Van opbouw tot plaatsing: zo werkt de MOVE lift

Productie met hoge doorloopsnelheid tegen lage kosten

monteurs aan het werkHet geavanceerde configuratie- en productieproces voorkomt veel handmatige tussenstappen. Daardoor produceren we de MOVE met een hoge doorloopsnelheid tegen lage kosten. Dit gebeurt in onze fabriek in Veenendaal. En omdat we met Europese toeleveranciers werken, kunnen we korte levertijden van de MOVE aanhouden.

Ontwerp volgens het LEAN-principe

De MOVE maakt gebruik van een elektronisch positioneringssysteem dat bewegingen van de lift volledig elektronisch regelt. Hierdoor zijn er minder mechanische componenten en schakelaars. Dit past bij het ontwerp volgens het LEAN-principe: niet lassen en lijmen tijdens het productie- en montageproces. Alle componenten zijn op die manier eenvoudig te vervangen. Ook vanuit circulair oogpunt belangrijk. Daarnaast is de MOVE lift opgebouwd uit gangbare en vrij verkrijgbare liftcomponenten.

De vrij verkrijgbare liftcomponenten van de MOVE lift

Een bekende vakterm die je vaak voorbij hoort komen in onze branche: vrij verkrijgbare liftcomponenten. Dit soort liftcomponenten zijn toepasbaar op verschillende merken en type liftinstallaties. Het zorgt onder meer voor:

  • Korte levertijden en grote beschikbaarheid
  • Innovatieve liftcomponenten
  • Een voordelige aanschaf

De werking van de MOVE lift

Veel uitvoeringen en opties zijn standaard. Zijn er specifieke wensen op het gebied van interieur? Vaak kost dit geen extra tijd of maatwerk. Daarnaast heeft de MOVE geen machinekamer, wat ruimte bespaart in een wooncomplex.

De centrale besturingseenheid kan verbinding maken met internet. Het is daardoor mogelijk informatie over het liftgebruik op afstand uit te lezen. Dit noemen we remote monitoring. Het systeem geeft automatisch aan als componenten preventief onderhoud nodig hebben of als er onverhoopt een storing is. Op basis van de gegevens over het gebruik kan het onderhoud planmatig worden aangestuurd. Daarnaast schakelt de lift licht- en besturingssystemen zoveel mogelijk uit als de lift leeg is. De lift kan daarom energielabel A halen.

Opbouw van de liftkooi in de schacht

De MOVE is zo ontworpen dat de lift volledig in de schacht wordt opgebouwd. Hoe dit werkt? Na plaatsing van de vloer volgen de wandpanelen. Vervolgens rust het dak op de panelen. Het dak van de lift dient als werkvloer voor de monteurs: zo installeren ze de leiders en kabels in de schacht. Op die manier kan het grootste deel van de montage vervolgens slechts door één monteur worden gedaan.

Overige specificaties van de MOVE lift

  • Snelheid: 1,0/1,6 m/s
  • Gewicht: 630 – 1050 kg
  • Aantal personen: 8 – 14
  • Levensduur: minimaal 20 jaar

Voordelige Total Cost of Ownership (TCO) van de MOVE

Over een periode van 20 jaar heeft de lift een zeer voordelige TCO. Zowel in aanschaf als de verwachte liftprestaties. Want door de lage productie- en onderhoudskosten, remote monitoring en opbouw in de schacht is de levenscyclus van de MOVE voordeliger dan concurrerende modellen in de markt. Dit blijkt onder meer uit recente klantcases met Woningcorporatie Portaal en Liftadviseur Pi. Daarin kwam de MOVE over een periode van 20 jaar als voordeligst uit de bus, zowel in aanschaf (liefst 50% voordeliger) als de onderhoud- en vervangingskosten. Op die manier kan de MOVE de standaard liftoplossing voor woningcorporaties worden. We lichten de ‘Corporatieflift’ en deze case  binnenkort uit in ons nieuws.

Maak een afspraak voor meer informatie over de MOVE

Wil je meer weten? Bekijk de productbrochure of neem contact op voor meer informatie over de MOVE.

Vrijblijvend contact opnemen MOVE brochure

Liftrenovatie: zo informeer je de bewoners

Tip 1: communiceer tijdig over de liftrenovatie

Bewoners hebben behoefte aan duidelijkheid. Communiceer dus tijdig over een liftrenovatie. Wat is tijdig? Twee tot drie maanden van tevoren. Dan zijn de bewoners goed voorbereid en voorkom je lastige situaties. Erg vervelend als een bewoner net zijn verhuizing heeft gepland op de dag(en) van de renovatie.

Tip 2: leg uit wat er precies gaat gebeuren en wanneer

Creëer begrip. Liftrenovaties zijn immers ook in het belang van de bewoners zelf. Leg (kort) uit:

  • wat er precies gaat gebeuren tijdens de renovatie
  • op welke dag(en) en uren de lift buiten gebruik is
  • welke huisnummers en/of verdiepingen het betreft
  • wie de renovatie uitvoert 

Het is voor bewoners vervelend als de personenlift tijdelijk buiten gebruik is. Durf dit te benoemen. En wat als er plotseling iets ernstigs gebeurt ten tijde van het onderhoud? In noodsituaties is het natuurlijk niet gewenst om de lift te gebruiken. Toch kan het geen kwaad nogmaals de beste vluchtroute aan te stippen. Het kan net nodig zijn. 

Tip 3: geef alternatieven als dat mogelijk is

Heeft het complex meerdere personenliften? Wellicht zijn niet alle liften tegelijk buiten gebruik. Maak dit overzichtelijk voor de bewoners. Daarmee voorkom je verrassingen. Zeker in deze tijden, waar veel mensen thuis zijn en (grote) producten kunnen laten bezorgen.

Is er één personenlift? Geef alternatieven als het mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een trappenklimmer. Of stel voor om de jongere bewoners de ouderen te laten helpen met het tillen van de boodschappentas. Mocht dit een keer niet lukken, dan zijn onze monteurs vaak bereid even een handje te helpen.

Tip 4: gebruik communicatiekanalen die passen bij de bewoners

Kies communicatiekanalen die binnen het complex voor de hand liggen. Bijvoorbeeld een brief, het prikbord in de welkomsthal of een e-mail. Of alle drie. Overdaad schaadt in dit geval meestal niet. Hoe dan ook: zorg in ieder geval dat de informatie bij iedereen terecht komt. Een open deur, maar enorm belangrijk. 

Tip 5: wees bereikbaar in de weken voor en tijdens de liftrenovatie

Voor de ene bewoner zal de liftrenovatie weinig problemen opleveren. Voor een ander kan het lastiger zijn. Wees bereikbaar voor vragen. Noem een contactpersoon, telefoonnummer en vertel wanneer de contactpersoon bereikbaar is.  

Meer informatie over de communicatie rondom een liftrenovatie

We hebben veel ervaring met liftrenovaties en helpen je graag. Bij vragen kan je terecht bij onze afdeling liftrenovatie. 

Neem contact op

Informatie over liftrenovatie in het algemeen

We geven tijdig aan als er een liftrenovatie aan zit te komen. Dit kan al een aantal jaar van tevoren zijn. Zo kan je er op meerdere vlakken rekening mee houden. Denk je dat de lift nu al toe is aan een renovatie? Bijvoorbeeld omdat de lift veel geluid maakt, overmatig trilt of problemen geeft bij het in- en uitstappen? Maak nu een afspraak voor een vrijblijvende liftinspectie bij jou op locatie.

 

Een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opstellen voor je lift: hoe werkt het?

Wat is een MJOP?

Een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) is een rapport waarin staat welk onderhoud plaats moet vinden en wat de kosten hiervan zullen zijn. Gebouwen van overheidsinstanties, woningcorporaties, onderwijsinstellingen, hotels en zorgorganisaties hebben vaak al heel lang een MJOP. Sinds 1 januari 2018 is het voor Vereniging van Eigenaren (VvE’s) opgericht in of na 2008 ook verplicht om een jaarlijks een minimumbedrag te reserveren voor onderhoud en herstel van het gebouw.

Een MJOP geeft specifiek weer:

  • Welke onderhouds- en herstelwerkzaamheden en duurzaamheidsmaatregelen plaats moeten vinden.
  • Wanneer deze werkzaamheden moeten plaatsvinden in een minimale periode van 10 jaar.
  • Wat de kosten van de werkzaamheden zijn.

Een MJOP geeft dus inzicht op welke momenten gemeenschappelijke onderdelen van een gebouw vervangen of gerestaureerd moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan het dak, de gevel, het trappenhuis, de kozijnen en natuurlijk de lift(en).

Heeft jouw gebouw één of meerdere liften? Dan is het verstandig om voor je lift(en) dus ook een MJOP op te stellen. Zo komen de onderhouds- en mogelijke reparatiekosten niet als een verrassing. Daarnaast helpt een MJOP jou bij het beoordelen van verschillende offertes van onderhoudspartijen. Dankzij het inzicht uit de MJOP ontdek je of een onderhoudsvoorstel inhoudelijk goed in elkaar steekt en een onderhoudspartij in staat is om kwaliteit te leveren. Uiteindelijk breng je met de met een MJOP in kaart hoeveel geld er jaarlijks nodig is om de kosten voor gezamenlijk onderhoud te dekken.

MJOP voor liften

Een lift heeft tegenwoordig een gemiddelde levensduur van 15 tot 20 jaar. Dit is afhankelijk van het type lift, het merk en de intensiteit van gebruik. Onze liften overschrijden deze levensduur door de hoge kwaliteit over het algemeen ruim, maar er zijn ook diverse merken die al naar 10 tot 12 jaar aan vervanging toe zijn. Maar hoe lang een lift ook meegaat: tijdens de levenscyclus van een lift is er liftonderhoud en liftrenovatie nodig. Bijvoorbeeld door slijtage van liftonderdelen of verouderde techniek. Het is daarom noodzakelijk dat je als gebouwbeheerder de lift(en) opneemt in de MJOP van een gebouw. Zo krijg je inzicht in de status van je lift(en) en ontdek je welke werkzaamheden en kosten er nodig zijn in de komende 10 tot 30 jaar.

Het opstellen van een MJOP voor liften

Het is mogelijk om als gebouwbeheerder zelf een MJOP op te stellen. Het is dan wel belangrijk dat je voldoende technische kennis van liften hebt. De status, resterende levensduur en kosten bepalen van de verschillende liftonderdelen is lastig en vergt de nodige kennis en ervaring met liften. Daarom besteden veel partijen dit uit aan een liftadviseur of liftleverancier. Zo win je op individueel installatieniveau een apart advies in.

Liftinspectie

liftmonteurs controleren liftHet opstellen van een MJOP voor een lift begint met een grondige liftinspectie volgens de NEN 2767-norm voor conditiemetingen. Tijdens een liftinspectie komt een liftadviseur of liftexpert bij jou langs om de lift te keuren. Hij bekijkt de lift van de binnenkant, maar ook werpt hij een blik in de liftschacht en de machinekamer (indien aanwezig). Zo ontdekt hij wat de status is van de lift en daarna verwerkt hij dit tot een overzichtelijk rapport.

Tijdens een liftinspectie letten we op de volgende liftonderdelen:

  • Besturing: hoofdstroomrelais, snelheidsregelaar, schachttableaus, liftkooitableaus en de accu’s voor noodstroom.
  • Aandrijving van de lift: motor, machine, tractieschijf en draagkabels.
  • Snelheidsbegrenzer en bijbehorende kabels.
  • Tegengewicht, bijbehorende liftgeleiders en spanwielen.
  • Liftkooi: liftgeleiders, wielen, kooi- en noodverlichting, spreek.
  • Schachtdeuren, kooideuren en deurmotor, inclusief fotocel(lijst) en 3D sensoren.
  • Schachtput: de buffers van de liftkooi, tegengewicht en spanwiel.

MJOP-rapport

Na de liftinspectie stellen we een MJOP-rapport op. Zijn alle liftonderdelen nagelopen en gecontroleerd? Dan geven we ieder liftonderdeel een score: (1) uitstekend, (2) goed, (3) redelijk, (4) matig, (5) slecht of (6) zeer slecht. Zo geven we inzicht in de huidige status van de lift en haar onderdelen. Daarna bepalen we welke actie er nodig is per liftonderdeel: reinigen/afstellen, vervangen, revisie of modernisering.

Moet een onderdeel vervangen worden? Dan geven wij aan in welk jaar dit moet gebeuren en wat dit naar verwachting kost. Stel de tractieschijf en draagkabels van jouw lift krijgen in het MJOP rapport de status ‘goed’, maar moeten over vijf jaar wel vervangen worden. Dan geven wij aan dat je in het jaar 2025 een X bedrag moet besteden aan een nieuwe tractieschijf en draagkabels. Zo kun jij alvast rekening houden met deze toekomstige kostenpost. Uiteindelijk laat het MJOP-rapport je zien hoeveel geld je kwijt bent per jaar aan je lift. En hoeveel geld je dus totaal moet reserveren over een tijdsbestek van bijvoorbeeld 20 jaar.

MJOP: goed om te weten

Houd bij het aanvragen, opstellen en gebruiken van MJOP’s rekening met het volgende:

  • Een MJOP kun je vaak laten opstellen voor een periode van 10 tot 30 jaar. Wij raden je altijd aan om een MJOP voor minimaal 20 jaar te laten maken. Zo heb je inzicht over een langere periode en kan er een realistische inschatting worden gemaakt van alle liftonderdelen.
  • Een MJOP geeft alleen de grote vervangingen, moderniseringen en renovaties weer. Bijvoorbeeld de vervanging van een tractieschijf. Kleine werkzaamheden en reparaties, zoals een vervanging van een accu of een lampje, staan niet in een MJOP. Deze vervangingen en reparaties vinden vaak plaats tijdens een liftonderhoudsbeurt. Hou er rekening mee dat deze (weliswaar vaak lage) kosten niet zijn opgenomen in de MJOP.
  • Een MJOP is niet in beton gegoten. Een liftexpert of liftadviseur inspecteert jouw lift grondig en schat de toekomstige werkzaamheden en kosten zo goed mogelijk in. Desondanks blijft het een momentopname. Een verandering kan ervoor zorgen dat bepaalde werkzaamheden eerder plaatsvinden of qua kosten anders uitvallen. Stel bijvoorbeeld dat meer bewoners in een appartementencomplex de lift gaan gebruiken. Grote kans dat bepaalde liftonderdelen door slijtage dan iets eerder vervangen moeten worden.

Vraag een liftinspectie aan

Wil jij weten wat de status van jouw lift is? Of heb je hulp nodig bij het opstellen van een MJOP? Vraag dan vrijblijvend een liftinspectie aan of neem contact met ons op voor vragen. Onze liftinspecteurs komen graag een keer bij je langs.

Vraag een liftinspectie aan       Neem contact met ons op

Het bestel- en productieproces van een nieuwe lift

In 12 stappen naar een nieuwe lift: de MOVE

Stel: je start met de bouw van een nieuw kantoorpand of appartementencomplex. In het gebouw heb je een nieuwe lift nodig. Je kiest voor onze innovatieve MOVE lift. Hoe ziet het bestel- en productieproces er dan uit?

1. Aanvraag nieuwe MOVE lift

Je bent op zoek naar een gloednieuwe lift en je zoekt naar meer informatie. Je kijkt op onze website en neemt contact met ons op. Bijvoorbeeld telefonisch of via het contactformulier.

2. Eerste contact en een afspraak

Een van onze adviseurs neemt contact met je op. We horen graag wat jouw wensen zijn en hoe we je kunnen helpen met de nieuwe lift. Uiteindelijk maken we een afspraak om samen jouw wensen en plannen te bespreken.

3. Data invoeren in de liftconfigurator

Na het gesprek brengen we jouw wensen en de specificaties van de lift in kaart. Bijvoorbeeld het aantal verdiepingen, kooimaten, schachtmaten, type liftdeuren, kleur en materiaal van de kooi (gewoon staal of roestvrijstaal). Maar ook accessoires als knoppen, het bedieningspaneel, een aardbevingssensor, type verlichting, brandwerendheid en energiebesparende functies. Al deze gegevens en opties voeren we door in onze liftconfigurator. Dit is een online systeem dat precies berekend en laat zien hoe de lift eruit komt te zien.

Binnen één dag rolt er een schets, offerte en bouwtekening van de MOVE lift uit de configurator. Helemaal op maat gemaakt. Een voorwaarde is dat we een volledige set van gegevens nodig hebben voor de simulatie. In de praktijk merken we dat het soms wat langer duurt dan één dag, omdat de uitkomsten van de liftconfigurator een aantal keer heen en weer gaan tussen onze klanten en de accountmanager.

4. Offerte

Hebben we alles in kaart? Dan sturen we de uiteindelijke offerte en schetsen naar je toe.

5. In gesprek over de offerte

Je hebt rustig de tijd om de offerte te bekijken. Als je vragen hebt is een van onze adviseurs altijd telefonisch of per mail bereikbaar. Ook is het mogelijk om samen de offerte te bespreken bij jou op locatie. En in tijden met de geldende coronamaatregelen plannen we moeiteloos een online afspraak in. Wil je meer weten over ons bedrijf? Dan ben je natuurlijk van harte welkom om een kijkje te komen nemen in onze fabriek in Veenendaal.

6. Overeenkomst opstellen

Ben je tevreden en akkoord met de offerte? Dan gaan we een contract opstellen. In deze koopovereenkomst leggen we vast wat we samen hebben afgesproken. Wat leveren wij precies? En welke werkzaamheden doet een aannemer? Denk bijvoorbeeld aan een steiger plaatsen in de liftschacht of afspraken over het parkeren op de bouw.

7. Projectleider komt in actie

Mensen kijken naar de MOVE liftAls de koopovereenkomst is getekend komt onze projectleider in actie. Hij leest het contract na en brengt een bezoek aan de locatie. De projectleider leest de afspraken die gemaakt zijn na en controleert of de maten kloppen met wat hij ziet op locatie. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: is het gebouw goed bereikbaar? Is het gebouw al in gebruik? Hoe ziet de liftschacht eruit? Hoe is de aanrijroute? Waar kunnen we de lift lossen? Na goedkeuring van de projectleider geeft hij de opdracht door aan ons interne productiebedrijf.

8. Opstarten van de productie van de lift

Het productiebedrijf gaat aan de slag met het produceren van de lift. De tekeningen zijn gemaakt en het is duidelijk hoe de lift eruit komt te zien. Het productiebedrijf bepaalt wat nodig is: welke liftonderdelen maken we zelf in de fabriek en welke liftcomponenten moeten we bestellen? Deze opdrachten zet het productiebedrijf binnen één dag uit bij de verschillende afdelingen.

9. Produceren en bestellen van liftcomponenten

Montage liftkooiEen deel van de MOVE liftonderdelen en materialen kunnen wij binnen één tot twee weken zelf produceren in onze fabriek in Veenendaal. De overige componenten bestellen we bij verschillende gespecialiseerde leveranciers. Bij de MOVE lift werken we uitsluitend met 100% Europese liftcomponenten. Daarom bestellen we de benodigde materialen bij onze vaste leveranciers in Europa. We hebben afspraken met hen dat zij de materialen binnen vijf tot zes weken leveren. Dit lukt altijd, mits er geen bijzondere omstandigheden spelen. Een goed voorbeeld zijn de coronamaatregelen. De fabrieken in Spanje waren een tijdje gesloten, waardoor de productie van liftdeuren stil lag. Hierdoor liepen onze bestellingen vertraging op.

10. De lift opbouwen in de fabriek én op locatie

monteren in de liftschachtZijn alle liftonderdelen en materialen binnen en geproduceerd? Dan monteren we zo veel mogelijk delen van de lift in onze fabriek, mits deze samenstellingen in kratten passen. De kratten met liftonderdelen vervoeren we naar het gebouw waar we de nieuwe lift installeren. Twee monteurs monteren eerst de rails en bevestigingspunten aan de schachtmuren. Daarna bouwen ze de volledige lift op in de schacht. Het opbouwen van de lift duurt twee tot drie weken. Een knelpunt kan zijn dat een liftschacht moeilijk toegankelijk is door de andere bouwwerkzaamheden in het gebouw. Het kan dan voorkomen dat het installeren van de lift meer tijd in beslag neemt.

11. Testen en keuren van de lift

Is de lift geïnstalleerd, dan komt een inspecteur langs om de lift uitgebreid te testen. Hij controleert ook of de lift voldoet aan alle veiligheidsnormen. Dit is een ingebruikname keuring en dat duurt gemiddeld één tot twee dagen.

12. Oplevering door de projectleider

Werkt de lift naar behoren en is hij goedgekeurd? Dan is hij klaar voor gebruik! De projectleider kijkt samen met jou of alles naar wens is. Ben je tevreden? Dan dragen we de lift over aan onze serviceafdeling. Zij monitoren de prestaties van de lift continu dankzij het remote monitoring systeem. Is er een storing of zien we in de data dat er onderhoud nodig is, dan ondernemen we meteen actie. Door vroegtijdig handelen verminderen we zo het aantal bezoeken voor liftonderhoud.

Het bestel- en productieproces bij liftmodernisering

Heb je al een bestaande lift in je gebouw, maar is hij verouderd en toe aan een (grondige) renovatie? Dan is liftmodernisering voor jouw lift(en) de oplossing. Ontdek hoe het bestel- en productieproces bij liftmodernisering eruit ziet.

Bekijk de 12 stappen bij het moderniseren van een lift.

Meer weten over de MOVE lift?

Download dan de MOVE brochure of neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Zij helpen je graag op weg met al jouw vragen.

Download de MOVE brochure       Neem contact op

Het bestel- en productieproces bij een liftmodernisering

In 12 stappen een bestaande lift moderniseren

Stel je voor: de twee liften in jouw appartementencomplex zijn verouderd en toe aan renovatie. Hoe ziet het bestel- en productieproces er dan uit?

1. Aanvraag liftmodernisering

Je wilt graag je liften moderniseren en je zoekt naar meer informatie. Je kijkt op onze website en neemt contact met ons op. Bijvoorbeeld telefonisch of via het contactformulier.

2. Eerste contact en een afspraak

Een van onze adviseurs neemt contact met je op. We horen graag wat jouw wensen zijn en hoe we je kunnen helpen met de twee verouderde liften. Uiteindelijk maken we de afspraak om de liften te bekijken bij jou op locatie.

3. Bezichtiging van de lift

Een van onze adviseurs komt bij jou langs om de lift en de schacht te bekijken. We inspecteren de binnenkant van de liftkooi, maar ook de liftleiders, motor, remmen, vangen en het tegengewicht in de schacht. De toegangsdeuren op iedere verdieping lopen we na en indien aanwezig checken we de machinekamer. Daarnaast bekijken we het liftboek met daarin de verbruiks-, onderhoud- en storingsgegevens van de lift en meten we de liftschacht op met een laserapparaat. Het doel is om zo veel mogelijk gegevens te verzamelen over de lift. Zo achterhalen we de status van jouw lift en ontdekken we welke moderniseringen nodig zijn. Denk aan liftonderdelen die vervangen moeten worden. Tijdens het bezoek gaan we samen in gesprek over de benodigdheden, jouw wensen en budget. We denken altijd met je mee voor de beste oplossing.

4. Berekening en offerte

Hebben we jouw wensen en de gegevens van lift verzameld? Dan gaan we aan de slag. We maken een berekening van de te vervangen onderdelen en schatten de tijd in die engineering, de fabriek en de monteurs op locatie bezig zijn met de werkzaamheden. Dit brengen we netjes in kaart in een offerte en deze sturen we naar je op.

5. In gesprek over de offerte

Je hebt rustig de tijd om de offerte te bekijken. Als je vragen hebt is een van onze adviseurs altijd telefonisch of per mail bereikbaar. Ook is het mogelijk om samen de offerte te bespreken bij jou op locatie. En in tijden met de geldende coronamaatregelen plannen we moeiteloos een online afspraak in. Wil je meer weten over ons bedrijf? Dan ben je natuurlijk van harte welkom om een kijkje te komen nemen in onze fabriek in Veenendaal.

6. Kick-off voorbereiden

Ben je enthousiast over de offerte en mogen we de liftmodernisering uitvoeren? Dan plannen we zo snel mogelijk een interne kick-off in. Tijdens deze meeting brengen we verschillende afdelingen en experts samen die jouw project gaan uitvoeren.

7. Projectleider komt langs

De projectleider komt bij jou langs op locatie om de liften en de schacht op te meten. Dit is bij het eerste bezoek al in kaart gebracht, maar we voeren graag nog een controle uit zodat we geen verkeerde materialen en maten bestellen. Ook stemmen we de laatste zaken over de planning en werkzaamheden met jou of de bewoners van het pand af.

8. Kick-off van het project

Tijdens de kick-off van het project vullen we de actielijst. Wat moet er gebeuren? Welke materialen zijn er nodig? Wat moet nog besteld worden? Welke monteurs gaan het project uitvoeren? Wanneer vindt de uitvoering plaats? Als de actielijst is gevuld, leggen we hem voor aan onze directie. Zij geven een akkoord op de start van het project.

9. Engineering bestelt de materialen

Onze engineering afdeling bestelt de benodigde liftonderdelen voor de liftmodernisering. Soms moeten deze onderdelen uit Japan komen en dit kost vanzelfsprekend meer tijd. De levertijd kan oplopen tot twaalf weken, afhankelijk van het onderdeel. Zo zijn kleinere materialen of onderdelen sneller binnen. Verder kan het zijn dat er liftonderdelen in onze fabriek worden gemaakt. Dit neemt één tot twee weken tijd in beslag.

10. Planning maken

De projectleider houdt de status van de bestellingen goed in de gaten. Ook controleert hij of de juiste liftonderdelen en materialen binnenkomen. In de tussentijd maakt hij een planning en zorgt ervoor dat de monteurs beschikbaar zijn.

11. Start van de werkzaamheden bij jou op locatie

monteur aan het werkZijn alle materialen binnen? Dan kunnen de renovatiemonteurs aan de slag bij jou op locatie. De projectleider monitort of de werkzaamheden op schema liggen en brengt jou hiervan op de hoogte. Een knelpunt is soms de bereikbaarheid van de liften. Als een gebouw, lift of liftschacht lastig te bereiken is, dan kost dit extra tijd. Bijvoorbeeld om liftonderdelen de schacht in te hijsen. Hoe lang een renovatie duurt? Dat ligt aan de werkzaamheden. Waar een schakelkast vervangen 5 dagen beslag neemt, zal een complete liftrenovatie vier weken in beslag nemen.

12. Liftkeuring en oplevering

De renovatiemonteurs zijn klaar: verouderde liftonderdelen zijn vervangen en het interieur is vernieuwd. Voordat je de lift weer kunt gebruiken, vindt er een keuring plaats. Werkt alles naar behoren? Dan levert de projectleider in jou bijzijn de lift op. Als jij tevreden bent dan ronden het project af en dragen we de lift over aan onze service afdeling. Zij helpen je in de toekomst met vragen of liftonderhoud.

Het bestel- en productieproces bij het kopen van een nieuwe lift

Ben je op zoek naar een nieuwe lift voor een nieuwbouwproject? Of wil je een geheel nieuwe lift aanschaffen in jouw gebouw? Dan ziet het bestel- en productieproces er iets anders uit. Dit leggen we volgende week uit in een nieuwe blog. Houd onze social media kanalen in de gaten.

Volg ons op Facebook, Twitter of LinkedIn.

Meer weten over liftmodernisering?

Download dan onze liftrenovatie brochure of neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Zij helpen je graag op weg met al jouw vragen.

Download de renovatiebrochure       Neem contact op

Liftinsight: Duurzaam is niet duur

Volgens Evert Visser, Managing Director bij Mitsubishi Elevator Europe, is de liftindustrie eigenlijk vooral blijven hangen in het streven naar lage initiële kosten. “Hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk een nieuwe lift plaatsen. Met name na de crisis van 2008 is hier veel en hard aan gewerkt door alle producenten. Op zich is dit een goed streven en een prima activiteit. Er is echter wel een keerzijde. Als we uitsluitend naar initiële kosten kijken, dan is het gevaar aanwezig dat de kosten van exploitatie stijgen. Ik denk dat veel eigenaren dit herkennen. Ik pleit voor hoogwaardige producten met een hoge bedrijfszekerheid. Zo is het mogelijk om niet alleen oog te hebben voor de kosten bij de aanschaf maar ook tijdens de levensduur.”

 

 

 

 

 

 

 

Wat ik interessant vind aan Mitsubishi, is dat Japanners producten ontwikkelen die niet mogen falen. Je ziet dat ook in de automotive sector. Waar anderen adverteren dat ze de hoogste monteursdichtheid hebben, wat een gevoel van zekerheid moet geven maar eigenlijk veel-zeggend is, kiest Mitsubishi voor kwaliteit en buigt niet voor de prijsdruk. Mitsubishi toont aan dat kwaliteit zich op een andere manier terugbetaalt. Eigenzinnig! Dat geldt ook voor Evert.

Met hem sprak ik al over IoT voor ik ermee begonnen was. Daarom laat ik hem graag aan het woord.

“Dit dilemma wordt mede in stand gehouden doordat er bij coöperaties en ook bouwers, veel focus ligt op de kosten van het bouwproject op zich maar minder op de exploitatie, hoewel ik wel een verandering merk. Vooral corporaties willen tegenwoordig liften die niet gebonden zijn aan een producent zodat men onafhankelijk overal het onderhoud kan neer-leggen. De achtergrond van deze vraag is dat men voorspelbaar onderhoud wil hebben en zekerheid over kosten. In mijn ogen is de oplossing van zo’n universele lift suboptimaal. Daar zijn betere oplossingen voor.

De huidige beoordeling van service is nog veel gericht op de vraag of je het aantal bezoeken hebt waargemaakt en hoeveel tijd je hebt op-gemaakt. Ik denk dat we meer naar commitment moeten. We spreken een Service Level Agreement (SLA, diensten niveau overeenkomst) af. Wij als servicepartij verzorgen dit en de gebruiker is blij. Het aantal bezoeken en de besteedde tijd is geen garantie voor goed onderhoud en hoge bedrijfszekerheid.”

Hoe zit de eigenaar daar nu in?

“Wij merken dat grotere investeerders maar ook de VvE’s echt wel meer en meer oog heb-ben voor transparantie, de TCO (Total Cost of Ownership) benadering. Voor bouwers is dit nog een lastig ding. Toch zie ik bijvoorbeeld bij grote investeerders als ASR en AM, dat zij daar echt wel oren naar hebben. Het doel is om op lange termijn efficiëntie te bereiken. Zij doen dat uit duurzaamheidsmotieven. Bij VvE’s zijn de kosten meer leidend. Ik ben wel hoopvol gestemd dat ook de huidige crisis ons weer met beide benen op de grond zet. Een lift in een gebouw is van cruciaal belang. Niet voor niets is de liftmonteur op de lijst met cruciale beroepen geplaatst. Verticaal transport in een gebouw als een ziekenhuis is van bijzonder belang. Ook het aantal storingen en het kunnen voorspellen van eventuele slijtage.”

Evert, wat zou er naar jouw idee moeten veranderen?

“Elke aanschaf van een lift moet naar mijn idee gepaard gaan met een lange garantie van bijvoorbeeld 10 jaar. Natuurlijk inclusief alle vervangingen en afgestemd op gebruiksintensiviteit. Zo worden kosten voor aanschaf en gebruik eerlijk naast elkaar gezet en is er op deze manier een helder beeld van deze kosten.”

“Je hebt gelijk. Ik ben gestopt daarover te praten omdat veel mensen hierin niet meekomen. Uit de KPMG-analyse blijkt echter dat kosten en bijvoorbeeld CO² uitstoot samenlopen. Laat ik een voorbeeld noemen. Als bij een gewone lift een regelaar na vijf of zeven jaar defect raakt moet er een monteur heen, er moet een nieuwe regelaar geproduceerd worden en getransporteerd. De monteur moet de lift ombouwen omdat de nieuwe regelaar toch niet één op één kan worden uitgewisseld. Dat zijn allemaal kosten, maar de kosten lopen parallel met CO² uitstoot.”

Wat is de bijdrage van Mitsubishi aan duurzaamheid?

“Wij ontwikkelden M-Use®, een model waar zelfs het eigenaarschap bij de leverancier blijft en de gebruiker enkel betaalt voor het gebruik. Alle kosten worden hierin in een vooraf overeengekomen jaarbedrag meegenomen voor een periode van 20 jaar. Er zijn slechts een paar variabelen. Eén daarvan is het aantal ritten dat per jaar wordt gemaakt. Wij gaan in ons mo-del zover dat wanneer wij meer uitval hebben dan overeengekomen, wij een boete betalen naar de eigenaar. Een echte SLA. Om even op duurzaamheid in te gaan, wij hebben een analyse gemaakt van alle voorkomende verstoringen en nadelige effecten zoals CO² uitstoot, niet in gebruik zijn van de lift en dus wachttijden. We hebben dit door KPMG uit laten voeren in een True Value Analyse. Voor ons geen verrassing maar op langere termijn is deze oplossing niet alleen voordeliger maar ook  voorspelbaar.”

nieuwe lift waarvan de deuren sluiten

Wat vind je, is het duurzaam om een lift te slopen om er een nieuwe in te zetten?

“In principe niet. Toch pleit ik ervoor om breder te kijken. Het is niet duurzaam om een oude lift in stand te houden met 15 storingen per jaar waarbij de monteur telkens moet komen om onderdelen te vervangen die uit Zuid Europa komen, en vervolgens de oude onderdelen weer af moet voeren. Daarbij draagt de komst van een monteur met zijn gereden kilometers niet bij aan vermindering van milieubelasting. Dan komt het moment dat vervangen duurzamer is. Zeker als we de ‘oude’ onderdelen en/of materialen van de vervangende onderdelen die nog bruikbaar zijn, in het magazijn opslaan voor hergebruik om andere liften mee in stand te houden.”

Een nieuwe Mitsubishi lift moet uit Azië komen, is dat duurzaam?

“Dat is één van de zwakkere punten uit ons model. Daarom hebben we KPMG gevraagd om dit aspect mee te nemen in de True Value Analyse. Over de lange termijn komen we beter uit dan gemiddeld. Overigens gebruiken we ook meer materiaal omdat onze liften zwaarder zijn. Echter gaan ze aanzienlijk langer mee. Op een termijn van 20, 30 jaar en langer zal je zien dat de geleverde kwaliteit de totale kosten en uitstoot verlaagt. Dat wijst het genoemde onderzoek uit.”

Wat is je argument tegen het feit dat Mitsubishi liften moeilijk zijn te onderhouden?

“Er is geen verbod op het onderhouden van Mitsubishi liften door anderen. Ik ken concullega’s die veel kennis hebben van ons product en dit prima kunnen onderhouden en tevens complexe vervangingen kunnen uit-voeren. Feit blijft dat onze liften complex zijn. Spare parts zijn vrijwel alleen via ons beschikbaar. Echter leveren we aan iedereen de onderdelen en kunnen we ook ondersteuning verlenen.

Onderhoud aan onze liften valt of staat bij het trainen en je verdiepen in het product. Daarom worden onze monteurs door onszelf getraind binnen onze technische liftopleiding.”

Kun je ons in het kader van duurzaamheid een aansprekend project noemen?

Zonder twijfel zegt Evert: “Het WTC Amsterdam. Daar hebben we al 50 jaar ervaring met onze liften. En na uitgebreid  onderzoek heeft CBRE (de opdrachtgever red.) besloten te kiezen voor M-Use® als uitbreiding. Dit bleek ook voor hen de meest efficiënte oplossing. Dat zegt veel.”

 

Wat is jouw mening over IoT in z’n algemeenheid en Liftinsight in het bijzonder?

“Every business is an IT business. De huidige situatie rond corona maakt helder dat internet en vooral het gebruik hiervan ons in staat stelt om vanuit huis door te werken. Als 15 tot 20 jaar geleden een dergelijke situatie zich had voorgedaan zouden we met elkaar een veel groter probleem hebben om veel van ons werk thuis voort te zetten. Dit geldt ook voor de ge-hele servicemarkt. De in het veld geplaatste installaties behoeven onderhoud welke is afgestemd op het gebruik en op de juiste wijze moet worden uitgevoerd. En dit zo efficiënt mogelijk waarbij er zo min mogelijk verstoring bij de gebruiker optreedt. Naast de eerder ge-noemde techniek die uitgelegd moet zijn op het gebruik, is het dus van belang om te meten wat er gebeurt. Bij een lift het aantal bewegingen van de lift maar ook specifiek van de deur enzovoorts. IoT maakt dit mogelijk. Het plaatsen van sensoren, het verbinden met database en het analyseren is gewoon geworden. Niet enkel in de lifttechniek. Dit wordt overal gedaan. Dit helpt ons om kosten-efficiënt waar-de toe te voegen voor de gebruiker. Weinig storingen is goed voor de gebruiker maar ook voor de onderhoudende partij, vooral als zij een SLA zijn overeengekomen.

Liftinsight heeft dit concept, dit idee, volle-dig omarmt om met name de installed base uit te rusten met slim geplaatste sensoren. Het feit dat dit volledig onafhankelijk gebeurt van de besturing maakt het heel krachtig. Geen enkele koppeling maar echt als een add-on te plaatsen. Voor de Nederlandse markt een  potentieel om 80-90.000 units te monitoren maar niet alleen dit. Hier actie op nemen door gebruik van mogelijkheden die er zijn zoals voorspellingen kan een wezenlijke bijdrage leveren in het verbeteren van de performance van de lift met efficiënte inzet van tijd en middelen.”

Wat is jouw advies aan de lezer?

“Ik zou willen zeggen: heb oog voor échte duurzaamheid die verder gaat dan alleen de energiemeter. Kijk ook naar andere ‘vervuilers’ zoals vervangingen, storingen en wachttijden van gebruikers. Deze veroorzaken in sommige gevallen meer vervuiling dan het kleine beetje energie wat toch al door een zonnepaneel of windmolen is opgewekt. Door te focussen op het gebruik van moderne digitale technieken zoals Liftinsight levert, kunnen we meer duurzame en kosten efficiënte installaties ontwikkelen met een hogere beschikbaarheid.”

Evert Visser is Managing Director bij Mitsubishi Elevator Europe sinds 2013 en werkt hier al sinds 1993. Mitsubishi is een multinational die bekend staat om de excellente kwaliteit van liften.

Dit artikel is afkomstig uit het E-book ”Duurzaam is niet duur” van Liftinsight.
Het volledige e-book is hier te downloaden.

 

Waarom Patrimonium Urk voor Mitsubishi koos: ‘Een betere lift én tevreden bewoners’

Bijzondere bevolkingsopbouw

‘Urk heeft een jonge bevolkingsopbouw en een sterke bevolkingsgroei. Zo is 50% van de inwoners op Urk 21 jaar of jonger. De vraag naar woningen neemt toe en dit leidt tot hogere huizenprijzen. Hierdoor is het voor jongeren, maar ook voor ouderen, lastig om aan een betaalbare woning te komen.’ Albert vertelt: ‘En omdat we zo weinig ruimte hebben op Urk, is het belangrijk dat we de hoogte in gaan om betaalbare (huur)appartementen te realiseren. Binnen een appartementencomplex is een goede lift natuurlijk heel belangrijk.’

Na 7 jaar al toe aan vervanging

Het Ankerlicht was één van de eerste grote appartementencomplexen die Patrimonium Urk bouwde. Dit gebeurde zeven jaar geleden en de liften waren destijds ook nieuw. Albert: ‘De liften waren nog niet zo oud, maar toch hadden we er heel veel problemen mee. Zo waren er veel liftstoringen en stonden de liften hierdoor soms wel maanden stil. Dit zorgde voor frustratie en ontevredenheid bij onze bewoners.’

Twee nieuwe liften

‘Uiteindelijk zijn we op zoek gegaan naar een oplossing. We schakelden een liftadviseur in die ook andere woningcorporaties heeft geholpen. Op de vraag wat in zijn ogen de beste lift op de markt is, raadde hij er één van Mitsubishi aan. Ondanks dat onze liften nog maar zeven jaar oud waren, hebben we ze toch vervangen door Mitsubishi liften. In het Ankerpunt wonen veel oudere mensen, daarom zijn goedwerkende liften cruciaal’, vertelt Albert.

Uiteindelijk koos Patrimonium Urk voor Mitsubishi en kreeg appartementencomplex Ankerlicht twee nieuwe Nexiez liften. Het gaat om één Nexiez-MRL (1050 kg) van glas met zeven stopplaatsen en één 8-persoons Nexiez (625 kg) met vier stopplaatsen.

 

“Het resultaat van onze samenwerking met Mitsubishi? Een veel betere lift én tevreden bewoners.”

 

Waarom kozen jullie voor Mitsubishi?

Albert vertelt: ‘We zochten een betrouwbare partij die snel liftonderhoud kan leveren wanneer dat nodig is. Een storing is niet erg, zolang hij maar snel wordt opgelost. Mitsubishi levert deze garantie. Daarnaast kom ik zelf uit een dorp en daar heerst altijd een bepaalde nuchterheid. Deze nuchterheid en informele sfeer voelde ik ook tijdens de gesprekken met Mitsubishi. Uiteindelijk kwamen we tot een samenwerking en dat is nog steeds tot volle tevredenheid!’

Bekijk het hele interview met Albert Woord.

MEEkijken met Henk Bender en Marcel Hendriksen

Sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland werken de meeste mensen thuis. Ook bij Mitsubishi werkt iedereen zo veel mogelijk vanuit huis. Voor het kantoorpersoneel is thuiswerken geen probleem, maar voor onze liftmonteurs is dat een stuk lastiger. Liftmonteurs zijn namelijk toegevoegd aan de lijst met vitale beroepen. Hierdoor mogen zij hun werk blijven uitoefenen, maar dat betekent wel dat zij bij onze klanten op locatie werken. Als die locatie een ziekenhuis is, een plek waar de gevolgen van het coronavirus dagelijks zichtbaar zijn, dan heeft dat een behoorlijk impact op het werk.

Een liftrenovatie in een ziekenhuis in tijden van corona

Henk Bender en Marcel Hendriksen zijn ervaren monteurs. Henk werkt sinds 1989 bij Mitsubishi en Marcel vanaf 2009. Twee weken geleden begonnen ze aan een nieuwe klus. Een renovatie van 3 liften bij het Sint Elizabeth Ziekenhuis in Herentals in België.

Net als in Nederland heeft ook België te maken met het coronavirus. Veel besmettingen en slachtoffers. In het ziekenhuis waar Henk en Marcel werken nemen ze dan ook geen enkel risico. Henk vertelt: ‘Voordat we onze werkdag beginnen worden we grondig gecontroleerd door het ziekenhuispersoneel. Zo beantwoorden we een aantal vragen over onze gezondheid en controleren ze of we geen klachten hebben. Daarna krijgen we een toegangspas, mondkapjes en handschoenen en mogen we naar binnen toe. Op deze manier wordt iedereen gecontroleerd en staat er vaak een lange rij bij de ingang.’

Heftige omstandigheden

De omstandigheden maken indruk op Henk en Marcel. Zo stonden er afgelopen weken koelcontainers buiten naast het ziekenhuis. De mannen liepen geregeld langs deze containers om gereedschap of liftonderdelen uit hun auto te halen. Dat was niet altijd even fijn, want het maakt de gevolgen van het coronavirus pijnlijk zichtbaar. ‘Gelukkig hebben ze de koelcontainers nu weggehaald, want het is een heel naar gevoel om daar langs te lopen.’

Ook de renovatiewerkzaamheden lopen anders dan normaal. Zo dragen Henk en Marcel handschoenen en een mondkapje. Dat maakt het werk niet altijd even makkelijk. ‘Een volledige dag werken met mondkapje kost extra energie. Ademhalen gaat iets moeizamer, waardoor we allebei meer moeite hebben om bijvoorbeeld een schakelkast omhoog te tillen. Het is geen pretje.’ Desondanks lopen de renovatiewerkzaamheden op schema en zijn de mannen hard aan de slag met verschillende werkzaamheden. Zo vervangen ze de tractieschijven, staalkabels, besturingskasten en enkele bedieningspanelen.

Verblijf in België

Henk en Marcel werken iedere dag ver van huis, daarom verblijven ze doordeweeks in een hotel. Eigenlijk was dit niet mogelijk, want de hotels waren gesloten. Gelukkig kwamen de connecties van Henk in de hotelwereld in België goed van pas. Henk vertelt: ‘Vorig jaar heb ik bijna de helft van de tijd in België gewerkt. Hierdoor kon ik – een week voordat alle hotels weer open gingen – al twee kamers regelen om te verblijven. Daar zijn we blij mee. Zo kunnen we na een lange dag tot rust komen en bij mooi weer eten we op het balkon. Een kleine kanttekening is de afstand van het hotel naar het ziekenhuis, die bedraagt 30 kilometer. Gelukkig zit het bij de volgende klus weer mee, want dan doen we een liftrenovatie in een ziekenhuis in Brasschaat. En ligt het hotel in dezelfde straat als het ziekenhuis!’

Hoe vergelijk ik offertes voor mijn lift?

Prijs

Kosten liftonderhoud onduidelijkEen liftrenovatie of liftmodernisering brengt vaak een flink aantal kosten met zich mee. Voor veel VvE’s is het een grote investering die in één keer een behoorlijke hap neemt uit de aangelegde reserves. Hetzelfde geldt voor liftonderhoud, ondanks dat het niet direct je spaarpot leegmaakt. Bij liftonderhoud spelen de kosten ook een rol, want je wilt hoge maandlasten voor de bewoners (die aangesloten zijn bij de VvE) voorkomen. Daarom is het logisch dat je bij het vergelijken van liftoffertes naar de prijs kijkt.

Toch is het verstandig om verder te kijken dan het totaalbedrag dat onderaan de offerte staat. Want belangrijker is de vraag wat je allemaal voor die prijs krijgt. Is de partij gekwalificeerd, behulpzaam en betrouwbaar? Leveren zij goede materialen en service? Denk bijvoorbeeld aan nieuwe liftdeur die 30 jaar meegaat of een onderhoudspartij met een laag liftstoringspercentage. Misschien blijkt een hogere prijs uiteindelijk wel de voordeligste optie.

Vervangingen liftonderdelen en bijbehorende uitleg

Uit een offerte voor liftmodernisering of renovatie moet je duidelijk kunnen opmaken welke liftcomponenten er vervangen worden en waarom. Grote kans dat je meerdere offertes voor je neus hebt liggen. En waarschijnlijk heb je gesproken met adviseurs van verschillende liftorganisaties. Komen de adviezen en beoogde vervangingen overeen? Of zijn er juist grote verschillen?

Stel, je wilt graag je liftdeuren vervangen. Partij 1 stelt voor om ook de deurrollen te vervangen, zodat je de garantie hebt dat de nieuwe deuren goed openen en sluiten. En hierdoor weer jaren mee kunnen. Partij 2 doet in haar offerte geen voorstel voor nieuwe deurrollen. Hier zit duidelijk een verschil tussen partij 1 en 2. Breng deze verschillen (maar ook de overeenkomsten) in kaart en leg ze naast elkaar. Het kan je helpen bij het maken van een keuze.

Werkzaamheden en planning

Je wilt graag weten welke en wanneer reparatie- of onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden. Daarom is het goed als je in een liftofferte informatie vindt over de werkzaamheden en planning. Bijvoorbeeld als het gaat om liftonderhoud. Hoe vaak vindt er liftonderhoud plaats? Welke werkzaamheden doet de liftmonteur? En welke werkzaamheden doet een monteur juist niet? Hierdoor weet je als VvE precies wat je kunt verwachten. Bekijk daarnaast of er in de offerte al iets staat over de planning. Komt de monteur doordeweeks of in het weekend? Hoeveel tijd kosten de werkzaamheden? Voor jou en de bewoners belangrijke informatie, want tijdens de werkzaamheden staat je lift tijdelijk stil. En misschien moet er wel vervangend vervoer worden geregeld, zoals een traplift.

Op maat gemaakt

Een liftmodernisering of liftonderhoud is bijna altijd een oplossing op maat. Je hebt namelijk te maken met verschillende type liften, merken, materialen, liftgebruikers en omgeving van de lift. Ook spelen jouw wensen en budget een rol. Dit wil je graag terugzien in de offerte, die dan op maat is gemaakt. Ga je liftoffertes vergelijken? Bekijk dan goed of het aanbod aansluit bij jouw wensen, verwachtingen en de zaken die telefonisch of per mail zijn besproken.

Betrouwbaarheid en kwaliteit van de partij

Een liftrenovatie of liftonderhoud moet goed gebeuren, want je wilt een veilige lift die vlekkeloos functioneert. Kies daarom voor een betrouwbare partij met voldoende kennis, ervaring en de juiste certificering. Of een partij betrouwbaar is staat niet direct in een offerte, maar het is wel slim om dit mee te nemen bij het vergelijken. Win bijvoorbeeld extra informatie op de website van een liftorganisatie. Hebben ze goede referenties en hoe leiden ze hun monteurs op? Ook kan het zijn dat je een bepaald thema belangrijk vindt, zoals duurzaamheid. Vergelijk dan de verschillende liftbedrijven op het gebied van duurzaamheid. Bijvoorbeeld door te achterhalen of ze materialen recyclen of CO2-uitstoot tegengaan. Uiteindelijk kun je deze factoren laten meewegen om met een partij in zee te gaan.

Contactpersoon voor vragen en advies

Een liftrenovatie of de keuze voor een nieuwe onderhoudspartij komen niet dagelijks voor. Het is logisch als je nog vragen hebt over de toekomstige reparaties, onderhoudswerkzaamheden of de offerte zelf. Kijk daarom of er in de offerte iets staat over een (vast) contactpersoon voor al je vragen en deskundig advies. Hecht je waarde aan een contactpersoon of advies? Dan is het goed om dit mee te laten wegen bij het vergelijken van liftoffertes.

Vragen over liftoffertes?

Neem dan contact op met één van onze adviseurs. We helpen je graag. Wil je meer weten over liftonderhoud of liftrenovaties? Bekijk dan onze brochures.

      Download de liftonderhoudbrochure Download de renovatiebrochure

Wat kost het moderniseren van mijn lift?

De 4 meest voorkomende moderniseringen

1. Besturingssysteem tractielift

Eén van de meest voorkomende moderniseringen is het vervangen van het complete besturingssysteem van een tractielift. 90% van de moderniseringen die wij doen betreft een nieuw besturingssysteem. Bij deze modernisering vervangen we verschillende liftonderdelen, die samen zorgen voor de besturing van de lift. Het gaat om de volgende componenten:

  • Besturingskast. De besturingskast is onderdeel van de machinekamer. De naam zegt het al: de besturingskast krijgt een signaal door en stuurt op basis daarvan de lift in de juiste richting.
  • Bedieningspanelen. Met de bedieningspanelen roepen mensen de lift op. Deze panelen, met hun knopjes en display, bevinden zich buiten de lift op iedere verdieping. Maar ook in de lift vind je een bedieningspaneel, waarmee je de lift naar de juiste verdieping stuurt.
  • Volgkabels. De volgkabel is een platte kabel die vanaf de besturingskast (vaak bovenin de schacht) tot aan de liftkooi loopt. Hij zorgt ervoor dat de lift stroomt krijgt en dat hij de signalen van de bedieningspanelen naar de besturingskast stuurt. Hierdoor weet de lift op welke verdieping hij moet stoppen en wanneer de liftdeuren open moeten.
  • Frequentieregelaar. De frequentieregelaar regelt de snelheid van de lift. Hij zorgt ervoor dat een lift opstart na een oproep en dat er stroom naar de motor gaat. Ook meet een frequentieregelaar waar de lift zich bevindt en welke snelheid hij moet aanhouden.

Kies je voor een modernisering van je besturingssysteem, dan vervangen we alle bovenstaande onderdelen in één keer. De liftonderdelen zijn ook los te vervangen, maar alles als één pakket vervangen is voordeliger. Zo scheelt het arbeidsuren en meerdere keren stilstand van je lift.

Montagetijd en levensduur

liftinspectie door liftmonteurEen compleet nieuw besturingssysteem en een frequentieschakelaar vervangen duurt gemiddeld één werkweek. Maandagochtend starten we en vrijdagmiddag kun je de lift weer gebruiken. Zo is jouw lift in de weekenden altijd beschikbaar. Een besturingskast, bedieningspanelen en volgkabels kunnen wij leveren en gaan zo’n 20 tot 25 jaar mee. In de markt ligt dit gemiddelde levensduur op 12 tot 15 jaar. Uiteraard is de levensduur van besturingscomponenten afhankelijk van het liftverbruik. Hoe meer ritten, hoe groter de kans dat je liftonderdelen eerder moet vervangen. Een frequentieregelaar van Mitsubishi gaat 17 tot 20 jaar mee. In de markt ligt dit gemiddelde op 10 tot 12 jaar.

Kosten van de vervanging

Kijken we naar de prijzen in de liftmarkt, dan kost het vervangen van een besturingssysteem voor een kleine lift met enkele stopplaatsen ongeveer 15 duizend euro. Dit is inclusief de liftonderdelen (besturingskast etc.), demontage van oude componenten, installatie van nieuwe liftonderdelen en de verplichte liftkeuringen nadien. Een nieuwe frequentieregelaar zit niet bij dit pakket in. Dit component een marktprijs van zo’n 5 duizend euro. Een kanttekening bij dit kostenplaatje is dat ieder gebouw, en daarmee ook iedere lift(schacht), uniek is. De kosten kunnen dus afwijken. Dit komt bijvoorbeeld door factoren als het aantal stopplaatsen, het heftgewicht van de lift en de persoonlijke wensen.

Heb je bijvoorbeeld een grote lift met 10 stopplaatsen? Dan vallen de kosten voor een compleet nieuw besturingssysteem vanzelfsprekend hoger uit. Zo heb je meer bedieningspanelen nodig, want iedere verdieping heeft zo’n paneel. Ook heb je meer kabels nodig dankzij de hoge liftschacht. Daarnaast kun je nog kiezen voor extra functies. Denk bijvoorbeeld aan een kaartlezer of een bedieningspaneel in een bepaalde kleur. Wil je dat de lift om 17.00 uur naar de 6e verdieping gaat? Een dergelijke voorkeurschakeling kunnen we instellen, maar zorgt wel voor extra programmeerwerk.

2. Besturingskast en aggregaat hydraulische lift

Eén andere modernisering die vaak voorkomt is het vervangen van de besturingskast en aggregaat van een hydraulische lift. Een hydraulische lift is een type lift waarbij de aandrijving wordt verzorgd door oliedruk. Een motor bedient een oliepomp, die vervolgens druk opbouwt en met behulp van een plunjer de liftkooi omhoog duwt. Met het vervangen van het aggregaat krijgt de hydraulische lift een nieuwe pompmotor en bijbehorende kleppen.

Montagetijd en levensduur

De besturingskast en het aggregaat vervangen duurt gemiddeld één werkweek. Een nieuwe besturingskast plaatsen, inclusief de volgkabels, neemt zo’n 3 dagen in beslag. Een aggregaat vervangen lukt binnen 2 dagen. Ook bij deze modernisering starten we vaak maandagochtend en vrijdagmiddag kun je de lift weer gebruiken. Zo is jouw lift in de weekenden gewoon beschikbaar. De levensduur van een hydraulische motor is gemiddeld zo’n 25 jaar, uiteraard afhankelijk van de mate van liftgebruik.

Kosten van de vervanging

Kijken we naar de prijzen in de liftmarkt, dan kost het vervangen van een aggregaat voor een kleine hydraulische lift met enkele stopplaatsen ongeveer 7 duizend euro. Het gaat hier om een minimum bedrag, vaak vallen de kosten hoger uit. Zo is de prijs afhankelijk van veel factoren, bijvoorbeeld de grootte van de liftkooi en het hefvermogen van de lift (aantal kg). Is er sprake van een grote lift, waar veel mensen in kunnen en gaat er meer dan 2 duizend liter olie in de pompmotor? Dan kunnen de kosten – inclusief (de)montage en keuringen – ook uitkomen rond de 40 of 50 duizend euro.

3. Tractieschijf en staalkabels

Een andere modernisering die we vaak voorbij zien komen is het vervangen van de tractieschijf en staalkabels van een tractielift. Bij een tractielift hangen de kooi en het contragewicht aan stalen hijskabels die lopen door de groeven van een tractieschijf. Wrijving tussen de stalen hijskabels en de groeven van de tractieschijf zorgen ervoor dat de liftkooi omhoog of omlaag wordt bewogen. Een tractieschijf en de staalkabels vervangen kan relatief gezien snel. Bij een kleine lift met weinig stopplaatsen lukt het bijvoorbeeld binnen één dag met twee monteurs. Heeft je lift 20 stopplaatsen? Dan kost een vervanging al snel drie dagen, terwijl er drie monteurs aan werken. Dit komt omdat je te maken hebt met langere staalkabels.

Kosten en levensduur

Kijken we naar de prijzen in de liftmarkt, dan kost het vervangen van een tractieschijf en de staalkabels gemiddeld zo’n 4 duizend euro. Uiteraard is dit bedrag afhankelijk van de grootte van de schijf, de lengte van de kabels en hoe diep ze in de groef liggen. De levensduur van een tractieschijf is ongeveer 10 jaar. Het aantal ritten en de omgeving waarin de lift staat heeft sterke invloed op de slijtage van de tractieschijf en kabels. Hoe meer ritten, hoe meer slijtage en hoe eerder je een tractieschijf moet vervangen.

4. Schachtdeuren en liftkooideuren

schone liftrails en liftdeurModerne liften hebben vaak dubbele deuren: schachtdeuren en kooideuren. Schachtdeuren zorgen ervoor dat de liftschacht gesloten blijft als de lift onderweg is. Ze voorkomen dat mensen van buiten in de liftschacht vallen. De kooideuren sluiten de liftkooi af tijdens de rit. Het vervangen van de schacht- en kooideuren is een modernisering die we regelmatig uitvoeren. Naast de deuren zelf, vervangen we ook de deurrollen en aandrijving die ervoor zorgt dat de deuren automatisch openen op de juiste verdieping. Al met al nemen deze werkzaamheden redelijk wat tijd in beslag. Zo kunnen we gemiddeld 1 liftdeur (schacht- en kooideur) per dag vervangen. Moet de aandrijving ook vervangen worden? Dan kost dit een extra werkdag.

Kosten en levensduur

Als we naar het kostenplaatje kijken, dan zien we dat de marktprijs van een vervanging van een liftdeur zo tussen de 500 en 2000 euro ligt. Dit bedrag is sterk afhankelijk van het merk en type liftdeur. Schacht- en kooideur van Mitsubishi hoeven pas na 25 tot 30 jaar vervangen te worden. Er zijn zelfs voorbeelden bekend van liftdeuren die 40 jaar prima functioneerden. Ze gaan dus vrij lang mee, want er zijn ook liftdeuren op de markt die 10 tot 15 jaar meegaan.

Vervangend vervoer

Als wij jouw lift moderniseren, dan is hij tijdelijk buiten gebruik. Dit is vervelend voor de mensen in het gebouw. Daarom regelen we soms vervangend vervoer, als een opdrachtgever hier om vraagt. Bijvoorbeeld in de vorm van een traplift. De traplift installeren we tijdelijk in het trappenhuis. Hierdoor blijft het gebouw voor iedereen goed bereikbaar. Als we een compleet nieuwe lift installeren, dan duurt dit vaak 6 tot 8 weken. Het is dan zelfs mogelijk om een tijdelijke lift tegen de gevel aan te laten plaatsen. Er wordt een schacht aan de buitenkant van het gebouw geplaatst. Op iedere verdieping komt dan een loopbruggetje naar de lift. Je gebouw blijft zo goed bereikbaar, maar het is wel een dure oplossing.

Meer weten over liftmodernisering?

Download dan onze liftrenovatie brochure of neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Zij helpen je graag met al jouw vragen.

Download de renovatiebrochure       Neem contact op