Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van een nieuwe lift: de MOVE. We lanceren deze lift pas op 1 november, maar we geven je alvast een inkijkje hoe deze lift past binnen onze visie op duurzaamheid. De lift heeft energielabel A en is zowel in gebruik als in stilstand een stuk energiezuiniger. Staat de MOVE lift bijvoorbeeld in de stand-by modus? Dan verbruikt hij veel minder stroom dan andere stilstaande liften.
Geavanceerde monitoring voor levensduurverlenging
Ook werken we hard aan een nieuw besturingssysteem, specifiek voor de MOVE lift. Dit besturingssysteem is door geavanceerde sensoren in staat om over meer dan 700 parameters data te verzamelen. Niet alleen over het aantal ritten, de snelheid en het aantal mensen die er in de lift staan, maar ook over de kabelspanning en belasting van kleine onderdelen verzamelen we data. Met deze data krijgen we inzicht in de slijtage die wordt veroorzaakt bij een bepaald gebruik van de lift. Deze data is heel waardevol, want tijdens liftonderhoud kunnen we dan de configuratie instellingen van de lift aanpassen. Hierdoor minimaliseren we slijtage en hoeven we de liftonderdelen minder snel te vervangen. Goed voor de levensduur van de lift en goed voor het milieu.
Duurzame stappen in de toekomst
We proberen ons constant af te vragen: hoe kunnen we nóg duurzamer produceren en efficiënter werken? Als we naar de toekomst kijken, richten we ons op 3 hoofdzaken:
Levensduur van componenten
Als we liftonderdelen en materialen kunnen recyclen en hergebruiken, dan doen we dat. In dit kader is de MOVE lift ontworpen volgens de LEAN-principes. Dit houdt in dat de lift zo ontworpen is, dat onderdelen er makkelijk in en uit gehaald kunnen worden. Dit noemen we remontabel ontwerpen. Stel: jouw lift heeft in 20 jaar tijd ruim 2,5 miljoen ritten gemaakt. De levensduur van een liftcomponent is 3,5 miljoen ritten. De lift wordt dan geheel vervangen, maar het component is nog niet op. Dit component halen we uit de lift en gebruiken we voor een andere lift. Zo verlengen we de levensduur van liftonderdelen. Dit scheelt materiaal en is daardoor beter voor het milieu.
Herkomst van materialen
Onze nieuwe MOVE lift krijgt een C2C-certificering. Dat betekent dat we van alle materialen van de lift, zelfs de kleinste componenten, inzichtelijk hebben wat de herkomst is. Waar is het materiaal van gemaakt en wie is de leverancier? In de toekomst is het onze ambitie om alle MOVE liften die we verkopen op te nemen in een database. Bijvoorbeeld via Madaster, zoals we dat nu ook doen voor onze M-Use® liften. Zo hebben we inzichtelijk waar materiaalstromen zich bevinden. En zien we precies welke materialen en onderdelen van de lift we in de toekomst kunnen recyclen of hergebruiken.
Product van eigen bodem
De MOVE lift is een product van eigen bodem. Zo werken we uitsluitend samen met Europese leveranciers en vindt de productie plaats in Nederland. Als we dit vergelijken met onze huidige Mitsubishi producten, die uit Japan komen, heeft dit een enorme positieve invloed op de milieu-impact van transport. Hierover vertellen we meer tijdens de officiële lancering van de MOVE lift op 1 november.
Meer weten over de MOVE lift?
Bekijk onze MOVE pagina met alle relevante product informatie.
Gaan de deuren niet meer goed dicht? Of is het nu al de 2e keer in 3 maanden dat er iemand vast staat in de lift? Een liftstoring kan altijd gebeuren, maar is wel een teken dat er iets mis is. Bijvoorbeeld slijtage aan onderdelen, waardoor ze toe zijn aan vervanging. Ons advies: schakel bij liftstoringen altijd een liftexpert in om te ontdekken wat er mis is.
2. Lawaai of trillingen
De afgelopen tijd is de lift steeds meer gaan trillen en schokken. Ook hoor je sinds een paar weken een vreemd geluid als je in de lift staat. Het is dan goed om aan de bel te trekken. Het kan een signaal zijn dat onderdelen van de lift, bijvoorbeeld van de aandrijving, toe zijn aan vervanging. Is je lift al wat ouder en zijn belangrijke onderdelen versleten? Dan kan het zijn dat de hele lift vervangen moet worden. Goed om te weten: iedere lift maakt geluid. Hoe nieuwer de lift, hoe minder geluid hij maakt. Let dus vooral op ongebruikelijke geluiden en trillingen.
3. Liftdeuren openen en sluiten niet goed
De deuren zijn in het dagelijks gebruik de meest storingsgevoelige onderdelen van een lift. Door verkeerd gebruik van de lift en deuren, kunnen liftdeuren beschadigen en zo storingen veroorzaken. Denk aan het expres blokkeren van de liftdeuren bij een verhuizing. Of rollators en kinder- of winkelwagentjes die schade aan de deuren veroorzaken. Uiteindelijk kan dit er toe leiden dat de liftdeuren niet meer goed openen en sluiten. Met gevaarlijke situaties als gevolg.
4. Stopverschillen
Stel: de deur van de lift gaat open en je wilt uitstappen. Maar je ziet dat de lift niet op gelijke hoogte staat met de etagevloer van de verdieping. Dit noemen we een stopverschil. Door zo’n verschil kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Ouderen en kinderen kunnen bijvoorbeeld struikelen over de ‘drempel’. Een stopverschil duidt vaak op problemen met de frequentieregeling of besturing. Je lift laten checken door een monteur is in zo’n situatie zeker aan te raden.
5. De lift maakt een ‘hupje’
Misschien heb je het wel eens meegemaakt. Je staat in de lift en vlak voordat hij stopt maakt de lift een klein ‘hupje’. Ook kan het zijn dat je schokken of haperingen voelt terwijl je in de lift staat. Dit is opvallend, want normaal gesproken hoor je als gebruiker nauwelijks iets te merken van het bewegen van de lift. Een klein ‘hupje’ en schokken geven aan dat er problemen zijn met de frequentieregeling, want die bepaalt hoe snel en vloeiend de lift op en neer gaat. Beweegt jouw lift niet vlekkeloos? Schakel dan een liftexpert in voor een controle.
6. Verouderd interieur
Als gebruiker van de lift valt je oog natuurlijk op het interieur van de lift. Is de vloerbedekking, spiegel of reling verouderd of beschadigd? Of past het niet meer in het totaalplaatje van het gebouw? Modernisering is dan zeker een mogelijkheid. En wat te denken van liftdeuren die je met de hand moet openen? Deze techniek is niet meer van deze tijd. Zo is een vervanging door automatische deuren een vooruitgang in gebruikscomfort en veiligheid. Zeker voor groepen zoals ouderen en minder validen.
Herken je een van deze signalen?
Vraag dan vrijblijvend een liftinspectie aan. Onze liftspecialisten komen graag bij je langs om te achterhalen wat er met de lift aan de hand is. Ook kijken we samen hoe we jou het beste kunnen helpen.
Het antwoord is duidelijk: nee, er bestaan geen liften voor dieren zoals wij die kennen voor mensen. Toch bestaan er 2 liften die het leven van dieren prettiger en veiliger maken.
Een lift voor koeien en paarden
Een koe of paard in de sloot beland? Geen eenvoudige opdracht om grote dieren uit een benarde situatie te halen. Daarom is er een speciale lift ontwikkeld om deze dieren te helpen. De lift is een hijsdeken die om de romp van de koe of het paard gaat. Vervolgens wordt het dier uit het water getild door een heftruck of tractor. Zo komen ze weer veilig op het droge. Allemaal dankzij een eenvoudige lift als hulpmiddel.
Traplift voor honden
Soms kan een hond de trap niet meer op. Bijvoorbeeld doordat de hond te zwaar is geworden. Of het is pijnlijk voor zijn gewrichten door ouderdom. Speciaal voor honden is er daarom een traplift ontwikkeld. Deze hondentraplift is vaak een normale traplift, maar dan met een aparte bak of klep erop voor de hond. Zo kan je trouwe viervoeter weer veilig omhoog en omlaag.
Stap je samen met je hond in de lift?
Dan adviseert het Liftinstituut om je hond kort aan te lijnen. Het komt redelijk vaak voor dat een hond met de lift naar boven gaat, terwijl het baasje nog met de riem in zijn hand aan de andere kant van de liftdeur staat. Vaak loopt het met een sisser af: het breken van de riem voorkomt dat de hond door de omhooggaande lift in de problemen komt. Toch is het verstandig om extra alert te zijn als je samen met je hond de lift in stapt. Zo voorkom je gevaarlijke situaties en kun je samen met je hond zorgeloos een blokje om.
1. Probeer liftdeuren zo min mogelijk te blokkeren
Misschien zie je het wel eens gebeuren: iemand springt op het laatste moment in de lift, terwijl de deuren al sluiten. Of je ziet tijdens een verhuizing dat mensen expres dozen of andere voorwerpen tussen de liftdeuren zetten. Zo blijven de deuren open, maar vergroot je ook de kans op storingen. Als liftdeuren constant open en dicht gaan, slijten ze veel sneller. Verder worden liftdeuren niet ‘blij’ van onderbroken bewegingen, die kort op elkaar volgen. Hierdoor neemt de kans op een liftstoring toe. Dus nog even snel een voet tussen de liftdeur? Liever niet!
2. Vermijd ruw contact met de liftdeuren
Liftdeuren zijn in het dagelijks gebruik de meest storingsgevoelige onderdelen van een lift. Door hard contact kunnen de deuren indeuken of krom trekken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren tijdens het laden en lossen van goederen. Ook rollators, winkelwagentjes of kinderwagens kunnen schade veroorzaken tijdens het in- en uitrijden. Als gevolg hiervan rijden de deuren niet goed meer in hun voegen en lopen ze aan.
3. Maak ook de rails van de liftdeuren schoon
De centrale hal of de liftlobby worden vaak netjes schoongemaakt. Vergeet niet om dan ook de liftrails mee te nemen, want vaak blijven papiertjes en ander vuil in de liftrails zitten. Dus pak je de bezem? Veeg dan ook even voorzichtig de liftrails schoon. Zo zorg je dat de liftdeuren goed functioneren en voorkom je storingen.
4. Zorg regelmatig voor vakkundig liftonderhoud
Lopen de liftkabels nog goed in hun rails? Zitten er geen deuken in de liftdeuren? En werkt de besturing van de lift nog zoals het hoort? Regelmatig vakkundig liftonderhoud is de beste manier om een liftstoring te voorkomen. Tijdens een controle doen onze servicemonteurs een grondige check. Zo signaleren zij op tijd problemen aan de lift. Bijvoorbeeld slijtage van de liftonderdelen, die de servicemonteur dan direct vervangt. Door minimaal 1 keer per jaar je lift goed te laten onderhouden, verklein je de kans op storingen.
5. Breng de gebruikersbehoeften en gebruiksintensiteit in kaart
Ga je een nieuwe lift aanschaffen? Dan is het belangrijk om de juiste keuze te maken. Wie gaan de lift gebruiken? Waar komt de lift? En hoe vaak per dag wordt de lift gebruikt? Breng dit in kaart en kies vervolgens voor de juiste lift. Daarbij loont het om bij een forse investering in een liftinstallatie (die minimaal 20 jaar mee moet gaan) te kijken naar de kosten op de lange termijn. Investeren in een iets hogere kwaliteit betaalt zich dubbel en dwars terug op de middellange termijn. Niet alleen in gebruikscomfort (minder geluid, trillingen, storingen en kortere wachttijden), maar zeker ook in energie-, onderhoud- en vervangingskosten.
Extra tip: informeer andere liftgebruikers
Maken veel verschillende mensen dagelijks gebruik van de lift(en)? Informeer hen over hoe zij liftstoringen kunnen voorkomen. Dit kan al simpel met een e-mail, brief of deze blog. Bewoners van een appartementencomplex of medewerkers in een kantoor zitten ook niet te wachten op liftstoringen. Of erger: dat zij vast komen te zitten in de lift. Dus ons advies: informeer je medebewoners of collega’s over het juiste gebruik van de liften. Zo blijven ze in beweging!
“Liften van Mitsubishi Elevator Europe hebben een gemiddeld beschikbaarheidspercentage van 99,8% en het laagste storingspercentage van Nederland.„
Hulp nodig?
Heb je nu een liftstoring of komt een liftstoring bij jou in het gebouw vaak voor? Ook zonder onderhoudscontract kun je bij ons terecht voor reparaties. Of gewoon een oprecht en betrouwbaar advies. Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag!
De lift in je gebouw moet vervangen worden. Hoe merk je dat? Misschien zie je in de meerjarenonderhoudsplanning een hele grote post voor liftonderhoud staan. Na een onderhoudsbeurt adviseert de liftinspectie je de lift te renoveren. Of je hebt hoge kosten na iedere onderhoudsbeurt. Misschien merk je zelf dat de lift niet goed werkt: er zijn vaker storingen, de deuren sluiten niet meer goed of de lift beweegt schokkerig.
Waar moet je in zo’n geval allemaal aan denken? Je wilt tenslotte de juiste keuze maken – en idealiter weer 20 jaar vooruit kunnen met je nieuwe lift. Goed nieuws: in veruit de meeste gevallen hoef je dan geen nieuwe lift te kopen. Bij Mitsubishi Elevator Europe kunnen we een bestaande lift goed moderniseren of renoveren. Hoe gaat dat in zijn werk?
Stap 1: technische inspectie
Techniek
Als je met ons een afspraak maakt voor een liftinspectie, komt onze liftinspecteur bij je langs om kennis te maken. We kijken dan uiteraard ook naar je lift. Tijdens de inspectie onderzoeken we de technische onderdelen van de lift. Welke onderdelen moeten vervangen worden om de lift weer goed te laten werken? Uiteraard bekijken we ook hoe we de lift kunnen laten voldoen aan de nieuwste wet- en regelgeving. Die liftinspectie kost je trouwens helemaal niets! Hoe meer je vervangt, hoe betrouwbaarder de lift wordt. Denk maar aan de remschijven, spiegels of accu van je auto. Hoe ouder die zijn, hoe minder veilig je rijdt.
Comfort
Daarnaast doen we suggesties voor het verbeteren van het comfort. Vaak is een oudere lift niet goed te gebruiken door rolstoelgebruikers. Zij kunnen dan zelf niet zittend bij de knoppen om de lift te bedienen. Of er is geen spiegel aan de achterzijde van de lift, waardoor ze niet veilig achteruit de lift uit kunnen rijden. Maar denk ook aan het uiterlijk van de lift. Een nieuwe lak op je auto zorgt er toch voor dat je iets netter voor de dag komt. Hetzelfde geldt voor een lift met een nieuw likje verf.
Energie
Een ander belangrijk aspect van een liftvervanging is de mogelijke besparing op de energierekening. De nieuwste technologie is bijna altijd zuiniger in energie. We kijken bovendien naar de aansluitwaarde van de bekabeling. Voor een voedingskabel van een lift betaal je vastrecht. Dat kost je al snel 1800 euro per aansluiting. Tijdens de inspectie onderzoeken we of we de aansluitingen kunnen optimaliseren om de kosten aan vastrechten te verlagen. Ook hier geldt de vergelijking met een auto: in veel gevallen gebruik je een stuk minder brandstof per kilometer als je in een nieuwe wagen rijdt.
Stap 2: offerte
Op basis van de inspectie en het beschikbare budget stellen wij een eerste versie van de offerte op. Daarbij geven we voor elk losse onderdeel aan wat de kosten zijn. We geven daarbij aan wat er echt moet gebeuren, en wat er minder belangrijk is, maar wel prettig. Zo kun je zelf makkelijk een keuze maken voor wat je aan de lift laat vervangen, en wat je behoudt. Op deze manier stellen we in deze fase samen een offerte en opdracht op, die precies aansluit op de behoeften van de gebruikers van je gebouw. Precies zoals je samen met een monteur de APK-keuring van je auto wilt doornemen. Bij ons heb je in dit hele proces dezelfde contactpersoon, die je situatie van binnen en buiten kent. Zo hoef je nooit steeds iets opnieuw uit te leggen.
Stap 3: installatie
Wanneer we besluiten samen te gaan werken, bestellen wij de nieuwe onderdelen. Als die na een aantal maanden gereed zijn, installeren we de nieuwe onderdelen. Dan kun je de lift een aantal dagen niet gebruiken. We beslissen samen welke dagen dat zijn. Het moment communiceren we ruim vooraf, zodat elke gebruiker van het gebouw weet wanneer de lift niet in gebruik is. Na installatie heb je een lift die weer als nieuw is, waarmee je zo weer 20 jaar mee vooruit kan.
In een nieuw gebouw is vaak een lift nodig. Daar komt een hoop bij kijken – of het nou een lift voor een nieuw appartementencomplex, een druk kantorencomplex, een bijzonder museum of een lift voor het vervoeren van zwaar materiaal is. Tegelijkertijd wil je dat de lift zo min mogelijk ruimte inneemt – want liftruimte is niet te gebruiken of verhuren. Waar moet je allemaal rekening mee houden als je een lift koopt?
Stap 1: liftplan
Waar ga je de lift precies voor gebruiken – nu en in de toekomst? Dat is de vraag die onze adviseurs in het plan samen met jou beantwoorden. Ofwel: aan welke kwalificaties moet de lift voldoen? Daarbij denken we allereerst aan omvang, draagkracht, snelheid en deurbreedtes. Daarbij kijken we ook naar wie of wat je met de lift wilt vervoeren. Daarbij zijn heel veel factoren belangrijk. De hoogte van het gebouw, de ruimte die voor de lift beschikbaar is, de omvang van de producten of de hoeveelheid mensen die met de lift naar boven en beneden moeten bijvoorbeeld.
Denk maar aan een lift voor een ziekenhuis. Daarin vervoer je niet alleen patiënten, artsen en bezoekers, maar ook patiënten die in een ziekenhuisbed liggen. Dat betekent dat de lift groter moet zijn, en de deuren breder. Ook moet er een begeleider naast het bed passen. In sommige ziekenhuizen moet er bovendien eerste hulp verleend worden in het bed – dan is er ruimte nodig voor apparatuur en meerdere mensen. De lift moet sterk genoeg zijn om die mensen, het bed en de apparatuur te dragen.
In een hoog kantoorgebouw zijn heel andere functionaliteiten belangrijk. Als er 20 verdiepingen zijn, moet de lift sneller op en neer kunnen: anders wachten werknemers heel lang op de lift. Vaak heb je dan 2 liften nodig – of zelfs meer. Die liften moeten met elkaar in contact staan, zodat je niet lang wacht op een lift, terwijl een andere lift stil staat. Er zijn dan ook andere eisen aan de lift op het gebied van brandveiligheid: de lift moet als evacuatielift gebruikt kunnen worden.
Samen brengen we deze liftscenario’s in kaart. Zo komen we tot een plan waarin gebruikerscomfort en een optimale besteding van de ruimte samenkomen. We kijken bijvoorbeeld naar de plaatsing van de machinekamer – en de optie een machinekamerloze lift te nemen. Zo kunnen we maximaliseer je ook in de lift de waarde van het gebouw.
Stap 2: offerte
Hebben we de liftscenario’s volledig in kaart? Dan kunnen we samen een offerte opstellen. We kijken samen naar de laagst mogelijke kosten om het scenario goed te laten werken en natuurlijk ook de exploitatiekosten – zoals het vastrecht voor aansluiting van de bekabeling en de energiekosten.
Stap 3: bouwkundige optimalisatie
De lift is geen los stukje in een gebouw: de lift is er onderdeel van. Niet alleen voor gebruikers, maar ook op bouwkundig niveau. Stel: we installeren 2 liften naast elkaar. Vaak wordt er dan een scheidingswand geplaatst. Terwijl dat helemaal niet nodig is. Een stalen tussenwand voldoet dan ook. En dat scheelt enorm in de kosten. Wij denken daarom ook op dat gebied met je mee.
Stap 4: opdracht
Wanneer we de functionaliteiten, scenario’s en bouwkundige optimalisatie in beeld hebben, komen we tot de opdracht. We spreken niet alleen de kosten af, maar ook enkele juridische zaken. Denk maar aan de afbakening van verantwoordelijkheden. Wie doet wat? En wie doet wat niet? Wij kunnen bijvoorbeeld de rol van nevenaannemer of onderaannemer op ons nemen.
Stap 5: realisatie
Als we alle plannen gereed hebben, kunnen we aan de slag met de installatie van de lift. Ook daarin denken we met je mee. Soms kunnen we de lift vroeg in het bouwproces installeren, zodat de lift al gebruikt kan worden voor het vervoer van bouwpersoneel en materiaal. Omdat wij onze liften zelf in onze eigen fabriek bouwen, kunnen we ze in hun geheel leveren. Dat scheelt enorm aan tijd, ruimte en afval tijdens het bouwproces – waardoor je sneller en gemakkelijker je gebouw kunt opleveren. Inclusief de beste lift, voor de beste prijs, met het grootste gebruiksgemak.
De herkomst van dit bijgeloof is onduidelijk. Er zijn verschillende mogelijkheden waarom het getal 13 vaak in een lift ontbreekt. In Europa, Amerika en sommige landen in Azië wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd. Een verklaring is dat het te maken heeft met het Christendom. Het Laatste Avondmaal wordt vaak aangehaald. Er zaten 12 discipelen aan tafel, met Jezus Christus erbij 13 mensen. Wat volgde? Het verraad door het vertrek van Judas (de 13e persoon) en vervolgens de kruisiging van Jezus op vrijdag de 13e, ook bekend als Goede Vrijdag.
Zinvol of zinloos?
Heeft het ‘ontbreken’ van de 13e verdieping wel zin? In 2007 onderzocht USA Today of bezoekers daadwerkelijk waarde hechten aan de aanwezigheid van een 13e verdieping. En jawel, 13% van de gasten voelt zich er niet comfortabel bij. Geef precies dezelfde verdieping een ander getal en er is niets aan de hand.
Niet alleen in liften en hoge gebouwen ontbreekt soms de 13e verdieping. In vliegtuigen vind je bijvoorbeeld vaak geen 13e rij, in hotels ontbreekt soms kamernummer 13 en in de autosport wordt traditioneel geen nummer 13 toegekend.
Bling! Eén druk op de knop en de liftdeuren springen open. Blijkbaar stond de lift al op jou te wachten. Toeval is dit niet, want een slimme lift weet waar hij moet zijn. Er verschuilen zich allerlei regels en technologie achter het knopje naast de liftdeur. Die knopjes bepalen hoe de lift zich door het gebouw beweegt en hierdoor zo snel en efficiënt mogelijk mensen naar de juiste verdiepingen brengt.
Een lerende lift
Zo’n slimme lift in een hoog gebouw is een zelflerend systeem. De lift wordt geïnstalleerd, maakt ritten en leert zo stap-voor-stap het gebouw en haar gebruikers kennen. Wat zijn de piektijden? Wat zijn de daluren? En vanaf welke verdieping pakken mensen vaak de lift? Deze informatie wordt opgeslagen in het ‘geheugen’ en steeds verder aangevuld. Hoe langer de liften functioneren, hoe slimmer ze worden.
Neem bijvoorbeeld de ochtenden. Het is 9 uur, veel mensen komen aan op kantoor. Iedereen wil natuurlijk zo snel mogelijk naar zijn of haar werkplek. Dit betekent spitsuur voor de liften, want zo veel mogelijk mensen moeten omhoog. Doordat dit iedere dag het geval is, weet het systeem dat zij zo veel mogelijk liften naar beneden moet sturen rond de klok van 9. Hetzelfde geldt rond lunchtijd. Pakken veel mensen vanaf de 8e verdieping de lift? Dan blijft de lift zich rond deze verdieping bewegen, omdat hij dit heeft geleerd uit ervaring. Bijvoorbeeld door het aantal oproepen en het gewicht te meten. Handig toch?
In Nederland is liftonderhoud wettelijk verplicht. Hierdoor heeft iedere lift een verplicht aantal onderhoudsbeurten per jaar. Dat is fijn, want zo weet je dat jouw lift aan de veiligheidseisen voldoet. Naast veiligheid wil je gewoon dat je lift in goede staat blijft. Zo voorkom je storingen en is je lift altijd beschikbaar.
Hoe is een liftonderhoudscontract opgebouwd?
Voordat we iets kunnen zeggen over de kosten van liftonderhoud, is het goed om in te zoomen op de verschillende liftonderhoudscontracten. Zo heb je vaak de keuze uit twee smaken:
1. Standaard liftonderhoudscontract
Als eerste heb je de standaard liftonderhoudscontracten. Hierbij heb je de keuze uit drie soorten: basis, uitgebreid en all-in/duurzaam garant contract. Een basiscontract is het goedkoopste en bestaat vaak alleen uit onderhoudsbeurten. Reparaties aan je lift en overige kosten komen daar nog bovenop. Bij een uitgebreid contract is er een bedrag gereserveerd voor onvoorziene reparaties en kosten. Dit bedrag ligt nog hoger bij een all-in/duurzaam garant contract.
VvE’s kiezen vaak voor een basiscontract of uitgebreid contract voor liftonderhoud. Een basiscontract zorgt voor minder kosten terwijl je met een uitgebreid contract beter beschermd bent tegen onvoorziene reparaties en kosten. Wat is het slimste? Uiteindelijk ligt de waarheid ligt in het midden. Je wilt niet te veel maar ook niet te weinig onderhoud, uiteraard tegen een scherpe prijs. Dit is bijvoorbeeld mogelijk in een liftonderhoudscontract op maat.
2. Liftonderhoudscontract op maat
Bij een liftonderhoudscontract op maat kies je het onderhoud dat past bij jouw lift en budget. Stellen we samen met jou een liftonderhoudscontract op? Dan letten we op de volgende uitgangspunten:
Merk: wat is het merk?
Type lift: welk type lift is het?
Type gebruiker: wie gebruikt de lift?
Gebruiksintensiteit: hoe vaak wordt de lift dagelijks gebruikt?
Leeftijd: hoe oud is de lift? Wat is de daarbij behorende slijtage?
Omgeving: waar in het gebouw staat de lift?
De uitkomst van de bovenstaande punten bepalen deels de kosten. Ook jouw wensen spelen een rol. Wat wil je graag gedekt hebben als het gaat om liftonderhoud? Je kunt dit vergelijken met een reisverzekering. Verzeker je ook je bagage en medische kosten als je op reis gaat? Dan betaal je vanzelfsprekend meer. Hetzelfde geldt voor liftonderhoud. Hoe uitgebreider het onderhoud, hoe hoger de kosten.
Kosten liftonderhoud
Maar zo’n liftonderhoudscontract, wat kost dat nu? Kijken we naar de markt, dan kunnen de kosten van een lift onderhoudscontract variëren van €500 tot €2.750 per lift, per jaar. Een liftonderhoudscontract van €500 is vaak een beperkt basiscontract waarbij je voor onvoorziene reparaties moet bijbetalen. Voor €2.750 heb je over het algemeen een uitgebreid liftonderhoudscontract met een ruime dekking. Kies je voor een all-in duurzaam garant contract? Dan liggen de kosten vaak 1,5 keer hoger dan een uitgebreid contract. Dit komt doordat liftonderhoudspartijen rekening houden met de reparaties en kosten van grote liftonderdelen.
Uiteindelijk zijn de kosten voor liftonderhoud lastig in te schatten, omdat liften en wensen verschillen per gebouw en locatie. Neem bijvoorbeeld liften in hotels en kantoorgebouwen. Deze liften worden dagelijks intensief gebruikt. Dit vraagt om uitgebreid liftonderhoud en dit zie je terug in de kosten.
M-Use®
Bij VvE St. Hubertus uit Ede is men sinds juni overgegaan op M-Use®. Dit gebruiksmodel voor liften ontzorgt de VvE voor de komende 40 jaar. Ze betalen een vast bedrag per jaar, om ook de liftkosten de delen over de levensduur van de lift. “Toen wij als VvE besloten om over te gaan tot de renovatie van onze bestaande lift van “Mitsubishi” hebben we diverse offertes aangevraagd. Via onze liftmonteur werden wij gewezen op M-Use®. Na een goed gesprek met een liftadviseur van Mitsubishi waren wij direct om.”
Via de ramen in je gebouw gaat veel warmte verloren. Zijn de kozijnen en ruiten toe aan vervanging? Kies dan voor nieuwe kozijnen met triple glas. Triple glas en HR++-glas isoleren veel beter dan enkel glas of gewoon dubbel glas. Warmte verdwijnt hierdoor minder snel uit het gebouw en in de zomer blijven de woningen beter koel. De stookkosten dalen en zo bespaar je op je energieverbruik.
Energiebespaarder 2: gevelisolatie
Bij gevelisolatie denk je als eerste aan spouwmuurisolatie. Een spouwmuur bestaat uit een stenen binnenmuur en een buitenmuur met daartussen een open ruimte (de spouw) van ongeveer 5 tot 15 centimeter. Je kunt deze spouw gemakkelijk en snel door een gespecialiseerd bedrijf laten opvullen met isolatiemateriaal. Denk aan piepschuimbolletjes, steenwol of glaswol. Al deze materialen isoleren ongeveer even goed, dus kies bij voorkeur isolatiemateriaal met het KOMO-keurmerk.
Verder kun je spouwmuurisolatie goed combineren met twee andere vormen van gevelisolatie: binnenisolatie of buitenisolatie. Bij binnenisolatie wordt er een extra wand tegen de binnenmuur geplaatst. Vervolgens wordt de muur netjes afgewerkt met verf, behang of stucwerk. Bij buitenisolatie breng je bijvoorbeeld isolatiemateriaal aan tegen de buitenmuur. Daarna worden de gevels afgewerkt met pleisterwerk of andere muurbekleding. Dit alles voor het goede doel: een lager energieverbruik.
Energiebespaarder 3: liften en liftonderhoud
Betrouwbare en goedwerkende liften in je gebouw zijn belangrijk. Mensen moeten zich makkelijk en snel van en naar hun woningen kunnen begeven. Toch kan de lift in je gebouw problemen veroorzaken, bijvoorbeeld door ouderdom.
Het nadeel van oude liften is dat de liftinstallatie technisch gezien niet meer van deze tijd is. Oude liften zijn vaak hydraulische liften, deze werken met oliedruk. Deze oude liften gebruiken veel energie en hebben veel onderhoud nodig, wat hoge kosten met zich meebrengt. Is je lift aan vervanging toe en wil je tegelijkertijd ook energie besparen? Kies dan voor een lift met tractietechniek en energielabel A. Bijvoorbeeld de duurzame oplossing M-Use®, de eerste circulaire lift van Nederland. Met een M-Use® lift draag je bij aan een circulair gebruik van grondstoffen. Zo worden alle onderdelen van een M-Use® lift na de gebruikscyclus hergebruikt voor andere liften. Is de lift echt op? Dan recyclen we de onderdelen tot nieuwe materialen.
Een ander voordeel van M-Use® is dat je geen eigenaar bent van de lift. Zo lease je een energiezuinige lift voor een vast bedrag. In dit bedrag zitten ook de kosten voor reparaties, vervangingen en keuringen. Zo is je liftonderhoud goed geregeld en kom je niet voor verrassingen te staan. Want weet jij wat je nu maandelijks of jaarlijks kwijt bent aan liftonderhoud? En hoe tevreden zijn Nederlandse VvE’s over hun onderhoudspartij? Dit en meer lees je in het VVEO onderzoek naar liftonderhoud bij VvE’s.
Energiebespaarder 4: dakisolatie
Een dak zonder isolatie is een van de grootste energieverspillers van een gebouw. Warme lucht stijgt omhoog. Door het dak goed te isoleren voorkom je dat warmte uit je gebouw ontsnapt. Je kunt daken zowel aan de binnenkant als buitenkant isoleren. Met een goede dakisolatie bespaar je jaarlijks honderden euro’s aan stookkosten. Als groot appartementencomplex misschien wel duizenden euro’s per jaar. Je kunt trouwens ook iets moois maken van je dak, zoals het volgende idee laat zien.
Energiebespaarder 5: groene daken
Een dak beplant met grassoorten, mos, kruiden, struiken of zelfs bomen. Het wordt steeds populairder. Wat zijn de voordelen van een groen dak? Het biedt ten eerste een oplossing voor overtollig water. Een groot deel van de neerslag wordt opgenomen en dat voorkomt wateroverlast. Ook isoleert een groen dak tegen de hitte én de kou. Zo hoef jij minder vaak de verwarming of airco aan te zetten. Verder zorgt jouw daktuin voor een extra leefgebied voor stadsdieren en -planten.
Energiebespaarder 6: zonnepanelen
Zie je een groen dak niet zo zitten? Dan hebben we nog een andere oplossing: zonnepanelen. Het is niet de makkelijkste investering om te doen als VvE, maar wel een interessante. Appartementencomplexen hebben vaak een groot dak, een perfecte plek voor één of meerdere zonnepanelen. Maar welk type panelen zijn dan het meest geschikt? En hoeveel plaats je er op je dak? Heb je hier als VvE genoeg geld voor? En welke subsidies kun je krijgen? Je begrijpt het al. Veel vragen. Ga dus op onderzoek uit, laat je goed adviseren en ontdek of zonnepanelen voor jullie een energie- en kostenbesparing opleveren.
Energiebespaarder 7: stap over naar LED-verlichting
Wist je dat je veel winst kunt behalen met de lampen in je gebouw? Stel: je houdt een wedstrijd tussen LED-lampen en gloeilampen. Dan komt LED-verlichting als winnaar uit de bus. Want LED-lampen zijn aantrekkelijk geprijsd, bevatten geen giftige stoffen en ze branden binnen één seconde op vol vermogen en in verschillende mooie kleuren. Uiteindelijk bespaar je met LED-verlichting al snel meer dan 70% op je elektriciteitsverbruik. Goed voor het milieu en je portemonnee. Ben je al overtuigd?
Energiebespaarder 8: verwarming met een warmtepomp
Vaak bestaat de helft van je energierekening uit kosten voor verwarming. Een tiende daarvan is voor warm water. Zonneboilers en elektrische warmtepompen zijn duurzame alternatieven voor gasgestookte installaties. Warmtepompen halen warmte uit de lucht, de bodem of het grondwater. Zo zorgen ze op een milieuvriendelijke manier voor verwarming van water. Verder geeft de overheid subsidie op het kopen van een warmtepomp. Bovendien heeft de overheid de belasting op elektriciteit verlaagd.
Voor het antwoord op deze vraag gaan we terug naar 1836. De Britse natuurkundige Michael Faraday ontdekte dat er geen elektrisch veld binnen een metalen afgesloten kooi bestaat. Je spreekt dan van een kooi van Faraday – vernoemd naar deze beste man. Magnetrons en de ruimte waarin een MRI-scanner staat vormen ook een kooi van Faraday zodat er geen elektrische straling naar buiten ontsnapt. Zelfs radiosignalen kunnen niet tot zo’n kooi van Faraday doordringen.
Een liftkooi is ook Faraday-kooi. Geen perfecte, want een lift heeft door zijn gleuven en mix van andere materialen zogezegde ‘gaten’. Maar de liftkooi is dicht genoeg om het GSM-signaal te verzwakken. Daarbij werken de elektrische velden rondom een lift en het gewapende beton van een gebouw ook niet mee als het om mobiel bereik gaat.
Vanaf nu stappen jij en je telefoon nooit meer de lift in zonder even aan Faraday te denken. Weer wat geleerd!