijdag de 13e extra op je hoede?

Zo voorkomt een lift dat jij lang moet wachten

Vrouw staat in volle liftBling! Eén druk op de knop en de liftdeuren springen open. Blijkbaar stond de lift al op jou te wachten. Toeval is dit niet, want een slimme lift weet waar hij moet zijn. Er verschuilen zich allerlei regels en technologie achter het knopje naast de liftdeur. Die knopjes bepalen hoe de lift zich door het gebouw beweegt en hierdoor zo snel en efficiënt mogelijk mensen naar de juiste verdiepingen brengt.

Een lerende lift

Zo’n slimme lift in een hoog gebouw is een zelflerend systeem. De lift wordt geïnstalleerd, maakt ritten en leert zo stap-voor-stap het gebouw en haar gebruikers kennen. Wat zijn de piektijden? Wat zijn de daluren? En vanaf welke verdieping pakken mensen vaak de lift? Deze informatie wordt opgeslagen in het ‘geheugen’ en steeds verder aangevuld. Hoe langer de liften functioneren, hoe slimmer ze worden.

Neem bijvoorbeeld de ochtenden. Het is 9 uur, veel mensen komen aan op kantoor. Iedereen wil natuurlijk zo snel mogelijk naar zijn of haar werkplek. Dit betekent spitsuur voor de liften, want zo veel mogelijk mensen moeten omhoog. Doordat dit iedere dag het geval is, weet het systeem dat zij zo veel mogelijk liften naar beneden moet sturen rond de klok van 9. Hetzelfde geldt rond lunchtijd. Pakken veel mensen vanaf de 8e verdieping de lift? Dan blijft de lift zich rond deze verdieping bewegen, omdat hij dit heeft geleerd uit ervaring. Bijvoorbeeld door het aantal oproepen en het gewicht te meten. Handig toch?

Wat zijn de kosten voor liftonderhoud?

In Nederland is liftonderhoud wettelijk verplicht. Hierdoor heeft iedere lift een verplicht aantal onderhoudsbeurten per jaar. Dat is fijn, want zo weet je dat jouw lift aan de veiligheidseisen voldoet. Naast veiligheid wil je gewoon dat je lift in goede staat blijft. Zo voorkom je storingen en is je lift altijd beschikbaar.

Hoe is een liftonderhoudscontract opgebouwd?

kosten liftonderhoud

Voordat we iets kunnen zeggen over de kosten van liftonderhoud, is het goed om in te zoomen op de verschillende liftonderhoudscontracten. Zo heb je vaak de keuze uit twee smaken:

1. Standaard liftonderhoudscontract

Als eerste heb je de standaard liftonderhoudscontracten. Hierbij heb je de keuze uit drie soorten: basis, uitgebreid en all-in/duurzaam garant contract. Een basiscontract is het goedkoopste en bestaat vaak alleen uit onderhoudsbeurten. Reparaties aan je lift en overige kosten komen daar nog bovenop. Bij een uitgebreid contract is er een bedrag gereserveerd voor onvoorziene reparaties en kosten. Dit bedrag ligt nog hoger bij een all-in/duurzaam garant contract.

VvE’s kiezen vaak voor een basiscontract of uitgebreid contract voor liftonderhoud. Een basiscontract zorgt voor minder kosten terwijl je met een uitgebreid contract beter beschermd bent tegen onvoorziene reparaties en kosten. Wat is het slimste? Uiteindelijk ligt de waarheid ligt in het midden. Je wilt niet te veel maar ook niet te weinig onderhoud, uiteraard tegen een scherpe prijs. Dit is bijvoorbeeld mogelijk in een liftonderhoudscontract op maat.

2. Liftonderhoudscontract op maat

vve

Bij een liftonderhoudscontract op maat kies je het onderhoud dat past bij jouw lift en budget. Stellen we samen met jou een liftonderhoudscontract op? Dan letten we op de volgende uitgangspunten:

  • Merk: wat is het merk?
  • Type lift: welk type lift is het?
  • Type gebruiker: wie gebruikt de lift?
  • Gebruiksintensiteit: hoe vaak wordt de lift dagelijks gebruikt?
  • Leeftijd: hoe oud is de lift? Wat is de daarbij behorende slijtage?
  • Omgeving: waar in het gebouw staat de lift?

De uitkomst van de bovenstaande punten bepalen deels de kosten. Ook jouw wensen spelen een rol. Wat wil je graag gedekt hebben als het gaat om liftonderhoud? Je kunt dit vergelijken met een reisverzekering. Verzeker je ook je bagage en medische kosten als je op reis gaat? Dan betaal je vanzelfsprekend meer. Hetzelfde geldt voor liftonderhoud. Hoe uitgebreider het onderhoud, hoe hoger de kosten.

Kosten liftonderhoud

Maar zo’n liftonderhoudscontract, wat kost dat nu? Kijken we naar de markt, dan kunnen de kosten van een lift onderhoudscontract variëren van €500 tot €2.750 per lift, per jaar. Een liftonderhoudscontract van €500 is vaak een beperkt basiscontract waarbij je voor onvoorziene reparaties moet bijbetalen. Voor €2.750 heb je over het algemeen een uitgebreid liftonderhoudscontract met een ruime dekking. Kies je voor een all-in duurzaam garant contract? Dan liggen de kosten vaak 1,5 keer hoger dan een uitgebreid contract. Dit komt doordat liftonderhoudspartijen rekening houden met de reparaties en kosten van grote liftonderdelen.

Uiteindelijk zijn de kosten voor liftonderhoud lastig in te schatten, omdat liften en wensen verschillen per gebouw en locatie. Neem bijvoorbeeld liften in hotels en kantoorgebouwen. Deze liften worden dagelijks intensief gebruikt. Dit vraagt om uitgebreid liftonderhoud en dit zie je terug in de kosten.

M-Use®

Bij VvE St. Hubertus uit Ede is men sinds juni overgegaan op M-Use®. Dit gebruiksmodel voor liften ontzorgt de VvE voor de komende 40 jaar. Ze betalen een vast bedrag per jaar, om ook de liftkosten de delen over de levensduur van de lift. “Toen wij als VvE besloten om over te gaan tot  de renovatie van onze bestaande lift van “Mitsubishi” hebben we diverse offertes aangevraagd. Via onze liftmonteur werden wij gewezen op M-Use®. Na een goed gesprek met een liftadviseur van Mitsubishi waren wij direct om.”

 

Download de onderhoudsbrochure       Vraag een liftinspectie aan

8 duurzame oplossingen om als VvE energie te besparen

Duurzame oplossingen

Energiebespaarder 1: glas en kozijnen

Via de ramen in je gebouw gaat veel warmte verloren. Zijn de kozijnen en ruiten toe aan vervanging? Kies dan voor nieuwe kozijnen met triple glas. Triple glas en HR++-glas isoleren veel beter dan enkel glas of gewoon dubbel glas. Warmte verdwijnt hierdoor minder snel uit het gebouw en in de zomer blijven de woningen beter koel. De stookkosten dalen en zo bespaar je op je energieverbruik.

Energiebespaarder 2: gevelisolatie

Bij gevelisolatie denk je als eerste aan spouwmuurisolatie. Een spouwmuur bestaat uit een stenen binnenmuur en een buitenmuur met daartussen een open ruimte (de spouw) van ongeveer 5 tot 15 centimeter. Je kunt deze spouw gemakkelijk en snel door een gespecialiseerd bedrijf laten opvullen met isolatiemateriaal. Denk aan piepschuimbolletjes, steenwol of glaswol. Al deze materialen isoleren ongeveer even goed, dus kies bij voorkeur isolatiemateriaal met het KOMO-keurmerk.

Verder kun je spouwmuurisolatie goed combineren met twee andere vormen van gevelisolatie: binnenisolatie of buitenisolatie. Bij binnenisolatie wordt er een extra wand tegen de binnenmuur geplaatst. Vervolgens wordt de muur netjes afgewerkt met verf, behang of stucwerk. Bij buitenisolatie breng je bijvoorbeeld isolatiemateriaal aan tegen de buitenmuur. Daarna worden de gevels afgewerkt met pleisterwerk of andere muurbekleding. Dit alles voor het goede doel: een lager energieverbruik.

Energiebespaarder 3: liften en liftonderhoud

Betrouwbare en goedwerkende liften in je gebouw zijn belangrijk. Mensen moeten zich makkelijk en snel van en naar hun woningen kunnen begeven. Toch kan de lift in je gebouw problemen veroorzaken, bijvoorbeeld door ouderdom.

Het nadeel van oude liften is dat de liftinstallatie technisch gezien niet meer van deze tijd is. Oude liften zijn vaak hydraulische liften, deze werken met oliedruk. Deze oude liften gebruiken veel energie en hebben veel onderhoud nodig, wat hoge kosten met zich meebrengt. Is je lift aan vervanging toe en wil je tegelijkertijd ook energie besparen? Kies dan voor een lift met tractietechniek en energielabel A. Bijvoorbeeld de duurzame oplossing M-Use®, de eerste circulaire lift van Nederland. Met een M-Use® lift draag je bij aan een circulair gebruik van grondstoffen. Zo worden alle onderdelen van een M-Use® lift na de gebruikscyclus hergebruikt voor andere liften. Is de lift echt op? Dan recyclen we de onderdelen tot nieuwe materialen.

Een ander voordeel van M-Use® is dat je geen eigenaar bent van de lift. Zo lease je een energiezuinige lift voor een vast bedrag. In dit bedrag zitten ook de kosten voor reparaties, vervangingen en keuringen. Zo is je liftonderhoud goed geregeld en kom je niet voor verrassingen te staan. Want weet jij wat je nu maandelijks of jaarlijks kwijt bent aan liftonderhoud? En hoe tevreden zijn Nederlandse VvE’s over hun onderhoudspartij? Dit en meer lees je in het VVEO onderzoek naar liftonderhoud bij VvE’s.

Energiebespaarder 4: dakisolatie

Een dak zonder isolatie is een van de grootste energieverspillers van een gebouw. Warme lucht stijgt omhoog. Door het dak goed te isoleren voorkom je dat warmte uit je gebouw ontsnapt. Je kunt daken zowel aan de binnenkant als buitenkant isoleren. Met een goede dakisolatie bespaar je jaarlijks honderden euro’s aan stookkosten. Als groot appartementencomplex misschien wel duizenden euro’s per jaar. Je kunt trouwens ook iets moois maken van je dak, zoals het volgende idee laat zien.

groen dak

Energiebespaarder 5: groene daken

Een dak beplant met grassoorten, mos, kruiden, struiken of zelfs bomen. Het wordt steeds populairder. Wat zijn de voordelen van een groen dak? Het biedt ten eerste een oplossing voor overtollig water. Een groot deel van de neerslag wordt opgenomen en dat voorkomt wateroverlast. Ook isoleert een groen dak tegen de hitte én de kou. Zo hoef jij minder vaak de verwarming of airco aan te zetten. Verder zorgt jouw daktuin voor een extra leefgebied voor stadsdieren en -planten.

Duurzame oplossingen

Energiebespaarder 6: zonnepanelen

Zie je een groen dak niet zo zitten? Dan hebben we nog een andere oplossing: zonnepanelen. Het is niet de makkelijkste investering om te doen als VvE, maar wel een interessante. Appartementencomplexen hebben vaak een groot dak, een perfecte plek voor één of meerdere zonnepanelen. Maar welk type panelen zijn dan het meest geschikt? En hoeveel plaats je er op je dak? Heb je hier als VvE genoeg geld voor? En welke subsidies kun je krijgen? Je begrijpt het al. Veel vragen. Ga dus op onderzoek uit, laat je goed adviseren en ontdek of zonnepanelen voor jullie een energie- en kostenbesparing opleveren.

Energiebespaarder 7: stap over naar LED-verlichting

Wist je dat je veel winst kunt behalen met de lampen in je gebouw? Stel: je houdt een wedstrijd tussen LED-lampen en gloeilampen. Dan komt LED-verlichting als winnaar uit de bus. Want LED-lampen zijn aantrekkelijk geprijsd, bevatten geen giftige stoffen en ze branden binnen één seconde op vol vermogen en in verschillende mooie kleuren. Uiteindelijk bespaar je met LED-verlichting al snel meer dan 70% op je elektriciteitsverbruik. Goed voor het milieu en je portemonnee. Ben je al overtuigd?

Energiebespaarder 8: verwarming met een warmtepomp

Vaak bestaat de helft van je energierekening uit kosten voor verwarming. Een tiende daarvan is voor warm water. Zonneboilers en elektrische warmtepompen zijn duurzame alternatieven voor gasgestookte installaties. Warmtepompen halen warmte uit de lucht, de bodem of het grondwater. Zo zorgen ze op een milieuvriendelijke manier voor verwarming van water. Verder geeft de overheid subsidie op het kopen van een warmtepomp. Bovendien heeft de overheid de belasting op elektriciteit verlaagd.

Waarom heb ik slecht mobiel ontvangst in de lift?

lift telefoon

Voor het antwoord op deze vraag gaan we terug naar 1836. De Britse natuurkundige Michael Faraday ontdekte dat er geen elektrisch veld binnen een metalen afgesloten kooi bestaat. Je spreekt dan van een kooi van Faraday – vernoemd naar deze beste man. Magnetrons en de ruimte waarin een MRI-scanner staat vormen ook een kooi van Faraday zodat er geen elektrische straling naar buiten ontsnapt. Zelfs radiosignalen kunnen niet tot zo’n kooi van Faraday doordringen.

Een liftkooi is ook Faraday-kooi. Geen perfecte, want een lift heeft door zijn gleuven en mix van andere materialen zogezegde ‘gaten’. Maar de liftkooi is dicht genoeg om het GSM-signaal te verzwakken. Daarbij werken de elektrische velden rondom een lift en het gewapende beton van een gebouw ook niet mee als het om mobiel bereik gaat.

Vanaf nu stappen jij en je telefoon nooit meer de lift in zonder even aan Faraday te denken. Weer wat geleerd!

Leasemodellen en hun relatie met de circulaire economie

Leasen: thuis
Wat lease jij al thuis? Televisies, fietsen of zelfs een spijkerbroek: dat de leasemogelijkheden tegenwoordig oneindig zijn, bevestigden ook de aanwezigen op Building Holland. “Theoretisch gezien lease ik mijn hele huis door middel van mijn hypotheek” noemt een bezoeker. Waarna zijn buurman vertelt: “Ik heb geen hypotheek want ik huur een appartement, maar ik lease wel een lift samen met alle bewoners van het complex”. Een auto en telefoon staan op een gedeelde eerste plek in de privéleasesferen. Toch moet het concept van leasen wel passen bij je mindset. Een kleine groep hield het liever bij kopen.

Leasen: werkvloer

En hoe zit het op de werkvloer? Vooral als het om grote kapitalen gaat, zoals bij transportmiddelen, machines en liften, is leasen voor veel bedrijven in de bouwsector interessant. In de kantoorsferen zijn kopieermachines, koffieautomaten en computers gewaardeerde leaseproducten. Een opvallende nieuwkomer is het leasen van duurzame LED verlichting. LED levert sowieso energiebesparing op ten opzichte van conventionele verlichting. Maar deze duurzame variant bevat ook nog slimme sensoren die de felheid van het licht aanpast op de aanwezige hoeveelheid daglicht. Tenslotte vertelt een projectontwikkelaar: “Binnen woningbouwprojecten wordt het leasen van gevels, tapijttegels, interieurbeplanting en wasmachines steeds populairder. Een goede zaak, als je het mij vraagt!”

 

Leasen: waarom?

Ontzorgen, zekerheid en een lage kostprijs zijn veelgenoemde redenen om te leasen. “Ik wil wel de lusten, maar niet de lasten”, noemt een bezoeker van Building Holland. De maandelijkse kosten blijven gelijk, dus van onvoorziene kosten is bij leasen geen sprake. Gaat er iets kapot? Dan is de service inbegrepen. Daarom wordt leasen ook wel ‘product as a service’ genoemd. Maar dat is niet alles. Goede product as a service modellen helpen de overgang naar een circulaire economie te faciliteren. Bij operational lease blijft de leverancier eigenaar van het product, waardoor de economische prikkel om de levensduur te verlengen en materialen te gaan hergebruiken dus ook bij de leverancier ligt. Hij voelt zich verantwoordelijk voor een optimale circulaire omgang en weet als geen ander wat het product nodig heeft aan onderhoud.

Diverse leasemodellen: de verschillen

Maar niet ieder leasemodel is een product as a service model. Hier heerst veel spraakverwarring over. Je spreekt pas van een product as a service model als naast de service, ook de prestatie van het product gewaarborgd is door middel van boeteclausules en KPI’s. De klant betaalt alleen als het product werkt. Is de prestatie niet gewaarborgd? Dan spreek je enkel van lease als financieringsoplossing. Daarnaast is niet ieder product as a service model ook circulair. Neem bijvoorbeeld financial lease. In tegenstelling tot operational lease wordt de klant bij deze constructie aan het eind van het contract automatisch eigenaar, waardoor de prikkel om materialen te gaan hergebruiken niet aanwezig is.

Product as a service: van bezit naar gebruik

Bij Mitsubishi is liftlease een combinatie van product as a service en circulariteit met M-Use®: een circulair model voor liften waarbij wordt afgerekend op gebruik. Naast dat dit product as a service model hoge investeringskosten voorkomt, staat hergebruik en recycling voorop. De circulaire omgang met materialen en onze expertise over liftonderhoud brengen een langere levensduur met zich mee in vergelijking met gekochte liften. En het serviceaspect? Die wordt extra belangrijk bij een onoverkomelijke liftstoring. Bij spoed is onze monteur binnen een uur ter plaatse. Op welk tijdstip dan ook.

Wil jij weten hoe je een lift kunt leasen en wat daar bij komt kijken?


Circulair bouwen, hoe doe je dat? 5 voorbeelden

 

  1. Tweedehands gebouwonderdelen

BAM herontwikkelt de Bijlmerbajes in Amsterdam op circulaire wijze. De gevangenis wordt omgebouwd tot een complex met zo’n 1350 woningen. 98 procent van de materialen uit de oude gevangenis wordt hergebruikt: ze breken beton en cement om te hergebruiken, ze toveren de tralies om tot balkonhekjes en de gevels krijgen een nieuw leven in studentenwoningen. Daarnaast gebruiken ze zoveel mogelijk afval als grondstof voor het opwekken van energie.

  1. Van gevelbekleding naar meubilair

Trespa heeft Trespa Second Life in het leven geroepen. Als bedrijf van gevelbekleding dat grondstoffen uit de natuur haalt, doen ze hiermee iets terug voor het milieu. Ze maken meubelen en andere producten van oude gevelplaten. Duurzaam en eenvoudig te realiseren: het materiaal is al afgewerkt, dus je hoeft het niet te verven of lakken.

  1. Demontabele huizen

Van Wijnen experimenteert aan De Loskade in Groningen met een circulaire wijk. De woningen zijn volledig demontabel. Dat betekent dat je ze uit elkaar kun schroeven en ergens anders weer opbouwen. Daarnaast testen ze met duurzaamheid en circulariteit op de gebieden van (biobased) materialen op allerlei manieren. Zo passen ze leaseconstructies toe voor wasmachines en interieurbeplanting en de toiletten spoelen zich door met regenwater.

  1. Oogsten in plaats van slopen

New Horizon heeft van circulariteit een ware dienst gemaakt. Dit bedrijf haalt bij de sloop, renovatie of transformatie van gebouwen de bruikbare materialen en grondstoffen uit gebouwen. Zo leverden ze materiaal aan BAM voor het ABN AMRO Paviljoen, dat werd gebruikt voor kozijnen voor de binnenwanden.

  1. Demontabele liften

Mitsubishi Elevator Europe past bij verschillende bouwprojecten een circulair liftmodel toe. Dit model noemen we M-Use®. Bij M-Use® blijft Mitsubishi eigenaar van de lift. De klant betaalt voor het gebruik van de lift. Mitsubishi demonteert de lift aan het einde van de gebruikscyclus en gebruikt waar mogelijk de componenten elders opnieuw. De levensduur, kwaliteit en financiële waarde noteert Mitsubishi in een het Materialenpaspoort. Dit vergemakkelijkt het herinzetten van grondstoffen in de kringloop. Lees meer over M-Use® en zijn unieke marktpositie.

Circulair bouwen: wat zijn de knelpunten?

Regels en kwaliteitseisen
Er bestaan regels in het Bouwbesluit die ervoor zorgen dat je bepaalde materialen niet kunt hergebruiken. De kwaliteitseisen zijn streng vanwege bijvoorbeeld de brandwerendheid of energiezuinigheid. Als je materiaal uit een oud pand haalt, hoe weet je dan dat deze voldoet aan de kwaliteitseisen? Dit blijkt lastig te waarborgen nu hier geen overeenstemming over is.

Korte termijn focus op de kostprijs
De bouwsector is gefixeerd op het financiële plaatje en dan vooral op de korte termijn. Is het cijfertje niet groen of zwart? Dan wordt het al gauw ingewikkeld. Ondanks dat we gebouwen meestal voor meer dan 50 jaar neerzetten, bekijken we de initiële investeringen in vastgoed vaak met een korte horizon. We focussen veel op de directe kostencomponent van een investering en te weinig op hetgeen wat je ermee terugverdient. Dit houdt deze focus op kostprijs circulair bouwen op een aantal vlakken tegen. De sector zou op zoek kunnen gaan naar manieren waarop ook de niet-financiële aspecten een waarde wordt toegekend.

Eenduidige norm en schaal
Aansluitend op de waarde van de niet-financiële aspecten, mist er nog een eenduidige norm en schaal waarmee duurzaamheid en circulariteit gemeten kan worden.

Nieuw maken is goedkoper
De nu nog lage prijs van grondstoffen tegenover de hoge kosten van recycling en hergebruik maakt het vaak goedkoper om volledig nieuwe exemplaren van iets te maken. Bijvoorbeeld: in een oude lift zit voor € 1,5-2K aan materiaalwaarde. Om deze op zo’n manier uit een pand te halen zodat de materialen hergebruikt kunnen worden, lopen de kosten al snel op tot € 7K. Dit vraagt om andere manieren van ontwerpen en assemblage binnen de bouwsector. Daarnaast is het een kwestie van mindset en bewustwording. De consumenten van nu zijn nog veel gesteld op nieuwe producten en circulaire producten worden minder gewaardeerd.

Maatwerk en circulair bouwen
De vraag vanuit de markt is meestal projectgericht. Daardoor wijken materialen af van de standaard maatvoering. De vraag naar maatwerk brengt op z’n beurt weer meer materiaalafval met zich mee. Herhaaldelijk te gebruiken materialen zou het circulaire model toepassen makkelijker maken. Hiervoor moet de industrie wel de voordelen van standaardisatie inzien en daarop door ontwikkelen.

Conclusie: circulair bouwen doe je niet alleen
Van de projectontwikkelaar tot de timmerman op de bouwplaats: circulariteit raakt iedereen in de keten. Er moet vanuit de opdrachtformulering al een basis liggen die circulariteit in de hand werkt. Anders wordt het moeilijk om grote stappen te zetten. In de praktijk betekent dit: goed samenwerken. Circulair bouwen doe je als aannemer nooit alleen. Je moet samen met je opdrachtgever keuzes maken. Soms zijn dit keuzes die het je makkelijker maken, maar soms zijn dit bewuste keuzes die een investering met zich meebrengen.

Circulair project: ABN AMRO Paviljoen
Het ABN AMRO Paviljoen – gebouwd door BAM aan de Zuidas – is een goed voorbeeld van een project waarbij circulariteit onderdeel van de uitvraag was. Zo is de hoofddraagconstructie van het Paviljoen uitgevoerd in een hybride constructie van vuren en larikshout dat demontabel is. Het isolatiemateriaal is gemaakt van gerecyclede spijkerbroeken. De vloeren bestaan uit speciale panelen gevuld met anorganische zouten die grote temperatuurschommelingen in het gebouw dempen. Ook de houten liftkoker is bijzonder, waar circulaire liften (genaamd M-Use®) van Mitsubishi in op en neer gaan. M-Use® is een uniek product as a service model voor liften waarbij hergebruik en recycling voorop staat. De opdrachtgever betaald per transportbeweging. Mitsubishi blijft eigenaar van de liften en doet er alles aan om ze zo goed mogelijk te laten werken.

Mitsubishi Elevator Europe: voorloper in circulair ondernemen in de bouw

Circulariteit voor Mitsubishi

Circulariteit en duurzaamheid zijn integraal onderdeel van de manier waarop Mitsubishi werkt. Natuurlijk gebruikt Mitsubishi geen plastic bekertjes meer op kantoor, sorteren de medewerkers het afval – ook rondom de fabricatie van de liften – en draait het kantoor op groene energie, wat de CO2-uitstoot gigantisch vermindert. Koedam vertelt: “Duurzaamheid zit Mitsubishi Elevator Europe in het bloed. Moederbedrijf Mitsubishi Electric werkt met de Environmental Vision 2021  toe naar duurzaamheid in alle Mitsubishi ondernemingen. Daarmee worden alle Mitsubishi ondernemingen gestuurd in recyclen en hergebruik van materiaal – en een vermindering van het gebruik van nieuwe materialen. En lokaal passen we de internationale richtlijnen voor milieumanagement toe.” Maar Mitsubishi doet meer.

Circulariteit als businessmodel

Voor Koedam is circulariteit meer dan een mooi verhaal. “Ik wil mijn kinderen een goede toekomst geven. Hoe kan dat als we zo veel grondstoffen van de aarde gebruiken, dat er niets meer overblijft? En als ik dat zo belangrijk vind, hoe kan ik dat dan zakelijk niet toepassen?” Zo ontwikkelde Mitsubishi het circulaire businessmodel M-Use ®. Met M-Use® worden liften niet langer verkocht. De eigenaar van het gebouw gebruikt tijdens de contractduur de lift, maar is geen eigenaar van de lift. In die tijd is Mitsubishi verantwoordelijk voor onderhoud en alle reparaties. Door goed onderhoud en de hoge kwaliteit van Mitsubishi liften gaat een lift veel langer mee: tot wel twee keer zo lang. Dit betekent dus dat er minder materialen worden gebruikt en daarmee is M-Use® dus al een duurzamere optie.

M-Use: circulaire liften

Circulair is het model daarmee nog niet. Hoe is M-Use® dan wel circulair? Koedam: “Een heel mooi voorbeeld is de lift in Circl, het circulaire paviljoen van ABN AMRO in Amsterdam. Die hebben we in samenwerking met Madaster een Materialenpaspoort gegeven. Daarin kun je precies lezen welke materialen er gebruikt zijn en waar ze vandaan komen. Zo kunnen we de materialen na gebruik veel beter een nieuwe bestemming geven.”

“We focussen ons daarbij zoveel mogelijk op vormvastheid. Om een lift te produceren zijn energie, arbeid en grondstoffen nodig: het liefst gebruiken we voor de productie deze natuurlijk zo min mogelijk. Wordt de lift uiteindelijk niet meer gebruikt? Dan onderzoeken we of we de lift kunnen refurbishen. Als dat niet meer mogelijk is, kijken we welke onderdelen we kunnen hergebruiken. Daar houden we vooraf al rekening mee, bijvoorbeeld door metalen te isoleren – zo zijn ze beter opnieuw in te zetten. Als dat ook niet meer kan, recyclen we de materialen.”

Een circulaire toekomst

M-Use® alleen is voor Mitsubishi niet genoeg. We zijn continu bezig om te innoveren op het gebied van circulariteit. Op dit moment ligt onze focus op de toepassing van het concept ‘no welting, no glueing’, oftewel niet lassen, niet lijmen. Wat bedoelen we daarmee? We willen onze liften op een duurzame manier in elkaar gaan zetten. Lijm en lasmethodieken zijn niet milieuvriendelijk toe te passen. Daarom willen we voor onze liftconstructie gaan overstappen op materialen die wél duurzaam zijn, zoals bouten en omgebogen staal. Deze zijn ten eerste milieuvriendelijker te produceren. Ten tweede gaan ze ook nog veel langer mee en zijn ze makkelijker te demonteren. Met ‘no welting, no glueing’ gaan we een verdieping hoger naar een duurzamere wereld.

5 x Mitsubishi liften in bizar hoge gebouwen

Als de gebouwen de hoogte ingaan, moeten de mensen dat ook. En daar hebben we een mooi bruggetje naar onze liften te pakken. Mitsubishi plaatst over de hele wereld ontzettend goede liften, in hele gave gebouwen. Hierbij 5 cases met onze liften die je meenemen naar grote hoogten.

1. Shanghai Tower

 

De Shanghai Tower is met 632 meter het hoogste gebouw van China. De lift in deze giga toren zette in 2016 maar liefst 3 wereldrecords: de snelste lift, de hoogste lift en de snelste dubbeldek lift. Wij installeerden deze lift samen met alle andere 106 liften in het gebouw. Ook ontwikkelden wij nieuwe apparatuur, waaraan de lift zijn hoge snelheid te danken heeft. De lift legt 21,5 meter per seconde af (74 km/uur). Dit betekent dat je van de kelder op verdieping -2 in 53 seconden op de 119e verdieping bent. Even ter vergelijking: een vliegtuig gaat omhoog met 14 meter per seconde. De lift gaat dus sneller omhoog dan een vliegtuig op kan stijgen! En stel je eens voor hoe lang het duurt voordat je op de 119e verdieping bent met de trap? Dan is het toch wel fijn dat er een lift in de Shanghai Tower zit.

2. Londen Tower


De London Tower is een enorme blikvanger in het St. George District aan de oevers van de Theems. De wolkenkrabber met maar liefst 50 woonverdiepingen is uniek in Londen. Er worden in Engeland namelijk strenge eisen aan de hoogte van een gebouw gesteld. Duurzaamheid staat in de London Tower voorop. Het gebouw maakt voor het grootste deel gebruik van groene energie. Er staat een 10 meter hoge windturbine op het dak van het gebouw die zorgt voor alle stroom in het gebouw. Een coole en duurzame eigenschap van het gebouw is dat de lichten zijn afgestemd op de lift. Vlak voordat de lift op de verdieping van jouw keuze aankomt, gaat het licht in de hal vanzelf aan. Als er niemand in de hal is, staat het licht dus uit. Daarmee bespaar je ontzettend veel stroom. En de lift in de London Tower is niet alleen duurzaam; een liftrit voelt zelfs luxueus. In een soepele beweging met minimale trillingen zijn de welgestelde bewoners van de woningen op hun verdieping.

3. Solae Tower


De Solae Tower van Mitsubishi is onze eigen testtoren in de Japanse stad Inazawa. Onze toren draagt bij aan de ontwikkeling van onze liften. Want overal ter wereld worden steeds meer hoge gebouwen geplaatst. Hoe zorgen we dat de liften in deze gebouwen sneller worden? Of dat er meer mensen in de liften passen? Daarom hebben wij de Solae Tower. Jaarlijks worden in deze toren maar liefst 5 miljoen testritten met de liften gemaakt. Daarmee testen we de veiligheid én duurzaamheid van onze liften. Zodat ook in de volgende generatie hoogbouw de beste liften worden geplaatst. Wat is er zo uniek? Het onderste deel van de toren lijkt 45 graden te draaien. Onze toren is trouwens niet bij toeval 173 meter hoog: het getal 173 verwijst namelijk naar de naam Inazawa.

4. De Zalmhaven

In 2022 staat hij er dan echt: de Zalmhaventoren. Met een hoogte van 215 meter is deze toren straks de hoogste wolkenkrabber van de Benelux. Samen met zijn 2 kleinere broertjes van 70 meter vormen de 3 torens De Zalmhaven. In deze torens bevinden zich 8 liften van Mitsubishi. Wij zijn al in een vroeg stadium aangehaakt bij dit project als adviseur op het gebied van verticale mobiliteit. We dachten onder andere mee over hoeveel liften, de snelheid van de liften en over de technische zaken. Zodat de liften passen bij het gebouw. Want we hebben het natuurlijk nog steeds over het hoogste gebouw van de Benelux. Ook tijdens de bouw helpen wij mee met onze unieke MEEgroeilift. Deze lift groeit letterlijk mee met de toren: elke 4 verdiepingen die gebouwd worden, komt er een stuk liftschacht bij. Ondertussen maakt het bouwpersoneel gebruik van de lift op de verdiepingen die af zijn. Efficiënt én duurzaam, want bepaalde onderdelen van de MEEgroeilift worden bij voltooiing van de toren gebruikt voor de permanente lift. Bovendien hergebruiken we de overige onderdelen voor een MEEgroeilift in een volgend project.

5. Tokyo Tower

Tokio’s blikvanger, de Tokyo Tower, is de grotere versie van de Eiffeltoren. Met 333 meter ooit het hoogste gebouw van Tokyo, maar sinds de komst van de Tokyo Skytree is de Tokyo Tower de nummer 2. Deze toren blijft hoe dan ook het icoon van Tokio. Jaarlijks bezoeken ruim 2 miljoen bezoekers dit gebouw. Met onze supersnelle lift staan de bezoekers in no-time op het observatiedek, waar ze een prachtig uitzicht over de stad hebben. Als je weer naar beneden wilt, gaat dat nóg sneller. Sterker nog, de lift van de Tokyo Tower daalt met 10 meter per seconde het snelst van alle liften ter wereld. Je maakt nog net geen vrije val. Een ander leuk detail: de Tokyo Tower levert een bijdrage aan het vergroten van het bewustzijn van maatschappelijk onderwerpen. Met een paars verlichte toren werd in het verleden aandacht gevraagd voor een campagne om geweld tegen vrouwen tegen te gaan. Roze licht is ingezet om het bewustzijn voor borstkanker te vergroten en blauwe verlichting voor diabetes.

Wat de toekomst brengt

Met de Zalmhaventoren krijgen we in Nederland al de hoogste toren van de Benelux. Maar het kan nog hoger! Gaan we meedoen in de race naar de hoogste top van de wereld? En racen de liften dan net zo hard mee? In de toekomst zullen er steeds meer uitdagingen komen om mensen snel, comfortabel én duurzaam naar de 200ste verdieping te krijgen. Drukcabines tegen ploppende oren? Een lift die omhoog en omlaag gaat met magnetisme? In andere gebouwen in de wereld passen we dit al toe. Wie weet sta jij binnen de kortste keren in zo’n futuristische lift in Nederland!