Wat als mijn budget niet toereikend is voor een nieuwe lift?

Waarom de lift vervangen?

Het gebouw, bestaande uit 44 appartementen, stamt net als de lift uit de jaren ’60. Veel bewoners wonen er sinds die tijd. De oorspronkelijk lift had nog een ouderwetse zware draaideur, die handmatig bediend werd. Ton Timmer, voorzitter van de VvE vertelt: ‘’Je kunt je voorstellen dat dit op den duur problemen geeft. Bewoners in een rolstoel kunnen de lift niet meer zelfstandig open en dicht doen. Bij calamiteiten moet de brandweer komen assisteren, omdat er geen brancard in de lift past. Dat was allemaal niet meer van deze tijd”.

Verruimen van de liftschacht erg duur

Tijd voor verandering dus! In 2016 sprak de VvE haar wens uit voor een nieuwe lift. Aanvankelijk zou deze in de bestaande liftschacht komen. Na een offertetraject bleek dat de schacht moest worden uitgebreid. Dit omdat er een brancard vervoerd moet kunnen worden. Kosten: € 2500 per huishouden. In totaal zou de nieuwe lift € 180.000 gaan kosten.

Dit was financieel niet haalbaar voor de VvE. Maar hoe nu verder? Een bewoner die bij een andere tak van Mitsubishi werkzaam is, attendeerde het bestuur op de M-Use® lift Doordat de lift met M-Use® in bruikleen wordt genomen, waarbij wordt betaald voor het daadwerkelijke gebruik, hoefde de VvE geen grote investering van €180.000 te doen. Bijkomend voordeel was ook dat de kosten van de nieuwe lift eerlijk gedeeld konden worden met huidige en toekomstige bewoners..

M-Use® als oplossing voor een gezond MJOP

Tijdens een ledenvergadering heeft Mitsubishi een uitleg gegeven over M-Use®. Bewoners konden al hun vragen stellen over deze liftconstructie. Om het bestuur te laten zien hoe M-Use® wordt ervaren door bestaande klanten van Mitsubishi, werd er een bezoek gebracht aan een andere VvE. Medio 2019 koos het bestuur unaniem voor M-Use®. Doorslaggevend was het financiële aspect. Doordat de VvE geen grote investering hoeft te doen, houden ze nu geld over voor andere onderhoud aan het gebouw.

‘’Onze keuze voor M-Use® heeft voornamelijk te maken met het feit dat onze bewoners geen eigen bijdrage hoeven te betalen. Hierdoor kunnen we deze kosten in onze MJOP verwerken voor een periode van 20 jaar. Tevens speelde het contact met de medewerkers van Mitsubishi een grote rol. Het contact liep soepel en we kregen snel antwoorden op onze vragen. Dat geeft een vertrouwd gevoel’’, aldus Ton Timmer

Feestelijke opening

Inmiddels maken de bewoners al enige tijd gebruik van de nieuwe lift die feestelijk werd geopend. ‘’We wilden dit niet ongemerkt voorbij laten gaan. Op de dag dat de lift in gebruik werd genomen, bestuurde een liftgirl de lift naar de juiste etage voor de bewoners en kreeg iedereen een bloemetje.’’

Ben je benieuwd hoe je M-Use® kunt toepassen in jouw VvE? Neem dan contact op met een van onze liftspecialisten.

Vast in de lift: wat nu?

De alarmknop indrukken

Natuurlijk schrik ik even. Ik woon op de vierde verdieping en zweef nu ergens tussen de tweede en derde. Ik pak mijn mobiel uit mijn broekzak. Geen bereik. Ik heb misschien al wel honderden ritjes in de lift gemaakt. Ga ik nu echt op die alarmknop drukken? Ik roep een paar keer, zonder te weten naar wie precies. Ik leg mijn duim tegen de knop en houdt ‘m voor ongeveer vijf seconden vast. Het alarm rinkelt flink. Ik wacht.

Het eerste contact met de servicemedewerker

‘Je spreekt met Emma,’ klinkt het vriendelijk uit de kleine speaker. Ik vertel dat de lift is stilgevallen. Emma stelt zich voor als servicemedewerker in het callcenter van Mitsubishi. ‘Wat vervelend. Hoe gaat het?’ vraagt ze. Ik vertel dat ik even schrok, maar rustig ben. ‘Heel goed, we gaan het snel oplossen. Meestal is er binnen een uur een monteur, maar vaak is dat al sneller. ’ Het stelt me gerust. Ze noteert mijn naam en zegt dat ze snel weer contact opneemt. Het spreekluistersysteem checkt zichzelf door een pieptest iedere drie dagen, dus dat valt niet zomaar uit. Ik kan altijd weer contact opnemen als dat nodig is. Dan hangt ze op.

De rol van de servicemedewerker

In het callcenter heeft Emma via een gesproken melding te horen gekregen op welke locatie de lift stilstaat en om welke lift het gaat. De reden van het stilvallen verschilt. Het kan zijn dat de deuren een tik hebben gehad en daardoor in de veiligheidsstand zijn geschoten. Of dat de lift door een mankement in storingsmodus komt waardoor de motor stopt met draaien. Emma kijkt in het systeem welke monteur het snelst ter plaatse kan zijn. Ze belt hem op en vertelt waar hij naartoe moet.

De oproep van de monteur

De betreffende monteur is Henk. Hij laat een andere onderhoudsklus even voor wat-ie is en leest op afstand de storing alvast uit. Dat is handig omdat hij dan direct de juiste onderdelen mee kan nemen om de storing te verhelpen, mocht hij die bij zich hebben. Hij laat Emma weten dat hij er over een half uur is.

Waarom de lift nooit helemaal naar beneden kan vallen

De speaker kraakt weer. Het is Emma. Ze vertelt dat de monteur onderweg is en polst weer of alles naar omstandigheden goed gaat. Dat is zo, maar wel vraag ik me af of de lift naar beneden kan vallen. Emma stelt me gerust en vertelt dat de liftkabels goed vastzitten. Als 9 van de 10 kabels het zouden begeven, is die ene overgebleven kabel nog sterk genoeg om de lift te dragen. Daarnaast wordt de lift bij het bereiken van een te hoge snelheid vastgezet in een veiligheidsvang. De lift zit dan muurvast.

Het werk van de monteur op locatie

Via een QR-code leest Henk de lift ook ter plaatse uit. Via de app van Mitsubishi geeft hij door aan de logistieke afdeling welk onderdeel nodig is. Dit haalt hij later die dag op zodat het probleem zo snel mogelijk is verholpen. Het is onderdeel van het onderhoudscontract, de klant zal geen rekening zien. Maar eerst haalt Henk de lift uit de veiligheidsmodus.

Na een half uur sta ik weer buiten

Ik hoor de stem van de monteur door de liftschacht. Al snel komt de lift in beweging. De deuren gaan open en ik sta weer buiten. De monteur polst nog even of alles goed gaat. Ik knik en bedank hem. Ik ga met de trap naar de vierde verdieping. De stress van de lange werkdag is wat gezakt. Als ik onze voordeur open, prikkelt de geur van eten mijn reukorgaan. ‘Waar bleef je?’, klinkt het vanuit de woonkamer.

Meer informatie over liftservice Lees meer over liftonderhoud

Onze Corporatielift is dé lift voor woningcorporaties: 7 redenen waarom

1 – De Corporatielift heeft een lange levensduur (TCO)

Over een periode van 20 jaar heeft de lift een voordelige TCO. Zowel in aanschaf als de verwachte liftprestaties. Door de lage productie- en onderhoudskosten, remote monitoring en opbouw in de schacht is de levenscyclus van de Corporatielift voordeliger dan concurrerende modellen in de markt. Dat voorkomt verrassingen en houdt servicekosten voorspelbaar.

2 – De Corporatielift is levensloopbestendig

Een levensloopbestendige lift betekent het aan kunnen blijven passen van de lift op de gebruiksbehoefte. Daarom zijn in de liftkooi en het bedieningspaneel al verschillende voorbereidingen getroffen. Denk aan het eenvoudig kunnen plaatsen van een uitklapstoeltje. Levensloopbestendigheid is ook steeds belangrijker omdat ouderen langer thuis blijven wonen in wooncomplexen. Lees meer over het belang van verticale mobiliteit door vergrijzing.

3 – De Corporatielift zorgt voor tevreden bewoners

Tevreden bewoners – het doel van veel woningcorporaties. Met de lift als belangrijke factor. Boodschappen tillen naar de zevende verdieping is niet voor iedereen weggelegd. Daarom hebben we de Corporatielift zo betrouwbaar mogelijk gemaakt. We gebruiken alleen materialen en onderdelen van goede kwaliteit. Ook wat betreft de vrij verkrijgbare componenten.

4 – De Corporatielift heeft vrij verkrijgbare componenten

Het belangrijkste voordeel van vrij verkrijgbare liftcomponenten is dat elke onderhoudspartij het onderhoud kan uitvoeren. Dit voorkomt problemen met niet (meer) leverbare onderdelen en verkort levertijden. Prettig als de lift onverhoopt even niet doet wat ‘ie moet doen. Daarnaast kan je gebruik blijven maken van de meest innovatieve liftcomponenten.

5 – De Corporatielift is duurzamer in vergelijking met andere liften

Als woningcorporatie bijdragen aan een beter milieu? Om grondstofgebruik en verspilling te minimaliseren produceren we de Corporatielift volgens de LEAN principes. Dit leidt tot 25% minder materiaalgebruik. Daarnaast minimaliseert de lift het energieverbruik door licht- en besturingssystemen zoveel mogelijk uit te schakelen op momenten dat de lift stilstaat.

6 – De Corporatielift is veelzijdig en veilig

In vergelijking met de reguliere MOVE lift is de Corporatielift aan te passen aan kleinere schachtmaten. Dit maakt de lift geschikt voor de vervanging van liften bij bestaande bouw. Daarnaast is het mogelijk een systeem voor toegangscontrole in de lift te plaatsen. Bijvoorbeeld op basis van pasjes of chips in sleutelhangers, zodat niet zomaar Jan en alleman gebruik kan maken van de lift.

7 – De Corporatielift is extra stevig en robuust

De lift heeft extra stevige en robuuste storingsgevoelige onderdelen. Zoals plafonds en deuren die tegen een stootje kunnen. Zo kunnen onderdelen minder snel kapot gaan of kapotgemaakt worden.

 

 

Meer informatie over de Corporatielift

Balanceren op een dikker koord van besluitvoering wat betreft de lift? Ontdek of de Corporatielift bij je past. Neem vrijblijvend contact op met onze adviseurs of lees meer op de pagina van de Corporatielift.

Meer informatie over de Corporatielift Vrijblijvend contact opnemen

Gemengd wonen en het gebruik van de lift

Hoe gemengd wonen precies werkt: in het kort

Een gemengd complex heeft ook een Vereniging van Eigenaren (VvE). Dat is wettelijk verplicht. Daarin zitten de eigenaren van de koopappartementen én de woningcorporatie die appartementen verhuurt. De woningcorporatie behartigt de belangen van de huurders. Die zitten zelf niet in de VvE. In de jaarlijkse ledenvergadering van de VvE worden besluiten genomen over bijvoorbeeld het herstellen of vervangen van het dak. Of het onderhoud van de lift.

Het lastige speelveld van besluitvoering

De structuur van gemengd wonen lijkt overzichtelijk. Maar het zorgt vaak voor uitdagingen, blijkt uit onderzoek (pdf). De complexiteit heeft iets weg van een volleybalwedstrijd waarin de eigenaren van appartementen volleybalregels hanteren en de huurders voetvolleyregels. Met de woningcorporatie als scheidsrechter ertussen in. Het doel is hetzelfde: de bal moet naar de overkant. Maar de spelers kunnen niet op dezelfde regels worden aangesproken. Zo is het ook in een gemengd wooncomplex. Dit kan leiden tot onduidelijkheden en lastige besluitvoering. Zoals bijvoorbeeld over onderhoud of renovatie van de lift.

Tips over liftgebruik bij gemengd wonen

Huurders kunnen zich door het moeilijke speelveld slecht vertegenwoordigd voelen in het complex. Zeker als er problemen zijn in het gebouw, zoals storingen of kapotte onderdelen in de lift. In de praktijk blijkt dat huurders zich dan met de nek aangekeken voelen door kopers. Zowel kopers als huurders voelen zich vaak in situaties onmachtig omdat in veel gevallen de grooteigenaar en VvE naar elkaar wijzen. We geven een aantal tips om eventuele spanningen over het liftgebruik te voorkomen.

icoon met planningsoverzichtNeem de lift op in het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor het gebouw. In dit plan staat welk onderhoud de komende jaren nodig is en wat de kosten hiervan zijn.  Dit schept duidelijkheid en voorkomt verrassingen voor onverwachte kosten, wat kan leiden tot een ingewikkelde stemming. Lees meer over het opstellen van een MJOP.

icoon vervangen onderhoudGoed onderhoud voorkomt problemen. In de praktijk blijkt dat de complexe structuur in gemengde complexen leidt tot lange communicatielijnen. Dit zorgt voor ergernis en vertraging na bijvoorbeeld een reparatiemelding over een kapotte lift. Goed onderhoud verkleint de kans op storingen en andere problemen. Onze servicemonteurs weten precies wat te behandelen en wanneer. Wisselen van onderhoudspartij?

Kies voor een veilige lift. Weleens gedacht aan een systeem voor toegangscontrole bij de lift? Dit werkt op basis van het intoetsen van een bepaalde code zodat niet zomaar iedereen de lift kan gebruiken. Het systeem kan ook gericht naar bepaalde verdiepingen sturen. Dit verkleint de kans op onderlinge verwijten tussen eigenaren en huurders. Deze oplossingen zijn bijvoorbeeld mogelijk in onze nieuwe Corporatielift.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Verminder de kans op spanningen tussen appartementseigenaren en huurders met betrekking tot de lift door de lift op te nemen in het MJOP, goed onderhoud uit te voeren en te kiezen voor een veilige lift. Onze adviseurs denken graag vrijblijvend met je mee over wat we precies voor jou kunnen betekenen. Neem contact met ons op of lees meer over liftonderhoud.

Vrijblijvend contact opnemen Onderhoudsbrochure

Liftgebruik in hotels: de dans tussen veiligheid en tevredenheid

De invloed van de coronamaatregelen op hotels

Hotels zijn open voor eigen gasten. Beter gezegd: alle logiesvormen zijn open. Hotels mogen namelijk hun eigen eet- en drinkgelegenheid openhouden voor gasten die overnachten. Er is geen vorm van bediening en na 20.00 uur is het schenken van alcohol niet toegestaan. Verder gelden de afstandsregels die eerder al in de horeca golden. Wat betekent dat voor het liftgebruik?

Omgaan met drukte bij de lift tijdens piekmomenten

Ook een magere bezetting zorgt voor piekmomenten. Juist nu er minder mensen tegelijk met de lift mogen. Denk aan het in- en uitchecken en het ontbijt. Al snel ontstaan er rijen voor de lift. Dit kan leiden tot lastige situaties. De klant is koning – dat weet elke hoteleigenaar. Maar wel eentje die deze dagen extra goed moet luisteren. Het zorgt niet alleen voor vertraging, het vergroot ook het besmettingsgevaar. Het is belangrijk als hotel hierop in te spelen. Er zijn een aantal adviezen.

Wat je als hoteleigenaar nu al kunt doen

De adviezen zijn vast al bekend. Toch staan we er nog even bij stil, zodat de lift op een veilige manier in beweging blijft.

Handmatig reinigen van de lift kost veel tijd

We horen vaak dat er veel tijd zit in het handmatig reinigen van de lift met sprays. Dat is niet alleen zonde van de tijd. Het gaat ook nog eens ten koste van de beschikbaarheid van de lift. Extra vervelend, omdat juist die beschikbaarheid onder druk staat. Wil je als hoteleigenaar minder tijd kwijt zijn aan dit soort werkzaamheden én de lift veiliger maken? Ontdek ons nieuwe ventilatiesysteem M-Care® ASPRA. Ook met het oog op de toekomst. Uit onderzoek blijkt namelijk dat luchtdeeltjes die vrijkomen door hoesten en praten tot wel dertig minuten in liften kunnen blijven hangen.

Ons nieuwe ventilatiesysteem

Een lift die automatisch gereinigd wordt tijdens gebruik? Wat leidt tot een hogere beschikbaarheid, minder wachtrijen en het allerbelangrijkste – blije gasten? M-Care® ASPRA draagt hieraan bij. Ons nieuwe ventilatiesysteem ventileert en reinigt lucht actief en doodt tot 99% van de virussen en bacteriën in de lucht. Als hoteleigenaar of ontwikkelaar een fijne wetenschap. Het systeem is te gebruiken in bestaande liften. En te implementeren in nieuwe. We ontwikkelden het systeem samen met VFA Solutions. Lees meer over de samenwerking.

Meer informatie over M-Care® ASPRA

Benieuwd wat ons nieuwe M-Care® ASPRA systeem voor de liften in jouw hotels kan (gaan) betekenen? Lees meer op onze M-Care pagina of neem gerust contact met ons op. Zo leidt ook jij straks de dans tussen veiligheid en tevredenheid op het gebied van liftgebruik in goede banen. Nu én in de toekomst.

Vrijblijvend contact opnemen M-Care pagina

 

Liftonderhoudscontract: overstappen of niet? 5 tips!

1. Check je opzegtermijn

Voordat je wilt gaan overstappen is het goed om te kijken naar je huidige contract. Controleer de looptijd, verlenging en de opzegtermijn. Hieruit zal blijken of het mogelijk is om over te stappen. Als je gaat overstappen zijn dit ook belangrijke aandachtspunten voor het nieuwe contract.

2. Breng alles helder in kaart

Ga van te voren na waarom je wilt overstappen. Bespreek dit met het bestuur en schrijf je redenen op. Heb je het idee dat je teveel betaalt? Of is het contact met de onderhoudspartij niet naar wens? Om de juiste beslissing te nemen en de juiste vergelijking te maken dien je alles helder in kaart te brengen.

3. Wat moet je regelen?

Overstappen van onderhoudspartij is in de praktijk meer dan alleen wat papierwerk. Het is van groot belang dat jullie storingsdienst binnen de VvE op de hoogte is van een nieuwe storingsopvolging. Je dient te beginnen met de spreekluisterverbinding te controleren. Houdt er rekening mee dat deze moet worden omgeprogrammeerd of in sommige gevallen volledig moet worden vervangen. Kies je voor Mitsubishi? Dan nemen we dit voor je uit handen.

4. Actualiseer je huidige contract

Wil je jouw contract actualiseren bij je huidige onderhoudspartij? Maak dit bespreekbaar bij je contactpersoon. Als je al een geruime tijd bent aangesloten bij een partij, zijn er mogelijkheden om verder te kijken dan een verlenging onder dezelfde voorwaarden. Door nieuwe ontwikkelingen in de markt zoals remote monitoring is er tegenwoordig onderhoud mogelijk op afstand. Zo zijn we storingen voor en zijn er geen onnodige onderhoudsbeurten meer.

kosten liftonderhoud

5. Vergelijk je offertes

Voordat je definitief de knoop doorhakt, is het belangrijk dat je de juiste vergelijking maakt. Als je een beslissing maakt rondom liftonderhoud is het goed om technische kennis in huis te hebben. Er zijn grote verschillen die in de praktijk toch anders blijken te zijn. Kijk daarom goed naar de voorwaarden en risico’s. Hoe hoog is je eigen risico, wat zijn de voorrijkosten en wat is nog meer inbegrepen? Vergelijk het juiste type contract en maak dan een keuze.

Hoe tevreden zijn andere VvE’s over hun liftonderhoud?

VVEO deed vorig jaar onderzoek naar tevredenheid over liftonderhoud onder 1176 bestuurders en beheerders van Nederlandse VvE’s. Dit leverde interessante inzichten op. Bijvoorbeeld over het liftonderhoudscontract en de kosten van liftonderhoud. Weet jij wat je jaarlijks kwijt ben aan liftonderhoud? En wat vinden VvE’s van hun onderhoudspartij? Bekijk de resultaten van het onderzoek en ontdek waar jij staat met jouw VvE.



We bundelen onze krachten met specialist in luchtzuivering VFA

Uniek in de markt

ASPRA luchtreiniging doodt én vangt virussen en overige luchtvervuiling in de luchtreiniger zelf. We zijn de enige die de technologie toepast op liften. We maken gebruik van de techniek om op die manier elke klant kwalitatief gezien de beste oplossing te bieden. Precies zoals je van ons gewend bent en in lijn met onze hoogwaardige kwaliteit. Het systeem is eenvoudig en snel op liften te monteren. Zowel in bestaande als nieuwe liften.

CEO Eliane Khoury van VFA‘Door onze krachten te bundelen, helpen we de maatschappij door kleine ruimtes als de lift van schone lucht te voorzien.’

CEO Eliane Khoury.

Over de ASPRA technologie

De ASPRA technologie is een innovatief reinigingssysteem met gesloten ionisatie techniek: het positief elektrisch laden en filteren van aerosolen, deeltjes en moleculen. Het verwijdert schadelijke stofdeeltjes als fijnstof uit de lucht. Daarnaast vermindert en voorkomt de technologie de verspreiding van onder andere chronische ziekten, nare geuren of infectie-uitbraken.

Hoe de technologie precies werkt

De ASPRA technologie leidt schadelijke door de lucht gedragen deeltjes en aerosolen door een elektrisch veld. Het apparaat laadt de luchtdeeltjes op, waardoor het mogelijk is om een open structuur status filter – een collector genaamd – te gebruiken in plaats van een dicht filter. Vervolgens worden die deeltjes afgevangen en uit de lucht verwijderd. Dit verkleint het risico op verspreiding van virussen. Apparaten met de ASPRA technologie gebruiken aantoonbaar minder energie voor het verplaatsen van de lucht door de collector heen. Wat maakt de technologie verder nog uniek?

De voordelen van ASPRA technologie ten opzichte van andere technieken

Uit TNO-onderzoek blijkt dat de elektrostatische luchtreiniger met ASPRA technologie het hoogste afvangstrendement heeft ten aanzien van stofdeeltjes. Met andere woorden: de technologie is in vergelijking met andere technieken die gebruik maken van een HEPA-filter beter in staat kleine luchtdeeltjes als PM10, PM2.5, PM1 en ultrafijnstof te filteren en gelijktijdig de bio-aerosolen te deactiveren. En dus ook virussen. Het apparaat deactiveert en vangt namelijk tot 99% van de virussen en overige bio-aerosolen. Juist daarom gingen we de samenwerking aan.

De technologie heeft daarnaast nog een aantal voordelen: ‘Het is een duurzame en energiezuinige oplossing,’ vertelt Khoury. ‘Zo genereert de open structuur van het filter tot 80% minder drukval (luchtweerstand red.) dan andere technieken met dichte textielfilters. Dit garandeert een continue luchttoevoer en de ionisatie voorkomt microbiologische groei op de filters.’

Van ziekenhuis tot sportschool: hier vind je de technologie

Verpleegster met ziekenhuisbed in lift

‘ASPRA technologie wordt al jaren onder meer toegepast in ziekenhuizen, scholen, kinderdagverblijven, kantoren en distributiecentra’, vertelt Khoury verder. Het onderstreept de missie van VFA: overal schone lucht. Nu misschien wel belangrijker dan ooit. Ook in andere binnenruimtes waar veel mensen tegelijk zijn, heeft de technologie zijn weg gevonden. Zoals bij deze sportschool in Nieuwerkerk aan den IJssel.

Waarom de technologie belangrijk is in een lift

Als je kucht, lacht of praat verspreid je vochtdruppeltjes in de lucht. Die druppeltjes kunnen drager zijn van virussen en ziektekiemen. Zoals het coronavirus. Uit onderzoek blijkt dat die door de lucht gedragen deeltjes tot wel 30 minuten in een lift kunnen blijven hangen. Dat maakt goed ventileren cruciaal. Huidige ventilatierichtlijnen zijn vaak niet voldoende in de strijd tegen virussen. Daarom ontwikkelden we samen met VFA het M-Care® ASPRA systeem.

Toepassing van ASPRA in liften: het M-Care® ASPRA systeemUitleg ASPRA technologie

We willen graag dat liften zo veilig mogelijk gebruikt kunnen worden. Nu en in de toekomst. Door gebruik te maken van de ASPRA technologie ventileert ons nieuwe ventilatiesysteem actief gereinigde lucht en doodt tot 99% van de virussen en bacteriën. Het systeem is te gebruiken in nieuwe en bestaande liften. Meer weten?

Meer informatie over M-Care® ASPRA Vrijblijvend contact opnemen

 

Vergrijzing vergroot het belang van verticale mobiliteit

Vergrijzing: waar hebben we het precies over?

Nederland vergrijst steeds verder. Uit cijfers van het CBS blijkt dat ongeveer 19% van de bevolking 65 jaar of ouder is. En dit percentage blijft oplopen. De verwachting is dat in 2035 een kwart van de bevolking – oftewel: 4,5 miljoen – 65-plusser is. Ouderen zijn honkvast en gehecht aan hun woning of woonomgeving. Vaak wonen ze tientallen jaren op dezelfde plek, ook omdat er steeds meer mogelijkheden zijn om langer thuis te blijven wonen.

Waarom verticale mobiliteit in wooncomplexen belangrijk is

Speciale voorzieningen of aanpassingen stellen mensen in staat langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van beugels in de douche of het toilet. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat traplopen een grote rol speelt in het wel of niet thuis blijven wonen. Ouderen vinden het belangrijk om vanuit de woonkamer zonder traplopen in de keuken, badkamer, slaapkamer of het toilet te kunnen komen. In wooncomplexen is dit vaak het geval.

Aan woningcorporaties de taak hier rekening mee te houden in de gemeenschappelijke ruimtes en voorzieningen. Ook als het gaat om de algemene veiligheid in het gebouw. En natuurlijk op het gebied van verticale mobiliteit: de lift.

Wat belangrijk is bij een lift voor woningcorporaties

Extra stevige en robuuste storingsgevoelige onderdelen.
Zoals bijvoorbeeld deuren en plafonds. Zodat de onderdelen minder snel kapot gaan of kapotgemaakt kunnen worden.

 

Vrij verkrijgbare liftcomponenten.
Dit soort componenten zijn toepasbaar op meerdere merken en type liften. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om zonder problemen te wisselen van onderhoudspartij in de exploitatiefase.

 

Veiligheid en beveiliging.
Een systeem voor toegangscontrole bij de lift. Vaak op basis van het intoetsen van een bepaalde code. Zodat niet zomaar iedereen de lift kan gebruiken.

 

Een voordelige levensduurcyclus.
Een betaalbare aanschaf en een voordelige levensduurcyclus over een periode van 20 tot 30 jaar zijn natuurlijk ook belangrijk. Dat voorkomt verrassingen en houdt servicekosten voorspelbaar.

 

De levensloopbestendigheid van een lift.
Levensloopbestendigheid is de mogelijkheid om de lift aan te kunnen blijven passen op de gebruiksbehoefte. Denk aan een uitklapstoeltje of liftknoppen vanuit een rolstoel kunnen bedienen. Belangrijk in het kader van vergrijzing.

 

Mede op basis van deze punten ontwikkelden we samen met een onafhankelijke adviseur en een woningcorporatie de Corporatielift. Benieuwd wat we met de Corporatielift voor jouw woningcorporatie kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.

Vrijblijvend contact opnemen

 

De Corporatielift: een lift speciaal voor woningcorporaties

Een betrouwbare lift met extra robuuste deuren en een vandaalbestendig plafond, voorzien van een energiezuinig LED-paneel: dat is onze nieuwe Corporatielift. De liftkooi en bediening zitten zo in elkaar dat de lift met het oog op de toekomst levensloopbestendig is. Nieuwsgierig? Lees meer over onze nieuwe lift.

Meer informatie over de Corporatielift

Service en vertrouwen doorslaggevend in keuze voor liftrenovatie

Oude liftsituatie gaf veel problemen
De VvE is 15 jaar oud en bestaat uit 14 appartementen inclusief een parkeergarage. De meeste bewoners zijn met pensioen. Nadat de voorzitter van de VvE plots verhuisde, werden zijn taken onder de andere bewoners verdeeld. Eén van deze taken is de lift. Technische kennis over liften en het onderhoud daarvan ontbrak. 5 jaar geleden wisselden ze nog van onderhoudspartij, nadat hun huidige liftleverancier failliet ging. Helaas bleven de problemen rondom de lift zich voordoen. Een dieptepunt was toch wel dat men zelf een medebewoonster (83) moest redden uit een vastgelopen lift. Een nieuwe lift of een grondige liftrenovatie was nodig. Het bestuur kwam tijdens de oriëntatiefase terecht op de VvE belangbeurs in ‘s-Hertogenbosch. Hier kwam men voor het eerst in aanraking met Mitsubishi. Dit leidde uiteindelijk tot een offerte.

Keuze op gevoel en vertrouwen bleek de juiste
Roubos geeft aan dat zij bij een bestuursvergadering minimaal 3 offertes moeten aanbieden aan haar bewoners. Hierbij kijkt men naar prijs, kwaliteit, transparantie en service. Door de heldere offerte en de begeleiding hiervan viel de keuze op Mitsubishi. De grootste factor die volgens Roubos meeweegt in zo’n beslissing is vertrouwen. “Doordat Mitsubishi altijd bereikbaar is voor vragen en advies, ontstaat er vertrouwen. Zij gaven ons de keuze voor een liftrenovatie of een nieuwe lift. Uiteindelijk hebben we voor een liftrenovatie gekozen. Deze was aanzienlijk duurder dan onze huidige partij. Toch waren wij als bewoners er unaniem snel over uit,’’ aldus Roubos.

Staat jouw VvE ook voor lastige keuzes? Bekijk dan eens onze whitepaper: ik heb een lift wat nu? Of loop je vast bij het vergelijken van liftoffertes? Lees meer over deze onderwerpen die ook jou als VvE aangaan .
Lees meer

De aanpak van de liftrenovatie
Na 15 jaar is de gemiddelde lift aan vervanging of grondige renovatie toe. De liftrenovatie van VvE Heerenlande betrof onder andere werkzaamheden als een nieuwe besturingskast, nieuwe liftknoppen en een deurenrevisie. Doordat de monteurs alles voorafgaand aan een renovatie vakkundig checken, weten zij precies welke onderdelen er vervangen moeten worden. Uiteraard doen zij dit in overleg met de VvE. Zo weten beide partijen waar zij aan toe zijn. Een vervelende bijkomstigheid was in dit geval dat de lift stilstond. Gelukkig heeft Mitsubishi deze klus met urgentie kunnen uitvoeren, zodat de VvE eerder over haar lift kon beschikken.

”Mitsubishi maakt waar wat zij beloven. De liften zijn van hoge kwaliteit en ze hebben perfect personeel.” Roubous, lid technische commissie VvE Heerelande

Op een lijn met de liftmonteur
De renovatie duurde 1,5 week. Roubos vertelt dat hij kan terugkijken op een geslaagde klus. ‘’Ik had direct een goed gevoel bij de monteurs van Mitsubishi. Zij stelden zich netjes voor en bespraken precies wat en wanneer werd uitgevoerd. Ook als zij een dag niet aanwezig waren, werd dit netjes bij ons gemeld. Helder en transparant! Je kunt merken dat de klant centraal staat bij Mitsubishi. Dit geeft een prettig en vertrouwd gevoel, zeker bij een wat kleinere VvE zoals de onze.’’

Na de succesvolle liftrenovatie heeft VvE Heerenlande ervoor gekozen om ook het liftonderhoud door Mitsubishi te laten uitvoeren. ‘’Ik vroeg na de renovatie het mobiele nummer van de liftmonteur, omdat ik nog wel wat opstartproblemen verwachtte. De monteur gaf aan dat ik hem de komende jaren niet zou bellen. We zijn nu een klein half jaar verder en ik heb hem niet meer gesproken. De lift werkt perfect!

Vraag nu de brochure liftrenovatie aan



Waarom het Broederenklooster voor de MOVE lift koos

De keuze voor de MOVE lift

De MOVE lift werd voorgesteld op het moment dat de lift nog niet op de markt was. ‘Maar we hadden al het vertrouwen in Mitsubishi omdat we al eerder twee liften hadden afgenomen. Zowel in het kasteel de Engelenburg als privé in een appartementencomplex,’ vertelt Anton. Dat gebeurde naar tevredenheid, waardoor de keuze opnieuw viel op Mitsubishi. ‘We zochten namelijk vooral vertrouwen en kwaliteit.’ Lees meer over de MOVE lift in het Broederenklooster en bekijk foto’s.

Een stille en betaalbare lift

Dat het een bijzonder pand is blijkt wel uit het historische karakter. Aan een kant van de lift zit de muur van de grafelijke zaal van de Graaf van Zutphen. De schacht van de lift heeft een glazen wand. Van buitenaf kun je door de schacht heen kijken. De andere kan van de lift zit tegen hotelkamers aan. Anton: ‘Ik vond het dus van het allergrootste belang dat de lift geen geluidsoverlast geeft. De MOVE bleek een betaalbare optie. Niet de duurste, en toch de kwaliteit van een superlift.’