“In 10 jaar tijd heeft de lift maar 2 keer stilgestaan”

Huis ten Dale werd in 1964 gebouwd en ontving in 1967 haar eerste bewoners. Het pand heeft twee liften en telt 14 verdiepingen met daarbovenop een machinekamer en weer daarop een antennekamer. Het is een gebouw dat in 53 jaar tijd al heel wat renovaties heeft ondergaan. Zo ook begin 2009. Toen verving Mitsubishi Elevator Europe onder andere de kabels, remmen, besturingskasten en elektronica van de liften. Het feit dat die van een ander fabricaat waren, was geen enkel probleem.

Een andere manier van liftonderhoud

Na de liftrenovatie heeft Mitsubishi Elevator Europe het liftonderhoud overgenomen van de partij die destijds het onderhoud uitvoerde. “Ik was totaal niet te spreken over de manier waarop zij dat deden. De liftschacht werd een keer gezogen en daarna kregen wij de rekening. Het ligt niet altijd aan de lift zelf, maar ook vaak aan de mentaliteit waarmee men te werk gaat,” aldus Dick.

De combinatie van service en kwaliteit

Maar waarom viel de keuze op Mitsubishi Elevator Europe? Het heeft volgens Dick te maken met de combinatie tussen service en kwaliteit. “Ik heb vroeger in de metaalindustrie gewerkt, en kwam daar regelmatig met producten van Mitsubishi in aanmerking. Eigenlijk merkte je toen al de kwaliteit van deze producten, het ging nooit kapot.”

Om de kwaliteit te waarborgen weten ze bij Huis ten Dale inmiddels dat dit alleen lukt met goed liftonderhoud. Met 14 verdiepingen is het belangrijk om de liften altijd beschikbaar te hebben. “Waar vroeger soms wel één keer per week een lift stil stond, komt dit nu zelden voor. In de afgelopen 10 jaar hebben wij maar 2x een storing gehad. Een van de voordelen is dat de serviceafdeling van Mitsubishi ook in het weekend te bereiken is. Na een melding komen ze vrijwel direct kijken wat er aan de hand is. Zelfs als het nacht is!” Bij Mitsubishi heeft men diverse onderhoudsdepots door het hele land met liftonderdelen. Zo zijn spareparts van een ander fabricaat ook beschikbaar en staat je lift niet onnodig langs stil. In het verleden kwam dit nog wel eens voor bij Huis ten Dale, omdat er bijvoorbeeld een lange levertijd zat op een liftonderdeel wat direct nodig was.

Transparantie is het toverwoord

Het contact met Mitsubishi Elevator Europe en de servicemonteur is erg prettig. “Een aantal keer per jaar komt er een servicemonteur langs voor het onderhoud aan de liften. Hij weet de weg en we hebben goed contact. Als er echt iets aan de hand is en er moet een onderdeel vervangen worden, krijgen we dat netjes van te voren te horen. We tekenen dan de opdracht zodat deze op korte termijn kan worden uitgevoerd. Zo weten wij wat er speelt, en waar wij aan toe zijn qua kosten.”

Een voorbeeldige MJOP

11 jaar geleden is Dick samen met het bestuur begonnen om een gezond MJOP op te stellen. “Het is goed om vooruit te kijken, en dan heb ik het niet alleen over volgend jaar. We kunnen gerust 10 tot 15 jaar vooruit kijken om in kaart te brengen wat ons te wachten staat.” Van brandbeveiliging tot aan liften, bij Huis ten Dale heeft men al een hoop investeringen gedaan in de toekomst. Echter is het een continu proces. “Van investeringen op het gebied van duurzaamheid tot aan veiligheid.” Wat Dick na 11 jaar heeft geleerd? “Door de continue aanscherping van wet- en regelgeving, zul je altijd rekening moeten houden met onvoorziene kosten.”

Meer weten over liftrenovatie of liftonderhoud?

Staat jouw VvE net als Huis ten Dale destijds ook voor een lastige keuze wat betreft de lift(en)? Wil je weten wat wij op het gebied van liftrenovatie en liftonderhoud voor jou kunnen betekenen? Ontdek de mogelijkheden!

Meer informatie over liftrenovatie       Meer informatie over liftonderhoud

“Onze bewoners zijn erg blij met een storingsvrije lift”

 

Breunis van de Pol, medebestuurder van VvE Residence du Sud uit Veenendaal, vertelt dat in zijn appartementencomplex 2 jaar geleden een liftrenovatie heeft plaatsgevonden. Inmiddels maken zij nu 2 jaar gebruik van een nieuwe Mitsubishi M-Use® lift. M-Use® is een duurzaam gebruiksmodel voor liften, waarbij de betaling jaarlijks wordt gedeeld met de bewoners. De lift blijft eigendom van Mitsubishi. ‘‘De liftkosten konden bij ons op jaarbasis oplopen tot ruim € 9.000. Bij Mitsubishi zijn we voor een periode van 20 jaar voor een volledig nieuwe lift inclusief all-in onderhoud en keuringen door derden € 6.500 per jaar kwijt.’’ Over het de kwaliteit in combinatie met het onderhoud kan hij kort zijn: ‘’Sinds de installatie in februari 2018 hebben wij nog geen storing gehad, wij ervaren M-Use® dan ook als geweldig. Ik krijg nog steeds complimenten van mijn medebewoners over ons besluit.’’

Door de hoge kwaliteit maar één storingsmonteur in Zuid-Holland actief

Onlangs spraken wij met servicemonteur Danny Roos. Hij is werkzaam in de regio Rotterdam. Met regelmaat onderhoud hij liften bij VvE’s. Hij vertelt hoe zijn werkdag als liftmonteur eruit ziet en hoe hij omgaat met liftstoringen. ’’Bij Mitsubishi staat kwaliteit boven kwantiteit. Zo ervaar ik dat we niet meer dan 1 tot 1,5 storing hebben per jaar, terwijl het landelijke gemiddelde op 3 ligt. Ook is het mooi dat we in de regio Zuid-Holland maar één storingsmonteur hoeven in te zetten, terwijl dit één van de grootste gebieden is. Hieruit blijkt dat de kwaliteit van onze materialen goed is en we een product hebben waar we achter staan.”

Danny Roos Mitsubishi servicemonteur

 

Laag storingspercentage

Hoe komen wij aan zo’n laag storingspercentage? Als wij onze liftmonteurs deze vraag voor leggen komen er twee punten naar voren. Een groot deel is te wijten aan de kwaliteit van de liften, het andere deel aan de tijd. Bij Mitsubishi wordt er namelijk 2x zoveel tijd besteed aan liftonderhoud als bij andere onderhoudspartijen.

Onze liften worden continue gemonitord vanuit Nederland, maar ook vanuit het hoofdkantoor in Japan. Zo kan er bij een storing snel worden gehandeld en wordt bij het mankement meteen gekeken of dit voor andere liften ook een probleem kan worden. Als er duidelijk is hoe we de storing preventief kunnen oplossen, wordt er vanuit Japan een training opgesteld voor onze liftmonteurs. Door de hedendaagse technologieën kan het dus zijn dat een storing aan de ene kant van de wereld, een oplossing biedt voor liftproblemen aan de andere kant van de wereld. Mooi toch?

Meer weten?

Wil je meer weten over onze onderhoudstechnieken en hoe wij deze kunnen toepassen bij jouw VvE? Download onze onderhoudsbrochure of neem contact met ons op.

Download de onderhoudsbrochure

Wat betekent het als je geen lifteigenaar meer bent?

Geen grote investeringen meer nodig

kosten lifteigenaarDe aanschaf van een nieuwe lift is een forse investering. Het gaat vaak om bedragen van duizenden euro’s. Hoe krijg je als VvE dit geld bij elkaar? Vaak zijn er twee manieren: sparen of lenen. Als VvE is het slim om door de jaren heen geld te sparen voor grote uitgaven, zoals een nieuwe lift. Door iedere maand een deel van de inkomsten opzij te leggen, maak je een reservepotje aan. Zo voorkom je dat bewoners in één klap een grote som geld moeten inbrengen bij de aanschaf van een nieuwe lift. Een tweede optie is geld lenen. Bij de bank kun je als VvE een hypotheek aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe lift. Het nadeel is dat het lenen van geld zelf ook geld kost.

Een andere optie is het in bruikleen nemen van een lift. Er wordt een nieuwe lift geïnstalleerd en deze blijft in bezit van de liftleverancier. Tegen een vast bedrag per maand kun je als VvE de lift gebruiken. Zo heb je een nieuwe lift, zonder dat je een forse investering hoeft te doen. Het eigenaarschap geef je uit handen, maar tegelijkertijd ook de verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de lift.

Meer zekerheid, minder risico’s

Doordat je geen lifteigenaar meer bent, verklein je de financiële risico’s. Zo hoef je je geen zorgen meer te maken over onvoorziene gebeurtenissen en kosten. Neem je een lift in bruikleen, bijvoorbeeld via het M-Use® concept, dan sluit je een langdurig contract af. Vaak voor een periode van 20 tot 40 jaar. In die periode mag je de lift gebruiken en ben je gedekt voor reparaties, liftonderhoud, verzekeringen en zelfs liftkeuringen. Dit alles tegen een vaste afdracht per maand. De liftkosten zijn zo inzichtelijk en je komt niet voor verrassingen te staan. Stel: het besturingssysteem van de lift moet vervangen worden. Dan zijn deze kosten gedekt. Als een lift eigendom is van een VvE, dan draaien de bewoners voor deze extra kosten op. Iedereen zal dan extra geld moeten inleggen of er moet een spaarpotje zijn. Met een lift in bruikleen voorkom je deze gevaren.

Als VvE kun je een meerjarenonderhoudsplan (MJOB) laten opstellen. Dit is een rapport die de status van de lift weergeeft en een schatting maakt van de toekomstige vervangingen en daarbij behorende kosten. Zo kun je inschatten hoeveel je de komende jaren moet sparen voor je lift. De vraag is of je meerjarenonderhoudsplan wel voldoende dekkend is? Als je er rekening mee houdt dat jouw lift nog 20 jaar mee gaat, maar het blijkt dat je hem na 15 jaar al moet vervangen, dan heb je een probleem. Er is te weinig is gespaard voor een nieuwe lift, helemaal als je ook nog te maken krijgt met andere reparaties aan het gebouw.

Prestatieverbetering op de lange termijn

Als je een lift in bruikleen neemt, dan blijft de liftleverancier verantwoordelijk voor het goed functioneren van de lift. Hierover worden afspraken gemaakt in het contract. Doordat de lift eigendom is van de leverancier, heeft hij er vanzelfsprekend baat bij dat de lift goed blijft werken. Een liftstoring door gebrekkig onderhoud kost bijvoorbeeld tijd en geld. Dit wil een liftleverancier voorkomen.

Bij een bruikleenconcept zoals M-Use® zorgen wij ervoor dat we de beste liftprestaties nastreven én door de jaren heen zelfs verbeteren, tegen opzichte van de traditionele markt. Zo hebben onze liften het laagste liftstoringspercentage van Nederland: gemiddeld minder dan 1 storing per jaar. Dit tegenover een marktgemiddelde van 3 liftstoringen per jaar. Daarnaast zorgen we voor een energiezuinige lift en monitoren we de liftprestaties continu. Niet alleen zijn onze liften een stuk energiezuiniger in gebruik, ook gaan we bewust om met de materialen in de lift. Aan het einde van de gebruikscyclus demonteren we al onze M-Use® liften en hergebruiken we, waar mogelijk, deze op andere locaties. Nog een reden waarom we de lift en haar materialen in een zo goed mogelijk staat willen houden.

Eigenaarschap is relatief

Het is misschien een gek idee om geen eigenaar meer te zijn van een lift. Maar wat is het eigenaarschap van een lift bij een appartementencomplex met 20 woningen? De bewoners van de 20 woningen zijn dan gezamenlijk eigenaar van de lift. In de praktijk stelt dit eigenaarschap niet veel voor. Koop je een lift of neem je er één in bruikleen? Het eigenaarschap van een lift is te altijd gedeeld over alle appartementen van het gebouw. De risico’s daarentegen zijn bij de aanschaf van een lift groter dan bij het lenen van een lift. Koop je een lift, dan ben je zelf verantwoordelijk voor het regelen en bekostigen van reparaties, liftonderhoud, verzekeringen en liftkeuringen. Bij een concept als M-Use® is dit voor je geregeld en opgenomen in het vaste kostencomponent.

Wil je meer weten over M-Use® of een afspraak maken om te ontdekken of een lift in bruikleen voor jou interessant is? Neem dan contact met ons op.

Hoe leiden wij onze liftmonteurs op?

Hoe is de liftopleiding opgebouwd?

Bij Mitsubishi Elevator Europe hebben we veel verschillende type liften en systemen. Deze hebben we gekocht of zelf ontwikkeld. Om deze liften en systemen goed te bouwen, onderhouden en renoveren hebben we onze eigen technische liftopleiding in het leven geroepen. De technische liftopleiding bestaat uit verschillende onderdelen. Zo zijn er naast een algemeen deel, verschillende leerpakketten, bijvoorbeeld een leerpakket voor de MEECON of Nexiez lift. Een medewerker doorloopt een opleidingspakket gemiddeld in 3 tot 4 dagen. Dit is afhankelijk van de ervaring in de liftenbranche. Heb je weinig tot geen ervaring? Dan duurt het afrond van één leerpakket vaak 1 tot 1,5 week. Uiteindelijk doorlopen onze medewerkers de leerpakketten 1 voor 1, zodat ze zo volledig mogelijk zijn opgeleid om te werken met onze producten en diensten.

Wat leren liftmonteurs tijdens de technische liftopleiding?

Tijdens het algemene deel van de technische liftopleiding leren de toekomstig liftmonteurs de basis. Denk daarbij aan zaken als:

  • Wat is een lift?
  • Hoe werkt een lift?
  • Wat zijn de verschillen tussen hydraulische liften en tractieliften?
  • Hoe ga je veilig te werk?

Na het algemene deel van de liftopleiding volgen de specialisaties, in de vorm van leerpakketten. Daar leren monteurs van alles over specifieke liftsystemen en diensten. Hoe doe ik liftonderhoud? Hoe speur en los ik een liftstoring op? Volgt een liftmonteur het leerpakket over de Nexiez lift, dan leert hij alles wat hij moet weten over de lift: van besturing tot aan de ophanging van de liftkabels. Daarnaast leren onze liftmonteurs hoe ze een liftkeuring moeten uitvoeren. Als een inspecteur van het Liftinstituut een lift komt keuren, dan kunnen onze monteurs daarbij assisteren. Zij weten dan precies welke handelingen ze moeten uitvoeren, zodat de inspecteur kan checken of de lift nog aan de veiligheidseisen voldoet.

Werken en leren tegelijk

Een opleiding bij Mitsubishi bestaat uit een afwisseling tussen theorie en praktijk. Als leerling loop je altijd met een ervaren monteur mee. Zo krijgen onze monteurs goede begeleiding en is er sprake van learning on the job. Daarnaast volgen de monteurs in opleiding presentaties en uitleg in ons leslokaal in Veenendaal. Iets wat je ’s ochtends tijdens een les hoort of leest, breng je vaak al dezelfde dag in de praktijk. Dit gebeurt bijvoorbeeld in onze trainingstoren. In de trainingstoren zit een lift waarin de monteurs in opleiding meteen aan de slag kunnen. Zo kunnen ze oefenen en direct laten zien wat ze geleerd hebben. Moeten de monteurs iets leren over een specifieke type lift? Dan komt het wel eens voor dat een klant haar lift beschikbaar stelt om mee te oefenen

Zijn er verschillen tussen onderhoud, renovatie en nieuwbouw liftmonteurs?

Een liftonderhoudsmonteur moet veel verschillende type liften en systemen kennen, want zij komen dagelijks veel verschillende soorten liften en problemen tegen. Daarom volgen zij alle leerpakketten uit de technische liftopleiding. De renovatiemonteurs hebben dezelfde kennis als liftonderhoudsmonteurs, maar zij doen ook veel kennis op tijdens hun werk. Denk daarbij aan het wisselen en aansluiten van besturingskasten. Of leren hoe een computersysteem in elkaar zit. Iemand die graag renovatiemonteur wil worden, leert het meeste vaak tijdens een liftrenovatie onder begeleiding van een ervaren rot in het vak.

Daarnaast zijn er nog monteurs die nieuwe liften installeren. Zij hoeven, in vergelijking met onderhoud en renovatie, minder te leren. Zij focussen zich op één liftinstallatie, bijvoorbeeld onze nieuwe MOVE lift. Bij de installatie van een nieuwe lift speelt de mechanische opbouw een belangrijke rol. Bijvoorbeeld hoe monteer je de liftleiders in de schacht? Hoe is de liftkooi opgebouwd? En hoe stel je de liftdeuren af? Voor nieuwbouw monteurs is het belangrijk dat zij deze werkzaamheden goed leren en beheersen.

Internationaal opleiden

Vanaf dit jaar leiden we niet alleen onze Nederlandse medewerkers op. We gaan ook Mitsubishi collega’s uit Ierland, Frankrijk, Engeland en Duitsland opleiden in het onderhoud en de nieuwbouw van de nieuwe MOVE lift. Een mooie nieuwe ontwikkeling, waarbij collega’s leren hoe de MOVE lift gemonteerd en onderhouden moet worden.

Ben je op zoek naar een baan en opleiding als liftmonteur? Bekijk dan onze vacatures.

Wil je meer weten over onze technische liftopleiding? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen

Zo overleef je Blue Monday op kantoor

Maak een praatje in de lift

Misschien stapte je vandaag weer samen met je collega’s in de lift. Ook al ben je niet in de stemming, het is goed om een praatje te maken. Blijf glimlachen en wees vriendelijk tegen anderen. De positieve energie die je hierdoor uitstraalt, krijg je zeker terug. Je hersenen krijgen een signaal dat je lacht, waardoor je je beter zult voelen.

Pak een keertje de trap

Deze tip gaat een beetje tegen onze belangen in, want normaal zouden we zeggen: ‘Pak lekker de lift, die brengt je snel van A naar B!’ Vandaag is het anders, want op een deprimaandag is het goed om even de benen te strekken. Neem bijvoorbeeld de trap om naar de vergadering te gaan op de 4e verdieping. Zelfs een kleine inspanning kan ervoor zorgen dat je je de rest van de dag fitter voelt.

wandelen collega's buitenGa wandelen of sporten

Met een half uurtje sporten of bewegen, kun je je eigen stemming al opvrolijken. Bijvoorbeeld door hardlopen, wandelen of fietsen. Hierdoor komen er gelukstofjes vrij in je lichaam die de stresshormonen afbreken. Dus samen met je collega’s een wandeling maken of de sportschool induiken is helemaal niet zo’n slecht idee.

Vraag je collega’s naar een vakantie

Blue Monday is bij uitstek het moment om met je collega’s uit te kijken naar iets leuks, bijvoorbeeld een vakantie. Welke stad wil je nog graag bezoeken? Waar ga je wintersporten? Of welke verre reis staat er op de planning? Je collega’s hebben vast goede tips. Vergeet trouwens niet dat je op je werk zit, want voordat je het weet speur je het hele internet af voor vliegtickets en vakantie-aanbiedingen.

Een gezellige lunch of plan een uitje

Kies vandaag voor een lekkere en gezonde lunch samen met je collega’s. Of beter: maak op deze sombere maandag leuke plannen voor jullie team- of bedrijfsuitje. De voorpret kan dan al beginnen!

Mitsubishi personeelsuitje

5x iconische liftscènes in films

De lift (1983)

Niet één scène, maar een hele film die zich afspeelt in en rondom een lift. Het gaat om de Nederlandse horrorklassieker De Lift, geschreven en geregisseerd door Dick Maas. Tijdens de film komt een lift in een groot gebouw plotseling stil te staan. De mensen in de lift stikken bijna, maar kunnen ter nauwer nood ontsnappen. Tijdens de zoektocht om te ontdekken wat er mis is met de lift, gebeuren er raadselachtige dingen. Durf jij deze film te kijken?

Terminator 2: Judgment Day (1991)

Een lift is ook vaak het toneel voor actie. In de Amerikaanse sciencefictionfilm Terminator 2 is dit niet anders. Met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol als The Terminator moet hij de wereld zien te redden van de dag van het laatste oordeel. Halverwege de film blijven de jonge John Conner, zijn moeder Sarah en The Terminator dankzij een lift uit handen van de vijand. Een bloedstollend spannende scène!

Abeltje (1998)

Veel Nederlanders zullen deze film ongetwijfeld kennen. Abeltje is een Nederlandse jeugdfilm dat gebaseerd is op het gelijknamige boek Abeltje uit 1953 van Annie M.G. Schmidt. In de film krijgt Abeltje een bijbaan als liftjongen bij het nieuwe warenhuis Knots. Hij krijgt op het hart gedrukt om nooit op het bovenste, groene knopje van de lift te drukken. Als hij zich weer eens in de nesten werkt, drukt hij in paniek op de verboden knop. De lift vliegt het pand uit, op weg naar een onbekende bestemming. Deze beroemde liftscène is de start van alle avonturen die Abeltje meemaakt in de film.

Mission Impossible III (2006)

Ethan Hunt, alias Tom Cruise, is in de actiefilm Mission Impossible III gevangen genomen. Hij wordt vastgebonden op een bed en een lift ingereden. Eenmaal in de lift begint de actie. Tom Cruise overmeestert 3 vijanden, kruipt door een luik uit de lift en klimt via de liftkabels naar boven. Een spectaculaire vechtscène met een goede afloop.

drive romantische liftsceneDrive (2011)

Drive is een Amerikaanse misdaad-dramafilm en veroverde maar liefst 40 prijzen. Het verhaal gaat over de zwijgzame automonteur en parttime filmstuntman Driver, gespeeld door acteur Ryan Gosling. In de film verdient hij zijn geld als vluchtwagenchauffeur voor overvallers. Nadat Driver zijn buurvrouw Irene ontmoet, vindt er een romantische scene plaats in de lift van hun woning.

Weet jij nog een andere legendarische filmscènes in liften? Vertel het ons in de reacties.

Bron afbeelding: VPRO

Meekijken met servicemonteur Danny Roos

Hoe ben je bij Mitsubishi Elevator Europe terecht gekomen?

Danny (28) vertelt: ‘Voordat ik bij Mitsubishi terecht kwam heb ik 7 jaar als liftmonteur gewerkt bij ThyssenKrupp in Capelle aan de IJssel. Naast mijn baan volgde ik toen een beroepsopleiding tot servicemonteur Lifttechniek. In januari 2016 heb ik de overstap gemaakt naar Mitsubishi. Dat Mitsubishi een eigen fabriek in Nederland heeft, vind ik geweldig. Wat mij verder aanspreekt is de servicegerichte aanpak richting onze klanten en het persoonlijke contact. Dat past goed bij mij.’

Danny Roos Mitsubishi servicemonteur

Hoe ziet een werkdag eruit voor jou?

‘Ik werk voornamelijk in de regio Rotterdam en dat betekent helaas veel files. Gelukkig probeer ik mijn klanten zo te clusteren dat ik zo min mogelijk last heb van het verkeer. ’S Ochtends rijd ik naar een klant relatief dicht in bij mijn huis, terwijl ik mijn werkdag afrond bij een klant die op de route ligt naar huis. De werkzaamheden tijdens een werkdag lopen uiteen. Ik stel bijvoorbeeld diagnoses om liftproblemen op te speuren. Waarom is er een liftstoring? Wat is de oorzaak? Dat is leuk om te achterhalen. Verder repareer ik liften en verzorg ik onderhoudsbeurten. De afwisselingen van mijn werk zit hem in de verschillende werkomgevingen en de onvoorspelbaarheid.’

Vrijheid en verantwoordelijkheid

De onvoorspelbaarheid tijdens zijn werk merkt Danny vooral als hij plotseling een telefoontje krijgt van een klant: ‘Er is een liftstoring in ons pand. Kunnen jullie het komen oplossen?’ Danny vertelt hierover: ‘Ik heb dan zelf de vrijheid om te schuiven met mijn planning. Ik mag de urgentie inschatten en de verantwoordelijkheid nemen om het op te lossen. Dat is fijn en past bij mijn ambities om uiteindelijk door te groeien naar een leidinggevende functie.’

Wat vind je het leukste aan je werk?

‘Ik kom op veel verschillende locaties. De ene dag werk ik ergens in een fabriek, de volgende dag in een bejaardentehuis. Dat is erg leuk. Daarnaast geniet ik van het contact met onze klanten. Het is mooi om te zien hoe het contact met de klant gaandeweg veranderd. Eerst is het formeel, daarna noem je elkaar bij de voornaam en vervolgens sta je voor aanvang van de werkzaamheden met een kop koffie het weekend door te nemen.’

Lifstoring voorkomen monteur aan het werk

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt tijdens een klantbezoek?

‘Ik kom natuurlijk op veel plekken, maar één moment zal ik niet snel vergeten. Ik moest een lift repareren in een bejaardentehuis, er bleek iets mis met de liftdeuren. De bewoners van het complex kwamen een kijkje nemen hoe ik de lift repareerde. Uiteindelijk had ik een groot publiek en kreeg ik zelfs koffie en gebak. Na 2,5 uur was de klus geklaard en kreeg ik een daverend applaus. Dat was geweldig.’

Waar ben je het meest trots op?

‘Het meest trots ben ik op waar Mitsubishi voor staat: kwaliteit boven kwantiteit. Zo ervaar ik dat we het gemiddelde van 1 tot 1,5 storingen per lift per jaar ook echt halen. Dit gemiddelde ligt bij onze concurrenten hoger. Ook is het mooi dat we in de regio Zuid-Holland maar één storingsmonteur hoeven in te zetten, terwijl dit één van de grootste gebieden is. Hieruit blijkt dat de kwaliteit van onze materialen goed is en we een product hebben waar we achter staan.’

Wil je net als Danny ook onze klanten helpen met liftonderhoud en reparaties? Bekijk dan onze openstaande vacatures.

Waarom Huis & Hypotheek voor de MOVE lift koos: ‘Innovatie en het persoonlijke contact spraken mij aan’

Voorkant bedrijfspand en logo Huis en HypotheekDave is inmiddels ruim 15 jaar eigenaar van Huis & Hypotheek in Veenendaal. Met zijn bedrijf helpt hij mensen met hypotheekadvies en financiële zaken die komen kijken bij het kopen van een huis. Voordat Dave het bedrijfsleven in ging was hij jarenlang profvoetballer bij Willem II en Top Oss. We waren nieuwsgierig naar zijn topsportverleden en vroegen hem naar de verschillen en overeenkomsten tussen topsport en het bedrijfsleven.

Wat heb je als profvoetballer geleerd en hoe pas je dit toe in het bedrijfsleven?

‘Ik heb de discipline en topsportmentaliteit proberen mee te nemen naar het bedrijfsleven. Bij voetbal ben je gewend aan euforie, bijvoorbeeld na een overwinning. De voetbalwereld gaat altijd met pieken en dalen. Soms win je, soms zit je in een mindere periode. Op de werkvloer is dat anders. Of het nu een goede of een slechte week is, iedereen gaat altijd redelijk met hetzelfde gevoel naar huis. Hier raak je aan gewend, maar toch streven we bij Huis & Hypotheek al 15 jaar een topsportmentaliteit na.’

Nieuw pand Huis en HypotheekHoe laat je de topsportmentaliteit terugkomen in jouw bedrijf?

‘Huis & Hypotheek groeit flink. Op dit moment zijn we een nieuw pand aan het bouwen, zodat we in de toekomst al onze klanten goed kunnen helpen. Op de begane grond bij de afdeling sportfinancieringen laten we een grote tribune bouwen, waar presentaties gegeven kunnen worden. Geen rustige setting met tafels en stoelen, maar een plek die past bij de sportwereld. Net als bij sport wil je passie en euforie overbrengen, dat laten we op deze manier terugkomen op de werkvloer.’

Waarom hebben jullie voor Mitsubishi Elevators Europe gekozen?

‘Bij Huis & Hypotheek staan zowel de klant als de medewerker centraal. Persoonlijk contact met onze klanten vinden we heel belangrijk, in combinatie met het gebruik van de nieuwste technologieën. Dat zien we ook graag terug bij onze partners. Zij moeten hetzelfde DNA hebben en bij Mitsubishi is dat het geval. Ik heb de mensen van Mitsubishi leren kennen in een sportomgeving. We raakten aan de praat en het bleek een goede match. De innovatieve gedachten en het persoonlijk contact spraken mij aan. Daarnaast ontwerpen zij concepten en producten die nieuw zijn in de markt. Hierdoor hoefden we niet lang na te denken over de keuze voor een liftleverancier.’

Waarom kozen jullie voor de MOVE lift?

“Het is een innovatieve en energiezuinige lift, waarbij het onderhoud op afstand wordt geregeld. Verder vonden wij het belangrijk om te kiezen voor een lokale partner. We zitten hemelsbreed 300 meter bij elkaar vandaan. Als ondernemer heb je ook een maatschappelijke rol. Als je een lokale samenwerking aan kunt gaan, dan is dat alleen maar mooi.’ Tot slot doet Dave nog een uitnodiging: ‘Mochten er klanten van Mitsubishi een kijkje willen nemen hoe de MOVE lift zich in ons pand beweegt, dan zijn ze van harte welkom!’

Bekijk het interview met Dave Smits

.

De 5 meest bijzondere liften ter wereld

the gateway arch liftThe Gateway Arch

In de Amerikaanse stad St. Louis vind je de grootste boog ter wereld: the Gateway Arch. Als je de foto’s bekijkt, dan kun je haast niet geloven dat er een lift in dit futuristische bouwwerk zit. Niets is minder waar. De lift bestaat uit 8 bolvormige cabines die als een soort ‘trein’ omhoog rijden. In iedere cabine vind je 5 zitplaatsen en kleine glazen raampjes zodat je als bezoeker comfortabel naar boven reist. Op 192 meter hoogte kun je uiteindelijk genieten van een adembenemend uitzicht op de Mississippi River, Illinois en de bruggen die de stad verbinden met Missouri. Een leuk weetje: sinds de oplevering in 1965 zijn er 11 vliegtuigen onder de boog doorgevlogen.

De Bailonglift

De Bailonglift in China is door het Guiness Book of Records erkend als de hoogste buitenlift ter wereld. Langs één van de steile bergwanden in het Zhangjiajie National Forest Park brengt deze glazen lift je razendsnel naar boven. Binnen 1 minuut en 32 seconden leg je 326 meter af naar de top. Tijdens de rit is het uitzicht over de bergen spectaculair. Heb je last van hoogtevrees? Denk dan twee keer na voordat je in de angstaanjagende Bailonglift stapt.

 

One observatory tower liftOne World Observatory

Vanaf de 102e verdieping in het One World Trade Center, op ongeveer 380 meter hoogte, heb je een spectaculair uitzicht op New York. Niet alleen het uitzicht is bijzonder, vooral de reis naar het uitkijkpunt is uniek. Je stapt in een zogenoemde Sky Pod. Dit is een normale lift, maar zodra je omhoog schiet veranderen de wanden in schermen. Tijdens de rit omhoog zie je hoe de skyline van New York de afgelopen decennia is gevormd. Dankzij de geavanceerde digitale technologie in de lift leer je iets over de geschiedenis van New York en de gebeurtenissen van 9/11.

santa justa lift lissabonSanta Justa lift

Het is misschien wel één van de mooiste liften ter wereld: de Santa Justa lift in de Portugese hoofdstad Lissabon. De ijzeren lift is in 1902 opgeleverd en ontworpen door de Portugese ingenieur Raoul du Mesnier Ponsard. Hij was een leerling van Gustave Eiffel, bekend van de Eiffeltoren. Het fraaie ijzeren ontwerp maakt de Santa Justa tot een bijzonder kunstwerk. De lift is 45 meter hoog en bestaat uit twee cabines, ingericht met hout, spiegels en ramen. Vroeger verbond de lift de wijk Baixa met de hoger gelegen buurt Largo do Carmo. Tegenwoordig is de Santa Justa lift vooral een toeristische attractie.

AquaDom

Ben je ooit tussen 1500 tropische vissen omhoog gelift? In het Radisson Blu Hotel in Berlijn is dit mogelijk. In de foyer van het hotel vind je namelijk een enorme cilindervormige vissenkom: de AquaDom. Dit aquarium bevat meer dan 1 miljoen liter zoutwater en is wereldwijd de grootste in zijn soort. Het bijzondere aan dit aquarium is dat bezoekers zich met een lift dwars door het aquarium naar boven kunnen bewegen. Als je in de lift staat ben je omringd door 50 verschillende vissoorten, die rondjes zwemmen terwijl jij stapvoets omhoog lift. Een ritje duurt ongeveer 5 minuten. Zo heb je voldoende tijd om alle vissen te bekijken.

 

Mag je bij brand een lift gebruiken?

Veel brandmeldingen in december

Naast een feestelijke maand is december een periode van ongelukken met omvallende kaarsen, kerstbomen die vlam vatten, brandwonden bij het gourmetten, vuurwerk en feestkleding die vlam vat. Dit blijkt ook uit de cijfers: het aantal brandclaims vertoont rond het einde van het jaar een hoge piek. Volgens het Verbond van Verzekeraars lag het gemiddelde aantal brandclaims op 200 per dag in 2018. Tijdens eerste en tweede kerstdag lagen deze cijfers iets hoger: 275 en 263 brandclaims. Vooral tijdens oud & nieuw gaat het vaak mis. Op oudejaarsdag waren er 966 brandclaims en op nieuwjaarsdag zelfs 1758. Ondanks alle brandveiligheidsmaatregelen in Nederland blijkt uit deze cijfers dat een ongeluk in een klein hoekje zit.

Evacuatielift Van der Valk Utrecht

De lift nemen tijdens een brand?

Natuurlijk hoop je het nooit mee te maken: brand in je huis of appartement. Maar als het noodlot toeslaat in jouw appartementencomplex of kantoorgebouw, kun je dan veilig de lift nemen? Ja, dit is mogelijk. Maar dan moet er in het gebouw wel een evacuatielift aanwezig zijn. Een evacuatielift is een lift die blijft werken als er sprake is van rookontwikkeling, stroomuitval of contact met water. Daarnaast zijn de liftschacht en lobby brandveilig en kun je de lift ook van binnenuit besturen. Hierdoor is een evacuatielift in geval van nood een veilige vluchtweg voor mensen.

brandweer blussenNaast een evacuatielift hebben veel hoge gebouwen een brandweerlift. De naam zegt het al: de brandweerlift is alleen bestemd voor de brandweer. Tijdens een noodsituatie kunnen brandweermannen zo snel naar een hogere verdieping komen om de brand te blussen. Of helpen met de evacuatie van het pand. Een brandweerlift is verplicht in gebouwen waarbij de hoogste verblijfsruimte 20 meter boven de entree is.

Is er in jouw appartementencomplex of kantoorgebouw alleen een personenlift? Neem dan de trap tijdens een noodsituatie. Een personenlift mag je niet gebruiken tijdens een brand, want vaak zijn de lift en de schacht niet bestand tegen rook, vuur, stroomuitval en grote hoeveelheden bluswater.